Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas koncepcijas ieviešanas mehānisms
Nobeigums. Sākums - "LV" Nr.452/453, 14.12.2000.
Sistēmas koncepcija
SISTĒMAS datu modelis
CSN pārkāpumu raksturojošie dati aprakstīti sekojošās tabulās:
7.tabula
Soda kvīts datu lauki un sadarbības dalībnieki
Nr. | Soda kvīts | Sadarbības |
dalībnieks | ||
1. | Sērija un numurs | Ceļu policija |
2. | Pārkāpējs | Ceļu policija |
3. | Transportlīdzekļa dati | Direkcija |
4. | Pārkāpuma datums un laiks | Ceļu policija |
5. | CSN pārkāpuma punkts | Ceļu policija |
6. | Naudas sods | Ceļu policija |
7. | Soda kvīts izsniedzējs | Ceļu policija |
8.tabula
Administratīvā protokola datu lauki
un sadarbības dalībnieki
Nr. | Administratīvais | Sadarbības |
protokols | dalībnieks | |
1. | Sērija un numurs | Ceļu policija |
2. | Protokola sastādītāja dati | Ceļu policija |
3. | Pārkāpuma datums un laiks | Ceļu policija |
4. | Pārkāpuma būtība | Ceļu policija |
5. | Pārkāpuma vieta | Ceļu policija |
6. | Pārkāpēja tips | Ceļu policija |
7. | Reibuma veids un pārbaudes | |
protokola numurs | Ceļu policija | |
8. | Vainas pakāpe | Ceļu policija |
9. | Pārkāpēja dati | Direkcija |
10. | Vadītāja apliecība | Direkcija |
11. | Transportlīdzekļa dati | Direkcija |
12. | Transportlīdzekļa īpašnieka dati | Direkcija |
13. | CSN pārkāpuma punkts | Ceļu policija |
14. | APK pārkāpuma punkts | Ceļu policija |
15. | Piemērotā soda dati un datums | Ceļu policija |
9.tabula
Ceļu satiksmes negadījuma protokola
datu lauki un sadarbības dalībnieki
Nr. | Ceļu satiksmes | Sadarbības |
negadījuma protokols | dalībnieks | |
1. | Sērija un numurs | Ceļu policija |
2. | Protokola sastādītāja dati | Ceļu policija |
3. | Pārkāpuma datums un laiks | Ceļu policija |
4. | Pārkāpuma būtība | Ceļu policija |
5. | Pārkāpuma vieta | Ceļu policija |
6. | CSNg laika apstākļi | Ceļu policija |
7. | CSNg ceļa apstākļi | Ceļu policija |
8. | CSNg iemesls | Ceļu policija |
9. | CSNg shēma | Ceļu policija |
10. | Pārkāpēja tips | Ceļu policija |
11. | Reibuma veids un pārbaudes | |
protokola numurs | Ceļu policija | |
12. | CSNg sekas | Ceļu policija |
13. | Vainas pakāpe | Ceļu policija |
14. | Pārkāpēja dati | Direkcija |
(Iedzīvotāju | ||
reģistrs) | ||
15. | Vadītāja apliecība | Direkcija |
16. | Transportlīdzekļa dati | Direkcija |
17. | Transportlīdzekļa īpašnieka dati | Direkcija |
18. | Transportlīdzekļa bojājumi | Ceļu policija |
19. | Apdrošināšanas polises dati | Direkcija |
20. | CSN pārkāpuma punkts | Ceļu policija |
21. | APK pārkāpuma punkts | Ceļu policija |
22. | Piemērotā soda dati un datums | Ceļu policija |
SISTĒMAS funkcionālais modelis
SISTĒMAS funkcionālais modelis detalizēti aprakstīts sekojošā nodalījumā SISTĒMAS dalībnieku sadarbība.
SISTĒMAS dalībnieku sadarbība
Piedāvātais SISTĒMAS dalībnieku sadarbības modelis aattēlots sekojošā zīmējumā:
4.zīmējums
SISTĒMAS dalībnieku sadarbības modelis
Ceļu policija un Pašvaldības policija uztur datus par SODIEM, ievadot tos līnijrežīmā Direkcijas reģistros. Ceļu policija arī pašlaik nodod Direkcijai informāciju par ceļu satiksmes negadījumiem, kā arī datus par pārkāpumiem, kuri saistīti ar vadītāja apliecību atņemšanu. 1999. gada statistikas dati liecina, ka vidēji dienā tiek reģistrēti 85 ceļu satiksmes negadījumi un Direkcijai tiek nodoti dati par 200 CSN pārkāpumiem, kuros vadītājam ir atņemta vadītāja apliecība. Vidēji dienā tiek izdarīti vidēji 1300 CSN pārkāpumi. Datu reģistrēšanai izmanto VNDPT, kura pakalpojumus jau pašlaik izmanto Direkcija un Ceļu policija. Esošajām pieslēgumu jaudām nododamās informācijas apjoms ir nenozīmīgs.
Augšminētie fakti liecina, ka KONCEPCIJĀ piedāvātais sadarbības modelis ir ļoti dabīgs un efektīvs izmantošanai gan Ceļu policijai, gan Pašvaldības policijai.
Veiktspējas raksturiezīmes
Apjoms
Esošā Direkcijas serveru sistēma (ar kopējo disku ietilpību 216Gb) pilnībā nodrošina, ņemot vērā datu papildus apjomus (aptuveni 1Gb gadā), datu par ar CSN pārkāpumiem saistītiem sodiem uzturēšanu.
Caurlaidspēja un darbības ātrums
Sadarbības tehniskais modelis, ņemot vērā datu apjomus, kurus dalībnieki nodod viens otram, pilnībā apmierina SISTĒMAS caurlaidspējas prasības informācijas apmaiņas jomā. Esošā Direkcijas serveru sistēma un VNDPT nodrošina nepieciešamo darbības ātrumu.
Paredzamā SISTĒMAS maksimālā noslodze ir līdz 2000 transakcijām dienā. Direkcijas centrālais serveris (RS 6000-S70 ar 4 procesoriem un 2048M RAM) šādai papildus slodzei ir piemērots. Tajā pat laikā, realizējot jebkuru citu sadarbības modeli, nāktos iegādāties vairākus šādas jaudas serverus, un tas novestu pie ievērojamiem finansiālajiem izdevumiem.
Drošība ( security )
Uz datu bāzu vadības sistēmu Oracle balstītu IS drošības līmenis ir augsts - tās var tikt sertificētas saskaņā ar drošības kritēriju C2. Servera procedūru lietošana datu apmaiņai palielina datu drošību un dod iespēju reģistrēt datu pieprasījumus. VDNPT pieslēguma lietošana dod iespēju vajadzības gadījumā drošību vēl palielināt.
Privātums ( privacy )
Datu bāzu vadības sistēmas Oracle lietošana Direkcijas serverī dod iespēju:
1) izmantojot lietotāju un tiesību mehānismu, pasargāt sadarbības partneru datus no nesankcionētas pieejas;
2) izmantojot servera procedūru mehānismu, pasargāt, ja tas ir nepieciešams, viena sadarbības partnera privātos datus no otra partnera;
3) iespējams izdalīt tos datus, kuri pieejami visiem interesentiem (piemēram, statistiku).
Uzticamība ( relability )
Nepareizu datu parādīšanās sistēmā datu bāzu vadības sistēmā Oracle vai arī VNDPT vainas dēļ ir praktiski izslēgta.
Uzturamība ( maintability )
SISTĒMAS uzturamību uzlabo fakts, ka dati glabājas vienā serverī. Veicot datu struktūrās vai programmatūrā modifikācijas, kas varētu skart daudzus lietotājus, izmaiņas ir jāizdara tikai vienā vietā.
Izmantojamība ( availability )
Direkcijas datu bāzes darbu nodrošina divi serveri, tāpēc, pat avārija vienā no tiem, sistēmas darbu nepārtrauc. Direkcijas datu bāzes izmantojamība tiek nodrošināta:
1) lietojot kvalitatīvu tehniku (RS 6000) un sistēmas programmatūru (Oracle);
2) replicējot datus starp diviem serveriem, kas atrodas dažādos Rīgas rajonos. Tā rezultātā pat stihiska nelaime vai ugunsgrēks neaptur SISTĒMAS darbu un nenoved pie datu zudumiem;
3) izgatavojot datu rezerves kopijas.
Pārnesamība (portability)
Direkcijas uzturamie reģistri ir balstīti uz Oracle datu bāzu vadības sistēmu, kura var darboties uz jebkuras no populārākajām serveru platformām, tai skaitā, Intel, Sun un IBM RS 6000. Vajadzības gadījumā (piemēram, lai palielinātu servera jaudu), Oracle datu bāzi un programmatūru bez izmaiņām var pārnest uz jebkuru no šīm platformām. Klienta programmatūra var darboties jebkurā no populārākajām platformām un operētājsistēmām - Windows 3.11, Windows 95/98/NT, Mac OS. Datu pārraides kanāli arī var tikt mainīti, neizdarot izmaiņas programmatūrā.
Sistēmas izmaksas un ieviešanas laiks
Piedāvātais dalībnieku sadarbības modelis izmanto eksistējošos infrastruktūras komponentus. Tāpēc šī modeļa ieviešanas un ekspluatācijas izmaksas ir nenozīmīgas. Ceļu policijai, Pašvaldības policijai un Direkcijai, lai ieviestu un darbinātu modificēto SISTĒMU, nav nepieciešamas papildus finansu investīcijas:
1) savstarpējo saišu uzturēšanai tiek izmantoti VNDPT pakalpojumi, kas ir pietiekami esošajiem (un nākotnes) informācijas apmaiņas apjomiem;
2) datu bāzu uzturēšanai tiek izmantoti Direkcijas serveru sistēmu un programmatūru, kas nodrošina esošo (un nākotnes) datu apjomu uzturēšanu, kā arī nepieciešamos reakcijas laikus.
Tātad investīcijas modificētās SISTĒMAS informācijas apmaiņas infrastruktūrā augšminētajiem sadarbības dalībniekiem ir 0 Ls.
SISTĒMAS IS izstrādē nepieciešams papildināt esošo Direkcijas programmatūru, lai tā sniegtu atbalstu SISTĒMAS funkciju realizēšanā. SISTĒMAS IS projektēšanai, realizācijai un testēšanai nav nepieciešams darbs vairāk kā 6 cilvēkmēnešu apjomā. Modificētās SISTĒMAS IS ieviešanas laiks ir aptuveni 3 mēneši no tās izstrādes sākuma. Darba apjomu un izpildes laiku var precīzi novērtēt SISTĒMAS projektēšanas pirmajā posmā.
SISTĒMAS lietotāji
Sadarbības dalībnieku darbiniekus piedāvātais SISTĒMAS darbības modelis neietekmēs. Ceļu policijas un Pašvaldības policijas datu ievades operatoriem tiek nodrošināts augsta līmeņa serviss datu par CSN pārkāpumiem saistītu sodu ievadīšanai, kas būtiski uzlabo datu kvalitāti un pieejas operativitāti.
SISTĒMAS atbalsta stratēģija
SISTĒMAS ieviešanai nepieciešams veikt izmaiņas likumdošanā un noslēgt atbilstošas sadarbības līgumu ar NMC.
Sistēmas darbības scenāriji
SODA uzlikšana
SODA uzlikšana par stāvēšanas
noteikumu pārkāpumu
Pārkāpumu reģistrācija un SODA uzlikšana par stāvēšanas noteikumu pārkāpumu tiek veikta pēc sekojošas shēmas:
5.zīmējums
SODA uzlikšana
par stāvēšanas noteikumu pārkāpumu
Ceļu vai pašvaldības policists pieņem lēmumu par SODA uzlikšanu un piestiprina soda kvīti pie transportlīdzekļa. Tādējādi par stāvēšanas noteikumu pārkāpumu tiek sodīts transportlīdzekļa vadītājs, kurš nav klāt un kuru nav iespējams identificēt.
CP vai Pašvaldības policijas nodaļā, izmantojot SISTĒMAS programmatūras "SODA reģistrācija par stāvēšana noteikumu pārkāpumu" funkciju, datus par CSN pārkāpumu reģistrē valsts nozīmes transportlīdzekļu reģistrā:
Ievadot transportlīdzekļa reģistrācijas numuru, transportlīdzekļu valsts nozīmes reģistrā tiek identificēts transportlīdzeklis, ar kuru pārkāpti stāvēšanas noteikumi. Ja transportlīdzeklis nav reģistrēts Latvijā tiek fiksēts tā reģistrācijas numurs, marka modelis, dati tiek saglabāti reģistrā, lai nodrošinātu SODA nomaksas kontroli arī uz valsts robežas.
SISTĒMAS programmatūra datus par sodu ieraksta transportlīdzekļu valsts nozīmes reģistrā, piesaistot to transportlīdzeklim.
SODA uzlikšana notikuma vietā tiek veikta pēc sekojošas shēmas:
6.zīmējums
SODA uzlikšana CSN pārkāpuma vietā
Ceļu policists pieņem lēmumu par SODA uzlikšanu CSN pārkāpuma vietā, izdodot transportlīdzekļa vadītājam soda kvīti.
CP nodaļā, izmantojot SISTĒMAS programmatūras funkciju "Pārkāpumu reģistrācija", datus par CSN pārkāpumu reģistrē valsts nozīmes transportlīdzekļu vadītāju reģistrā:
1) ievadot transportlīdzekļa vadītāja apliecības numuru, valsts nozīmes transportlīdzekļu vadītāju reģistrā tiek identificēts vadītājs, kurš pārkāpis CSN;
2) SISTĒMAS programmatūra datus par Pārkāpumu un sodu ieraksta valsts nozīmes transportlīdzekļu vadītāja reģistrā, piesaistot to transportlīdzekļa vadītājam.
SODA uzlikšana CP nodaļā
SODA uzlikšana, nepieņemot lēmumu CSN pārkāpuma vietā, tiek veikta pēc sekojošas shēmas:
7.zīmējums
SODA uzlikšana CP nodaļā
Ceļu policists nepieņem lēmumu par SODA uzlikšanu CSN pārkāpuma vietā un aiztur vadītāja apliecību.
CP nodaļā, izmantojot SISTĒMAS programmatūras funkciju "Pārkāpumu reģistrācija", datus par pārkāpumu reģistrē valsts nozīmes transportlīdzekļu vadītāju reģistrā:
1) ievadot transportlīdzekļa vadītāja apliecības numuru, valsts nozīmes transportlīdzekļu vadītāju reģistrā tiek identificēts vadītājs, kurš pārkāpis CSN;
2) SISTĒMAS programmatūra datus par Pārkāpumu un sodu ieraksta valsts nozīmes transportlīdzekļu vadītāju reģistrā, piesaistot to transportlīdzekļa vadītājam.
Ziņošana un liegumi par SODIEM
Informācijas par SODIEM paziņošana transportlīdzekļu vadītājiem un īpašniekiem tiek veikta pēc sekojošas shēmas:
8.zīmējums
Ziņošana un liegumi par SODIEM
1. Izmantojot SISTĒMAS programmatūras funkciju "Informācija par SODIEM", regulāri (katru dienu) drukā sekojošus paziņojumus:
Gadījumos, kad transportlīdzekļa vadītājs sasniedzis noteiktu CSN pārkāpumu uzskaites punktu skaitu tiek drukāts paziņojums, brīdinot par savāktajiem pārkāpumu uzskaites punktiem un iesakot braukt uzmanīgāk.
Gadījumos, kad transportlīdzekļa vadītājs sasniedzis noteiktu pārkāpumu uzskaites punktu skaitu tiek drukāts paziņojums par transportlīdzekļa vadītāja tālāko rīcību atbilstoši likuma prasībām (veikt papildus apmācību, kārtot teorētisko eksāmenu utt.). Transportlīdzeklim un/vai transportlīdzekļa vadītājam reģistrā tiek uzlikti atbilstošā tipa liegumi.
Gadījumos, kad transportlīdzekļa vadītājs sasniedzis noteiktu pārkāpumu uzskaites punktu skaitu tiek drukāts paziņojums vadītājam par administratīvā soda piemērošanu. Transportlīdzeklim un/vai transportlīdzekļa vadītājam reģistrā tiek uzlikti atbilstošā tipa liegumi.
Gadījumos, kad transportlīdzekļa vadītājs vai īpašnieks noteiktā laikā nav nomaksājis naudas SODU tiek drukāts paziņojums vadītājam, atgādinot/ paziņojot par nenomaksāto naudas SODU. Transportlīdzeklim un transportlīdzekļa vadītājam reģistrā tiek uzlikti atbilstošā tipa liegumi.
2. Paziņojumus par sodiem nosūta transportlīdzekļu vadītājiem un īpašniekiem.
Naudas SODA nomaksa
Nomaksa tiek veikta pēc sekojošas shēmas:
9.zīmējums
Naudas SODA nomaksa
CSN pārkāpējs, balstoties uz par SODU saņemto kvīti, maksā naudas SODU kādā no Bankām:
1) Banka, izmantojot ŽIRO tehnoloģiju, ar NMC starpniecību pārskaita naudas SODU atbilstošai valsts institūcijai vai pašvaldībai;
2) NMC nosūta datus par naudas SODA nomaksu Direkcijai.
Izmantojot SISTĒMAS programmatūru, reģistros tiek izdarītas atzīmes par naudas SODU nomaksu un noņemti atbilstošie liegumi operāciju veikšanai ar transportlīdzekli un transportlīdzekļa vadītāja apliecību.
SODA izpildes kontrole tiek veikta pēc sekojošas shēmas:
10.zīmējums
SODA izpildes kontrole
Direkcijas darbinieki, izmantojot SISTĒMAS programmatūru kontrolē, balstoties uz transportlīdzeklim un transportlīdzekļa vadītājam uzliktajiem liegumiem, naudas SODA nomaksas vai citu SODA izpildes faktu pie jebkuras operācijas, kuru Direkcijā veic transportlīdzekļa vadītājs vai īpašnieks. Programmatūra dod iespēju veikt operācijas, ja transportlīdzeklim vai transportlīdzekļa vadītājam nav uzlikts liegums par:
1) nenomaksātu naudas sodu;
2) par noteiktu CSN pārkāpumu uzskaites punktu robežas sasniegšanu.
Liegumu anulēšana par SODIEM tiek veikta pēc sekojošas shēmas:
11.zīmējums
Lieguma anulēšana par SODIEM
SISTĒMAS programmatūra noņem atbilstoša tipa liegumu transportlīdzeklim, ja ir samaksāts naudas sods un atņemta vadītāja apliecība.
Statistiskās informācijas iegūšana
par SODIEM
Statistiskās informācijas iegūšana tiek veikta pēc sekojošas shēmas:
12.zīmējums
Statistiskā informācijas iegūšana par SODIEM
SISTĒMAS programmatūra, izmantojot Valsts nozīmes transportlīdzekļu un transportlīdzekļu vadītāju reģistrus pēc pieprasījuma drukā dažāda veida statistiskās atskaites par CSN pārkāpumiem un ar tiem saistītiem SODIEM.
SISTĒMAS priekšrocības un trūkumi
PRIEKŠROCĪBAS
Kvalitāte:
Ļaunprātīgu CSN pārkāpēju identificēšanai un sodīšana.
Sodīšana par stāvēšanas noteikumu pārkāpumiem, iesaistot Pašvaldības policiju.
Pārkāpumu reģistrācijas sistēmas "caurspīdīgumam" un objektivitātei.
Pārkāpumu reģistrācijas sistēmas un SODU izpildes kontroles sistēmas datu kvalitāte.
Efektivitāte
Iespēja Ceļu policijai, Pašvaldības policijai un Direkcijai, nemainot būtiski pašreizējo tehnoloģiju, ieviest SISTĒMU.
Ekonomiskums gan no izstrādes, gan ekspluatācijas viedokļa:
1) nav jāinvestē finansu resursi datu uzturēšanā un ievadīšanā, jo to nodrošina eksistējošā Direkcijas serveru sistēma un programmatūra, kā arī Ceļu un Pašvaldības policiju tehniskais nodrošinājums;
2) nav jāinvestē finansu resursi saites nodibināšanā starp Direkciju un Ceļu un Pašvaldības policiju, jo ir pieejams VNDPT pieslēgums;
3) minimāli izdevumi Direkcijas IS modifikācijai.
SISTĒMAS atbalsta IS var izstrādāt ļoti īsā laika posmā.
Tiek nodrošinātas prasības veiktspējai, kvalitātei un darbības nodrošināšanai kritiskās situācijās.
Tehnoloģija
Viena resurspunkta nodrošināšana ar Pārkāpumu reģistrācijas sistēmu saistītai informācijai, kuru savu tiesību robežās var izmantot jebkura fiziska vai juridiska persona.
Atbilstība Megasistēmas pamatnostādnēm
IESPĒJAMIE TRŪKUMI
Iespējama naudas SODA nomaksas laika palielināšanās.
Transportlīdzekļu īpašnieki var neveikt tehniskās apskates, lai nemaksātu soda naudu.
Atsauces
Latvijas standartu LVS 75:1996 "Informācijas tehnoloģija. Programminženierija. Sistēmas darbības koncepcijas apraksts"/ Latvijas Nacionālais standartizācijas un metroloģijas centrs. - Rīga, 1996. gada 27. marts.
"CASE*Method. Tasks and Deliverables"/ Richard Barker. - Addison-Wesley Publishing Company, 1991.
"Megasistēma. Ceļu satiksmes drošības direkcijas Informatīvās sistēma"/ Ceļu satiksmes drošības direkcijas - Rīga, 1998
Likuma "Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu uzskaites punktu sistēma CSL" projekts/ Ceļu satiksmes drošības direkcija. - Rīga, 1999. gads, decembris.
Koncepcijas publicējums šeit, "Latvijas Vēstneša" ielikumā "Saeima, Valsts prezidents, Ministru kabinets":
Ievads | 14.12.2000., Nr.452/453, 3.lpp. |
Esošā situācija | 14.12.2000., Nr.452/453, 4.lpp. |
Ceļu policijas darbība saistībā ar CSN pārkāpumiem | 14.12.2000., Nr.452/453, 4.lpp. |
Funkcijas | 14.12.2000., Nr.452/453, 4.lpp. |
Dati | 14.12.2000., Nr.452/453, 4.lpp. |
Ceļu satiksmes drošības direkcija | 14.12.2000., Nr.452/453, 4.lpp. |
Funkcijas | 14.12.2000., Nr.452/453, 4.lpp. |
Dati | 14.12.2000., Nr.452/453, 4.lpp. |
Struktūra un darbinieki | 14.12.2000., Nr.452/453, 4.lpp. |
Datortehnika un saites | 14.12.2000., Nr.452/453, 4.lpp. |
Darba režīms | 14.12.2000., Nr.452/453, 4.lpp. |
Nodrošinājums kritiskās situācijās | 14.12.2000., Nr.452/453, 4.lpp. |
Izmaiņu pamatojums un būtība | 14.12.2000., Nr.452/453, 4.lpp. |
Sistēmas koncepcija | 14.12.2000., Nr.452/453, 4.lpp. |
Sistēmas komponenti un savstarpējās saites | 14.12.2000., Nr.452/453, 4.lpp. |
Veiktspējas raksturiezīmes | 20.12.2000., Nr.460/464, 51.lpp. |
Drošība (security) | 20.12.2000., Nr.460/464, 51.lpp. |
Privātums (privacy) | 20.12.2000., Nr.460/464, 51.lpp. |
Uzticamība (relability) | 20.12.2000., Nr.460/464, 51.lpp. |
Uzturamība (maintability) | 20.12.2000., Nr.460/464, 51.lpp. |
Izmantojamība (availability) | 20.12.2000., Nr.460/464, 51.lpp. |
Pārnesamība (portability) | 20.12.2000., Nr.460/464, 51.lpp. |
Sistēmas izmaksas un ieviešanas laiks | 20.12.2000., Nr.460/464, 51.lpp. |
Sistēmas darbības scenāriji | 20.12.2000., Nr.460/464, 51.lpp. |
Soda uzlikšana par stāvēšanas noteikumu pārkāpumu | 20.12.2000., Nr.460/464, 51.lpp. |
Naudas soda nomaksa | 20.12.2000., Nr.460/464, 51.lpp. |
Sistēmas priekšrocības un trūkumi | 20.12.2000., Nr.460/464, 51.lpp. |
Priekšrocības | 20.12.2000., Nr.460/464, 51.lpp. |
Iespējamie trūkumi | 20.12.2000., Nr.460/464, 51.lpp. |