Ministru kabineta rīkojums Nr.625
Rīgā 2006.gada 22.augustā (prot. Nr.42 27.§)
Par operacionālās programmas “Uzņēmējdarbība un inovācijas” projektu
1.Atbalstīt Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansētās operacionālās programmas “Uzņēmējdarbība un inovācijas” (turpmāk – programma) projektu konsultāciju sākšanai ar Eiropas Komisiju.
2.Noteikt Finanšu ministriju par atbildīgo institūciju programmas ieviešanā.
3.Finanšu ministrijai mēneša laikā pēc programmas projekta apstiprināšanas Ministru kabinetā iesniegt to Eiropas Komisijā.
4.Finanšu ministrijai sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju un Ekonomikas ministriju, kā arī Latvijas Pašvaldību savienību, Latvijas Darba devēju konfederāciju un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienību nodrošināt Latvijas Republikas pārstāvniecību konsultācijās ar Eiropas Komisiju par programmas projekta apstiprināšanu.
5.Finanšu ministrijai sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministriju un Ekonomikas ministriju, kā arī konsultējoties ar sociālajiem partneriem, reģionu pārstāvjiem un nevalstiskajām organizācijām, izstrādāt programmas papildinājumu un līdz 2006.gada 1.decembrim iesniegt to noteiktā kārtībā Ministru kabinetā.
6.Finanšu ministrijai, sākot ar 2007.gadu, reizi ceturksnī līdz nākamā ceturkšņa pirmā mēneša piecpadsmitajam datumam sagatavot un iesniegt Ministru kabinetā informatīvu ziņojumu par programmas ieviešanas gaitu.
Ministru prezidents A.Kalvītis
Finanšu ministrs O.Spurdziņš
(Ministru kabineta
2006.gada 22.augusta rīkojums Nr.625)
Operacionālās
programmas
“Uzņēmējdarbība un inovācijas” projekta kopsavilkums
1.Risināmā jautājuma būtība
Lai nodrošinātu struktūrfondu un Kohēzijas fonda kvalitatīvu apguvi, līdz 2007.gadam jāsagatavo visi plānošanas dokumenti un normatīvie akti, kas nepieciešami struktūrfondu un Kohēzijas fonda apguves uzsākšanai.
Atbilstoši struktūrfondu un Kohēzijas fonda vispārējās regulas projektam tiek piedāvāts plānošanu īstenot trijos līmeņos:
• Eiropas Savienības līmeņa stratēģija jeb Kopienas stratēģiskās vadlīnijas;
• dalībvalstu stratēģija jeb Nacionālais stratēģiskais ietvardokuments;
• dalībvalstu operacionālās programmas.
Papildus tam Latvija paredz izveidot nacionāla līmeņa plānošanas dokumentu – Operacionālo programmu papildinājumu, kas hierarhiski būtu pakārtots operacionālajām programmām un noteiktu operacionālo programmu tehniska līmeņa ieviešanas informāciju.
2006.gada 31.janvārī Ministru kabinetā tika apstiprināts Nacionālais stratēģiskais ietvardokuments 2007.–2013.gadam (turpmāk – stratēģiskais ietvardokuments) konsultāciju sākšanai ar Eiropas Komisiju.
Stratēģiskajā ietvardokumentā minēto problēmjautājumu risināšanai un mērķu sasniegšanai struktūrfondu un Kohēzijas fonda investīcijas Latvijā plānots vadīt, izmantojot trīs operacionālās programmas:
• "Cilvēkresursi un nodarbinātība” – Eiropas Sociālā fonda operacionālā programma;
• "Uzņēmējdarbība un inovācijas” – Eiropas Reģionālās attīstības fonda operacionālā programma;
• "Infrastruktūra un pakalpojumi” – Eiropas Reģionālās attīstības fonda un Kohēzijas fonda operacionālā programma.
Operacionālā programma “Uzņēmējdarbība un inovācijas” aptver zinātnes un pētniecības, inovāciju, kā arī uzņēmējdarbības atbalsta jomu.
Zinātnes un pētniecības potenciāla jomā galvenās problēmas ir nepietiekams zinātnē un pētniecībā nodarbināto skaits – zinātnieku skaita samazināšanās, nepietiekams doktorantu skaits, nepietiekams moderni aprīkotu laboratoriju skaits tehnoloģiskas ievirzes projektu īstenošanai, kā arī ierobežotas zināšanu komercializācijas iespējas un prasmes.
Uzņēmējdarbības veicināšanas un inovāciju jomā galvenās problēmas ir:
• zema uzņēmējdarbības aktivitāte;
• nepietiekamas investīcijas inovācijās, pētniecības, attīstības un pievienotās vērtības celšanā, nepietiekama tehnoloģiju pārnese un apgūšana;
• tirgus nenodrošina pietiekamu pieejamību finanšu resursiem un dažādiem finanšu instrumentiem;
• esošie valsts atbalsta risinājumi ir fragmentāri un nenodrošina kompleksu risinājumu konkurētspējas palielināšanai;
• vāja privātā un publiskā sektora sadarbība (nepieciešams veicināt privāto un publisko partnerību);
• kvalificēta, darba tirgus prasībām atbilstoša darbaspēka trūkums;
• nelīdzsvarota uzņēmējdarbības aktivitāte reģionos;
• lielākā daļa uzņēmumu strādā galvenokārt (vai vismaz lielāko daļu produkcijas ražo) Eiropas Savienības iekšējam tirgum, maz apgūst tirgus ārpus Eiropas Savienības;
• Latvijas uzņēmumi nepietiekami investē ārvalstīs – nepietiekami izmanto globālās iespējas ražošanas optimizācijai.
2.Piedāvātais risinājums
Operacionālā programma “Uzņēmējdarbība un inovācijas” ir vērsta uz uzņēmējdarbības veicināšanu, inovāciju un zinātnes potenciāla attīstību.
Operacionālā programma aptver tās prioritātes, kuru īstenošanā paredzēts piesaistīt Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalstu. Tomēr stratēģijas īstenošana nav skatāma atrauti no kopējās valsts attīstības politikas un pasākumiem, kas tiks īstenoti pārējās divās struktūrfondu un Kohēzijas fonda līdzfinansētajās operacionālajās programmās, kā arī no pasākumiem, kas tiks īstenoti neatkarīgi no fondu atbalsta (piemēram, no valsts, pašvaldību un citiem finanšu avotiem), vai no pasākumiem, kas nav tiešā veidā saistīti ar finansiālām investīcijām (izmaiņas nozaru politikās, normatīvajos aktos vai administrācijā). Minētie pasākumi aplūkoti Nacionālajā attīstības plānā, Latvijas Nacionālajā Lisabonas programmā, Tautsaimniecības vienotajā stratēģija un citos politikas plānošanas dokumentos.
Operacionālajai programmai “Uzņēmējdarbība un inovācijas” ir šādas prioritātes:
• 1.prioritāte “Pētniecība un inovācijas”;
• 2.prioritāte “Uzņēmējdarbības veicināšana”;
• 3.prioritāte “Tehniskā palīdzība”.
Operacionālajā programmā iekļauta stratēģija, prioritāšu apraksti, tām pakārtoto pasākumu apraksti, finansējuma sadalījums pa prioritātēm un gadiem, ieviešanas apraksts. Pasākumu apraksti ietver pasākuma mērķi, pamatojumu, pasākuma mērķa grupas, sinerģiju, iepriekšējo atbalstu, aktivitāšu aprakstu. Īpaši izdalīta pasākuma saskaņa ar horizontālajām prioritātēm – teritorijas līdzsvarotu attīstību, vienādām iespējām, makroekonomisko stabilitāti, ilgtspējīgu attīstību, Rīgas starptautisko konkurētspēju un informācijas sabiedrību. Sniegta arī informācija par valsts atbalstu.
Operacionālās programmas ir izstrādātas sadarbībā ar Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītajām nozaru ministrijām un konsultējoties ar sociālajiem partneriem, reģionu pārstāvjiem un nevalstiskajām organizācijām. Sākot ar 2006.gada februāri, operacionālo programmu sagatavošanas process, izmantojot Finanšu ministrijas administrēto Eiropas Savienības fondu mājas lapu internetā www.esfondi.lv, ir padarīts iespējami caurskatāms, publicējot mājas lapā internetā gan nozaru ministriju priekšlikumus operacionālo programmu pasākumu aprakstiem, gan saņemtos komentārus par tiem un regulāri atjaunojot un papildinot informāciju. Tādējādi ikvienam interesentam ir bijusi iespēja iepazīties ar aktualitātēm un līdzdarboties operacionālo programmu sagatavošanas procesā, izsakot komentārus un priekšlikumus par operacionālo programmu pasākumiem. Paralēli Ministru kabineta 2002.gada 12.marta noteikumos Nr.111 “Ministru kabineta kārtības rullis” noteiktajam saskaņošanas procesam notika arī pēdējais sabiedriskās apspriešanas posms.
3.Politikas dokumenta īstenošanai papildus nepieciešamais finansējums un paredzētie finansēšanas avoti
Operacionālās programmas “Uzņēmējdarbība un inovācijas” finansēšanas avots ir Eiropas Reģionālās attīstības fonds. Atbilstoši struktūrfondu un Kohēzijas fonda vispārējās regulas projektam Eiropas Savienības maksimālais līdzfinansējums ir 85% no publiskā finansējuma. Tam līdzās nodrošināms valsts budžeta finansējums, kā arī privātais finansējums.
Operacionālās programmas ietvaros finansējuma sadalījums pa prioritātēm un finanšu avotiem ir šāds:
(eiro)
Prioritāte |
Kopā |
Publiskais finansējums – Eiropas Reģionālās attīstības fonds |
Publiskais finansējums – Latvijas publiskais finansējums |
Privātais finansējums |
1.prioritāte |
732576655 |
447282000 |
78932118 |
206362537 |
2.prioritāte |
432633204 |
270910000 |
47807648 |
113915556 |
3.prioritāte |
30045824 |
25538950 |
4506874 |
– |
Kopā |
1195255683 |
743730950 |
131246640 |
320278093 |
Finanšu ministrs O.Spurdziņš