Profesiju klasifikators
Apstiprināts
ar Labklājības ministrijas 1998.gada 9.oktobra rīkojumu Nr. 246
(Labklājības ministrijas 2000.gada 30.novembra rīkojuma Nr.328 redakcijā)
Izstrādāts
saskaņā ar International Standard Classification of Occupations (ISCO), ILO, 1988
Saturā
1. | Ievads | "LV", 6.12.2000, Nr.440/441 |
2. | Pamatmērķi | "LV", 6.12.2000, Nr.440/441 |
3. | Pamatjēdzieni | "LV", 6.12.2000, Nr.440/441 |
4. | Klasifikatora struktūra | "LV", 6.12.2000, Nr.440/441 |
5. | Kodu struktūra | "LV", 6.12.2000, Nr.440/441 |
6. | Klasifikatora lietošana | "LV", 6.12.2000, Nr.440/441 |
7. | Klasifikatora aktualizācija | "LV", 6.12.2000, Nr.440/441 |
8. | Profesiju saraksts alfabēta secībā | "LV", 6.12.2000, Nr.440/441 |
"LV", 7.12.2000, Nr.442/445 | ||
"LV", 12.12.2000, Nr.448/449 | ||
"LV", 13.12.2000, Nr.450/451 | ||
"LV", 15.12.2000, Nr.454/457 | ||
9. | Klasifikatora grupu nosaukumi | |
un to starptautiskie kodi | "LV", 15.12.2000, Nr.454/457 | |
10. | Pirmā pamatgrupa | |
Likumdevēji, valsts vecākās | ||
amatpersonas, vadītāji | "LV", 15.12.2000, Nr.454/457 | |
11. | Otrā pamatgrupa | |
Vecākie speciālisti | "LV", 15.12.2000, Nr.454/457 | |
"LV", 22.12.2000, Nr.446/449 | ||
12. | Trešā pamatgrupa | |
Speciālisti | ||
13. | Ceturtā pamatgrupa | |
Kalpotāji | ||
14. | Piektā pamatgrupa | |
Pakalpojumu un tirdzniecības | ||
darbinieki | ||
15. | Sestā pamatgrupa | |
Kvalificēti lauksaimniecības | ||
un zivsaimniecības darbinieki | ||
16. | Septītā pamatgrupa | |
Kvalificēti strādnieki | ||
un amatnieki | ||
17. | Astotā pamatgrupa | |
Iekārtu un mašīnu operatori | ||
un izstrādājumu montieri | ||
18. | Devītā pamatgrupa | |
Vienkāršās profesijas | ||
19. | Profesiju saraksts kodu augošā secībā |
Turpinājums. Sākums "LV" 6.12.2000, Nr.440/441; 7.12.2000, Nr.442/445; 12.12.2000, Nr.448/449; 13.12.2000, Nr.450/451; 15.12.2000, Nr.454/457
Otrā pamatgrupa
VECĀKIE SPECIĀLISTI
222 MAZĀ GRUPA
VECĀKIE VESELĪBAS APRŪPES SPECIĀLISTI
(IZŅEMOT SLIMNIEKU KOPĒJUS)
Šīs apakšgrupas darbinieki veic zinātniskās pētniecības darbus, kā arī padziļina zināšanas, studējot cilvēku un dzīvnieku slimības un veselības traucējumus un meklējot ārstēšanas veidus, iesaka vai lieto profilakses vai ārstēšanas iekārtas, uzlabo veselības stāvokli, gatavo zinātniskos rakstus, vada citus darbiniekus.
Kvalifikācijas pamatprasības
Jāzina: pētāmās problēmas analīzes un sintēzes metodes un paņēmieni; darbā izmantojamo tehnisko līdzekļu uzbūve, darbības principi, lietošanas noteikumi; veicamā darba tehnoloģija un organizācija, ar tiem saistītie normatīvie materiāli.
Jāprot: lietot praksē teorētiskās zināšanas un tās nepārtraukti papildināt.
Jāatbild: par veikto pamatuzdevumu izpildes norisi un radītajām sekām; par paša pieņemtajiem lēmumiem; par uzticētajiem darba līdzekļiem un priekšmetiem; par citu savā darbībā skarto cilvēku drošību.
Izglītība: augstākā akadēmiskā izglītība, atsevišķos gadījumos zinātniskais grāds.
Šīs apakšgrupas profesijas klasificētas atsevišķajās grupās:
2221 | Ārsti |
2222 | Zobārsti |
2223 | Veterināri |
2224 | Farmaceiti |
2225 | Sabiedrības veselības māsas |
2221 ATSEVIŠĶĀ GRUPA
ĀRSTI
Šīs atsevišķās grupas darbinieki veic zinātniskās pētniecības darbu, izstrādā un attīsta koncepcijas, teorijas un metodiku un piemēro profilakses un ārstēšanas iekārtas, veic praktisko ārstniecības darbu.
Profesionālās darbības pamatuzdevumi:
- veikt cilvēku saslimšanas un slimību profilakses un ārstniecības metožu un iekārtu pētījumus; veikt medicīniskos pētījumus un noteikt diagnozes; noteikt ārstēšanas kursu diagnosticētai slimībai, traucējumam vai ievainojumam; lietot profilaktiskās medicīnas metodes un ārstēt; piedalīties sabiedrības veselības normatīvo aktu un norādījumu attīstīšanā un īstenošanā, sargājot un atbalstot veselīgu sabiedrību; gatavot zinātniskos rakstus un pārskatus; veikt citus līdzīga satura uzdevumus; vadīt citus darbiniekus.
Šīs grupas profesijas:
2221 | 01 | ĀRSTS |
2221 | 02 | ĀRSTA PALĪGS |
2221 | 03 | ĀRSTS STAŽIERIS |
2221 | 04 | Akupunktūras ĀRSTS |
2221 | 05 | Arodslimību ĀRSTS |
2221 | 06 | Arodveselības ĀRSTS |
2221 | 07 | Dzemdību ĀRSTS |
2221 | 08 | Ekspertīzes ĀRSTS |
2221 | 09 | Fizikālās medicīnas ĀRSTS |
2221 | 10 | Fiziskās rehabilitācijas ĀRSTS |
2221 | 11 | Ģimenes ĀRSTS |
2221 | 12 | Higiēnas ĀRSTS |
2221 | 13 | Hospitālās infekcijas kontroles ĀRSTS |
2221 | 14 | Iekšķīgo slimību ĀRSTS |
2221 | 15 | Intensīvās terapijas ĀRSTS |
2221 | 16 | Kara medicīnas ĀRSTS |
2221 | 17 | Katastrofu medicīnas ĀRSTS |
2221 | 18 | Laboratorijas ĀRSTS |
2221 | 19 | Mikrobioloģijas ĀRSTS |
2221 | 20 | Neatliekamās palīdzības ĀRSTS |
2221 | 21 | Rehabilitācijas ĀRSTS |
2221 | 22 | Sporta ĀRSTS |
2221 | 23 | Veselības aprūpes ĀRSTS |
2221 | 24 | ANESTEZIOLOGS |
2221 | 25 | ALERGOLOGS |
2221 | 26 | Bērnu AUDIOLOGS |
2221 | 27 | DERMATOLOGS |
2221 | 28 | DIETOLOGS |
2221 | 29 | Tiesu MEDICĪNAS EKSPERTS |
2221 | 30 | Tiesu psihiatrijas EKSPERTS |
2221 | 31 | ENDOKRINOLOGS |
2221 | 32 | FONIATRS |
2221 | 33 | FTIZIOPNEIMONOLOGS |
2221 | 34 | GASTROENTEROLOGS |
2221 | 35 | GINEKOLOGS |
2221 | 36 | Bērnu GINEKOLOGS |
2221 | 37 | HEMATOLOGS |
2221 | 38 | HEPATOLOGS |
2221 | 39 | HOMEOPĀTS |
2221 | 40 | IMUNOLOGS |
2221 | 41 | INFEKTOLOGS |
2221 | 42 | Bērnu INFEKTOLOGS |
2221 | 43 | KARDIOLOGS |
2221 | 44 | Bērnu KARDIOLOGS |
2221 | 45 | KOSMETOLOGS |
2221 | 46 | ĶIRURGS |
2221 | 47 | Ambulatorais ĶIRURGS |
2221 | 48 | Bērnu ĶIRURGS |
2221 | 49 | Krūškurvja ĶIRURGS |
2221 | 50 | Plastikas ĶIRURGS |
2221 | 51 | Sirds un asinsvadu ĶIRURGS |
2221 | 52 | NARKOLOGS |
2221 | 53 | NEFROLOGS |
2221 | 54 | NEIROĶIRURGS |
2221 | 55 | NEIROLOGS |
2221 | 56 | Bērnu NEIROLOGS |
2221 | 57 | NEONATOLOGS |
2221 | 58 | OFTALMOLOGS |
2221 | 59 | ONKOLOGS |
2221 | 60 | ORTOPĒDS |
2221 | 61 | PROTĒŽORTOPĒDS |
2221 | 62 | OTOLARINGOLOGS |
2221 | 63 | PATOLOGS |
2221 | 64 | SEKSOPATALOGS |
2221 | 65 | PEDIATRS |
2221 | 66 | PSIHIATRS |
2221 | 67 | Bērnu PSIHIATRS |
2221 | 68 | RADIOLOGS |
2221 | 69 | RADIOLOGS terapeits |
2221 | 70 | Diagnostikas RADIOLOGS |
2221 | 71 | REANIMATOLOGS |
2221 | 72 | REIMATOLOGS |
2221 | 73 | REZIDENTS |
2221 | 74 | SEKSOLOGS |
2221 | 75 | PSIHOTERAPEITS |
2221 | 76 | TRANSPLANTOLOGS |
2221 | 77 | TRASFUZIOLOGS |
2221 | 78 | TRAUMATOLOGS |
2221 | 79 | UROLOGS |
2221 | 80 | VENEROLOGS |
2222 ATSEVIŠĶĀ GRUPA
ZOBĀRSTI
Šīs atsevišķās grupas darbinieki pēta, izstrādā un attīsta koncepcijas, teorijas un metodiku, lieto medicīniskās zināšanas praksē.
Profesionālās darbības pamatuzdevumi:
- veikt zobu slimību un tām radniecīgu traucējumu un slimību, kā arī profilakses un ārstniecības metožu pētījumus; noteikt diagnozes, ieteikt un veikt nepieciešamo stomatoloģisko ārstēšanu; ārstēt ķirurģiski, ar medikamentiem vai citādā veidā atsevišķas zobu vai mutes dobuma slimības vai traucējumus; piedalīties sabiedriskās akcijās, kas atbalsta un attīsta mutes dobuma un zobu uzraudzību; gatavot zinātniskos rakstus un pārskatus; veikt citus līdzīga satura uzdevumus; vadīt citus darbiniekus.
Šīs grupas profesijas:
2222 | 01 | ZOBU PROTĒZISTS |
2222 | 02 | ZOBĀRSTS |
2222 | 03 | MUTES ĶIRURGS |
2222 | 04 | PARADONTISTS |
2222 | 05 | ORTODONTS |
2222 | 06 | ENDODENTISTS |
2222 | 07 | BĒRNU ZOBĀRSTS |
2222 | 08 | Sejas un žokļu ĶIRURGS |
2223 ATSEVIŠĶĀ GRUPA
VETERINĀRI
Šīs atsevišķās grupas darbinieki veic zinātniskās pētniecības darbu, izstrādā un attīsta oncepcijas, teorijas un metodiku, lieto medicīniskās zināšanas veterinārijas nozarē.
Profesionālās darbības pamatuzdevumi:
- veikt zinātniskās pētniecības darbus, sagatavot koncepcijas, teorijas un metodiku, diagnosticēt dzīvnieku slimības un ievainojumus; ārstēt dzīvniekus ķirurģiski vai ar medikamentiem; veikt piena un citu lopu ganāmpulku pētījumus, kā arī potēt tos pret slimībām; sniegt ieteikumus lopu audzēšanā un pavairošanā; pētīt cilvēku patēriņam lietojamo dzīvniekizcelsmes produktu kvalitāti, tīrību un derīgumu; veikt dzīvnieku veselības epidemioloģiskos un radioloģiskos pētījumus; gatavot zinātniskos rakstus un pārskatus; veikt citus līdzīga satura uzdevumus; vadīt citus darbiniekus.
Šīs grupas profesijas:
2223 | 01 | Veterinārijas EPIDEMIOLOGS |
2223 | 02 | Veterinārijas ĶIRURGS |
2223 | 03 | VETERINĀRĀRSTS |
2224 ATSEVIŠĶĀ GRUPA
FARMACEITI
Šīs atsevišķās grupas vecākie speciālisti izstrādā farmācijas koncepcijas un teorijas un lieto tās praksē, gatavo un izplata ārstniecības līdzekļus.
Profesionālās darbības pamatuzdevumi:
- gatavot zāles pēc ārstu receptēm vai noteiktiem priekšrakstiem vai vadīt to gatavošanu; pārbaudīt recepšu noformēšanu atbilstoši spēkā esošiem noteikumiem, receptēs izrakstīto sastāvdaļu saderību un devas; pārliecināties, vai pacients ir sapratis ārsta norādījumus par zāļu lietošanu, zāļu mijiedarbību ar citām zālēm un pārtiku, lietojot tās vienlaicīgi; ievērot visus nosacījumus, reģistrējot, glabājot un izsniedzot narkotikas, psihotropās vielas, indīgās vielas un citas zāles, kas izraisa pieradumu; veikt zāļu identitātes un kvalitātes kontroli; piedalīties tiesību aktu pilnveidošanā, gatavot rakstus un pārskatus par farmācijas problēmām; veikt citus līdzīga satura uzdevumus; vadīt citus darbiniekus.
Šīs grupas profesijas:
2224 | 01 | FARMACEITS |
2224 | 02 | PROVIZORS |
2225 ATSEVIŠĶĀ GRUPA
SABIEDRĪBAS VESELĪBAS MĀSAS
Šīs atsevišķās grupas darbinieki pēta, izstrādā un attīsta koncepcijas, teorijas un metodiku sabiedrības veselības jomās: sabiedrības veselības aprūpē, veselības veicināšanā un vides veselībā; organizē sabiedrības veselības dienestu darbu, pēta riska faktorus, veic profilaktisko un izglītojošo darbu sabiedrībā.
Profesionālās darbības pamatuzdevumi:
- novērot un novērtēt sabiedrības veselības stāvokli, fizisko un sociālo vidi; apzināt un analizēt veselības riska faktorus un to novēršanas iespējas; noskaidrot sabiedrības veselības vajadzības un prioritātes; piedalīties sabiedrības veselības politikas veidošanā, tiesību aktu pilnveidošanā; plānot, īstenot un novērtēt dažādas sabiedriskās veselības programmas; organizēt un vērtēt sabiedrības veselības dienestu darbu, ieteikt izdarīt tajā pārmaiņas; izglītot atsevišķus indivīdus un sabiedrību veselības jautājumos; veikt pētniecisko darbu, gatavot zinātniskus rakstus un pārskatus; vadīt citus darbiniekus; veikt citus līdzīga satura uzdevumus.
Šīs grupas profesijas:
2225 | 01 | Sabiedrības veselības MĀSA |
2225 | 02 | Sabiedrības veselības ORGANIZATORS |
2225 | 03 | Sabiedrības veselības METODIĶIS |
2225 | 04 | Sabiedrības veselības ANALĪTIĶIS |
2225 | 05 | Veselības veicināšanas KONSULTANTS |
2225 | 06 | Veselības veicināšanas KOORDINĒTĀJS |
2225 | 07 | Vides veselības ANALĪTIĶIS |
223 MAZĀ GRUPA
VECĀKIE SLIMNIEKU KOPŠANAS
UN VECMĀŠU PROFESIJU SPECIĀLISTI
Šīs mazās grupas darbinieki organizē un koordinē slimo un invalīdu veselības aprūpi, bet dzemdībās - mātei un jaunpiedzimušajam nepieciešamo medicīnisko palīdzību, organizē un vada medicīnas māsu un vecmāšu darbu.
Medicīnas māsas un vecmātes kvalificēti palīdz ārstam viņa darbā, kas saistīts ar ekstremāliem gadījumiem ārsta prombūtnē, kopj slimniekus, izdara injekcijas, aprūpē fiziski un garīgi slimos, nespējniekus un citus pacientus, saņem jaunpiedzimušos vai palīdz bērna saņemšanā, veic mātes un jaundzimušā bērna aprūpi.
Profesionālās darbības pamatuzdevumi:
- sniegt kvalificētu medicīnisko palīdzību, veikt kā aktīvo, tā profilakses ārstēšanu, izdarīt injekcijas, veikt nespējnieku un citu pacientu, kā arī grūtnieču un jaundzimušo bērnu aprūpi slimnīcās, klīnikās un citās medicīnas iestādēs; asistēt ārsta darbā, ārsta prombūtnē ekstrēmos gadījumos sniegt pirmo medicīnisko palīdzību; zināt medikamentu lietošanas, pārsiešanas un citus ārstēšanas paņēmienus, ko noteicis ārsts; pārraudzīt un koordinēt darba operācijās iesaistītā jaunākā medicīnas un cita personāla darbu; piedalīties garīgi slimu cilvēku sagatavošanā fiziskam un psiholoģiskam ārstēšanas procesam; piedalīties garīgi vai fiziski traumēto slimnieku sagatavošanā sabiedriskai reabilitācijai, tālākai attīstībai un izglītības iegūšanai; sniegt pacientiem kvalificētu medicīnisku aprūpi mājās; sniegt kvalificētu medicīnisku palīdzību sabiedriskās vai darba vietās; sniegt medicīnas konsultācijas skolās, rūpnīcās un citās organizācijās; uzraudzīt vispārējo mātes veselību grūtniecības laikā, konsultējot un aprūpējot viņu; saņemt bērnus normālu dzemdību gadījumos un palīdzēt ārstam sarežģītās dzemdībās; apmeklēt mātes pēcdzemdību periodā un sekot mātes veselībai un bērna attīstības progresam, konsultēt vecākus par bērna kopšanu; sniegt konsultācijas par dzimstības kontroles metodēm; veikt citus līdzīga satura uzdevumus; vadīt citus darbiniekus.
Kvalifikācijas pamatprasības
Jāzina: pētāmās problēmas analīzes un sintēzes metodes un paņēmieni; darbā izmantojamo tehnisko līdzekļu uzbūve, darbības principi, lietošanas noteikumi; veicamā darba tehnoloģija un organizācija, ar tiem saistītie normatīvie materiāli.
Jāprot: lietot praksē teorētiskās zināšanas un tās nepārtraukti papildināt.
Jāatbild: par veikto pamatuzdevumu izpildes norisi un radītajām sekām; par paša pieņemtajiem lēmumiem; par uzticētajiem darba līdzekļiem un priekšmetiem; par citu savā darbībā skarto cilvēku drošību.
Izglītība: augstākā akadēmiskā izglītība, atsevišķos gadījumos zinātniskais grāds.
Šīs apakšgrupas profesijas klasificētas atsevišķajā grupā:
2230 | Vecākie slimnieku kopšanas un vecmāšu profesiju speciālisti |
2230 ATSEVIŠĶĀ GRUPA
VECĀKIE SLIMNIEKU KOPŠANAS
UN VECMĀŠU PROFESIJU SPECIĀLISTI
Šīs grupas profesijas:
2230 | 01 | Galvenā medicīnas MĀSA |
2230 | 02 | Galvenā VECMĀTE |
2230 | 03 | Medicīnas MĀSA |
23 APAKŠGRUPA
VECĀKIE MĀCĪBU IESTĀŽU SPECIĀLISTI
Šīs apakšgrupas darbinieki māca vienas vai vairāku disciplīnu teoriju un praksi, veic zinātniskās pētniecības darbu un pilnīgo un attīsta koncepcijas, teorijas un darba metodes, kas vajadzīgas pasniedzamajās disciplīnās, raksta pedagoģiskus rakstus un mācību grāmatas, māca privāti, māca un attīsta atpalikušus cilvēkus, veido un maina mācību plānus, pārbauda un iesaka mācīšanas metodes un uzskates līdzekļus, piedalās mācību un citu darbības jautājumu apspriešanā skolās un universitātēs, vada citus darbiniekus.
Šīs apakšgrupas profesijas klasificētas mazajās grupās:
231 Koledžu, universitāšu un citu augstāko mācību iestāžu akadēmiskie amati
232 | Vidējās izglītības mācību iestāžu skolotāji |
233 | Sākumskolu un pirmsskolu skolotāji |
234 | Speciālo skolu skolotāji |
235 | Citi vecākie mācību iestāžu speciālisti |
231 MAZĀ GRUPA
KOLEDŽU, UNIVERSITĀŠU UN
CITU AUGSTĀKO MĀCĪBU
IESTĀŽU AKADĒMISKIE AMATI
Šīs mazās grupas darbinieki māca savu disciplīnu augstākajās mācību iestādēs, strādā pētniecības darbu un pilnīgo un attīsta koncepcijas, teorijas un darba metodes, kas nepieciešamas pasniedzamajās disciplīnās, gatavo pedagoģiskus rakstus, kā arī raksta mācību grāmatas.
Profesionālās darbības pamatuzdevumi:
- sastādīt un pēc pieprasījuma grozīt mācību plānus un studiju programmas; lasīt lekcijas, vadīt kursus, seminārus un laboratorijas darbus studentiem; veicināt studentu diskusiju un patstāvīgas domāšanas attīstību; vadīt studentu praktiskos un eksperimentālos darbus un sekot šiem darbiem; novērtēt studenta atbildi un ierakstīt atzīmi studentam, kurš izgājis testēšanu vai nokārtojis eksāmenu; vadīt zinātnisko darbu augstskolu beigušam studentam vai citam fakultātes loceklim; veikt mācību pētniecības darbu, attīstīt koncepcijas, teorijas un metodiku, lai lietotu tās ražošanas un citās jomās; gatavot mācību grāmatas, zinātniskos rakstus; piedalīties konferencēs un semināros, kā arī apspriedēs par skolu budžetu un citiem jautājumiem; veikt citus līdzīga satura uzdevumus; vadīt citus darbiniekus.
Kvalifikācijas pamatprasības
Jāzina: pētāmās problēmas analīzes un sintēzes metodes un paņēmieni; darbā izmantojamo tehnisko līdzekļu uzbūve, darbības principi, lietošanas noteikumi; veicamā darba tehnoloģija un organizācija, ar tiem saistītie normatīvie materiāli.
Jāprot: lietot praksē teorētiskās zināšanas un tās nepārtraukti papildināt.
Jāatbild: par veikto pamatuzdevumu izpildes norisi un radītajām sekām; par paša pieņemtajiem lēmumiem; par uzticētajiem darba līdzekļiem un priekšmetiem; par citu savā darbībā skarto cilvēku drošību.
Izglītība: augstākā akadēmiskā izglītība, atsevišķos gadījumos zinātniskais grāds.
Šīs mazās grupas profesijas klasificētas atsevišķajā grupā:
2310 Koledžu, universitāšu un citu augstāko mācību iestāžu akadēmiskie amati
2310 ATSEVIŠĶĀ GRUPA
KOLEDŽU, UNIVERSITĀŠU UN CITU
AUGSTĀKO MĀCĪBU IESTĀŽU AKADĒMISKIE AMATI
Šīs grupas profesijas:
2310 | 01 | ASISTENTS |
2310 | 02 | DOCENTS |
2310 | 03 | LEKTORS |
2310 | 04 | PROFESORS |
2310 | 05 | Asociētais PROFESORS |
2310 | 06 | Vadošais PĒTNIEKS |
2310 | 07 | PĒTNIEKS |
2310 | 08 | PASNIEDZĒJS |
232 MAZĀ GRUPA
VIDĒJĀS IZGLĪTĪBAS UN PROFESIONĀLĀS IZGLĪTĪBAS
MĀCĪBU IESTĀŽU SKOLOTĀJI
Šīs mazās grupas darbinieki pasniedz vienu vai vairākas disciplīnas, lai sākumskolu beigušie iegūtu aroda, profesionālo, vispārējo vai speciālo vidējo izglītību pamata vai vidējā pakāpē un sagatavotos izglītības turpināšanai nākamajā izglītības pakāpē, kā arī īsteno profesionālās ievirzes interešu izglītības programmas.
Profesionālās darbības pamatuzdevumi:
- gatavot un mainīt mācību plānus, izstrādāt mācību un arodizglītības, profesionālās izglītības un profesionālās ievirzes izglītības programmas; vadīt sava mācību priekšmeta stundas un skolēnu darbu klasē, nodrošināt disciplīnu klasē; gatavot mācībām nepieciešamos materiālus; gatavot skolēnu sekmju pārbaudes testus un eksāmenu materiālus; gatavot pārskatus par skolēnu darbu un apspriest tos ar citiem skolotājiem un vecākiem; piedalīties diskusijās par skolas mācību un organizatorisko darbu; organizēt ārpusklases darbu; organizēt un vadīt individuālo darbu ar skolēniem; veikt citus līdzīga satura uzdevumus; vadīt citus darbiniekus.
Kvalifikācijas pamatprasības
Jāzina: pedagoģisko problēmu analīzes un sintēzes metodes un paņēmieni; darbā izmantojamo tehnisko mācību līdzekļu uzbūve, darbības principi, lietošanas noteikumi; veicamā darba tehnoloģija un organizācija, ar izglītību saistītie normatīvie materiāli.
Jāprot: lietot praksē teorētiskās zināšanas un tās nepārtraukti papildināt.
Jāatbild: par veikto pamatuzdevumu izpildes norisi un rezultātiem; par paša pieņemtajiem lēmumiem; par uzticētajiem darba līdzekļiem un priekšmetiem; par citu savā darbībā skarto cilvēku drošību.
Izglītība: augstākā izglītība, atsevišķos gadījumos zinātniskais grāds; obligāta tālākizglītība.
Šīs mazās grupas profesijas klasificētas atsevišķajā grupā:
2320 | Vidējās izglītības mācību iestāžu skolotāji |
2320 ATSEVIŠĶĀ GRUPA
VIDĒJĀS IZGLĪTĪBAS UN PROFESIONĀLĀS IZGLĪTĪBAS
MĀCĪBU IESTĀŽU SKOLOTĀJI
Šīs grupas profesijas:
2320 | 01 | Vidusskolas vispārizglītojošo mācību priekšmetu SKOLOTĀJS |
2320 | 02 | Arod(amat)mācības SKOLOTĀJS |
2320 | 03 | KONCERTMEISTARS |
2320 | 04 | BALETMEISTARS |
2320 | 05 | HOREOGRĀFS |
2320 | 06 | DIRIĢENTS |
2320 | 07 | Profesionālās izglītības SKOLOTĀJS |
2320 | 08 | Profesionālās ievirzes interešu izglītības SKOLOTĀJS |
233 MAZĀ GRUPA
PAMATIZGLĪTĪBAS MĀCĪBU IESTĀŽU
UN PIRMSSKOLU SKOLOTĀJI
Šīs mazās grupas darbinieki māca vairākus mācību priekšmetus pamatizglītības un pirmsskolas izglītības līmenī.
Profesionālās darbības pamatuzdevumi:
- izstrādāt mācību programmas un mācīt mācību priekšmetus pamatizglītības un pirmsskolas izglītības līmenī; organizēt un plānot pasākumus, lai bērni apgūtu runas prasmi, fiziskās un sabiedriskās iemaņas; gatavot pārskatus par skolēnu mācību darbu.
Kvalifikācijas pamatprasības
Jāzina: pētāmās problēmas analīzes un sintēzes metodes un paņēmieni; darbā izmantojamo tehnisko līdzekļu uzbūve, darbības principi, lietošanas noteikumi; veicamā darba tehnoloģija un organizācija, ar izglītību saistītie normatīvie materiāli.
Jāprot: lietot praksē teorētiskās zināšanas un tās nepārtraukti papildināt.
Jāatbild: par veikto pamatuzdevumu izpildes norisi un darba rezultātiem; par paša pieņemtajiem lēmumiem; par uzticētajiem darba līdzekļiem un priekšmetiem; par citu savā darbībā skarto cilvēku drošību.
Izglītība: augstākā akadēmiskā izglītība; obligāta tālākizglītība.
Šīs mazās grupas profesijas klasificētas atsevišķajās grupās:
2331 | Pamatizglītības mācību iestāžu skolotāji |
2332 | Pirmsskolu skolotāji |
2331 ATSEVIŠĶĀ GRUPA
PAMATIZGLĪTĪBAS MĀCĪBU IESTĀŽU SKOLOTĀJI
Šīs atsevišķās grupas darbinieki māca dažādus mācību priekšmetus pamatizglītības līmenī.
Profesionālās darbības pamatuzdevumi:
- gatavot mācību programmas un mācīt lasīšanu, rakstīšanu, matemātiku un citus priekšmetus ieteiktā mācību plāna robežās; gatavot, izraudzīties un novērtēt testus un uzdevumus, lai attīstītu skolēnus, noteiktu to sekmju līmeni un, ja vajadzīgs, norādītu, kā šo līmeni uzlabot; organizēt un vadīt skolēnu ārpusklases darbu; veicināt skolēna individualitātes attīstību un apspriest attīstības sekmes ar skolēna vecākiem un citiem skolotājiem; nodrošināt skolēnu disciplīnu klasēs un ārpus tām; gatavot pārskatus par mācību darbu; veikt citus līdzīga satura uzdevumus.
Šīs grupas profesijas:
2331 | 01 | Pamatizglītības SKOLOTĀJS |
2332 ATSEVIŠĶĀ GRUPA
PIRMSSKOLU SKOLOTĀJI
Šīs atsevišķās grupas darbinieki organizē grupālās un individuālās spēles un mācību darbību pirmsskolas vecuma bērnu fiziskās, intelektuālās un sabiedriskās attīstības veicināšanai.
Profesionālās darbības pamatuzdevumi:
- plānot un organizēt darbību, lai veicinātu bērnu fizisko, intelektuālo un sabiedrisko iemaņu attīstību; veicināt runas attīstību ar stāstu, spēļu (rotaļu), dziesmu, dzejoļu un reālu sarunu un diskusiju palīdzību; novērot bērnus, lai kopā ar vecākiem novērtētu viņu attīstību un apspriestu iespējamās problēmas; uzraudzīt bērnu darbību, lai nodrošinātu viņu drošību un atrisinātu konfliktus; veikt citus līdzīga satura uzdevumus.
Šīs grupas profesijas:
2332 | 01 | Pirmsskolas izglītības SKOLOTĀJS |
2332 | 02 | Pirmsskolas izglītības mūzikas SKOLOTĀJS |
2332 | 03 | Pirmsskolas izglītības fiziskās attīstības SKOLOTĀJS |
2332 | 04 | SKOLOTĀJS LOGOPĒDS |
234 MAZĀ GRUPA
SPECIĀLO SKOLU SKOLOTĀJI
Šīs mazās grupas darbinieki māca bērnus, pusaudžus un pieaugušos ar fiziskās vai psihiskās attīstības traucējumiem vai tos, kuriem grūti mācīties kādā mācību līmenī.
Profesionālās darbības pamatuzdevumi:
- gatavot un mainīt mācību plānus, gatavot stundas un vadīt tās saskaņā ar prasībām; mācīt speciālo līdzekļu lietošanas tehnoloģiju, Braila rakstu vai lasīšanu no lūpām atbilstoši skolēnu attīstības līmenim, kā arī uzraudzīt darbu klasē; radīt un stiprināt skolēnos ticību sev, savām spējām, palīdzēt viņiem atrast un apgūt darbības metodes, kas kompensētu attīstības līmeņa dēļ radušos ierobežojumus, radīt viņos panākumu sajūtu; gatavot un izmantot testus, novērtēt un atzīmēt ikviena skolēna sekmes, apspriest tās ar vecākiem, vecāko skolotāju, ārstējošo ārstu, sociālajiem darbiniekiem u.c.; organizēt un vadīt individuālās mācības; gatavot pārskatus par skolēnu mācību darbu; veikt citus līdzīga satura uzdevumus.
Kvalifikācijas pamatprasības
Jāzina: pedagoģisko problēmu analīzes un sintēzes metodes un paņēmieni; darbā izmantojamo tehnisko mācību līdzekļu uzbūve, darbības principi, lietošanas noteikumi; veicamā mācību darba tehnoloģija un organizācija, ar tiem saistītie normatīvie materiāli.
Jāprot: lietot praksē teorētiskās zināšanas un tās nepārtraukti papildināt.
Jāatbild: par veikto pamatuzdevumu izpildes norisi un rezultātiem; par paša pieņemtajiem lēmumiem; par uzticētajiem darba līdzekļiem un priekšmetiem; par citu savā darbībā skarto cilvēku drošību.
Izglītība: augstākā akadēmiskā izglītība, atsevišķos gadījumos zinātniskais grāds; obligāta tālākizglītība.
Šīs mazās grupas profesijas klasificētas atsevišķajā grupā:
2340 Speciālo skolu skolotāji
2340 ATSEVIŠĶĀ GRUPA
SPECIĀLO SKOLU SKOLOTĀJI
Šīs atsevišķās grupas profesijas:
2340 | 01 | Speciālās vājdzirdīgo un nedzirdīgo izglītības iestādes SKOLOTĀJS |
2340 | 02 | Speciālās vājredzīgo un neredzīgo izglītības iestādes SKOLOTĀJS |
2340 | 03 | Speciālās psihiskās attīstības noviržu izglītības iestādes |
SKOLOTĀJS | ||
2340 | 04 | Speciālās fiziskās attīstības noviržu izglītības iestādes SKOLOTĀJS |
2340 | 05 | SKOLOTĀJS LOGOPĒDS |
2340 | 06 | Speciālās vājdzirdīgo un nedzirdīgo pirmsskolas izglītības |
SKOLOTĀJS | ||
2340 | 07 | Speciālās vājredzīgo un neredzīgo pirmsskolas izglītības |
SKOLOTĀJS | ||
2340 | 08 | Speciālās psihiskās attīstības noviržu pirmsskolas izglītības |
SKOLOTĀJS | ||
2340 | 09 | Speciālās fiziskās attīstības noviržu pirmsskolas izglītības |
SKOLOTĀJS | ||
2340 | 10 | Speciālās valodas attīstības pirmsskolas izglītības SKOLOTĀJS |
2340 | 11 | Speciālās valodas attīstības pirmsskolas izglītības iestādes |
SKOLOTĀJS |
235 MAZĀ GRUPA
CITI VECĀKIE MĀCĪBU IESTĀŽU SPECIĀLISTI
Šīs mazās grupas vecākie speciālisti veic zinātniskās pētniecības darbu, gatavo mācību līdzekļus, metodiku un konsultē to lietošanā; kontrolē skolotāju darbu, kā arī attiecīgo mācību programmu rezultativitāti un, ja nepieciešams, ierosina tās mainīt vai papildināt.
Profesionālās darbības pamatuzdevumi:
- pētīt mācību programmas, mācīšanas metodiku, mācību līdzekļus un citus mācību procesa aspektus un konsultēt par to grozījumiem vai papildinājumiem; rīkot periodiskas skolotāju darba un mācību programmu izpildes pārbaudes un, vajadzības gadījumā, ierosināt programmu papildināšanu un grozīšanu; veikt citus līdzīga satura uzdevumus; vadīt citus darbiniekus.
Kvalifikācijas pamatprasības
Jāzina: pētāmās pedagoģiskās problēmas analīzes un sintēzes metodes un paņēmieni; darbā izmantojamo mācību tehnisko līdzekļu uzbūve, darbības principi, lietošanas noteikumi; veicamā darba tehnoloģija un organizācija, ar tiem saistītie normatīvie materiāli.
Jāprot: lietot praksē teorētiskās zināšanas un tās nepārtraukti papildināt.
Jāatbild: par veikto pamatuzdevumu izpildes norisi un rezultātiem; par paša pieņemtajiem lēmumiem; par uzticētajiem darba līdzekļiem un priekšmetiem; par citu savā darbībā skarto cilvēku drošību.
Izglītība: augstākā izglītība, atsevišķos gadījumos zinātniskais grāds; obligāta tālākizglītība.
Šīs grupas profesijas klasificētas atsevišķajās grupās:
2351 | Metodiķi |
2352 | Inspektori |
2353 | Sociālie pedagogi |
2359 | Citi vecākie mācību iestāžu speciālisti |
2351 ATSEVIŠĶĀ GRUPA
METODIĶI
Šīs atsevišķās grupas darbinieki veic pētījumus un konsultē mācīšanas metodikas un mācību līdzekļu izmantošanas jautājumos.
Profesionālās darbības pamatuzdevumi:
- veikt pētījumus mācību plāna, mācīšanas metodikas pilnveidošanas un citos mācību procesa aspektos; konsultēt iespējamo papildinājumu jautājumos; konsultēt mācību kursa un eksaminēšanas metožu jautājumos; veikt audiovizuālo un citu mācību līdzekļu izmantošanas pētījumus, konsultēt, plānot un organizēt to izmantošanu mācību iestādēs; pārbaudīt skolotāju darbu un mācību programmu izmantošanas rezultātus; ieteikt izdarīt būtiskus grozījumus un papildinājumus; gatavot dokumentus un pārskatus; veikt citus līdzīga satura uzdevumus; vadīt citus darbiniekus.
Šīs grupas profesijas:
2351 | 01 | Izglītības METODIĶIS |
2352 ATSEVIŠĶĀ GRUPA
INSPEKTORI
Šīs atsevišķās grupas darbinieki pārbauda skolotāju darbu un atbilstošo mācību programmu izmantošanas rezultātus un, ja nepieciešams, piedāvā priekšlikumus grozījumiem un papildinājumiem.
Profesionālās darbības pamatuzdevumi:
- periodiski inspicēt skolas un kopā ar skolas vadību un skolotāju kolektīvu apspriest ar skolas mācību plāniem, mācību bāzi utt. saistītus jautājumus; apmeklēt nodarbības, lai iepazītos ar mācīšanas metodiku un novērtētu skolotāja darbu stundās un sasniegtos rezultātus; gatavot pārskatus un ieteikumus skolas vadībai par iespējamiem mācību plāna, mācību procesa utt. grozījumiem un papildinājumiem; veikt citus līdzīga satura uzdevumus; vadīt citus darbiniekus.
Šīs grupas profesijas:
2352 | 01 | Valsts /izglītības INSPEKTORS |
2352 | 02 | Bērnu tiesību aizsardzības INSPEKTORS |
2353 ATSEVIŠĶĀ GRUPA
SOCIĀLIE PEDAGOGI
Šīs atsevišķās grupas darbinieki veic sociālpedagoģisko darbību bērnu un jauniešu negatīvas socializācijas cēloņu un seku ierobežošanā un novērtēšanā, koordinē sociālās palīdzības, izglītības, pašvaldību iestāžu darbu jauniešu sociālās reintegrācijas mērķu sasniegšanai.
Profesionālās darbības pamatuzdevumi:
- pedagoģiskās kompetences ietvaros veikt riska grupas bērnu un jauniešu sociālās dzīves analīzi un degradācijas cēloņu izpēti; plānot un īstenot audzinošo darbu bērnu un jauniešu socializācijas vietās (ģimenēs, pirmsskolas iestādēs, skolās un internātskolās, ārpusskolas iestādēs, bērnunamos un patversmēs, bērnu slimnīcās un pansionātos, bērnu un jauniešu rehabilitācijas centros, bērnu un jauniešu pāraudzināšanas iestādēs, profesionālās izglītības iestādēs un citur); veikt ģimeņu sociālpedagoģiskās konsultācijas un veicināt to pedagoģisko un juridisko izglītību; risināt sociālo apstākļu radītos konfliktus starp skolu, ģimeni, pašvaldību, bāriņtiesu u.c. institūcijām; nodrošināt bērnu un jauniešu sociālās reintegrācijas optimālai norisei nepieciešamo pedagoģisko vidi un līdzekļus; veicināt bērnu tiesību aizsardzības iestādēs pedagoģiski optimālu lēmumu pieņemšanu un īstenošanu; īstenot sociālpedagoģisko darbu bērnu un jauniešu specifiskajās sociālajās grupās (narkotiku un alkohola atkarīgo jauniešu grupās u.c.); veikt citus līdzīga satura uzdevumus; vadīt citus darbiniekus.
Šīs grupas profesijas:
2353 | 01 | Sociālais PEDAGOGS |
Turpmāk - vēl