Uzturoties oficiālā vizītē Lielbritānijas un Ziemeļīrijas Apvienotajā Karalistē 9.–13.jūlijā
Runa “Latvijas redzējums par starptautisko mieru, drošību un attīstību” Četema namā Londonā 2006.gada 11.jūlijā:
|
Ekselences! Dāmas un
kungi!
Man ir liels prieks uzrunāt tik izcilu auditoriju Četema namā,
kas jau gadu desmitiem ilgi ir pazīstama kā viena no pasaules
pazīstamākajām organizācijām, kas nodarbojas ar starptautisku
jautājumu analīzi. Es esmu priecīga un pagodināta, ka esmu
Londonā kā Viņas majestātes valdības īpašā viešņa.
Atskatoties uz Lielbritānijas un Latvijas divpusējo attiecību
vēsturi, es ar lepnumu varu atzīmēt, ka Apvienotā Karaliste bija
pirmā valsts, kas atzina Latvijas de facto neatkarību. Tas
notika 1918.gada 11.novembrī – vienu nedēļu pirms oficiāli tika
proklamēta Latvijas Republika. 1919.gada pavasarī, kad boļševiku
Krievija bija okupējusi Latvijas teritorijas lielāko daļu,
tvaikonis Saratov, kas atradās britu karakuģu aizsardzībā
Latvijas ostas pilsētā Liepājā, kļuva par Latvijas Pagaidu
valdības patvērumu un darbavietu. Britu militāro spēku
piedalīšanās Latvijas atbrīvošanas cīņās 1919.gadā, kuru laikā
tika nogalināti arī vairāki britu kareivji, Latvijā radīja ļoti
labvēlīgu attieksmi pret Apvienoto Karalisti starpkaru laika
periodā. Tagad pēc pusgadsimtu ilgā pārtraukuma Latvija un
Apvienotā Karaliste atkal ir partneres un sabiedrotās. Abas mūsu
valstis cieši sadarbojas kā Eiropas Savienības un NATO locekles,
lai 21.gadsimtā pasaulē būtu miers un stabilitāte.
Mūsdienu globalizētajā laikmetā nevienas valsts nacionālās
intereses nebeidzas pie tās robežām, pat ne tās tuvākajā apkaimē.
Tas attiecas uz drošību un tikpat lielā mērā uz ekonomiku. Šodien
miljoniem cilvēku drošība visā pasaulē ir pakļauta draudiem, ko
rada terorisms un ekstrēmisms. Terorisma un politiskā radikālisma
cēloņi bieži ir šķietami attāli konflikti. Daudzos gadījumos uz
šādu rīcību var pamudināt ekonomiskās grūtības, kā arī
nedemokrātiska un neefektīva valsts pārvalde.
Pasaules demokrātiskajām valstīm ir cerība uzveikt starptautisko
terorismu, tikai cieši sadarbojoties starptautiskā mērogā, un
tāpēc transatlantiskās partnerattiecības ir tik svarīgas gan
Latvijai, gan Apvienotajai Karalistei. Abas mūsu valstis uzskata,
ka Eiropas nākotne ir cieši saistīta ar Savienoto Valstu un
Kanādas nākotni. Ziemeļamerikas iedzīvotājiem ir tādas pašas
vērtības un ideāli kā mums. Mums kopīga ir stingra ticība
brīvībai, demokrātijai, cilvēktiesību ievērošanai un tiesību
virsvarai. Kaut gan reizēm mums var būt atšķirīgi viedokļi par
vairākiem specifiskiem jautājumiem, mēs nedrīkstam pieļaut, ka
atšķirīgi viedokļi novirzītu mūs no galvenā mērķa garantēt
drošību visā pasaulē. Lai to panāktu, ir cieši jāsadarbojas
teroristu tīklu atklāšanā un likvidēšanā, lai beigu beigās
izskaustu terorisma pamatcēloņus.
Mums ir jāizveido stiprākas koalīcijas ar jaunajām
demokrātiskajām valstīm, lai novērstu jaunu teroristu paaudžu
rašanos, kuru naidu un sevis ienīšanu rada dziļa netaisnības
izjūta.
Latvija kopā ar Apvienoto Karalisti un citiem sabiedrotajiem ir
izvietojusi miera uzturēšanas spēkus Afganistānā, Irākā un
Balkānos, lai palīdzētu tur nodrošināt stabilitāti. Šo centienu
galīgais mērķis ir panākt, lai šajos nemierīgajos reģionos
izveidotos patiesi demokrātiskas valstis un notiktu ekonomiska
attīstība. Tas savukārt palīdzētu apturēt ekstrēmisma un
terorisma rašanos.
Tomēr ir ļoti svarīgi, lai pēc karadarbības beigšanās turpinātos
starptautiskās sabiedrības ieinteresētība. Šajā ziņā
jaunizveidotajai ANO Miera komitejai būtu svarīga loma. Piemēram,
Austrumeiropā nesen no jauna uzliesmoja konflikts, kura cēlonis
daļēji bija arī tas, ka starptautiskā sabiedrība priekšlaicīgi
pārtrauca par to interesēties. Šajā sakarā ES ir pašai sava
pieaugoša loma kā krīžu pārvarēšanas vadītājai, un tai ir
jāturpina palielināt savas spējas reaģēt uz krīzēm. NATO arī ir
sākusi pievērst lielāku uzmanību tam, lai stabilizētu un
rekonstruētu savas misijas ārvalstīs. Abām organizācijām ir jāro
iespējas, kā labāk koordinēt savu starpniecību un krīžu
atrisināšanas centienus.
Ekselences! Dāmas un kungi!
Lai garantētu savu dalībvalstu drošību un pielāgotos mūsu
laikmeta mainīgajiem apdraudējumiem, NATO būs jāturpina sava
militārā transformācija, kas būs galvenais jautājums šā gada NATO
samitā, kas notiks Rīgā. Es uzskatu, ka NATO vajadzētu arī
paaugstināt sadarbības līmeni kopīgos miera uzturēšanas centienos
ar citām valstīm, tādām kā Austrālija, Jaunzēlande, Japāna un
Dienvidkoreja. Šīm valstīm ir tādas pašas vērtības kā mums un
līdzīgi mērķi. Šīs valstis ir arī apliecinājušas savas spējas
efektīvi iesaistīties konfliktu noregulēšanā. Mēs visi iegūtu no
ciešākas sadarbības.
Tajā pašā laikā NATO jāturpina atbalstīt Eiropas jaunās
demokrātiskās valstis. Latvija visu laiku pieliek saskaņotas
pūles, lai palīdzētu Ukrainai, Gruzijai un it īpaši Moldovai. Mēs
atbalstīsim NATO MAP piedāvājumu Ukrainai, kas tiks izteikts
Rīgas samitā vai drīz pēc tā, ar noteikumu, ka šajā valstī
turpinās reāls progress. Mēs atbalstām arī Gruzijas centienus
izveidot ciešākas attiecības ar aliansi.
Latvija arī cer, ka Eiropa var izveidot pragmatiskas darba
attiecības ar Krieviju, kam ir nozīmīga loma pasaules drošības
arhitektūrā. Krievijas aktīva līdzdalība ir ļoti svarīga, lai
vērstos pret starptautisko terorismu un masu iznīcināšanas ieroču
izplatīšanu. Tajā pašā laikā mēs nedrīkstam izvairīties no
konstruktīva dialoga ar Krieviju pat par vissensitīvākajiem
jautājumiem, ieskaitot konsekventu demokrātisko principu
ievērošanu un tiesību virsvaru.
Kopš Latvija atguva savu neatkarību 1991.gadā labu kaimiņvalstu
attiecību izveidošana ar Krieviju visu laiku mums ir bijis
dienaskārtības jautājums. Pēdējo piecpadsmit gadu laikā cerību
dodoši periodi ir mainījušies ar mazāk cerīgiem. Mums ir izdevies
atrisināt vairākus ļoti smagus jautājumus, tādus kā Krievijas
karaspēka izvešana no mūsu valsts teritorijas, bet mums vēl ir
jāatrisina vairāki citi jautājumi – tādi kā robežlīguma
noslēgšana. Nesen ir atsācies politiskais dialogs visaugstākajā
līmenī starp mūsu abām valstīm. Nesen Latvijas Ministru
prezidents tikās ar Krievijas prezidentu un premjerministru, kas
bija drīz pēc Krievijas Pareizticīgo baznīcas patriarha vizītes
Latvijā šajā pavasarī. Mēs ceram, ka šīs tikšanās sekmēs mūsu
attiecību uzlabošanos.
Latvija vēlētos, lai ES būtu labāka koordinācija ārpolitikas
jautājumos, kas ir izrādījies ļoti grūts uzdevums organizācijai,
kurā ietilpst 25 dalībvalstis. Neskatoties uz to, es ceru, ka
galu galā ES spēs īstenot daudz saskaņotāku kopīgu ārpolitiku un
drošības politiku. Cik vien tas ir iespējams, Eiropai ir
jāsaglabā vienots viedoklis tās dialogā ar Krieviju, Ķīnu un
citām valstīm.
ES ir cieši iesaistīta demokrātisko un ekonomisko reformu
sekmēšanā tās kaimiņvalstīs, īstenojot Eiropas kaimiņvalstu
politiku. Šī politika ir Latvijas, kā arī vairāku citu valstu
prioritāte. Latvija arī atbalsta aktīvāku ES politiku ieilgušu
konfliktu atrisināšanā ES tuvumā, ieskaitot konfliktus Moldovā un
Dienvidosetijā Gruzijā. Nav jāatgādina, ka ES jādara viss
iespējamais, lai sekmētu virzību uz demokrātiju Baltkrievijā un
atrastu veidu, kā veicināt pilsoniskas sabiedrības attīstību šajā
valstī.
ES paplašināšanas turpināšanas perspektīva ir noteikti
palīdzējusi sekmēt reformu īstenošanu ES kandidātvalstīs. Es
priecājos, ka Rumānija un Bulgārija drīz pievienosies ES un ka
sarunas par iestāšanos ES ir sākušās ar Horvātiju un Turciju.
Taču tāpat kā NATO paplašināšana jebkura tālāka ES paplašināšana
ir jāsaista ar katras atsevišķās kandidātvalsts sasniegto
progresu. Lai gan ES kapacitāte uzņemt jaunas dalībvalstis ir
svarīgs faktors, kas jāņem vērā, uzņemot jebkuras jaunas
dalībvalstis, mēs nevaram padarīt ES kandidātvalstis par ES
iekšējo attīstības problēmu ķīlniecēm.
Latvijai, kā arī pārējām ES valstīm, enerģētiskā drošība ir
stratēģiski ļoti svarīga. Sākot īstenot kopīgu enerģētikas
politiku, ES ir spērusi pirmos soļus, lai garantētu savu
enerģijas piegādes drošību. Taču ES enerģētikas politikai ir
jābūt vēl vairāk saskaņotai attiecībā pret trešajām valstīm, kā
arī ir jāveic papildu pasākumi, lai paaugstinātu enerģijas
izmantošanas efektivitāti, palielinātu mūsu rezerves krīzes
situāciju gadījumiem un attīstītu alternatīvus enerģijas
resursus. Šobrīd Latvijai nepietiek resursu, lai izveidotu lielas
naftas rezerves, bet tai ir lielas pazemes gāzes krātuves, kuru
kapacitāte var kalpot vairāku ES valstu enerģijas vajadzību
apmierināšanai.
ES dalībvalstīm ir jāizveido arī kopīga ES politika jautājumā par
migrāciju un jāvienojas par vispārīgiem principiem imigrantu
uzņemšanai. Tajā pašā laikā katrai dalībvalstij ir jāļauj pašai
izlemt, cik lielu imigrantu skaitu tā uzņems. Ja ES nostiprinās
savas ārējās robežas, lai tās būtu drošas, tad ES kaimiņvalstu
administratīvās kapacitātes nostiprināšana būs ieguvums visiem
cīņā pret nelegālo migrāciju, organizēto noziedzību un terorismu.
Latvija tāpat kā lielākā daļa ES dalībvalstu neatbalsta ideju
radīt globālu mehānismu migrācijas koordinēšanai. Taču mēs
atzīstam, ka gaidāmais ANO augsta līmeņa dialogs par
starptautisko migrāciju un attīstību ir ļoti svarīgs. Ir jāuzlabo
koordinācija starp dažādām aģentūrām un starptautiskām
organizācijām, kas nodarbojas ar migrācijas problēmām.
Ekselences! Dāmas un kungi!
Drošība ir priekšnoteikums attīstībai, bet attīstība arī ir ļoti
svarīga drošībai. Tikai saskaņotas starptautiskas pūles dos
rezultātus, lai tiktu sasniegti ANO tūkstošgades attīstības
programmas mērķi, samazinot nabadzību visā pasaulē un sekmējot
ilgtspējīgu attīstību. Mēs atzīstam, ka daudzos pasaules
reģionos, sevišķi Āfrikā, ir nepieciešama humānā palīdzība un ir
jāpalīdz tiem attīstīties.
Ir arī citi svarīgi jautājumi, tādi kā organizētā noziedzība,
nelegālā pārrobežu migrācija, slimību izplatīšanās, klimata
izmaiņas un apkārtējās vides degradācija, ar ko mēs visi
saduramies. Jau gadu desmitiem ANO nodarbojas ar vairāku aktuālo
problēmu risināšanu, un nav noslēpums, ka ANO ir steidzami
nepieciešamas radikālas reformas, lai tā funkcionētu daudz
efektīvāk. Es personīgi kā viena no pieciem ANO ģenerālsekretāra
speciālajiem sūtņiem ANO reformu jautājumā esmu bijusi iesaistīta
šajā darbā. Neskatoties uz nenoliedzamajām grūtībām vienprātības
panākšanā, ir sasniegts nozīmīgs progress. ANO Ģenerālās
asamblejas nodibinātā Cilvēktiesību padome, cerams, strādās
veiksmīgāk nekā iepriekšējā Cilvēktiesību komisija. Miera
komitejai drīzumā būs jāsāk uzņemties nozīmīga loma ilgstoša
miera nodrošināšanā nepārtrauktu konfliktu un bruņotu konfliktu
reģionos. Un, visbeidzot, kas nav mazāk svarīgi, es gribu izteikt
cerību, ka ANO Drošības padome tiks veiksmīgi reformēta tā, lai
tā vairāk atspoguļotu pašreizējo situāciju pasaulē.
Ekselences! Dāmas un kungi!
Katra valsts, neatkarīgi no tā, cik tā maza, var ietekmēt
notikumus starptautiskajā arēnā. Tas prasa daudz darba un drosmi,
ieskaitot drosmi aizstāvēt savas vērtības pat tad, kad
komerciālās intereses dažkārt var likt rīkoties pretēji.
Starptautiskajās attiecībās var būt vieta gan reālpolitikai, gan
ētiskai politikai, taču vienmēr ir jāpatur prātā, kādas var būt
sekas, ļaujoties kārdinājumam iztirgot vienu otram. Latvija un
Apvienotā Karaliste kā Eiropas valstis, kam ir līdzīgas intereses
un mērķi, saprot, ka ir jāsadarbojas, lai nostiprinātu savu
kopīgo pozīciju svarīgos jautājumos, nekompromitējot vērtības,
kas mums ir svarīgas. Lai kādi arī būtu mums priekšā stāvošie
izaicinājumi, es esmu pārliecināta, ka gadu gaitā mēs tuvosimies
tam, lai tos pārvarētu un sasniegtu mūsu mērķus.
“LV” (Gunta Štrauhmane) neoficiāls tulkojums no angļu valodas
Tiekoties ar latviešu kopienu “Straumēnos” 12.jūlijā
|
Valsts prezidente Vaira Vīķe-Freiberga 12.jūlijā oficiālās vizītes ietvaros Lielbritānijā uzrunāja latviešu kopienu “Straumēnos”, uzsverot, ka ir lepna pārstāvēt Latviju un latviešu tautu ārvalstīs, jo tā ir spējusi saglabāt neatkarības garu cauri okupācijas gadiem gan Latvijā, gan trimdā un ir spējusi nevardarbīgā ceļā atgūt savu brīvību deviņdesmito gadu sākumā. “Šī dziesmotā sacelšanās bija un joprojām ir unikāls revolūcijas veids, kas vēl šodien pasaulē neredz sev turpinājuma, jo ir pārāk daudz nežēlības visur pasaulē un joprojām līst pārāk daudz asiņu,” sacīja prezidente. Viņa pateicās Latvijas kopienai Lielbritānijā, kas ir spējusi izveidot savu mazo Latviju līdzīgu tām daudzām citām mazajām Latvijām, ko citur pasaulē izveidojuši trimdas latvieši, kas spēja uzturēt latvietības garu un paturēt dzīvu ideju par Latvijas brīvības atgūšanas nepieciešamību un nacionālās identitātes saglabāšanu.
“Mazām valstīm katrs cilvēks ir vēl jo vairāk vajadzīgs un dārgs nekā lielākām valstīm. Cilvēkresurss ir mūsu patiesākā bagātība un uz to mēs vienmēr varam paļauties. Vēl arvien Latvija nav tik bagāta, lai atstumtu kaut vienu no savām meitām vai dēliem, jo katrs mums ir vienādi dārgs, vienalga, vai būtu dzimis Latvijā, vai citur kur pasaulē ar tēvzemi Latviju sirdī, vai būtu ieprecējies latviešu ģimenē,” sacīja prezidente.
Valsts prezidente arī atzīmēja, ka Latvijā valdībai, ņemot vērā to, ka pēdējo gadu laikā daudzi latvieši ir devušies strādāt uz Eiropas un citām pasaules valstīm, ir joprojām jāstrādā pie tā, lai veidotu ciešus kontaktus ar trimdas organizācijām, lai nodrošinātu šos Latvijas pilsoņus ar informāciju par darba likumdošanu, par dzīves apstākļiem citās pasaules valstīs, kas garantētu viņu drošību un veselību. Prezidente arī nolika ziedus pie Mātes Latvijas tēla, kas atrodas pie “Straumēnu” mājas, uzdāvināja “Straumēnu” bibliotēkai grāmatas no Latvijas un aprunājās ar latviešu kopienu.
Valsts prezidenta preses dienests