• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta 2000. gada 5. decembra protokola izraksts Nr. 57 "Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas koncepcijas ieviešanas mehānisms". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 14.12.2000., Nr. 452/453 https://www.vestnesis.lv/ta/id/13607

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Labklājības ministrijas rīkojums Nr.323

Par narkotisko, tām pielīdzināto psihotropo vielu un psihotropo vielu maksimālo daudzumu

Vēl šajā numurā

14.12.2000., Nr. 452/453

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ministru kabinets

Veids: protokola izraksts

Numurs: 57

Pieņemts: 05.12.2000.

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Latvijas Republikas Ministru kabineta sēdes protokola Nr.57 izraksts

Rīgā 2000.gada 5.decembrī

30.§

Par Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas koncepcijas ieviešanas mehānismu

Apspriešanā piedalījās: A.Gorbunovs, J.Stukāns, A.Lukstiņš, Dz.Zariņš, A.Požarnovs, G.Bērziņš, M.Segliņš, I.Labucka, E.Repše, R.Zīle, A.Slakteris, A.Bērziņš.

Nolēma:

1. Akceptēt Satiksmes ministrijas sagatavoto Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas koncepcijas ieviešanas mehānismu.

2. Satiksmes ministrijai kopīgi ar Iekšlietu ministriju iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā:

2.1. līdz 2001.gada 1.februārim - grozījumus Ceļu satiksmes likumā;

2.2. līdz 2001.gada 1.februārim - grozījumus Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā atbilstoši akceptētajai koncepcijai;

2.3. pēc šī protokollēmuma 2.1. un 2.2.apakšpunktā minēto likumu stāšanās spēkā - koncepcijā paredzēto Ministru kabineta noteikumu projektus.

Ministru prezidents A.BĒRZIŅŠ

Valsts kancelejas direktore G.Veismane

Ievads

Ar ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem saistītu sodu uzskaites un sodu izpildes kontroles sistēmas (turpmāk tekstā - SISTĒMA) KONCEPCIJAI ir sekojoši nolūki:

1) izveidot SISTĒMAS darbības modeli, kurš dotu iespēju ar minimāliem izstrādes un ekspluatācijas izdevumiem realizēt efektīvu ar ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem saistītu sodu uzskaites un sodu izpildes kontroles mehānismu;

2) kalpot par vadlīniju ar ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu saistītu sodu uzskaiti un kontroli saistītām institūcijām, veicot sava darba un informācijas sistēmu pilnveidošanu.

KONCEPCIJAS izstrāde ir SISTĒMAS realizācijas pirmā fāze - Stratēģijas izstrāde. Stratēģijas izstrādes fāzes uzdevums ir izstrādāt, ievērojot eksistējošos organizatoriskos, finansiālos un tehniskos ierobežojumus, SISTĒMAS konceptuālo modeli un rekomendācijas tuvākai un tālākai nākotnei.

KONCEPCIJA paredzēta sekojošam lietotāju lokam:

1) ar SISTĒMAS izstrādi un ekspluatāciju saistīto institūciju atbildīgajām amatpersonām,

2) ar SISTĒMU saistīto informācijas sistēmu projektētājiem un realizētājiem.

KONCEPCIJA kalpo par pamatu:

1) lēmuma pieņemšanai par SISTĒMAS darbības modeli;

2) SISTĒMAS organizatorisko un programmatūras prasību formulēšanai;

3) SISTĒMAS sākotnējā projektējuma izstrādāšanai;

4) ar SISTĒMU saistīto dokumentu verificēšanai.

 

Termini, apzīmējumi un saīsinājumi

KONCEPCIJĀ lietoto terminu skaidrojums ir sniegts sekojošā tabulā:

1.tabula

Termini

Apzīmējums Skaidrojums
Transportlīdzeklis Jebkurš sauszemes mehāniskais transportlīdzeklis, arī piekabe vai puspiekabe, kas piedalās ceļu satiksmē Latvijas teritorijā un ir reģistrējams Ceļu satiksmes drošības direkcijā.
Transportlīdzekļa Fiziskā vai juridiskā persona,
īpašnieks kurai pieder transportlīdzeklis vai uz kuras vārda reģistrēts transportlīdzeklis.
Transportlīdzekļa Fiziska persona, kas nebū-
tiesīgs lietotājs dama īpašnieks, uz pilnvaras, īres līguma vai cita tiesiska pamata lieto transportlīdzekli ceļu satiksmē.
Transportlīdzekļa Transportlīdzekļa īpašnieks,
vadītājs kurš lieto transportlīdzekli ceļu satiksmē, vai transportlīdzekļa tiesīgs lietotājs

KONCEPCIJĀ lietoto apzīmējumu skaidrojums ir sniegts sekojošā tabulā:

2.tabula

Apzīmējumi

Apzīmējumi Teksts
Banka Latvijas kredītiestāde, kurās fiziskās un juridiskās personas iemaksā naudas sodu par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem
Ceļu policija Iekšlietu ministrijas Valsts policijas Ceļu policija
Direkcija Ceļu satiksmes drošības direkcija
KONCEPCIJA Šis dokuments
SISTĒMA Ar ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem saistītu sodu uzskaites un izpildes kontroles sistēma
Pārkāpums Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpums
SODS Sods par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu

KONCEPCIJĀ lietoto saīsinājumu skaidrojums ir sniegts sekojošā tabulā:

3.tabula

Saīsinājumi

Saīsinājums Teksts
CSN Ceļu satiksmes noteikumi
CP Ceļu policija
IS Informācijas sistēma
NMC A/s "Nacionālais maksājumu centrs" VNDPT Valsts

nozīmes datu pārraides tīkls

KONCEPCIJAS saturs atbilst standarta LVS 75:1996 "Informācijas tehnoloģija. Programminženierija. Sistēmas darbības koncepcijas apraksts" prasībām. KONCEPCIJAS izstrādē izmantota metode - CASE*Method. Saskaņā ar šo metodi sistēmas izstrādes gaita tiek sadalīta vairākās fāzēs. Katrai no šīm fāzēm ir īpaši uzdevumi un rezultāti. Katras fāzes pārbaudītie rezultāti tiek izmantoti nākošā fāzē.

Strādājot pēc CASE*Method, Stratēģijas fāze ir pirmā sistēmas izstrādes fāze. KONCEPCIJĀ atspoguļoti SISTĒMAS izstrādes Stratēģijas fāzes rezultāti. Stratēģijas fāzes rezultātu sasniegšanai darbs veikts pēc CASE*Method noteiktās shēmas:

1.zīmējums

Stratēģijas fāzes izpildes shēma

1ZIM.GIF (46532 BYTES)

KONCEPCIJA sastāv no ievada un septiņiem nodalījumiem.

Nodalījumā "Esošā situācija" sniegts īss ieskats patreiz eksistējošā Pārkāpumu reģistrācijas un naudas soda nomaksas kontroles sistēmā.

Nodalījumā "Izmaiņu pamatojums un būtība" tiek pamatotas Pārkāpumu reģistrācijas un naudas soda nomaksas kontroles sistēmas izmaiņas un raksturota to būtība.

Nodalījumā "SISTĒMAS koncepcija" aprakstīta modificētā Pārkāpumu reģistrācijas un naudas soda nomaksas kontroles sistēma.

Nodalījumā "SISTĒMAS darbības scenāriji" aprakstīti tipiski darbības scenāriji, kuri ilustrē modificētās Pārkāpumu reģistrācijas un naudas soda nomaksas kontroles sistēmas darbību.

Nodalījumā "SISTĒMAS priekšrocības un trūkumi" dots kopsavilkums par priekšrocībām, kuras sniegs modificētā Pārkāpumu reģistrācijas un naudas soda nomaksas kontroles sistēma.

Nodalījumā "Atsauces" satur norādes par KONCEPCIJĀ izmantotajiem dokumentiem.

 

Esošā situācija

Situācijas raksturojums

Pašreizējā SISTĒMAS darbība vispārējā shēma attēlota sekojošā zīmējumā:

2.zīmējums

Pašreizējā CSN pārkāpumu uzskaites sistēma

2ZIM.GIF (17729 BYTES)

 

Ceļu policisti fiksē CSN pārkāpumu un pieņem lēmumu par naudas SODA nomaksu CSN pārkāpuma vietā vai vadītāja apliecības izņemšanu un SODA noteikšanu CP nodaļā.

Naudas SODU CSN pārkāpuma vietā saņem Ceļu policisti, izsniedzot vadītājam naudas soda nomaksas kvīti. Ja CSN pārkāpuma vietā tiek atņemta vadītāja apliecība, tad lēmums par SODA piemērošanu tiek pieņemts un SODS piemērots CP nodaļā. Neeksistē likumdošanas normas, kas dod iespēju piemērot sodu bez transportlīdzekļa vadītāja klātbūtnes. Šī iemesla dēļ SODI par stāvēšanas noteikumu pārkāpumiem praktiski netiek uzlikti.

Informācija par CSN pārkāpumiem tiek fiksēta CP datu bāzē, neizmantojot Direkcijas pārziņā esošos transportlīdzekļu un vadītāju valsts nozīmes reģistrus.

Vienīgi, izņemot gadījumus, kad pārkāpumi ir saistīti ar vadītāja apliecības atņemšanu, Ceļu policija pati uzliek liegumu transportlīdzekļu un vadītāju reģistrā. Tādējādi Direkcija patreiz nav pilnībā iesaistīta Pārkāpumu uzskaitē un SODU izpildes kontrolē.

 

Ceļu policijas darbība

saistībā ar CSN pārkāpumiem

FUNKCIJAS

Ceļu policija veic sekojošas galvenās funkcijas:

1) fiksē CSN pārkāpumus.

2) nosaka un uzliek sodu par CSN pārkāpumiem.

3) veido datu bāzi par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpējiem.

4) sniedz datus Direkcijai par ceļu satiksmes negadījumiem.

5) uzliek un noņem liegumus transportlīdzekļu un vadītāju reģistrā par pārkāpumiem, kuri saistīti ar vadītāja apliecības atņemšanu.

DATI

Ceļu policija uztur sekojošas datu bāzes:

 

4.tabula

Ceļu policijas uzturamie dati

Sadarbības Direkcija Ceļu
dalībnieki/ dati policija
Dati par CSN Uztur tikai par tiem, Uztur
pārkāpējiem kam atņemta vadītāja
apliecība
Dati par ceļu Uztur (izmantojot Uztur
satiksmes Ceļu policijas datus)

negadījumiem

Katru gadu augšminēto bāzes ierakstu skaits palielinās par aptuveni 400 000 ierakstiem par CSN pārkāpumiem un 25 000 ceļu satiksmes negadījumiem.

STRUKTŪRA un DARBINIEKI

Ceļu policija savas funkcijas veic visā Latvijas teritorijā, izmantojot reģionālās nodaļas.

DATORTEHNIKA un KOMUNIKĀCIJAS

CP nodaļas līnijas režīmā, izmantojot VNDPT, ir pieslēgtas CP pārvaldei, kurā atrodas Pentium tipa serveris.

DARBA REŽĪMS

Ceļu policijas nodaļās tiek ievadīti dati par CSN pārkāpumiem.

NODROŠINĀJUMS KRITISKĀS SITUĀCIJĀS

Augšminētā datortehnikas konfigurācija nenodrošina Ceļu policijas nepārtrauktu darbību kritiskās situācijās.

 

Ceļu satiksmes drošības

direkcija

FUNKCIJAS

Direkcija veic sekojošas galvenās funkcijas:

1) veic transportlīdzekļu reģistrāciju un tehniskās apskates;

2) uztur transportlīdzekļu valsts nozīmes reģistru;

3) uztur transportlīdzekļu vadītāju valsts nozīmes reģistru;

4) uztur, izmantojot Ceļu policijas sniegto informāciju, ceļu satiksmes negadījumu uzskaites datu bāzi;

5) uztur CSN pārkāpumu liegumu datu bāzi, kuri saistīti ar vadītāja apliecību atņemšanu;

6) nodrošina dažādas institūcijas ar informāciju atbilstoši to tiesībām un noteiktajām procedūrām.

DATI

Direkcija uztur sekojošus datus:

5.tabula

Direkcijas uzturamie dati

Direkcija Ceļu
policija
Transportlīdzekļi Uztur Pieejami un to īpašnieki
Transportlīdzekļu Uztur Pieejami vadītāji
Ceļu satiksmes Uztur (izmantojot Uztur
negadījumi CP sniegtos datus)
Dati par CSN Uztur tikai par Uztur
pārkāpējiem tiem, kam atņemta
vadītāja apliecība

Transportlīdzekļu un īpašnieku uzskaitei, tiek izmantota datu bāzu vadības sistēma ORACLE un atbilstoša programmatūra. Direkcijas datu bāzē atrodas dati par aptuveni 890000 transportlīdzekļiem. Uzturamo datu aptuvenais apjoms ir 10Gb un ikgadējais pieaugums 1Gb. Direkcijas datus izmanto Iekšlietu ministrija, Robežsardze, Ceļu policija, Uzņēmumu reģistrs, Valsts ieņēmumu dienests, Tieslietu ministrija, Satiksmes birojs un apdrošināšanas sabiedrības.

STRUKTŪRA un DARBINIEKI

Direkcijas centrālais birojs atrodas Rīgā. Katrā rajonā atrodas Direkcija nodaļas. Datus par transportlīdzekli un tā īpašnieku, veicot transportlīdzekļa reģistrāciju, datu bāzē ievada Direkcijas darbinieks.

DATORTEHNIKA un SAITES

Visas Direkcijas rajonu nodaļas ir apgādātas ar veicamajām funkcijām atbilstošu datortehniku.

 

6.tabula

Direkcijas rīcībā esošie serveri

Operatīvās Disku
atmiņas apjoms
Servera tips Nolūks apjoms un rakstu-
un rakstu- rojums
rojums
RS/6000-S70, Datu serveris 2048Mb 216Gb 4 procesori,
AIX
SUN, Solaris Datu rezerves 256Mb 130Gb kopijas glabāšana
SUN, Solaris WEBserveris 128Mb 10Gb RS/6000-B50,
WEBserveris 256Mb 10Gb

AIX

Direkcijai ir 100Mb pieslēgums VNDPT un ar 2Mb Lattelekom līniju ir savienotas Direkcijas ēkas Miera un Bauskas ielās. Visas 26 Direkcijas nodaļas ir pieslēgtas Rīgas biroja serveriem līnijrežīmā, izmantojot Lattelekom līnijas (128 Kb).

DARBA REŽĪMS

Visas 26 Direkcijas nodaļas strādā ar centrālo datu bāzi.

NODROŠINĀJUMS KRITISKĀS SITUĀCIJĀS

Augšminētā datortehnikas konfigurācija kritiskās situācijās nodrošina Direkcijas nepārtrauktu darbību.

SISTEMA.GIF (29405 BYTES)

Izmaiņu pamatojums un būtība

Pašreizējo situāciju raksturo sekojoši fakti:

1) netiek nodrošināta "caurspīdīga" un viennozīmīga SODA piemērošana;

2) netiek nodrošināta diferencēta pieeja CSN pārkāpējiem;

3) netiek nodrošināta iespēja cīnīties ar sistemātiskiem CSN pārkāpējiem;

4) netiek nodrošināta stāvēšanas noteikumu pārkāpumu sodu piemērošana;

5) stāvēšanas pārkāpumu sodu piemērošanā nav iesaistīta pašvaldību institūcijas vai amatpersonas (policija);

6) Ceļu policisti iekasē naudas SODU, tas ir, izpilda tiem netipiskas funkcijas;

7) nav izstrādāta likumdošana, noteikumi un normatīvie akti, kas, ņemot vērā augšminētos faktus, pilnveido SODU piemērošanas mehānismu;

8) Ceļu policijas datu bāzē faktiski tiek veidota neatkarīga transportlīdzekļu un vadītāju valsts nozīmes reģistra kopija;

9) Ceļu policijas datu bāzē netiek nodrošināta CSN pārkāpumus raksturojošo datu - transportlīdzekļu un transportlīdzekļu vadītāju datu - kvalitāte;

10) Direkcijas rīcībā esošā datortehnika, datu bāzes un programmatūra dod iespēju efektīvi risināt pārkāpumu uzskaiti un SODU izpildes kontroli.

Augšminētie fakti liecina, ka ir iespējas būtiski pilnveidot eksistējošo SODU piemērošanas, uzskaites un izpildes kontroles sistēmu. Direkcijas iesaistīšana SISTĒMAS darbībā ir viens no priekšnosacījumiem ar CSN pārkāpumiem saistītu sodu uzskaites un izpildes kontroles sistēmas pilnveidošanā

Pārkāpumu uzskaites un SODU izpildes kontroles funkcijas tiek piedāvāts pilnveidot:

1) veicot izmaiņas likumdošanā;

2) izmantojot transportlīdzekļu un vadītāju valsts nozīmes reģistrus.

 

Sistēmas koncepcija

SISTĒMAS komponenti

un to savstarpējās saites

SISTĒMAS dalībnieki un to savstarpējās saites attēlotas sekojošā zīmējumā:

Policija piemēro SODU:

1) CSN pārkāpuma vietā, izsniedzot naudas soda nomaksas kvīti transportlīdzekļa vadītājam vai piestiprinot to pie transportlīdzekļa, ja sods piemērots par stāvēšanas noteikumu pārkāpumu;

2) CP nodaļā, ja CSN pārkāpuma vietā tiek izņemta vadītāja apliecība;

3) CP nodaļā dati par sodu, kas piemērots par CSN pārkāpumu, tiek ievadīti transportlīdzekļu vadītāju un transportlīdzekļu valsts nozīmes reģistrā. Transportlīdzekļa vadītājam par CSN pārkāpumu tiek aprēķināti un uzkrāti Pārkāpumu uzskaites punkti. Transportlīdzekļa vadītājs naudas soda nomaksu par CSN pārkāpumu veic Bankā. Dati par naudas SODA nomaksu, izmantojot ŽIRO tehnoloģiju, tiek apkopoti NMC. NMC šos datus nodod Direkcijai, kura fiksē naudas SODA nomaksas faktu transportlīdzekļu vadītāju un transportlīdzekļu reģistrā.

Izmantojot transportlīdzekļu vadītāju un transportlīdzekļu reģistru, tiek veikta uzlikto SODU izpildes kontrole - sūtīti atgādinājumi par SODU transportlīdzekļu vadītājam, uzlikti liegumi transportlīdzekļa reģistrācijai un tehniskajai apskatei u.tml..

 

SISTĒMAS datu modelis

Konceptuālais datu modelis sniedz pirmo ieskatu ar CSN pārkāpumu uzskaites un naudas soda nomaksas kontroles informācijas sistēmas procesu saistītos datu objektos un to saitēs

 

3.zīmējums

SISTĒMAS konceptuālais datu modelis

3ZIM.GIF (34771 BYTES)

Turpmāk - vēl

"Latvijas Vēstneša" normatīvo aktu virsredaktores

 Ausma aldermane,  dace bebre

 

 

 

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!