Piedaloties Ata Kronvalda balvu pasniegšanā
|
Valsts prezidentes Vairas Vīķes-Freibergas uzruna Ata Kronvalda balvas pasniegšanā Rīgas pils Ģerboņu zālē 2006.gada 29.augustā:
Ļoti cienījamā ministres
kundze (izglītības un zinātnes ministre Baiba Rivža)!
Godātie Kronvalda balvas laureāti un viņu izraudzītāju komisijas
locekļi! Dāmas un kungi!
Valsts prezidentam ir šis patīkamais gods un pienākums katru gadu
piedalīties šo balvu izsniegšanā. Tā ir tiešām priecīga diena man
un visai valstij, jo tā atzīmē, ka mēs tāpat kā Kronvaldu Ata
laikos izglītību un intelektuālo attīstību turam augstā godā un
saprotam, ka, lai bērns un jaunietis izaugtu par tādu savas
valsts pilsoni un savas tautas locekli, kas tik tiešām maksimāli
spēj likt lietā visas savas spējas un dotumus gan savai
izaugsmei, karjerai un labklājībai, gan arī valsts un tautas
labā, viņam ir vajadzīgs atbalsts visa sava ceļa garumā.
Nozīmīga ir vecāku loma, gaisotne, kas valda mājās, kas atbalsta
kāri pēc zinībām, palīdz stimulēt bērnu agrā bērnībā, atļauj
viņam kontaktēties ar citiem bērniem, dod viņam grāmatas,
spēļlietas un tā joprojām. Vecākiem ir neatvietojama loma šajā
ziņā. Bet drīz vien bērns nonāk skolotāja rokās, un tad skolotājs
pārņem stafeti, un ļoti daudz tālākā bērna izaugsmē ir atkarīgs
no pedagoga un viņa pedagoģiskajām un cilvēciskajām īpašībām. Ir
pedagoģijas institūti un ir augstākā izglītība, kas katram
pedagogam sniedz nepieciešamos pamatus, lai viņš savā profesijā
varētu darboties, taču izcili pedagogi, man šķiet, tāpat kā
mākslinieki, ir ar dabas dotām dāvanām. Tie ir ļaudis, kam ir
asinīs šī spēja atmodināt jauniešu un bērnu interesi, likt viņiem
izjust un izbaudīt zināšanu kāri un tās apmierināšanas prieku.
Labs pedagogs mudina savu audzēkni intelektuālai un personīgai
izaugsmei, bet galvenokārt pedagogs mudina viņu izzināt pasauli,
un caur šo izzināšanu viņš pats kļūst spēcīgāks ne tikai
zināšanās, bet arī pilnveidojas kā indivīds. Audzēknim rodas šī
meistarības sajūta, savu spēju, varēšanas sajūta, kas ir ļoti
svarīga, lai cilvēks, lai ko viņš vēlāk dzīvē darītu, justos ar
drošiem pamatiem zem kājām, drošs par savām zināšanām, spējām un
gatavs stāties pretī visiem izaicinājumiem, tajā skaitā tam
izaicinājumam, ko mums sniedz modernā pasaule, – turpināt
mācīties visa mūža garumā.
Es priecājos šodienas laureātu vidū redzēt tik daudz nopelniem
bagātu pedagogu, kuri sagatavojuši daudzu olimpiāžu dalībniekus.
Tas ir tāpat kā trenerim sagatavot sportistu olimpiādei. Šajā
darbā ir konkrēts mērķis, virzība, zināma specifika un ļoti īpaša
sagatavošanās. Bet man gribētos domāt, ka šie jaunieši ir sekmīgi
tikuši sagatavoti ne tikai olimpiādēm. Viņu dalība olimpiādēs un
viņu sekmes ir tikai aisberga redzamā daļa, tas ir tas, ko viņi
ir sasnieguši, pateicoties pedagogu pūlēm un atbalstam. Man
šķiet, ka pedagogu ieguldījums ir daudz dziļāks un plašāks – tā
ir rakstura audzināšana katram jaunietim, kas ir gājis caur
pedagoga rokām, tā ir uzticība viņa paša spēkiem, ko pedagogs
spējis radīt.
Latvijas valstij ir vajadzīgi gudri un izglītoti ļaudis. Mēs
neesam bagāti ar derīgajiem izrakteņiem, naftu, gāzi un citām
labām lietām, kas daudzām valstīm palīdz savu budžetu sabalansēt
un iegūt nepieciešamos līdzekļus. Mūsu lielākā bagātība ir un
paliek cilvēki, un cilvēki, par laimi, ir tāds resurss, kuru
spējas un potenciāls savā ziņā ir bezgalīgs. Cilvēks spēj daudz
vairāk, nekā pats to apzinās līdz tam brīdim, kad nāk izdevība
pierādīt savus spēkus. Latvijai kā mazai zemei ir vajadzīgi tieši
tādi ļaudis, kas apzinās to, ka vienmēr var mainīties,
pilnveidoties, kaut ko iemācīties, nākt ar jaunām idejām,
inovācijām un vienmēr meklēt jaunus risinājumus.
Maza tauta bieži ir spiesta meklēt jaunus risinājumus pat tādās
situācijās, kas citiem ir vienkāršas un kur citiem ceļš ir
gludāks un nobruģētāks. Tā mums ir savā ziņā nasta, bet savā ziņā
arī priekšrocība – cilvēks, kas audzis grūtībās, spēj arī drošāk
stāties pretī dažādām grūtībām.
Es vēlos apsveikt šodien godināmos pedagogus, katru par to, ko
viņi savā darbā sasnieguši. Viņi var lepoties ar savu darbu, ar
saviem darba augļiem. Es novēlu viņiem vēl daudz izturības un
daudz spēka turpināt savu darbu tikpat veiksmīgi, visai valstij
sekmīgi un svētīgi. Vēlos apsveikt arī viņu ģimenes, kas viņus
šajā darbā noteikti atbalsta ar savu izpratni par ieguldīto darbu
un pūlēm, un vēlos apsveikt arī tās skolas, kurās šie pedagogi
darbojas, un skolu vadību, kas šos izcilos pedagogus noteikti ir
pienācīgi atbalstījusi. Mani labākie vēlējumi visiem, un sirsnīgi
apsveicu!