Latvijas Republikas Ministru kabineta sēdes protokola Nr.57 izraksts
Rīgā 2000.gada 5.decembrī
30.§
Par Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas koncepcijas ieviešanas mehānismu
Apspriešanā piedalījās: A.Gorbunovs, J.Stukāns, A.Lukstiņš, Dz.Zariņš, A.Požarnovs, G.Bērziņš, M.Segliņš, I.Labucka, E.Repše, R.Zīle, A.Slakteris, A.Bērziņš.
Nolēma:
1. Akceptēt Satiksmes ministrijas sagatavoto Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas koncepcijas ieviešanas mehānismu.
2. Satiksmes ministrijai kopīgi ar Iekšlietu ministriju iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā:
2.1. līdz 2001.gada 1.februārim - grozījumus Ceļu satiksmes likumā;
2.2. līdz 2001.gada 1.februārim - grozījumus Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā atbilstoši akceptētajai koncepcijai;
2.3. pēc šī protokollēmuma 2.1. un 2.2.apakšpunktā minēto likumu stāšanās spēkā - koncepcijā paredzēto Ministru kabineta noteikumu projektus.
Ministru prezidents A.BĒRZIŅŠ
Valsts kancelejas direktore G.Veismane
Ievads
Ar ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem saistītu sodu uzskaites un sodu izpildes kontroles sistēmas (turpmāk tekstā - SISTĒMA) KONCEPCIJAI ir sekojoši nolūki:
1) izveidot SISTĒMAS darbības modeli, kurš dotu iespēju ar minimāliem izstrādes un ekspluatācijas izdevumiem realizēt efektīvu ar ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem saistītu sodu uzskaites un sodu izpildes kontroles mehānismu;
2) kalpot par vadlīniju ar ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu saistītu sodu uzskaiti un kontroli saistītām institūcijām, veicot sava darba un informācijas sistēmu pilnveidošanu.
KONCEPCIJAS izstrāde ir SISTĒMAS realizācijas pirmā fāze - Stratēģijas izstrāde. Stratēģijas izstrādes fāzes uzdevums ir izstrādāt, ievērojot eksistējošos organizatoriskos, finansiālos un tehniskos ierobežojumus, SISTĒMAS konceptuālo modeli un rekomendācijas tuvākai un tālākai nākotnei.
KONCEPCIJA paredzēta sekojošam lietotāju lokam:
1) ar SISTĒMAS izstrādi un ekspluatāciju saistīto institūciju atbildīgajām amatpersonām,
2) ar SISTĒMU saistīto informācijas sistēmu projektētājiem un realizētājiem.
KONCEPCIJA kalpo par pamatu:
1) lēmuma pieņemšanai par SISTĒMAS darbības modeli;
2) SISTĒMAS organizatorisko un programmatūras prasību formulēšanai;
3) SISTĒMAS sākotnējā projektējuma izstrādāšanai;
4) ar SISTĒMU saistīto dokumentu verificēšanai.
Termini, apzīmējumi un saīsinājumi
KONCEPCIJĀ lietoto terminu skaidrojums ir sniegts sekojošā tabulā:
1.tabula
Termini
Apzīmējums | Skaidrojums | |
Transportlīdzeklis | Jebkurš sauszemes mehāniskais transportlīdzeklis, arī piekabe vai puspiekabe, kas piedalās ceļu satiksmē Latvijas teritorijā un ir reģistrējams Ceļu satiksmes drošības direkcijā. | |
Transportlīdzekļa | Fiziskā vai juridiskā persona, | |
īpašnieks | kurai pieder transportlīdzeklis vai uz kuras vārda reģistrēts transportlīdzeklis. | |
Transportlīdzekļa | Fiziska persona, kas nebū- | |
tiesīgs lietotājs | dama īpašnieks, uz pilnvaras, īres līguma vai cita tiesiska pamata lieto transportlīdzekli ceļu satiksmē. | |
Transportlīdzekļa | Transportlīdzekļa īpašnieks, | |
vadītājs | kurš lieto transportlīdzekli ceļu satiksmē, vai transportlīdzekļa tiesīgs lietotājs |
KONCEPCIJĀ lietoto apzīmējumu skaidrojums ir sniegts sekojošā tabulā:
2.tabula
Apzīmējumi
Apzīmējumi | Teksts | |
Banka | Latvijas kredītiestāde, kurās fiziskās un juridiskās personas iemaksā naudas sodu par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem | |
Ceļu policija | Iekšlietu ministrijas Valsts policijas Ceļu policija | |
Direkcija | Ceļu satiksmes drošības direkcija | |
KONCEPCIJA | Šis dokuments | |
SISTĒMA | Ar ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem saistītu sodu uzskaites un izpildes kontroles sistēma | |
Pārkāpums | Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpums | |
SODS | Sods par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu |
KONCEPCIJĀ lietoto saīsinājumu skaidrojums ir sniegts sekojošā tabulā:
3.tabula
Saīsinājumi
Saīsinājums | Teksts | ||
CSN | Ceļu satiksmes noteikumi | ||
CP | Ceļu policija | ||
IS | Informācijas sistēma | ||
NMC | A/s "Nacionālais maksājumu centrs" | VNDPT | Valsts |
nozīmes datu pārraides tīkls
KONCEPCIJAS saturs atbilst standarta LVS 75:1996 "Informācijas tehnoloģija. Programminženierija. Sistēmas darbības koncepcijas apraksts" prasībām. KONCEPCIJAS izstrādē izmantota metode - CASE*Method. Saskaņā ar šo metodi sistēmas izstrādes gaita tiek sadalīta vairākās fāzēs. Katrai no šīm fāzēm ir īpaši uzdevumi un rezultāti. Katras fāzes pārbaudītie rezultāti tiek izmantoti nākošā fāzē.
Strādājot pēc CASE*Method, Stratēģijas fāze ir pirmā sistēmas izstrādes fāze. KONCEPCIJĀ atspoguļoti SISTĒMAS izstrādes Stratēģijas fāzes rezultāti. Stratēģijas fāzes rezultātu sasniegšanai darbs veikts pēc CASE*Method noteiktās shēmas:
1.zīmējums
Stratēģijas fāzes izpildes shēma
KONCEPCIJA sastāv no ievada un septiņiem nodalījumiem.
Nodalījumā "Esošā situācija" sniegts īss ieskats patreiz eksistējošā Pārkāpumu reģistrācijas un naudas soda nomaksas kontroles sistēmā.
Nodalījumā "Izmaiņu pamatojums un būtība" tiek pamatotas Pārkāpumu reģistrācijas un naudas soda nomaksas kontroles sistēmas izmaiņas un raksturota to būtība.
Nodalījumā "SISTĒMAS koncepcija" aprakstīta modificētā Pārkāpumu reģistrācijas un naudas soda nomaksas kontroles sistēma.
Nodalījumā "SISTĒMAS darbības scenāriji" aprakstīti tipiski darbības scenāriji, kuri ilustrē modificētās Pārkāpumu reģistrācijas un naudas soda nomaksas kontroles sistēmas darbību.
Nodalījumā "SISTĒMAS priekšrocības un trūkumi" dots kopsavilkums par priekšrocībām, kuras sniegs modificētā Pārkāpumu reģistrācijas un naudas soda nomaksas kontroles sistēma.
Nodalījumā "Atsauces" satur norādes par KONCEPCIJĀ izmantotajiem dokumentiem.
Esošā situācija
Situācijas raksturojums
Pašreizējā SISTĒMAS darbība vispārējā shēma attēlota sekojošā zīmējumā:
2.zīmējums
Pašreizējā CSN pārkāpumu uzskaites sistēma
Ceļu policisti fiksē CSN pārkāpumu un pieņem lēmumu par naudas SODA nomaksu CSN pārkāpuma vietā vai vadītāja apliecības izņemšanu un SODA noteikšanu CP nodaļā.
Naudas SODU CSN pārkāpuma vietā saņem Ceļu policisti, izsniedzot vadītājam naudas soda nomaksas kvīti. Ja CSN pārkāpuma vietā tiek atņemta vadītāja apliecība, tad lēmums par SODA piemērošanu tiek pieņemts un SODS piemērots CP nodaļā. Neeksistē likumdošanas normas, kas dod iespēju piemērot sodu bez transportlīdzekļa vadītāja klātbūtnes. Šī iemesla dēļ SODI par stāvēšanas noteikumu pārkāpumiem praktiski netiek uzlikti.
Informācija par CSN pārkāpumiem tiek fiksēta CP datu bāzē, neizmantojot Direkcijas pārziņā esošos transportlīdzekļu un vadītāju valsts nozīmes reģistrus.
Vienīgi, izņemot gadījumus, kad pārkāpumi ir saistīti ar vadītāja apliecības atņemšanu, Ceļu policija pati uzliek liegumu transportlīdzekļu un vadītāju reģistrā. Tādējādi Direkcija patreiz nav pilnībā iesaistīta Pārkāpumu uzskaitē un SODU izpildes kontrolē.
Ceļu policijas darbība
saistībā ar CSN pārkāpumiem
FUNKCIJAS
Ceļu policija veic sekojošas galvenās funkcijas:
1) fiksē CSN pārkāpumus.
2) nosaka un uzliek sodu par CSN pārkāpumiem.
3) veido datu bāzi par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpējiem.
4) sniedz datus Direkcijai par ceļu satiksmes negadījumiem.
5) uzliek un noņem liegumus transportlīdzekļu un vadītāju reģistrā par pārkāpumiem, kuri saistīti ar vadītāja apliecības atņemšanu.
DATI
Ceļu policija uztur sekojošas datu bāzes:
4.tabula
Ceļu policijas uzturamie dati
Sadarbības | Direkcija | Ceļu | |
dalībnieki/ dati | policija | ||
Dati par CSN | Uztur tikai par tiem, | Uztur | |
pārkāpējiem | kam atņemta vadītāja | ||
apliecība | |||
Dati par ceļu | Uztur (izmantojot | Uztur | |
satiksmes | Ceļu policijas datus) |
negadījumiem
Katru gadu augšminēto bāzes ierakstu skaits palielinās par aptuveni 400 000 ierakstiem par CSN pārkāpumiem un 25 000 ceļu satiksmes negadījumiem.
STRUKTŪRA un DARBINIEKI
Ceļu policija savas funkcijas veic visā Latvijas teritorijā, izmantojot reģionālās nodaļas.
DATORTEHNIKA un KOMUNIKĀCIJAS
CP nodaļas līnijas režīmā, izmantojot VNDPT, ir pieslēgtas CP pārvaldei, kurā atrodas Pentium tipa serveris.
DARBA REŽĪMS
Ceļu policijas nodaļās tiek ievadīti dati par CSN pārkāpumiem.
NODROŠINĀJUMS KRITISKĀS SITUĀCIJĀS
Augšminētā datortehnikas konfigurācija nenodrošina Ceļu policijas nepārtrauktu darbību kritiskās situācijās.
Ceļu satiksmes drošības
direkcija
FUNKCIJAS
Direkcija veic sekojošas galvenās funkcijas:
1) veic transportlīdzekļu reģistrāciju un tehniskās apskates;
2) uztur transportlīdzekļu valsts nozīmes reģistru;
3) uztur transportlīdzekļu vadītāju valsts nozīmes reģistru;
4) uztur, izmantojot Ceļu policijas sniegto informāciju, ceļu satiksmes negadījumu uzskaites datu bāzi;
5) uztur CSN pārkāpumu liegumu datu bāzi, kuri saistīti ar vadītāja apliecību atņemšanu;
6) nodrošina dažādas institūcijas ar informāciju atbilstoši to tiesībām un noteiktajām procedūrām.
DATI
Direkcija uztur sekojošus datus:
5.tabula
Direkcijas uzturamie dati
Direkcija | Ceļu | ||
policija | |||
Transportlīdzekļi | Uztur | Pieejami | un to īpašnieki |
Transportlīdzekļu | Uztur | Pieejami | vadītāji |
Ceļu satiksmes | Uztur (izmantojot | Uztur | |
negadījumi | CP sniegtos datus) | ||
Dati par CSN | Uztur tikai par | Uztur | |
pārkāpējiem | tiem, kam atņemta | ||
vadītāja apliecība |
Transportlīdzekļu un īpašnieku uzskaitei, tiek izmantota datu bāzu vadības sistēma ORACLE un atbilstoša programmatūra. Direkcijas datu bāzē atrodas dati par aptuveni 890000 transportlīdzekļiem. Uzturamo datu aptuvenais apjoms ir 10Gb un ikgadējais pieaugums 1Gb. Direkcijas datus izmanto Iekšlietu ministrija, Robežsardze, Ceļu policija, Uzņēmumu reģistrs, Valsts ieņēmumu dienests, Tieslietu ministrija, Satiksmes birojs un apdrošināšanas sabiedrības.
STRUKTŪRA un DARBINIEKI
Direkcijas centrālais birojs atrodas Rīgā. Katrā rajonā atrodas Direkcija nodaļas. Datus par transportlīdzekli un tā īpašnieku, veicot transportlīdzekļa reģistrāciju, datu bāzē ievada Direkcijas darbinieks.
DATORTEHNIKA un SAITES
Visas Direkcijas rajonu nodaļas ir apgādātas ar veicamajām funkcijām atbilstošu datortehniku.
6.tabula
Direkcijas rīcībā esošie serveri
Operatīvās | Disku | ||||
atmiņas | apjoms | ||||
Servera tips | Nolūks | apjoms | un rakstu- | ||
un rakstu- | rojums | ||||
rojums | |||||
RS/6000-S70, | Datu serveris | 2048Mb | 216Gb | 4 procesori, | |
AIX | |||||
SUN, Solaris | Datu rezerves | 256Mb | 130Gb | kopijas glabāšana | |
SUN, Solaris | WEBserveris | 128Mb | 10Gb | RS/6000-B50, |
WEBserveris | 256Mb | 10Gb |
AIX Direkcijai ir 100Mb pieslēgums VNDPT un ar 2Mb Lattelekom līniju ir savienotas Direkcijas ēkas Miera un Bauskas ielās. Visas 26 Direkcijas nodaļas ir pieslēgtas Rīgas biroja serveriem līnijrežīmā, izmantojot Lattelekom līnijas (128 Kb). DARBA REŽĪMS Visas 26 Direkcijas nodaļas strādā ar centrālo datu bāzi. NODROŠINĀJUMS KRITISKĀS SITUĀCIJĀS Augšminētā datortehnikas konfigurācija kritiskās situācijās nodrošina Direkcijas nepārtrauktu darbību. Izmaiņu pamatojums un būtība Pašreizējo situāciju raksturo sekojoši fakti: 1) netiek nodrošināta "caurspīdīga" un viennozīmīga SODA piemērošana; 2) netiek nodrošināta diferencēta pieeja CSN pārkāpējiem; 3) netiek nodrošināta iespēja cīnīties ar sistemātiskiem CSN pārkāpējiem; 4) netiek nodrošināta stāvēšanas noteikumu pārkāpumu sodu piemērošana; 5) stāvēšanas pārkāpumu sodu piemērošanā nav iesaistīta pašvaldību institūcijas vai amatpersonas (policija); 6) Ceļu policisti iekasē naudas SODU, tas ir, izpilda tiem netipiskas funkcijas; 7) nav izstrādāta likumdošana, noteikumi un normatīvie akti, kas, ņemot vērā augšminētos faktus, pilnveido SODU piemērošanas mehānismu; 8) Ceļu policijas datu bāzē faktiski tiek veidota neatkarīga transportlīdzekļu un vadītāju valsts nozīmes reģistra kopija; 9) Ceļu policijas datu bāzē netiek nodrošināta CSN pārkāpumus raksturojošo datu - transportlīdzekļu un transportlīdzekļu vadītāju datu - kvalitāte; 10) Direkcijas rīcībā esošā datortehnika, datu bāzes un programmatūra dod iespēju efektīvi risināt pārkāpumu uzskaiti un SODU izpildes kontroli. Augšminētie fakti liecina, ka ir iespējas būtiski pilnveidot eksistējošo SODU piemērošanas, uzskaites un izpildes kontroles sistēmu. Direkcijas iesaistīšana SISTĒMAS darbībā ir viens no priekšnosacījumiem ar CSN pārkāpumiem saistītu sodu uzskaites un izpildes kontroles sistēmas pilnveidošanā Pārkāpumu uzskaites un SODU izpildes kontroles funkcijas tiek piedāvāts pilnveidot: 1) veicot izmaiņas likumdošanā; 2) izmantojot transportlīdzekļu un vadītāju valsts nozīmes reģistrus.
Sistēmas koncepcija SISTĒMAS komponenti un to savstarpējās saites SISTĒMAS dalībnieki un to savstarpējās saites attēlotas sekojošā zīmējumā: Policija piemēro SODU: 1) CSN pārkāpuma vietā, izsniedzot naudas soda nomaksas kvīti transportlīdzekļa vadītājam vai piestiprinot to pie transportlīdzekļa, ja sods piemērots par stāvēšanas noteikumu pārkāpumu; 2) CP nodaļā, ja CSN pārkāpuma vietā tiek izņemta vadītāja apliecība; 3) CP nodaļā dati par sodu, kas piemērots par CSN pārkāpumu, tiek ievadīti transportlīdzekļu vadītāju un transportlīdzekļu valsts nozīmes reģistrā. Transportlīdzekļa vadītājam par CSN pārkāpumu tiek aprēķināti un uzkrāti Pārkāpumu uzskaites punkti. Transportlīdzekļa vadītājs naudas soda nomaksu par CSN pārkāpumu veic Bankā. Dati par naudas SODA nomaksu, izmantojot ŽIRO tehnoloģiju, tiek apkopoti NMC. NMC šos datus nodod Direkcijai, kura fiksē naudas SODA nomaksas faktu transportlīdzekļu vadītāju un transportlīdzekļu reģistrā. Izmantojot transportlīdzekļu vadītāju un transportlīdzekļu reģistru, tiek veikta uzlikto SODU izpildes kontrole - sūtīti atgādinājumi par SODU transportlīdzekļu vadītājam, uzlikti liegumi transportlīdzekļa reģistrācijai un tehniskajai apskatei u.tml..
SISTĒMAS datu modelis Konceptuālais datu modelis sniedz pirmo ieskatu ar CSN pārkāpumu uzskaites un naudas soda nomaksas kontroles informācijas sistēmas procesu saistītos datu objektos un to saitēs
3.zīmējums SISTĒMAS konceptuālais datu modelis Turpmāk - vēl "Latvijas Vēstneša" normatīvo aktu virsredaktores Ausma aldermane, dace bebre
|