Uzturoties oficiālā vizītē Dānijas Karalistē
Oficiālās vizītes ietvaros pagājušonedēļ, 24.augustā, Kopenhāgenā Valsts prezidenti Vairu Vīķi-Freibergu audiencē Amalienborgas pilī pieņēma Dānijas kroņprincis Frederiks. Sarunā galvenā uzmanība pievērsta Latvijas valstiskuma atjaunošanas 15 gadiem, kā arī abu valstu diplomātisko attiecību atjaunošanas 15 gadu atcerei. Kroņprincis dalījās iespaidos par Latvijas apmeklējumu uzreiz pēc valstiskuma atjaunošanas, kad viņš kopā ar citiem politikas zinātņu studentiem ieradās Rīgā. Pēc kroņprinča sacītā, šis apmeklējums bijis liels pārdzīvojums, redzot, kā Latvija atdzimst brīvībai un demokrātijai. Dānijas kroņprincis bijis Latvijā arī 1992. gadā, pavadot valstsvizītē Viņas majestāti Dānijas karalieni Margrēti. Prezidente ielūdza kroņprinci Frederiku atkal apmeklēt Latviju, lai redzētu, kādas pārmaiņas notikušas valstī pēc 15 atjaunotās neatkarības gadiem.
Piektdien, 25.augustā, Valsts prezidente un Kopenhāgenas pilsētas vadītāja atklāja fotoizstādi “Rīga–Kopenhāgena–Rīga. Lidojums laikā un telpā” Kopenhāgenas pilsētas muzejā. Izstādes atklāšanā prezidente sacīja, ka fotogrāfija ir viens no labākajiem veidiem, kā iemūžināt pilsētas vēsturi. Viņa izteica pateicību latviešu fotogrāfei Mārai Brašmanei un dāņu fotogrāfam Miklošam Sabo (Miklos Szabo), kuri ir īstenojuši šo projektu, atspoguļojot Rīgu divos dažādos vēstures laikos – 60.–70. gadu gaitā, kā arī 21.gadsimta sākumā. Prezidente arī izteica īpašu pateicību Dānijas Kultūras institūtam Latvijā un uzsvēra tā nozīmīgo politisko lomu, uzsākot savu darbību Latvijā vēl pirms Latvijas neatkarības atjaunošanas.
Piektdien Kopenhāgenā Valsts prezidente Vaira Vīķe-Freiberga sarunā ar Kopenhāgenas lordmēri Ritu Bjerrgordi (R.Bjerregaard) pārrunāja Latvijas un Dānijas galvaspilsētu tālākās sadarbības iespējas. Sarunā piedalījās arī Rīgas domes priekšsēdētājs Aivars Aksenoks, kurš informēja par to, kā šobrīd norit abu galvaspilsētu daudzpusēja sadarbība plašākā Eiropas apmērā – EuroCity sadarbības tīkla ietvaros. Sarunā īpaša uzmanība tika pievērsta tam, kā abās pilsētās norit projekti, kas vērsti uz to, lai cilvēki ar īpašām vajadzībām netraucēti varētu baudīt pilsētas ikdienu.
Kopenhāgenas lordmēre arī pievērsa uzmanību jautājumam par sieviešu iesaisti politiskajā dzīvē visā pasaulē, ieņemot atbildīgus amatus. Prezidente apsveica Kopenhāgenas pašvaldības galvu ar sekmīgu pilsētas vadību. Savukārt Rita Bjerrgorde norādīja, ka ar gandarījumu uztver ziņas pasaules medijos par to, ka nevalstiskais sektors un mediji arvien vairāk uzmanību pievērš nepieciešamībai diskutēt par to, ka iespēja vadīt ANO nākotnē jādod arī kādai no sievietēm, kas nav noticis 60 ANO pastāvēšanas gados. R.Bjerrgorde atzinīgi novērtēja prezidentes darbu Latvijas labā valsts starptautiskā atpazīstamībā, kā arī pozitīvi novērtēja to, ka Vaira Vīķe-Freiberga tiek minēta kā viena no iespējamām kandidātēm ANO ģenerālsekretāra amatam.
Valsts prezidenta preses dienests
|
Valsts prezidentes Vairas Vīķes-Freibergas runa Dānijas Karalistes premjerministra vietnieka un ekonomikas un uzņēmējdarbības ministra Benta Bendsena rīkotajās pusdienās Kopenhāgenā 2006.gada 24.augustā:
Vicepremjera
kungs! Ekselences! Dāmas un kungi!
Es vēlos pateikties jums savā, mana dzīvesbiedra profesora Imanta
Freiberga un visas Latvijas delegācijas vārdā par jūsu sirsnīgo
un patieso viesmīlību. Mums bija brīnišķīga un notikumiem bagāta
diena, iepazīstot jūsu skaisto zemi. Dānija ir viens no Latvijas
tuvākajiem draugiem un sabiedrotajiem, un es priecājos, ka starp
abām mūsu valstīm valda ļoti labas attiecības. Es jums pateicos
arī par to, ka izvēlējāties šo brīnišķīgo vietu mūsu pusdienām.
Tivoli dārzi noteikti pieder pie visskaistākajām Eiropas
ievērojamajām vietām.
Iepriekšējo gadsimtu laikā dāņi un latvieši iepazina viens otru,
pateicoties kopīgajiem jūras tirdzniecības ceļiem Baltijas jūrā.
Tas, ka vairākas ielas Dānijas ostas pilsētā Orhūsā ir nosauktas
Latvijas ostu vārdā, ir tam acīm redzams pierādījums. Traģiski,
ka Latvijas aktīvo sadarbību ar Dāniju tās neatkarības pirmajā
periodā, kas ilga no 1918.gada līdz 1940.gadam, uz piecdesmit
gadiem pārtrauca svešas valsts vara. Mēs varam būt gandarīti, ka
kopš diplomātisko attiecību atjaunošanas starp abām mūsu valstīm
1991.gadā ekonomiskās un politiskās saites starp Dāniju un
Latviju atkal ir kļuvušas ļoti ciešas.
Lai gan Dānija ir maza valsts, tā ir sestā lielākā investīciju
devēja manā valstī, un dāņu uzņēmumi ir starp visnozīmīgākajiem
investoriem Latvijā. Tomēr vēl ir lielas iespējas izveidot pat
vēl ciešākas ekonomiskās saites starp Dāniju un Latviju. Tā kā
Latvija atrodas uz ES austrumu robežas, tā ir dabisks saskares
punkts starp rietumiem, par kuru daļu Latvija atkal ir kļuvusi,
un zemēm, kas atrodas austrumos, ko Latvija ir iepazinusi un labi
saprot. Latvija noteikti vēlas palielināt savu sadarbību ar
Dāniju transporta jomā. Jau pirms vairāk nekā diviem gadsimtiem
angļu politiķis un žurnālists Viljams Kobets norādīja, ka
Rietumeiropa uztur sakarus ar Austrumbaltijas zemēm caur
Rīgu.
Ministra kungs! Ekselences! Dāmas un kungi!
Mēs dzīvojam strauji mainīgā pasaulē, kur ekonomiskās, kultūras
un politiskās robežas kļūst arvien caurlaidīgākas. Tas rada gan
jaunas iespējas, gan jaunus izaicinājumus. Dānijas valdības
nodibinātā Globalizācijas padome ir parādījusi, ka ar rūpīgu
plānošanu šādus izaicinājumus var pārvērst iespējās, lai
nodrošinātu mūsu valstu labklājību. Latvijā līdzīgu uzdevumu ir
uzņēmusies veikt Stratēģiskās analīzes komisija, kas pēta
Latvijas iespējas un lomu mūsdienu starptautiskajos procesos.
Komisiju vada Dr. Žaneta Ozoliņa, kas šodien arī ir šeit.
Ministra kungs!
Es esmu pārliecināta, jūs piekritīsiet man, ka ļoti labajām
attiecībām starp Dāniju un Latviju pamatā ir mūsu uzticība
kopējām humānistiskajām vērtībām un mūsu kopējai vēlmei sasniegt
stabilitāti, drošību un labklājību ne tikai Baltijas jūras
reģionā, bet visā Eiropā, kā arī visā pasaulē. 2000.gadā Lisabonā
notika Eiropas Padomes sanāksme, kurā tika izvirzīts stratēģisks
mērķis pārveidot ES par viskonkurētspējīgāko un dinamiskāko
zināšanās balstītu ekonomiku pasaulē. ES valstu līderi apņēmās,
ka līdz 2010.gadam viņu valstis sasniegs ilgtspējīgu ekonomisko
izaugsmi, nodrošinot vairāk un labākas darba vietas un lielāku
sabiedrības saliedētību. Divus gadus vēlāk Barselonā Eiropas
Padome vienojās paātrināt pētniecības, tehnoloģiju un inovācijas
attīstību. Šajā sakarā Latvija ir apņēmusies laikā no 2005.gada
līdz 2008.gadam gandrīz trīsreiz palielināt iekšzemes kopprodukta
daļu, kas tiek piešķirta pētniecībai un attīstībai.
Es uzskatu, ka ieguldījumi pētniecībā un attīstībā ir sevišķi
nozīmīgi globālās konkurences kontekstā. Ja palūkojamies uz
faktoriem, kas nosaka Āzijas straujo ekonomisko attīstību, tad
redzams, ka tas nav lētais darbaspēks, bet galvenokārt lielās
investīcijas izglītībā un inovācijās, kas dažas no šīm valstīm ir
pārvērtušas par īstiem ekonomikas “tīģeriem”. Ja mēs vēlamies
nodrošināt tādu pašu konkurētspēju Baltijas jūras reģionam
globālā mērogā, tad būtu jāizveido sinerģētiskas attiecības mūsu
reģiona attīstībai. Šajā kontekstā es ar gandarījumu varu atzīmēt
aktīvo sadarbību starp Latviju un Dāniju izglītībā, kas dod
iespēju studentiem un mācībspēkiem dalīties pieredzē un
zināšanās.
Ziemeļvalstis, sevišķi Dānija, ir aktīvas Lisabonas procesa
atbalstītājas. Latvija arī sniedz savu ieguldījumu, lai palīdzētu
sasniegt Lisabonas stratēģijas mērķus. Baltijas valstīs šobrīd ir
visstraujāk augošā ekonomika Eiropā, un tādējādi Baltijas jūras
reģionam ir daudzsološas iespējas kļūt par viskonkurētspējīgāko
reģionu Eiropā un pasaulē. Es vēlos uzsaukt tostu par mūsu
turpmākiem panākumiem, lai mēs kopā sasniegtu šo mērķi un
izveidotu vienotu, stabilu Eiropu.
“LV” (Gunta Štrauhmane) neoficiāls tulkojums no angļu valodas
Valsts prezidentes Vairas Vīķes-Freibergas runa Dānijas Ārpolitikas biedrībā Kopenhāgenā 2006.gada 24.augustā:
Godātais
priekšsēdētāja kungs! Ekselences! Dāmas un kungi! Es ļoti
priecājos viesojoties Dānijas Ārpolitikas biedrībā, un sevišķi
priecājos jūs uzrunāt šeit šodien, jo tieši šajā dienā pirms
piecpadsmit gadiem biedrības priekšsēdētājs Ufe Ellemana-Jensena
kungs, toreizējais Dānijas ārlietu ministrs, un Jānis Jurkāns,
Latvijas ārlietu ministrs, vienojās atjaunot diplomātiskās
attiecības starp mūsu valstīm.
Kopš tā laika aizraujošas pārmaiņas ir skārušas Baltijas jūras
reģionu un Eiropu un pārveidojušas to gandrīz līdz nepazīšanai.
Lielākā daļa Eiropas beidzot atkal ir vienota, jo vēsturiskā NATO
un Eiropas Savienības paplašināšanās izbeidza pusgadsimtu ilgušo
atšķirtību. Starp tiem, kam bija vadošā loma šajā Eiropas
atkalapvienošanas procesā, bija Ufe Ellemans-Jensens. Būdams
nelokāms Baltijas valstu reintegrācijas Eiropā atbalstītājs, viņš
veicināja tādu reģionālo struktūru kā Baltijas Attīstības foruma
izveidošanu, kurā viņš pilda priekšsēdētāja pienākumus. Šodien
Baltijas jūra vairs nav jūra, kas mūs sadala. Lielākā daļa no
tautām, kas dzīvo gar tās krastiem, tagad ir Eiropas Savienības
dalībvalstis. Jūra, kas kādreiz bija pazīstama kā “Ziemeļu
Vidusjūra”, atkal no jauna mūs apvieno kā iekšzemes jūra.
Manu valsti Latviju ir skārušas visaptverošas pārmaiņas. Mēs
lepojamies ar to, ka mums ir viena no visstraujāk augošajām
ekonomikām Eiropā. Kopš 2002.gada Latvijas iekšzemes kopprodukta
pieaugums ir bijis vidēji tuvu 8 procentiem (7,7 procenti) gadā.
2005.gadā tas sasniedza 10,2 procentus, kas ir augstākais
rādītājs kopš mūsu neatkarības atjaunošanas. Šā gada pirmajā
ceturksnī tas bija ievērojams – 13,1 procents, kas ir augstākais
rādītājs Eiropas Savienībā. Ekonomiskās prognozes paredz, ka šī
stabilā attīstība turpināsies tuvākajos gados.
Pusgadsimtu ilgušās okupācijas laikā Latvija tika padarīta par
vienkāršu provinci totalitārā impērijā. Savukārt tikai
piecpadsmit gadu laikā mēs esam veiksmīgi atjaunojuši un
nostiprinājuši institūcijas, kas nepieciešamas demokrātijai un
pilsoniskai sabiedrībai. Vēl tikai pirms piecpadsmit gadiem
janvārī padomju Iekšlietu ministrijas elitāras vienības – bēdīgi
slavenās OMON “melnās beretes” – ieņēma Preses namu Rīgā. Dānija,
kas ir pirmajā vietā pasaules preses brīvības rādītājā, kuru
sastāda “Reportieri bez robežām”, piegādāja Latvijai
iespiediekārtas, lai mirstošā impērija nevarētu apslāpēt brīvības
balsi. Suverēnā Latvija ir pierādījusi, ka bija cienīga saņemt šo
atbalstu – pagājušajā gadā arī mēs ierindojāmies starp tām
divdesmit valstīm, kurās ir vislielākā preses brīvība saskaņā ar
“Reportieru bez robežām” sastādīto rādītāju.
Latvijai ir bijis smagi jāstrādā, lai pārvarētu padomju varas
atstāto traģisko mantojumu. Viens no lielākajiem izaicinājumiem,
ar kuru esam saskārušies, ir to personu, kas apmetās uz dzīvi
mūsu valstī okupācijas periodā, un viņu pēcnācēju integrācija.
Līdz šī gada jūlija beigām gandrīz 114000 personas ir
naturalizējušās, lai kļūtu par Latvijas Republikas pilsoņiem.
1991.gadā, kad mēs atguvām savu neatkarību, mazāk nekā ceturtā
daļa no tiem, kas pārstāv Latvijas etniskās minoritātes, zināja
latviešu valodu. 2000.gadā vairāk nekā puse to bija apguvuši, un
šis procents turpina pieaugt. Mēs esam uzsākuši izglītības
reformas ieviešanu, kas līdzsvaroti apvieno Latvijai tradicionālo
cieņu pret minoritāšu valodu tiesībām ar nepieciešamību izveidot
integrētu sabiedrību. Eiropas Savienības pirms diviem gadiem
izvirzītais moto skan “Vienotība daudzveidībā”. Latvija ir
multikulturāla valsts, kas gandrīz pirms simt gadiem – 1919.gadā
– pieņēma vienu no pirmajiem likumiem, kas garantēja izglītību
minoritāšu valodās. Mūsu integrācijas pieredze var kalpot par
paraugu laikā, kad iecietība, kas balstīta kopīgās vērtībās, ir
ļoti svarīga Eiropas nākotnei. Vienotība un daudzveidība nav
jāuztver kā termini, kas apzīmē savstarpēji pretrunīgas
parādības.
Ārpolitikā Latvija ir sasniegusi izvirzītos pamatmērķus – dalība
Eiropas Savienībā un NATO. Izvirzīt šos mērķus nebija grūti, jo
iestāšanos minētajās abās organizācijās plaši atbalstīja
iedzīvotāji. Novembrī Latvija rīkos nākamo NATO samitu, uzņemot
pie sevis valstu un valdību vadītājus.
Šī gada rudenī Rīgas samitā galvenā uzmanība tiks pievērsta NATO,
visstiprākajai un visspēcīgākajai aliansei pasaulē,
atjaunināšanai un transformācijai. Tomēr alianses turpmāko
efektivitāti nenoteiks vienīgi tās militārās spējas. Pārveidotai
Eiropai nepieciešama pārveidota alianse. Ģenerālsekretārs Jāps de
Hops-Shefers, pagājušajā mēnesī apmeklējot Rīgu, atzīmēja, ka
kopš aukstā kara beigām NATO jau ir kļuvusi par “ļoti radošu
instrumentu, lai radītu pārmaiņas”. Tas tā ir tāpēc, ka kopš
dzelzs priekškara krišanas mūs apdraudošo draudu raksturs ir
mainījies. Tagad mums priekšā ir tādi neatliekami jautājumi, kas
saistīti ar starptautisko terorismu, masu iznīcināšanas ieroču
izplatīšanu, narkotiku pārvadāšanu un cilvēku tirdzniecību. Lai
pārvarētu šos jaunos draudus mūsu vērtībām un mūsu drošībai, NATO
jāturpina pārveidošanās par aktīvu aliansi, kas veido stabilitāti
ne tikai Eiropā, bet arī visur citur pasaulē.
Šodien pieaugošās globalizācijas laikmetā Ziemeļatlantijas
alianses drošība ir atkarīga ne tikai no attīstības procesiem
NATO dalībvalstīs, bet arī no attīstības procesiem, kas tālu
pārsniedz alianses robežas. Sabrukušu un sabrūkošu valstu vājums
ir postošs ne tikai šo valstu iedzīvotājiem – tas ir bīstams
visai pasaulei. Mums nepieciešama spēja nodalīt ilgtermiņa
stratēģiskās prioritātes no īstermiņa ieguvumiem – un tas nozīmē,
ka mums nepieciešama politiskā griba tās atšķirt vienu no otras.
Ciešāka NATO dalībvalstu sadarbība ir ļoti svarīga alianses
transformācijā.
Latvijas sadarbība ar Dāniju ir bijusi un turpina būt sevišķi
nozīmīga aizsardzības jautājumos. Dānija kā NATO partnere, ir
sniegusi konstruktīvus padomus un palīdzību Latvijas bruņoto
spēku attīstībā un integrācijā starptautiskās koalīcijās. Dānija
ir veicinājusi tādu militāro struktūru attīstību, kurās piedalās
visas trīs Baltijas valstis, Baltbat, apvienotais Baltijas
kājnieku bataljons, Baltron, Baltijas jūras spēku eskadrons un
Baltdefcol, Baltijas aizsardzības koledža. Viena no pirmajām
lietām, ko atjaunotie Latvijas bruņotie spēki iemācījās no saviem
Dānijas sabiedrotajiem, bija tā, ka mazas valsts aizsardzība nav
atkarīga no tā, cik tai pieder tanku vai lielgabalu. Mazu valstu
griba un spēja piedalīties starptautiskās miera uzturēšanas
operācijās izšķiroša var būt to pozīcijai mūsdienu pasaulē. Mans
pirmais ārzemju ceļojums, esot Latvijas prezidentei, uz Sarajevu
1999.gada vasarā sniedza man iespēju novērot lielisko sadarbību
starp mūsu abām valstīm. Dāņu miera uzturētāju pavadībā es
apciemoju Danbata Latvijas karavīrus Valhallas militārajā bāzē.
Latviešu karavīri kopīgi ar dāņu karavīriem palīdzēja garantēt
trauslo mieru kara saplosītajā Bosnijā un Hercegovinā. Mūsu
bruņoto spēku dalībnieki strādāja, lai palīdzētu reģionam
pārvarēt kara postījumus, vienlaikus iegūstot vērtīgu miera
uzturēšanas operāciju pieredzi un starptautisku atzinību savām
pūlēm.
Šodien Latvija piedalās miera uzturēšanas operācijās Irākā,
Afganistānā, Bosnijā un Kosovā. Ņemot vērā mūsu valsts lielumu un
mums pieejamos ierobežotos finanšu resursus, Latvijas devums
šādām starptautiskām operācijām salīdzinājumā ar citu valstu
devumu ir viens no visnozīmīgākajiem.
Ekselences! Dāmas un kungi!
NATO jau kopš pašiem pirmsākumiem ir bijusi kas vairāk nekā tikai
militāra alianse. Tā bija un ir transatlantiska kopiena, kuru
apvieno kopīgas vērtības. Tā ir šī lielākā dimensija, kas turpina
būt pievilcīga tām valstīm, kas tikko ir atbrīvojušās no tām
uzspiestā totalitārisma, – valstis, kas vēl aizvien cīnās ar
impēriskās sliktās pārvaldības sekām. Latvija saprot un atbalsta
to centienus pēc brīvības, demokrātijas attīstības un tiesību
virsvaras. Mēs atbalstām Ukrainas un Gruzijas centienus nodibināt
ciešāku sadarbību ar mūsu aliansi. Rīgas samitā mēs aicināsim
mūsu NATO sabiedroto valstu un valdību vadītājus skaidri formulēt
konkrētus mehānismus sadarbībai ar šīm divām valstīm. Mēs esam
pārliecināti, ka ir jāturpina atvērto durvju politika un ka tiem,
kas var pierādīt savu atbilstību alianses standartiem, jādod
iespēja nākotnē pievienoties NATO.
Eiropas Savienības kontekstā jautājums par ilgtermiņa stratēģijas
saskaņošanu ar īstermiņa prioritātēm ir tikpat svarīgs kā NATO
aliansē. Nav noslēpums, ka daļai Eiropas Savienības dalībvalstu
vēl ir jāsakopo politiskā griba, lai veiktu steidzami
nepieciešamās sociālās un ekonomiskās nacionālā līmeņa
reformas.
Turklāt satraukums, kas radies saistībā ar pēdējo Eiropas
Savienības paplašināšanos 2004.gadā, nedrīkst mūs atturēt no mūsu
saistību izpildes pret tām valstīm, kas atbilst iestāšanās
kritērijiem. Es uzskatu, ka Eiropas Savienībai jāpaliek atvērtai
tālākai paplašināšanai, kā tas ir ticis apsolīts. Mums, protams,
jābūt gataviem saskarties ar problēmām, kas var pavadīt jebkuru
tālāku paplašināšanos. Un mums skaidri jāvienojas par tām
politiskajām reformām, kuras nepieciešams veikt Eiropas Savienībā
kopumā. Eiropas Savienības finanšu aspekti, tās institucionālā
uzbūve un tiesību akti – tam visam jāpievērš uzmanība.
Pēdējā “Eirobarometra” aptauja, kas tika veikta šī gada februārī
un martā, parādīja, ka Eiropas Savienības pilsoņi vēlas dzīvot
stiprā Eiropā. Eiropiešiem Eiropa asociējas ar drošību: sociālo
drošību, drošību attiecībā pret noziedzību un terorismu,
kvalificētu un izmaksu ziņā efektīvu veselības aprūpes sistēmu,
veselīgu vidi, kā arī drošību attiecībā par dzīves kvalitāti, tai
skaitā nodrošinātu darba vietu. Mūsu pilsoņi sagaida, ka Eiropas
Savienība piemērosies globalizācijas izaicinājumiem. Viņi gaida
risinājumu miera un stabilitātes problēmām. Viņi tic
demokrātijai, un viņi vēlas caurspīdīgumu. Viņi pauž satraukumu
par dzīves līmeni. Viņi vēlas redzēt zinātni un attīstību, kas
nepieciešama, lai radītu pasaulē lielāko zināšanās balstīto
ekonomiku.
Lai varētu efektīvi stāties pretī globalizācijas izaicinājumiem
un atgūt mūsu pilsoņu uzticību Eiropas projektam, mums būtiski
jāpalielina Eiropas Savienības konkurētspēja pasaules
ekonomikā.
Lai to paveiktu, mums jāpaveic šādi lieli uzdevumi:
• mums jāpabeidz Eiropas Savienības iekšējā tirgus attīstība, to
paplašinot un padziļinot – brīva darbinieku un pakalpojumu aprite
ir ļoti svarīga;
• mums jāattīsta kopēja enerģētikas politika, lai samazinātu
risku Eiropas Savienībai tikt pakļautai pēkšņām izmaiņām
energoresursu piegādē;
• mums jāpapildina mūsu zināšanās balstītā ekonomika ar tālākām
investīcijām zinātnē, izglītībā, inovācijās un
infrastruktūrā;
• lai stimulētu uzņēmējdarbību Eiropā, mums jāvienkāršo
pašreizējā Eiropas Savienības likumdošana un rūpīgi jāizsver
katras jaunas likumdošanas iniciatīvas ietekme uz
uzņēmējdarbību;
• mums jāsamazina bezdarba līmenis, iesaistot arvien vairāk
cilvēku (it sevišķi jauniešus un vecāka gadagājuma cilvēkus)
darbaspēkā – un, lai to īstenotu, izšķirošs ir elastīgums.
Aktīvai politikai darbaspēka tirgū jāapvieno adekvāta sociālā
aizsardzība ar darbinieku atkalapmācības programmām;
• sociālajā politikā mums jākoncentrējas uz tādiem risinājumiem,
kas jau ir izrādījušies efektīvi. Mūsu nacionālajās sociālās
labklājības sistēmās mums ir jāievieš tās izmaiņas, par kuru
nepieciešamību liecina pieredze. Lai veiktu konstruktīvas
izmaiņas, mums būtu jāizvairās no polemikas, kas pretstata vienu
sociālo modeli otram;
• ilgtermiņā mums jāveic reformas Eiropas Savienības budžetā, lai
garantētu adekvātu finansējumu mūsu zināšanās pamatotajai
ekonomikai.
Kā jūs redzat, Latvijas un Dānijas uzskati par šiem jautājumiem
ir visai līdzīgi. Es domāju, ka jūs visi būsiet vienoti uzskatā
par to, ka, lai sasniegtu Lisabonas stratēģijā noteiktos mērķus
un nodrošinātu Eiropas ilgtspējīgu ekonomisko attīstību, Eiropas
Savienībai nepieciešami stabili energoresursi. Saikne, kas pastāv
starp uzticamiem energoresursu piegādātājiem, ilgtermiņa
attīstību un Eiropas konkurētspēju, ir labi pamanāma ikvienam.
Diemžēl ir skaidri redzams arī tas, ka palielinās Eiropas
atkarība no energoresursiem, kas nāk no nestabiliem reģioniem.
Mēs varam novērot arī satraucošu tendenci izmantot šos resursus
kā politisku ieroci. Mēs redzam arī to, ka dalībvalstu nacionālās
intereses atsevišķos gadījumos svin uzvaru pār Eiropas Savienības
kopīgajām interesēm tieši energopolitikas laukā. Mums jāsaprot,
ka katras dalībvalsts interesēs ir dažādot tās energokrājumus,
tādējādi nodrošinot lielāku stabilitāti un turpmākās piegādes
padarot prognozējamākas. Ir pilnīgi iespējams, ka energopolitika
šobrīd ir Eiropas lielākais stratēģiskais izaicinājums. Ne pati
Eiropas Savienība, ne arī tās dalībvalstis katra atsevišķi nespēs
atrast ilgtermiņa risinājumus savām enerģētiskajām vajadzībām, ja
pietrūks politiskās gribas attīstīt kopēju energopolitiku.
Latvija un Dānija ir ielikušas labu pamatu turpmākai sadarbībai
enerģētikas jomā tuvākajos gados. Piemēram, šoziem puse no
Kopenhāgenas pilsētas siltumapkures tiks ražota no Latvijas
kokmateriāliem. Daudzi teiks, ka Dānijas modelis enerģijas
ražošanā ir dārgs. Taču “dārguma” koncepts kļūst nesvarīgs, kad
jēlnaftas cena pieaug līdz septiņdesmit vai vairāk dolāriem par
barelu. Dānijas pieredze alternatīvu un lokāli pieejamu
energoresursu izmantošanā ir jāapgūst, un tā var kalpot par
piemēru citiem. Latvija var mācīties no Dānijas modeļa. Šeit
slēpjas nozīmīgs sadarbības potenciāls attiecībā uz enerģijas
saglabāšanu. Turpmākas investīcijas modernās tehnoloģijās
padarītu efektīvāku Latvijas enerģijas patēriņu.
Eiropa nenodrošinās tai nepieciešamos energoresursus, ja Eiropas
Savienībā nebūs iekšējas solidaritātes, tai skaitā solidaritātes
mūsu politikā attiecībā pret piegādātājiem. Kopēja politika un
vienota nostāja noteikti stiprinātu mūsu kolektīvo energodrošību.
Tas mums dotu iespēju izstrādāt efektīvākas stratēģijas
attiecībās ar lielajiem piegādātājiem. Eiropas Savienības
enerģētikas tirgus pilnīga integrācija un tādas sistēmas
radīšana, kas varētu reaģēt uz enerģētikas krīzēm, jāizvirza kā
virsuzdevums.
Eiropiešiem jādod iespēja redzēt Eiropas Savienībā kopēju
ārpolitiku, kas var ātri un efektīvi reaģēt uz krīzes situācijām.
Taču, ja mēs pavērtējam Eiropas reakciju uz Tuvajos Austrumos
notiekošo krīzi, mēs gluži pretēji redzam sadalītu Eiropu, kas
runā daudzās un bieži vien pretrunīgās balsīs. Loģisks jautājums
būtu – vai mēs nevarētu ātrāk un efektīvāk reaģēt uz šādu krīzi,
ja mēs runātu vienā balsī? Latvija ir atbalstījusi Eiropas
Savienības ārlietu ministra posteņa radīšanu, un mēs turpinām to
atbalstīt. Mēs saprotam, ka Eiropas ārpolitika nevar tikt
konsolidēta vienā dienā, taču šāda amata izveidošana nozīmētu
svarīgu soli ceļā uz to vienotību, kāda mums ir nepieciešama.
Gadu desmitus pēc tam, kad Henrijs Kisindžers uzdeva savu slaveno
jautājumu: “Ja es zvanu uz Eiropu, uz kādu numuru man zvanīt?”,
mēs vēl aizvien nespējam dot vienkāršu atbildi.
Pastāv arī iespēja uzlabot Eiropas Savienības ārpolitikas
efektivitāti, balstoties uz spēkā esošajiem līgumiem. Somijas
prezidentūra mums piedāvāja konkrētus priekšlikumus, piemēram,
kvalificētā vairākuma izmantošana tajos gadījumos, kur to atļauj
līguma noteikumi. Tā, piemēram, lai gan ar kvalificētu vairākumu
var iecelt īpašos sūtņus, dalībvalstis praksē ievēro vienprātības
tradīciju. Arī Eiropas Komisija nesen formulēja priekšlikumus, kā
padarīt efektīvāku Eiropas Savienības ārpolitiku. Piemēram,
Eiropas Komisija rekomendēja civildienesta ierēdņu rotāciju starp
dalībvalstu ārlietu resoriem, Eiropas Komisiju un Eiropas Padomi.
Lai gan tas ir mazs solis, tas varētu uzlabot ārpolitikas
aktivitāšu koordināciju starp Eiropas Savienības dalībvalstīm un
stiprināt savstarpējo uzticību.
Savstarpējā uzticība ir ne tikai stūrakmens sadarbībai Eiropas
Savienības ietvaros – tā ir ļoti svarīga sadarbībai plašākā
starptautiskā kopienā. Apvienoto Nāciju Organizācijā mums
jāstrādā saskaņoti, lai sarautu to burvju loku, kuru radījušas
valstis, kas veido antagonistiskus blokus. Šāda uzvedība mazina
ANO autoritāti, kavē organizācijas darbu un kavē to reformu
īstenošanu, kas ir būtiskas tās produktīvai un efektīvai
funkcionēšanai. Mēs esam panākuši zināmu progresu ar menedžmenta
reformām, taču ar to nepietiek. Lai gan ģenerālsekretārs Kofi
Annans ir aicinājis veikt visplašākās reformas Apvienoto Nāciju
Organizācijas vēsturē, to, ko mēs līdz šim esam panākuši, var
nosaukt vienīgi par pirmajiem soļiem pareizajā virzienā.
Latvija pievienojās ANO 1991.gadā, kad austrumu un rietumu
sadalījuma vietā nāca arvien pieaugošais ziemeļu un dienvidu
sadalījums. Tāpat kā NATO un Eiropas Savienība tika transformētas
pēc aukstā kara beigām, tāpat arī ANO, lai tā varētu efektīvi
strādāt, ir jātiek transformētai. Protams, katrai valstij ir
pašai savas, nacionālās intereses. Tomēr šodienas pasaulē
attiecības starp valstīm vairs nav spēle “dots pret dotu”. Katras
valsts interesēs ir pārvarēt neuzticību, kas kavē multilaterālo
institūciju efektīvu darbību. Šodienas pasaulē neviena valsts
nevar stāvēt viena pretī mūsdienu izaicinājumiem. Mēs pārvarēsim
terorismu un citus 21.gadsimta draudus vienīgi tādā gadījumā, ja
sadarbosimies ciešāk un veiksim reformas tajās struktūrās, kas
sadarbību padara iespējamu.
“LV” (Ivonna Štrauhmane) neoficiāls tulkojums no angļu valodas
|
Valsts prezidentes Vairas Vīķes-Freibergas uzruna Zemessardzes 15.gadskārtā pie Brīvības pieminekļa 2006.gada 26.augustā:
Augsti
godātais aizsardzības ministra kungs! Augsti godātais Nacionālo
bruņoto spēku komandiera kungs! Augsti godātais Zemessardzes
komandiera kungs! Zemessargi! Dārgie tautieši!
Šodien mēs atzīmējam vēsturisko brīdi, kad pirms 15 gadiem
nozīmīgajās augusta dienās Latvija de facto un īstenībā atguva
savu neatkarību – tūlīt pēc puča sabrukšanas tika izveidota
Zemessardze kā pierādījums tam, ka šīs zemes iedzīvotāji ne
tikvien ir gatavi pārņemt savas valsts vadīšanu, bet arī tās
aizstāvību.
Jau 23.augustā tika parakstīts jaunatguvušās brīvās valsts likums
par Zemessardzes dibināšanu kā Latvijas aizsardzības formējumu,
un jau dažas dienas vēlāk tika dots pirmais rīkojums, pavēle par
to, ka sākas reģistrācija Zemessardzē. 15 gadus vēlāk es kā
Valsts prezidente vēlētos apsveikt Zemessardzi par to, ko tā
paveikusi šajos gados, lai atbalstītu un nostiprinātu demokrātiju
Latvijā.
Vēlos it īpaši atzīmēt un apsveikt pašus pirmos, kas
nekavējoties, tikko valsts atguva neatkarību, bija gatavi stāties
valsts aizstāvju rindās, kas izrādīja patriotismu, sirdsdegsmi,
drosmi un gatavību arī cīnīties par Latvijas brīvību. Zemessardze
bija pats sākums mūsu bruņoto spēku atjaunošanai un
jaunizveidošanai. Visus šos gadus ir notikušas nozīmīgas
pārmaiņas mūsu valstī un arī aizsardzības sistēmā, taču
Zemessardzes loma ir palikusi kā viens no valsts drošības
stūrakmeņiem.
Nu jau divus gadus esam lielas militārās alianses locekļi, pēc
dažiem mēnešiem Latvijai būs gods uzņemt NATO valstu vadītāju
galotņu tikšanos, kur tiks lemts par šīs militārās alianses
pilnveidošanu un tālākveidošanu mainīgā pasaulē, kas arvien prasa
mūsu spējas reaģēt un pārmainīt savas struktūras un darbības
spējas atbilstoši jaunām prasībām. Gadu gaitā tieši tas jau
noticis arī Zemessardzē, ir notikusi šo vienību
profesionalizācija, un tagad jau tajā kalpo nozīmīgs skaits
profesionālu mūsu bruņoto spēku locekļu, bet tikpat nozīmīgs ir
arī to brīvprātīgo skaits un darbība visdažādākajos, arī
attālākajos Latvijas nostūros, kas ir gatavi ziedot savu brīvo
laiku, iedalīt savā gada kalendārā vietu šīm nodarbībām, lai būtu
gatavi jebkurā brīdī, kad to prasa valsts un tās drošība,
darboties visdažādākos veidos. Tieši šī daudzveidība, šī plašā
sagatavotība ir tas, kas Zemessardzei piešķir tās īpašo
nozīmi.
Mūsu bruņotie spēki ir kļuvuši profesionāli, viņi cieši
sadarbojas ar ārvalstu partneriem, viņi piedalās ārvalstu misijās
kopā ar mūsu sabiedrotajiem, viņi palīdz nodrošināt mieru un
stabilitāti pasaulē, viņi iegūst arī profesionālās iemaņas, kas
karavīriem nepieciešamas, bet arī zemessardzes vienības to dara
un darīs nākotnē. Šeit es vēlos novēlēt visiem – vīriem un
sievām, zēniem un meitenēm, kas darbojas zemessardzes rindās, –
turpināt savu nemitīgo izaugsmi, turpināt to mūža garumā, jo tie
ir pietiekami gari gadi, ko ir iespējams kalpot Zemessardzē.
Izmantot visas tās iespējas, ko zemessardze sniedz saviem
dalībniekiem ar visplašāko izvēli visdažādākajās jomās, bet arī
šo vispārējo sagatavotību, kas tik daudziem civilistiem šķiet
interesanta, jo tā papildina viņu zināšanas, liek viņiem
pārbaudīt savu garīgo izturību un fiziskās spējas, palīdz viņu
pašizaugsmē. Gluži kā katram dalībniekam viņu pašizaugsme, tā arī
Zemessardze kopumā ir daļa no mūsu valsts izaugsmes, un tai jābūt
gatavai palīdzēt mūsu valstij krīzes, katastrofas vai neparedzētu
draudu gadījumā vai ja tā būtu nepieciešamība aizstāvēt valstij
būtiskus objektus, vai tā būtu vajadzība sniegt atbalstu mūsu
sabiedrotajiem.
Viņi piedalās mācībās un starptautiskās mācībās. Ilgus gadus ir
bijusi auglīga sadarbība ar Mičiganas štata Nacionālo gvardi,
tāpat ar Dānijas, Zviedrijas, Norvēģijas zemessardzēm, ir
nozīmīga sadarbība ar Lietuvu un Igauniju, un šī sadarbība
sagatavo Zemessardzi mūsdienu uzdevumiem, un tas nozīmē – jebkurā
brīdī steigties palīgā savai valstij apdraudējuma gadījumā, arī
palīdzēt noregulēt visdažādākās situācijas – palīdzēt gan
vietējai policijai, gan ugunsdzēsības dienestiem, gan citur.
Plašs darbības spektrs, nozīmīgs un ļoti svarīgs.
Šajā 15 gadu jubilejā novēlu Zemessardzes saimei, viņu ģimenēm,
un katram vienam, lai kur viņš dzīvotu Latvijā, būt lepniem uz
Zemessardzi, katram vienmēr atcerēties, ka ar savu uzvedību un
savu stāju viņš pārstāv Latviju un Latvijas sargu stāju. Es
novēlu visiem būt lepniem par savu valstī, mīlēt savu zemi un
kalpot tai uzticīgi, profesionāli un cēli. Strādāsim visi –
zemessargi, civilisti, profesionālie bruņoties spēki – savas
valsts drošībai un izaugsmei. Dievs, svētī Latviju!