Runa Dzejas dienu atklāšanā – sarīkojumā “Dzejas likums” Rīgas pilī 2006.gada 8.septembrī:
Godātie
dzejnieki un dzejnieces!
Dzejas mīlētāji un nīdēji!
Jebkuram likumam savā redakcijā nonākot uz Valsts prezidenta
galda, Satversme paredz Valsts prezidentam smago pienākumu
izvērtēt šī likuma atbilstību sabiedrības interesēm. Tādēļ, gan
jāsaka, ar rekordīsu pārdomu periodu, kāds man šodien ir bijis
pēc šī likuma pieņemšanas, jo Satversme, kaut arī barga pret
prezidentiem, tomēr paredz garāku apdomāšanās posmu, esmu
nolēmusi izmantot savas Satversmē atvēlētās privilēģijas un šo
likumu noraidīt un nosūtīt atpakaļ dzejnieku saimei ar vēlmi un
ieteikumu vēl nopietni pārdomāt tā dažādos punktus. Sevišķi lūgtu
uzmanību pievērst tām neskaitāmajām pretrunām, kas jau izskanēja
šo pašu telpu sienās. Manuprāt, Dzejas likums ir pietiekami
nopietns jautājums. Ņemot vērā to, ka dzeja bieži tiek izmantota
pedagoģiskos nolūkos, ar to tiek ne tikai iepazīstināti, bet,
varētu teikt, ka ar to tiek baroti mazgadīgi bērni, sekas ir
pietiekami nopietnas. Tādēļ es ar pilnu atbildību kā prezidente
sagaidu, lai arī dzejnieki ar pilnu atbildību kā dzejnieki visu
nākamo gadu līdz pat nākamajām Dzejas dienām rūpīgi turpinātu
izvērtēt, pārdomāt un izsvērt šo likumu, un tad eventuāli, kādēļ
gan ne, šis likums varētu atgriezties pie mana pēcteča. Viņš vai
viņa tad būtu tās pašas dilemmas priekšā.
Es kā prezidente vienmēr cenšos izrādīt respektu pret tiem, kas
ir izstrādājuši likumu, tādēļ arī šoreiz vēlos izteikt dažas
konkrētākas piezīmes, kas izraisīja manus iebildumus.
Pirmais – vai dzeja ir demokrātiska? Moljēra Žordēna kungs
atgādināja mums, ka mēs visi mākam runāt prozā, paši to nemaz
neapzinoties. Un tā ir liela priekšrocība prozai. Proza tātad ir
absolūti demokrātiska, jo tā ir pieejama visiem bez
aizspriedumiem. Te tika pieminēti dažādi aizspriedumu avoti, ko
mēs nevēlētos atbalstīt. Jāsaka, ka prozai šī ir lielā
demokrātiskuma priekšrocība.
Jautājums ir – vai dzejnieki apzinās, ka viņi rada dzeju? Man
šķiet, tas ir atvērts jautājums. Varbūt nākamā gada laikā dzejas
kritiķi un eksperti par to varētu nopietni pārdomāt.
Jautājums ir – vai pastāv tāda dzeja, kas būtu kaut kas īpašs,
kāda valodas forma, kas ir atšķirīga no parastās runas, parastās
valodas, no prozas? Es jūtu līdzi Rutai Veidemanei, kas saka: “Ej
nu sazini,” tāpēc ka zinātniskā literatūrā strīdi par to ir
pietiekami dziļi un pietiekami seni. Taču jau no antīkās pasaules
laikiem ir pastāvējusi šī pārliecība, ka ir tāda lieta kā dzeja,
kurai kā nekā ir pašai sava mūza Apolona svītā. Mūzas tomēr
nemēdz nodarboties ar nenozīmīgām lietām, tātad jebkuram
pasākumam, jebkurai iniciatīvai, kurai ir pašai sava mūza, tas
jau ir nopietns pluss. Par ko šī mūza gādā, un ko tā nosaka? Jau
no antīkās pasaules laikiem ir noteikts tas, ka dzeja ir tāda
valodas forma, kura pasaka kādu aizraujošu ideju, kas piesaista
uzmanību, un kurai līdzi nāk arī kāds estētisks moments, kā
pietrūkst parastajai valodai. Par šo ekstru, kas dzejai nāk
līdzi, vairāku tūkstošu gadu garumā gan zinātnieki, gan dzejnieki
vēl strīdas. Ļoti bieži skanīgums ir izvirzīts kā dzejas
neatņemama sastāvdaļa. Tātad, ja parastā prozā mēs runājam, kā nu
pagadās, tad dzejai ir kāds ritmiskums, kāds skanīgums. Dzeja
rodas ne tikai ar vārda semantisko saturu, ar to, ko tā mums
paziņo, bet arī ar tās formu. Dzeja tātad būtu šis neimitējamais
savienojums, ko katrs dzejnieks cenšas radīt neimitējamu caur
formu un saturu un atklāt lasītājam vai klausītājam negaidītas
nobīdnes starp abiem. Parastā valodā forma un saturs ir glīti
salīmēti kopā, bet dzeja tos atplēš vaļā, nobīda sāņus vai salīmē
citādā kārtībā, un no tā rodas māksla. Tā varētu būt viena pieeja
dzejai.
Protams, ķīniešu dzejai estētiskais nāk tīri vizuāli. Ķīniešu
dzejai ne tikai tas, kā tā skanētu, ja tiktu lasīta vai skaitīta,
bet arī kaligrāfiskais veidojums un zīmju rakstu skaistums un to
izvietojums telpā jau vizuāli ir ar savu nozīmi.
Katrā ziņā man šķiet, ka man kā prezidentei visbūtiskākais ir
tas, ka Latvijā ir ļaudis, kas nodarbojas ar jautājumiem, kas ir
dzeja, kas ir dzejas būtība, vai viņi spēj vai nespēj formulēt,
kāda tā ir un kas tā ir. Man jāpiekrīt pēdējam izskanējušam
formulējumam, kas man šķita īpaši veiksmīgs, – tik tiešām, dzejas
definīcija rodas no tā, ko dzejnieki dara. Bet kurš tad ir
dzejnieks un kurš nav? To nosaka ne tikai speciālisti, literāti
un citi dzejnieki, to nosaka arī klausītāji un lasītāji. Ja kāds
tik tiešām uz vientuļas salas skaita, lasa, rada dzeju un viņam
nav neviena cita, izņemot kaijas, kas viņu noklausās, tad,
protams, kaut kas no dzejas pazūd. Ja nu vienīgi viņam izdodas to
uz kaut kā uzrakstīt, ielikt pudelē un nosūtīt citur pasaulē.
Dzejai principā vajadzētu būt kādam adresētam – mīļotajam
cilvēkam, pašam dzejniekam kādos nākamajos gados vai tālākām
paaudzēm.
Man kā prezidentei pavisam oficiāli ļoti gribētos, lai mums
valstī būtu ļoti daudz dzejnieku, kas šādas dzejas pudeles ar
saviem vēstījumiem palaiž mūsu sabiedrības jūrās, un lai daudzi
tās atrastu un dažreiz gluži nejauši šādu vēstījuma pudeli
paceltu, izlasītu un kaut ko no tā iegūtu. Dzeja, man šķiet, var
mūs visus bagātināt – gan tos, kuri to rada, gan tos, kuri to
bauda. Tamdēļ es novēlu visiem klātesošajiem un visiem visur
Latvijā – lai dzīvo dzeja, lai dzīvo dzeja latviešu valodā, lai
dzīvo dzeja visās pasaules valodās, un lai dzejnieki mūs visus
padara laimīgākus un bagātākus!