Nosūtot Saeimai otrreizējai caurlūkošanai likumu “Grozījumi Darba likumā”
Valsts prezidente Vaira Vīķe-Freiberga ceturtdien, 21.jūnijā, nosūtīja LR Saeimas priekšsēdētājai Ingrīdai Ūdrei vēstuli, lūdzot otrreiz caurlūkot šā gada 15.jūnijā Saeimā pieņemto likumu “Grozījumi Darba likumā”. Vēstulē prezidente raksta:
“Šā gada 15.jūnijā Saeima
pieņēma likumu “Grozījumi Darba likumā”. Izskatot šo likumu
trešajā lasījumā, Saeima atbalstīja priekšlikumu izslēgt no
aizliegto diskriminācijas veidu uzskaitījuma diskrimināciju
seksuālās orientācijas dēļ. Šāds lēmums tiek pamatots ar
Satversmes 91.pantu, kas nosaka vispārēju diskriminācijas
aizliegumu, kā arī ar Darba likuma 7. un 29.pantā noteikto
diskriminācijas aizliegumu arī citu likumā neuzskaitīto apstākļu
dēļ, kas acīmredzot, pēc deputātu domām, ietvertu arī
diskrimināciju seksuālās orientācijas dēļ.
Vēlos ieviest zināmu skaidrību šajā jautājumā un nodalīt
diskusiju par tradicionālo ģimenes vērtību aizsardzību no
diskusijas par personas tiesībām dibināt darba tiesiskās
attiecības. Darba likumā runa ir tieši par personas tiesībām
brīvi izvēlēties nodarbošanos un darbavietu atbilstoši savām
spējām un kvalifikācijai, ko aizsargā Latvijas Republikas
Satversmes 106.pants. Personas tiesības uz darbu nedrīkst
sasaistīt ar personas privāto dzīvi, ko savukārt Satversme
aizsargā 96.pantā.
Atgādināšu, ka Latvijas pirmsiestāšanās sarunās ar Eiropas
Savienību (turpmāk – ES), kā arī ES direktīvu pārņemšanas procesā
netika celti nekādi iebildumi pret tāda diskriminācijas veida
atzīšanu kā diskriminācija seksuālās orientācijas dēļ. Izpildvara
nav iebildusi pret šī diskriminācijas aizlieguma iekļaušanu
nacionālajos normatīvajos aktos. Līdz ar to ir jāsecina, ka
Latvijas valsts ir uzņēmusies saistības attiecībā uz Direktīvas
2000/78/EK (ES Padomes Direktīva 2000/78/EK (2000.gada
27.novembris), ar ko nosaka kopēju sistēmu vienlīdzīgai
attieksmei pret nodarbinātību un profesiju) ieviešanu. Ņemot vērā
iepriekš minēto, kā arī to, ka diskriminācijas aizliegums
seksuālās orientācijas dēļ vienlīdz aizsargātu kā personas ar
tradicionālu seksuālu orientāciju, tā homoseksuāļus, es saskatu
loģisku pamatu norādīt šo diskriminācijas veidu blakus jau
minētajiem diskriminācijas aizliegumiem rases, ādas krāsas,
dzimuma, vecuma, invaliditātes, reliģiskās, politiskās vai citas
pārliecības, nacionālās vai sociālās izcelsmes, mantiskā vai
ģimenes stāvokļa dēļ.
Vēl vairāk, gan Latvijas saistības, kas izriet no dalības Eiropas
Savienībā, gan Eiropas Kopienu tiesas prakse attiecībā uz
Direktīvā 2000/78/EK noteikto diskriminācijas aspektu korektu
pārņemšanu nacionālajos normatīvajos aktos, liecina par to, ka
“direktīvas prasības jāievieš precīzi un skaidri, lai
neapdraudētu juridisko noteiktību”. (2001.gada 17.maija lieta
C-159/99 Komisija pret Itāliju; 2003.gada 27.februāra lieta
C-415/01 Komisija pret Beļģiju u.c.)
Lai gan daļa tautas priekšstāvju pauž uzskatu, ka Latvijai ir
tiesības neuzskaitīt nacionālajos tiesību aktos visus Direktīvā
2000/78/EK norādītos un ES ietvaros atzītos (Eiropas
pamattiesību hartas 21.pants)diskriminācijas veidus, tomēr
vēlos norādīt, ka ES politikas dokuments “Zaļā grāmata” sadaļā
par jauno dalībvalstu pienākumiem direktīvu pārņemšanā
(Eiropas Komisijas oficiālā interneta mājaslapas sadaļā par
sociālo nodarbinātību -http://ec.europa.eu) nosaka, ka
dalībvalstīm nacionālajā likumdošanā jāpārņem visi
diskriminācijas aizliegumi. To apstiprina arī Eiropas Komisijas
Nodarbinātības un sociālo lietu ģenerāldirektorāta
Diskriminācijas nodaļas vadītāja Barbara Nola savā intervijā
portālam politika.lv: “Mums tomēr ir atsevišķas problēmas
saistībā ar Latviju, pirmkārt, seksuālā orientācija nav tieši
minēta likumos kā pamats diskriminācijas aizliegumam. Komisija
uzskata, ka katram iespējamas diskriminācijas pamatam ir jābūt
konkrēti nosauktam, un ir nepietiekami teikt, ka diskriminācija
ir aizliegta, balstoties “uz citiem apstākļiem”.(interneta
portāls “politika.lv” - http://www.politika.lv)”
Turklāt Eiropas Komisija, kurai ir nozīmīga loma Direktīvas
2000/78/EK prasību ieviešanas uzraudzībā, jau ir norādījusi
Latvijai uz nepilnīgu minētās Direktīvas prasību pārņemšanu,
proti, uz to, ko jau minēju iepriekš, – ka seksuālā orientācija
Latvijas likumos nav tieši minēta kā pamats iespējamās
diskriminācijas aizliegumam. To pašu liecina jau minētā Eiropas
Kopienu tiesas prakse. Lietā C-187/98 (Komisija pret
Grieķiju) (1999.gada 28.oktobra lieta C-187/98 Komisija pret
Grieķiju) tiesa ir norādījusi, ka “valstu konstitūciju
noteikumi, pat ja tie ir tieši piemērojami, nenodrošina pienācīgu
direktīvas prasību ieviešanu, jo juridiskās noteiktības un
indivīdu aizsardzības principi pieprasa viennozīmīgu
formulējumu”.
Tāpēc, pamatojoties uz iepriekšminēto, manuprāt, paliek atklāts
jautājums par cilvēktiesību efektīvu aizsardzību. Cilvēktiesību
aizsardzība vispāratzīti tiek nodrošināta, pārņemot un
iestrādājot starptautisko tiesību dokumentos un valstu
pamatlikumos noteiktos principus konkrētos un tieši piemērojamos
likumos, kāds darba tiesību jomā ir Darba likums. Tas, ko ES
dalībvalstis var izlemt patstāvīgi un atbilstoši savām
likumdošanas tradīcijām, ir jautājums, vai Direktīvas 2000/78/EK
prasības ieviest ar speciālu normatīvu aktu, kā to ir izdarījušas
Austrija, Dānija, Īrija, Zviedrija, Nīderlande, Itālija,
Lielbritānija, Somija un Spānija,(Labklājības ministrijas
sniegtie dati) vai arī iekļaut diskriminācijas aizliegumu
seksuālās orientācijas dēļ vispārējos darba attiecības
reglamentējošos tiesību aktos, kā to, piemēram, ir izdarījušas
mūsu kaimiņvalstis Igaunija (Igaunijas Darba līgumu likuma
10.panta trešā daļa) un Lietuva. (Lietuvas Darba kodeksa
2.panta pirmās daļas 4.punkts un 129.panta trešās daļas
4.punkts)
Protams, mani kā Valsts prezidenti iepriecina, ka jau šobrīd
Latvijas tiesa, izskatot pirmo prasību par nevienlīdzīgu
attieksmi seksuālās orientācijas dēļ, (Rīgas pilsētas Ziemeļu
rajona tiesa, spriedums lietā C32242904, CA – 1096/2 “M.Sants
pret Rīgas kultūru vidusskolu”) ir spējusi pēc būtības
piemērot Darba likuma normas. Taču, zinot mūsu tiesu sistēmai
dažkārt raksturīgo un no padomju laikiem pārmantoto gramatisko
tiesību normu interpretācijas metodi, kā arī to, ka likumu
pielietošana dzīvē sākas darba devēja un darba ņēmēja attiecību
līmenī, kuriem ne vienmēr ir atbilstoša juridiskā izglītība un
informācija par starptautisko tiesu praksi diskriminācijas
lietās, uzskatu, ka ir būtiski skaidri un nepārprotami pārņemt
Direktīvas 2000/78/EK prasības un noteikt tajā minētos aizliegtos
diskriminācijas veidus nacionālajos tiesību aktos.
Ņemot vērā iepriekš minēto un pamatojoties uz Latvijas Republikas
Satversmes 71.pantu, nosūtu 2006.gada 15.jūnijā Saeimā pieņemto
likumu “Grozījumi Darba likumā” otrreizējai
caurlūkošanai.”
Valsts prezidenta preses dienests