Nosūtot atkārtotai caurlūkošanai likumu “Grozījumi likumā “Par bijušās VDK dokumentu saglabāšanu, izmantošanu un personu sadarbības fakta ar VDK konstatēšanu””
Valsts prezidente Vaira Vīķe-Freiberga ir nosūtījusi vēstuli Saeimas priekšsēdētājai Ingrīdai Ūdrei, aicinot Saeimu vēlreiz caurlūkot likumu “Grozījumi likumā “Par bijušās Valsts drošības komitejas dokumentu saglabāšanu, izmantošanu un personu sadarbības fakta ar VDK konstatēšanu””.
Vēstulē prezidente pamato savu lēmumu:
“Šā gada
7.jūnijā Saeima pieņēma likumu “Grozījumi likumā “Par bijušās
Valsts drošības komitejas dokumentu saglabāšanu, izmantošanu un
personu sadarbības fakta ar VDK konstatēšanu””. Atkārtoti
izskatot šo likumu, kuru 2004.gada 21.maijā nosūtīju Saeimai
otrreizējai caurlūkošanai, parlaments nolēma laikrakstā “Latvijas
Vēstnesis” publicēt VDK aģentu uzskaites kartotēku, norādot par
katru kartotēkā minēto personu tās personas datus (vārdu,
uzvārdu, tēvvārdu, dzimšanas datus), kā arī savervēšanas laiku un
vietu.
2004.gada 21.maijā Jums adresētajā vēstulē jau norādīju, ka,
publicējot visus kartotēkas datus bez izņēmuma, tiks skartas to
personu intereses, kuras sadarbojās ar PSRS drošības iestādēm
organizētās noziedzības, korupcijas un citu smagu noziegumu
apkarošanā, kam nebija nekāda sakara ar VDK darbību ideoloģiskajā
jomā un represijām pret disidentiem un cīnītājiem par Latvijas
neatkarību. Šādu personu datu publicēšana, nezinot, kādu
noziegumu atklāšanā konkrētā persona ir piedalījusies, varētu
apdraudēt viņu personiskās dzīves neaizskaramību un fizisko
drošību, bet tiesiskās paļāvības principa neievērošana – ietekmēt
Latvijas valsts drošības iestāžu sadarbību ar savu
aģentūru.
Diemžēl ir jāatzīst, ka, otrreiz caurlūkojot likumu “Grozījumi
likumā “Par bijušās Valsts drošības komitejas dokumentu
saglabāšanu, izmantošanu un personu sadarbības fakta ar VDK
konstatēšanu””, Saeima nav panākusi diferencētu pieeju Valsts
drošības komitejas (turpmāk tekstā – VDK) dokumentu izmantošanai
un publicēšanai tādā veidā, lai sabiedrības ieguvums būtu
samērojams ar konkrētu indivīdu aizskartajām tiesībām, kuras
aizsargā Latvijas Republikas Satversme un Latvijai saistošie
starptautiskie cilvēktiesību akti. Acīmredzot tieši tas, ka 90
procentos gadījumu VDK aģentu kartiņas satur tikai ziņas par
personas datiem, vervēšanas laiku un vietu, bet nesatur norādes
par notikumu un apstākļu kontekstu, kādos personas dati ir
parādījušies kartotēkā, padara par neiespējamu nodalīt VDK
ziņotājus par ideoloģiskajiem noziegumiem no tiem, kas piedalījās
tādu kriminālnoziegumu apkarošanā, kas ir uzskatāmi par smagiem
noziegumiem arī mūsdienu Latvijas tiesiskajā telpā. Latvijas
valsts rīcībā diemžēl nav VDK aģentu lietu, kas ļautu izdarīt
secinājumus par sadarbības motivāciju, pakāpi un
apstākļiem.
Pieminot tiesiskās paļāvības principu, gribu vērst Saeimas
uzmanību uz to, ka 1994.gada 2.jūnijā pieņemtais likums “Par
bijušās Valsts drošības komitejas dokumentu saglabāšanu,
izmantošanu un personu sadarbības fakta ar VDK konstatēšanu”
noteica bijušajiem VDK aģentiem tādu izvēles iespēju kā
nekandidēt uz amatiem, kurus tiem tika aizliegts ieņemt. Tādā
gadījumā šo personu vārdi netika publiskoti. Nolemjot publicēt
arī šo aģentu datus, attiecībā pret šīm personām tiek pārkāpts
tiesiskās paļāvības princips.
Savukārt doma par to, ka VDK aģentu uzskaites kartotēkas
publicēšana pieliks punktu savstarpējām aizdomām, noslēgs kādu
sāpīgu Latvijas vēstures lappusi un nodibinās vēsturisko
taisnīgumu, ir iluzora, jo Latvijas tiesu prakse lietās par
sadarbības fakta ar VDK konstatēšanu liecina par to, ka VDK
kartotēkas dati ir nepilnīgi un sadarbības fakts ar VDK ir grūti
pierādāms. Šī tiesu prakse norāda uz to, ka personas datu
atrašanās VDK kartotēkā pati par sevi vēl neliecina par to, ka
persona ar šo iestādi patiešām ir sadarbojusies.
Turklāt, kā liecina Totalitārisma seku dokumentēšanas centra
rīcībā esošā informācija, laikā no 1953.gada līdz 1991.gadam ar
VDK sadarbojās aptuveni 24 000 cilvēku, taču mūsu valsts rīcībā
ir tikai VDK kartotēka par 20.gs. 80.gadu periodu ar 4500 aģentu
personas datiem. Diezin vai vienas sestdaļas aģentu vārdu
publicēšanu un kolektīvas atbildības principa ieviešanu attiecībā
uz viņiem par visu VDK darbību var uzskatīt par taisnīgu un
objektīvu pieeju mūsu vēsturei.
Līdz ar to, manuprāt, joprojām likumdevējs nav atbildējis uz
vairākiem būtiskiem jautājumiem, kuri rodas saistībā ar šā gada
7.jūnijā Saeimā pieņemto likumu “Grozījumi likumā “Par bijušās
Valsts drošības komitejas dokumentu saglabāšanu, izmantošanu un
personu sadarbības fakta ar VDK konstatēšanu””. Proti, kāds būs
ieguvums un sabiedriskais labums no šādas nepilnīgas informācijas
publicēšanas? Kādas citas juridiskas sekas tas varētu izraisīt,
izņemot tiesas prāvas par sava goda un cieņas reabilitāciju, ja
Saeima jau 2004.gada 27.maijā ir pagarinājusi termiņu, kurā
iespējamo sadarbību ar VDK drīkst izmantot tiesiskajās attiecībās
pret šo personu vēl uz 10 (desmit) gadiem, kamdēļ VDK aģentu
kartotēkā esošās personas joprojām nevar baudīt atsevišķas
pamattiesības un ieņemt virkni amatu, tai skaitā valsts drošības
iestādēs?
Iespējams, ka tieši valstiskās un godīgās atbildēs uz šiem
jautājumiem atrodams izskaidrojums tam, kāpēc līdz šim neviena
postsociālistiskā valsts Austrumeiropā nav rīkojusies tā, kā to
ir iecerējusi darīt Latvijas Saeima. Vienīgā valsts, kura ir
publiskojusi to aģentu sarakstus, kas sadarbojušies ar
komunistiskā režīma drošības iestādēm, ir Slovākija, taču
Slovākijā tika nodrošināta diferencēta pieeja arhīvu materiāliem,
proti, tie tika rūpīgi pētīti un publicēti tikai tad, kad par
attiecīgā aģenta darbību pret sabiedrības interesēm bija iegūta
pietiekama un ticama pierādījumu bāze. Jāatzīst, ka Slovākijā
pretēji Latvijai ir pieejamas aģentu lietas, kas deva iespēju
izpētīt aģentu sadarbības pakāpi un apstākļus.
Ņemot vērā iepriekš minēto un pamatojoties uz Latvijas Republikas
Satversmes 71.pantu, nosūtu 2006.gada 7.jūnijā Saeimā pieņemto
likumu “Grozījumi likumā “Par bijušās Valsts drošības komitejas
dokumentu saglabāšanu, izmantošanu un personu sadarbības fakta ar
VDK konstatēšanu”” otrreizējai caurlūkošanai.”