Par viesabonēšanas cenām mobilajiem sakariem
12.jūlijā Eiropas Komisija (EK) iesniedza priekšlikumu ES regulai, ar ko paredz līdz pat 70% samazināt cenas par mobilo sakaru izmantošanu ārzemēs. EK plāno panākt, lai mobilo sakaru izmantotāju maksātās cenas par viesabonēšanas pakalpojumiem nebūtu nepamatoti augstākas par tām cenām, kuras maksā par zvaniem pieslēguma valstī (Eiropas vietējā tirgus stratēģija). Pārlieku augstās starptautiskās viesabonēšanas cenas pašlaik ietekmē vismaz 147 miljonus ES iedzīvotāju (37 miljonus tūristu un 110 miljonus komerciālo klientu). Ja Eiropas Parlaments (EP) un ES Ministru Padome atbalstīs Eiropas Komisijas priekšlikumu, jaunā ES regula – tieši piemērojams un visām dalībvalstīm saistošs tiesiskais instruments – pēc tās publicēšanas Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī varētu stāties spēkā 2007.gada vasarā.
Eiropas Komisijas priekšsēdētājs Žozē Manuels Barrozu sniedza šādu komentāru: “Vienotā tirgus priekšrocības pirmkārt un galvenokārt ir jāsaņem tieši patērētājiem. Šādā veidā praksē tiek īstenota Eiropas uz rezultātiem orientētā pieeja. Pieņemot Komisijas iesniegto priekšlikumu, pret mobilo tālruņu lietotājiem vienotajā tirgū izturēsies ar vienlīdzīgāku attieksmi.”
“Ar šo priekšlikumu tiek nojaukta viena no pēdējām Eiropas iekšējā tirgus barjerām,” piebilda Vivjēna Redinga, ES komisāre informācijas sabiedrības un plašsaziņas jomā. “Ilgus gadus mobilo sakaru viesabonēšanas pakalpojumu cenas ir bijušas nepamatoti augstas, neraugoties uz atkārtoti izteiktajiem brīdinājumiem nozarei. Šā iemesla dēļ Eiropai ir laiks rīkoties. Esmu pilnīgi pārliecināta, ka, samazinot viesabonēšanas cenas, ieguvēji būs ne tikai ceļojošie ES iedzīvotāji, bet šāda cenu samazināšana sekmēs arī Eiropas rūpniecisko konkurētspēju. No visiem viesabonēšanas pakalpojumu izmantotājiem 80% ir uzņēmumi, jo īpaši mazie un vidējie uzņēmumi, kuriem šādas dārgas izmaksas ir būtisks, problemātisks faktors, veicot darījumus vietējā tirgū. Ar ierosināto regulu ir paredzēts panākt, lai mobilā viesabonēšana vairs nebūtu neērtību avots tās izmantotājiem, bet gan saistošs pakalpojums, kas sekmēs, lai iedzīvotāji un uzņēmumi saņemtu vēl vairāk priekšrocību no uzlabotās mobilitātes Eiropas Savienībā.”
Eiropas vietējā tirgus stratēģija
12.jūlijā ierosinātajā ES regulā ir paredzēts, pirmkārt, samazināt vairumtirdzniecības maksājumus, ko mobilo sakaru operatori maksā cits citam par zvanu pārraidi no ārvalstu tīkliem. Ar šo metodi, kuru Eiropas Komisija izmanto, lai noteiktu cenu maksimālo apjomu – par pamatu ņemot mobilo savienojumu veikšanas tarifus vietējos tīklos – , nodrošina, ka operatori jebkurā gadījumā var atgūt starpību, kas rodas saistībā ar izmaksām par viesabonēšanas pakalpojumu sniegšanu.
Tā kā EK ārkārtīgi svarīgi ir panākt arī to, lai ieguvumi no jaunās ES regulas attiektos arī uz patērētājiem, tā ierosina samazināt arī mazumtirdzniecības cenu līmeni. Mobilo sakaru operatori drīkstēs noteiktajām vairumtirdzniecības cenām uzlikt uzcenojumu maksimāli 30% apmērā, kas atbilst summai, par kādu operatori parasti var palielināt vietējo telefonsarunu cenas. Šo uzcenojumu piemēros gan izejošajiem, gan ienākošajiem viesabonentu zvaniem. Attiecībā uz ienākošajiem zvaniem šos noteiktos tarifu maksimālos apjomus mazumtirdzniecībā piemērotu no jaunās ES regulas spēkā stāšanās dienas. Savukārt attiecībā uz izejošajiem zvaniem – mazumtirdzniecības tarifu maksimālo apjomu sāktu piemērot automātiski pēc sešus mēnešus ilga galīgā pārejas posma.
Līdztekus jaunajā ES regulā ierosinātajam viesabonēšanas pakalpojumu cenu maksimālajam apjomam gan vairumtirdzniecībā, gan mazumtirdzniecībā, operatoriem joprojām būs visas iespējas brīvi konkurēt, piedāvājot lētākus viesabonēšanas pakalpojumus vai piedāvājot lētākus diferencētu pakalpojumu kopumus atbilstīgi klientu pieprasījumam.
Visbeidzot – Eiropas Komisija ierosina patērētāju labā sekmēt viesabonēšanas cenu pārskatāmību. Mobilo telefonsakaru operatoriem obligāti būs jānodrošina pilnīga informācija par viesabonēšanas pakalpojumu tarifiem, tiklīdz klients pieteiksies uz šādu pakalpojumu, kā arī būs regulāri jāsniedz atjaunināta informācija par šiem tarifiem. Valsts regulatoriem būs arī stingri jāpārrauga īsziņu (SMS) sūtīšanas un multivides ziņojumu (MMS) pakalpojumiem noteikto viesabonēšanas tarifu attīstība.
Priekšvēsture
Eiropas Komisija jau vairākus gadus ir strādājusi, lai samazinātu viesabonēšanas cenas par mobilo sakaru izmantošanu, gan ieviešot klientu brīdināšanas ziņojumus un īpašos zvanus, ar kuriem klients pats var kontrolēt savu izdevumu, gan izskatot lietas saistībā ar konkurences, kā arī pilnvarojot valstu regulatorus īstenot vietējā līmeņa pasākumus. Tomēr viesabonēšanas pakalpojumu starptautiskā rakstura dēļ šo ierosmju rezultāti līdz šim nav bijuši pietiekami efektīvi.
Neraugoties uz nesenajiem mobilo sakaru operatoru paziņojumiem par plānotu viesabonēšanas tarifu samazinājumu, lai aizsteigtos priekšā iespējamām ES iejaukšanās sekām likumdošanas līmenī, vidējā viesabonēšanas maksa mazumtirdzniecībā par zvanu ir 1,15 eiro minūtē, kas joprojām ir vairāk nekā piecas reizes lielāka summa salīdzinājumā ar faktiskajām izmaksām, sniedzot vairumtirdzniecības pakalpojumus.
Viesabonēšanas maksa arī mazumtirdzniecībā ir aptuveni četras reizes augstāka par pašmāju tarifiem. Piemēram, standarta cena par vietējo zvanu Polijā ir aptuveni 0,19 eiro. Vācijas pilsonim, kurš šķērsos Polijas robežu, par zvanīšanu būs jāmaksā no 0,34 līdz 2,56 eiro minūtē par tādu pašu vietējo zvanu, kas ir, proti, 3 līdz 9 reizes augstāka cena par to, ko maksā Polijas klients. Francijas sakaru pakalpojumu klientam būs līdzīga pieredze Itālijā. Maksa par standarta vietējo sarunu itāļu klientam ir ap 0,10 eiro. Tomēr, ja klients no Francijas ierodas Itālijā, viņam/viņai, lai veiktu tāda paša veida vietējo zvanu, būs jāmaksā no 0,50 līdz 1,18 eiro par minūti. Un šīs atšķirības ar izmaksu atšķirībām nav skaidrojamas.
“Klientiem ir jāsaprot, ka viesabonēšana joprojām būs dārgs pakalpojums, dodoties šīsvasaras brīvdienās,” brīdināja komisāre Vivjēna Redinga. “Es patiešām ceru, ka, pateicoties Eiropas Parlamenta un Padomes atbalstam, ar Eiropas pašmāju tirgus stratēģiju, kuru 12.jūlijā ierosināja Eiropas Komisija, 2007.gada vasarā cenas tiks radikāli samazinātas.”
EK laikā no 2006.gada 20.februāra līdz 12.maijam organizēja publiskas apspriedes, kā rezultātā tika secināts, ka situāciju saistībā ar šo jautājumu uzlabot var tikai, regulējot mobilo sakaru pakalpojumu maksu visā ES. Eiropadome 24.martā norādīja uz to, “cik svarīga nozīme konkurētspējas paaugstināšanā ir viesabonēšanas cenu samazināšanai”.
Atbilstīgi ietekmes novērtējumam, ko 12.jūlijā iesniedza kopā ar ES regulas projektu, starptautiskās viesabonēšanas tirgus apmērs ES ir aptuveni 8,5 miljardi eiro, kas ir 5,7% no kopējiem mobilo sakaru nozares ieņēmumiem. Pēc jaunās ES regulas pieņemšanas patērētāju izdevumi samazināsies par 4,4 miljardiem eiro.