Par minimālo akcīzes nodokli alkoholiskajiem dzērieniem
Eiropas Komisija pieņēmusi priekšlikumu no 2008.gada 1.janvāra palielināt akcīzes nodokļa minimālo likmi alkoholam un alkoholiskajiem dzērieniem, ko apstiprināja 1992.gadā. Lai izvairītos no ES minimālo likmju sistēmas jēgas zaudēšanas, kā arī atbilstīgi dalībvalstu finanšu ministru prasībai iesniegt šādu priekšlikumu, Komisija iesaka palielināt minimālo likmi, ievērojot inflāciju kopš 1992.gada, un tādējādi atjaunot to patieso vērtību. Dalībvalstu vairākumu tas neskar, jo to valsts noteiktās likmes jau pārsniedz ieteiktās jaunās minimālās likmes. Tomēr tām dalībvalstīm, kurām būs grūti palielināt savas valsts likmes, tiek piedāvāts pārejas periods līdz 2010.gadam. Lai gan inflācija ir bijusi 31%, priekšlikuma ekonomisko un sociālo ietekmi var uzskatīt par minimālu. Piemēram, alum augstākais pieprasītais valsts akcīzes nodokļa likmes pieaugums būs apmēram 0,01 eiro (viens eirocents) par puslitru alus ne vēlāk kā līdz 2010.gada 1.janvārim.
“Minimālās likmes ir 1992.gadā apstiprinātās ES akcīzes nodokļu sistēmas stūrakmens, minimāli nepieciešamais iekšējā tirgus darbībai,” teica Nodokļu politikas un muitas savienības komisārs Lāslo Kovāčs. “Minimālo likmju pārskatīšana ir vajadzīgs solis tādas situācijas atjaunošanai, par kādu vienojās 1992.gadā.”
Priekšlikumā iekļauta minimālo likmju vērtību pārskatīšana, ievērojot inflāciju no 1993. līdz 2005.gadam (kas ir ap 31%), likmes piemērojot no 2008.gada 1.janvāra, kā arī pārejas periodi līdz 2010.gada 1.janvārim tām dalībvalstīm, kurām var būt grūtības palielināt savas valsts likmes līdz 2008.gada 1.janvārim, lai tās sasniegtu pārskatīto minimumu.
Konkrēti: pārejas periods līdz 2009.gada 1.janvārim ierosināts tām dalībvalstīm, kurām būs jāpalielina savas valsts likmes vairāk nekā par 10% bet mazāk nekā par 20%, savukārt tām dalībvalstīm, kurām būs jāpalielina savas valsts likmes vairāk nekā par 20%, ierosināts pārejas periods līdz 2010.gada 1.janvārim.
Pēc šā priekšlikuma šādi tiktu palielinātas minimālās likmes:
Produkts |
Likme par: |
Esošā minimālā likme |
Minimālais nodoklis par tipisku preci pēc esošās likmes |
Indeksētais minimums 31.12.2005. (esošā likme x1.31) |
Minimālais nodoklis par tipisku preci pēc indeksētās likmes |
Vīns (negāzēts un dzirkstošais) |
Hektolitrs |
0eiro |
0eiro |
0eiro |
0eiro |
Alus |
Hektolitrs un par katru Plato grādu vai hektolitrs un par katru alkohola tilpuma % |
0,748eiro vai 1,87eiro |
0,0467eiro puslitrs alus 5% tilpuma (vai 12,5° Plato) |
0,98eiro vai 2,45eiro |
0,0612eiro puslitrs alus 5% tilpuma (vai 12,5° Plato) |
Starpprodukti (piem., tādi stiprinātie vīni kā portvīns, šerijs, utt.) |
Hektolitrs |
45eiro |
0,315eiro 70cl pudele |
59eiro |
0,413eiro 70cl pudele |
Etilalkohols un spirtotie dzērieni |
Hektolitrs tīra alkohola (100% tilpuma) |
550eiro |
1,54eiro 70cl pudele ar 40% tilpuma |
720eiro |
2,017eiro 70cl pudele ar 40% tilpuma |
Priekšlikuma ekonomisko un sociālo ietekmi var uzskatīt par minimālu. Piemēram, alum dalībvalstīs, kuras priekšlikums skar visvairāk, būs jāpalielina valsts akcīzes nodokļa likme par 0,01 eiro (vienu eirocentu) par puslitru alus ne vēlāk kā līdz 2010.gada 1.janvārim. Patērētājam pēc attiecīgas mazumtirdzniecības cenu koriģēšanas pieaugums būs mazāks nekā parastais ES gada inflācijas līmenis.
Bez tam attiecībā uz mazajiem un vidējiem uzņēmumiem ir nosacījumi, pēc kuriem mazie un vidējie uzņēmumi (alus brūži un spirta ražotnes) var pretendēt uz samazinātām likmēm, bet šis jautājums jāizlemj attiecīgajai dalībvalstij.
Jau piemērotās valstu likmes vairākumā dalībvalstu ir augstākas nekā ieteiktais pārskatītais minimums, tātad tām nekas nav jādara. Tomēr dažās dalībvalstīs piemērotās valsts minimālās likmes ir zemākas par ieteikto pārskatīto minimumu, un tādēļ tām būs jāpalielina savas valsts likmes šādi:
ALUS
Dalībvalsts |
Esošā valsts likme eiro |
% palielinājums, lai sasniegtu jauno minimālo likmi 0,98eiro/ ° Plato vai 2,45eiro/ % tilpumā |
Papildu nodoklis eiro par puslitru alus ar 5% tilpumā (vai 12,5°Plato) |
|
Par Plato grādu |
Par alkohola % tilpumā |
|||
Malta |
0,746 |
31,3% |
0,0145eiro |
|
Latvija |
1,87 |
31% |
0,0144eiro |
|
Vācija |
0,787 |
24,5% |
0,0120eiro |
|
Luksemburga |
0,7933 |
23,5% |
0,0116eiro |
|
Čehija |
0,81 |
20,9% |
0,0105eiro |
|
Lietuva |
2,03 |
20,6% |
0,0104eiro |
|
Spānija |
0,91 |
7,7% |
0,0043eiro |
STARPPRODUKTI
Dalībvalsts |
Esošā valsts likme eiro |
% palielinājums, lai sasniegtu jauno minimālo likmi – 59eiro |
Papildu nodoklis eiro par 70cl pudeli |
Grieķija |
45,00 |
31% |
0,0976eiro |
Kipra |
45,89 |
28,5% |
0,0915eiro |
Malta |
46,57 |
26,6% |
0,0867eiro |
Portugāle |
54,57 |
8,1% |
0,0309eiro |
Spānija |
55,53 |
6,2% |
0,0241eiro |
ALKOHOLS UN SPIRTOTIE DZĒRIENI
Dalībvalsts |
Esošā valsts likme eiro |
% palielinājums, lai sasniegtu jauno minimālo likmi - 720eiro/hl 100% tilpuma |
Papildu nodoklis eiro par 70cl pudeli |
Kipra |
610,71 |
17,9% |
0,31eiro |
Slovēnija |
695,14 |
3,6% |
0,07eiro |
Padomes Direktīvā 92/84/EEK par spirta un alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa likmju saskaņošanu noteiktas iepriekšminētās minimālās likmes. Dalībvalstis drīkst noteikt savas valsts likmes augstāk par minētajām tādā līmenī, kā tās uzskata par vajadzīgu. Direktīva arī nosaka, ka Komisijai minimālās likmes periodiski jāpārskata. Tādēļ 2004.gada 26.maijā Komisija iesniedza ziņojumu apspriešanai Eiropas Parlamentā, Eiropas Ekonomikas un sociālo lietu komitejā un Padomē. Ziņojumā arī secināts: lai uzturētu akcīzes nodokļa minimālās likmes patieso vērtību, dalībvalstīm jāņem vērā pārskatīšana un tādējādi jāizvairās no likmju vērtības zuduma ilgākā laikā. Sekojošajā apspriešanā 2005.gada 12.aprīlī Padome aicināja Komisiju iesniegt priekšlikumu, kā sakārtot minimālās likmes, lai to vērtība nekristos, un dotu pārejas periodus tām dalībvalstīm, kurām var būt grūtības palielināt likmes.
Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa