Par lidojumu laika ierobežojumiem un atpūtas periodiem
Eiropas Parlaments (EP) 5.jūlijā otrajā lasījumā izskatīja regulu, kas lidojumu drošības nolūkā paredz saskaņot dalībvalstu tehniskās prasības. Regula attiecas uz tirdzniecības un pasažieru aviotransporta apkalpes personālu, pārlidojumu laika ierobežojumiem, atpūtas periodiem, gaisakuģu aprīkojumu, kā arī bīstamu priekšmetu pārvadāšanu.
Roberts Zīle, Nāciju Eiropas grupas deputāts, debatēs aicināja pieņemt redakciju, kas regulai ļautu stāties spēkā pēc iespējas drīz: “Pie tik augošas biznesa nozares kā aviācija kavēties ar grozījumiem un regulām, kas noteiktu tehniskās prasības un administratīvās procedūras, manuprāt, vairs nav pieļaujami un ir nepiedodami.” Deputāts arī norādīja, ka stjuartu apmācības programmu savstarpēja atzīšana un iespējamā stjuartu licencēšana dos iespēju šīs profesijas pārstāvjiem Eiropas Savienībā (ES) konkurēt un saņemt vienlīdzīgākus atalgojumus neatkarīgi no tā, vai viņi nāk no jaunajām dalībvalstīm vai no vecajām.
Tā kā regulas mērķis ir nodrošināt saskaņotus visaugstākā līmeņa drošības standartus, pieņemtajos grozījumos Parlaments prasa precizēt, ka jaunā regula nekādā gadījumā nedrīkst kalpot par pamatu, lai samazinātu esošo drošības līmeni. Parlaments prasa norādīt, ka jāgarantē iespēja saglabāt dalībvalstīs noslēgtos darba koplīgumus vai tiesību aktus, kuros paredzēti apkalpei labvēlīgāki noteikumi par lidojumu un noslogojuma laika ierobežojumiem.
Regula paredz, ka maksimālais lidojuma ilgums diennaktī ir 13 stundas, bet to iespējams pagarināt par vienu stundu. Ja lidmašīna paceļas naktī – laikā no pulksten desmitiem vakarā līdz pieciem no rīta –, lidojuma ilgums nedrīkst pārsniegt 11 stundas 45 minūtes. Obligātajam atpūtas periodam mājās jābūt vismaz tikpat ilgam, cik iepriekšējam darba periodam vai vismaz 12 stundas ilgam. “Projām no mājām” atpūtas periods nedrīkst būt īsāks par 10 stundām.
Parlaments prasa noteikt, ka Eiropas Aviācijas drošības aģentūra divu gadu laikā kopš regulas stāšanās spēkā veic šo prasību zinātnisko un medicīnisko novērtējumu un vajadzības gadījumā ierosina atbilstošas izmaiņas.
Parlaments iesaka arī saskaņot stjuartu apmācības standartus – deputāti uzskata, ka savstarpēja kvalifikāciju atzīšana palīdzētu aviācijas jomā veidot Eiropas darba tirgu.
Parlaments atzīst, ka, piemērojot noteikumus par lidojumu laika ierobežojumiem, var mazināties drošība uzņēmumos, kas galvenokārt strādā nakts režīmā. Parlaments iesaka Komisijai veikt novērtēšanu, kas ļaus jaunajos noteikumos pēc pieņemšanas izdarīt atbilstošus pielāgojumus, kuros tiktu ņemta vērā nakts režīma specifika.
Regulas otrais lasījums Eiropas Parlamentā notiek pēc sešus gadus ilgušām diskusijām, kopš Eiropas Komisija iesniedza sākotnējo likumdošanas priekšlikumu. Padome savā kopējā nostājā lielā mērā ir ņēmusi vērā EP pirmā lasījuma grozījumus, un šodien pieņemtie labojumi attiecas uz atsevišķiem regulas aspektiem. Parlamenta grozījumi tiks iesniegti izskatīšanai Padomē.