Uzturoties darba vizītē Vācijā 21.–23.septembrī un piedaloties 10.starptautiskajā Bertelsmana forumā
Tiekoties ar Vācijas kancleri
22.septembrī Ministru prezidents Aigars Kalvītis piedalījās 10.Starptautiskajā Bertelsmana forumā Berlīnē. Pirms foruma atklāšanas Ministru prezidentam notika saruna ar Vācijas kancleri Angelu Merkeli, kuras laikā pārrunāta abu valstu divpusējā sadarbība, kā arī starptautisko attiecību jautājumi. Ministru prezidents A.Kalvītis izteica Vācijas kanclerei dziļu līdzjūtību sakarā ar traģisko vilciena katastrofu Vācijas ziemeļos, kurā ir bojāgājušie. Aivis Freidenfelds, Ministru kabineta preses sekretārs Foto: Arno Pjatkins
|
Runa Bertelsmana forumā 22.septembrī:
Godātie
kolēģi, dāmas un kungi!
Man ir liels gods piedalīties diskusijās par Eiropas nākotni –
tēmu, kas ir ļoti būtiska un aktuāla. Tas nav viegls jautājums,
un uz to nav vieglu atbilžu. Tomēr divas lietas ir pilnīgi
skaidras – ir nepieciešams redzējums un politiskā līderības
uzņemšanās ES ietvaros. Lēmumi, kas saistīti ar Eiropas nākotni,
neapšaubāmi ietekmēs visus eiropiešus un mūsu kaimiņus vismaz
nākamo desmit gadu laikā.
Ko Eiropas Savienība nozīmē Latvijai šodien un rīt? Latvija ir
ieinteresēta nodrošināt stabilu un konkurētspējīgu ekonomiku,
liberālu iekšējo tirgu un augošu ES lomu starptautiskajā
arēnā.
Gan ekonomikas, gan politikas dimensija ir savstarpēji saistīti
procesi, un iedzīvotāji gaida vienlīdz sekmīgu ES darbību abās
jomās. Iedzīvotāji vēlas redzēt konkrētus valdību un ES
institūciju darbus. Mums nevajadzētu vairīties atzīt, ka viens no
iemesliem, kāpēc cilvēki ir zaudējuši uzticēšanos Eiropas
projektam, ir nespēja sasniegt pozitīvus un acīmredzamus
rezultātus sociāli ekonomiskajā jomā. Ir nepieciešama lielāka
dinamika ES ambiciozo reformu programmu īstenošanā.
Mums ir jāuzlabo Eiropas iekšējā un ārējā konkurētspēja. Es
uzskatu, ka tikai atvērts un pārskatāms tirgus, modernās
tehnoloģijas un kvalificēts darbaspēks var nodrošināt ekonomikas
izaugsmi. Ir skaidrs, ka globālā konkurence turpinās
palielināties un Eiropai ir jābūt gatavai šim izaicinājumam.
Vienlaikus nākas atzīt, ka iekšējais tirgus ir tālu no pilnības.
Esmu pārliecināts, ka liberālāks iekšējais tirgus sekmēs
ekonomikas izaugsmi, kas mums visiem ir tik nepieciešama.
Katram Eiropas uzņēmumam – gan lielam, gan mazam – ir jāgūst
labums no iekšējā tirgus, taču vienlaikus ES iekšējais tirgus
nedrīkst kļūt par cietoksni, kas ir slēgts ārpasaulei, it īpaši
attiecībā uz mūsu kaimiņvalstīm. Manuprāt, mazie un vidējie
uzņēmumi ir uzskatāmi par mūsu ekonomikas stūrakmeni – tas
noteikti attiecas uz lielāko daļu no Austrumeiropas valstīm, un
mums ir jārod iespējas šī konkrētā tautsaimniecības sektora
izaugsmei. Šī mērķa sasniegšanai mums ir nepieciešama mazākā
apjomā, bet labāk regulēta Eiropa.
Infrastruktūra un enerģētika ir tikai dažas no jomām, kurās ir
jāstiprina koordinācija ES līmenī. Ir jāpievēršas gan iekšējās,
gan ārējās enerģētikas politikas aspektiem. Nav ne mazāko šaubu,
ka šī joma ir vienlīdz nozīmīga jebkurai ES dalībvalstij
neatkarīgi no tās lieluma.
Mums jāturpina attīstīt ES politisko dimensiju, lai risinātu
izaicinājumus, kas saistīti ar ārpolitiku, drošību un cīņu pret
terorismu, nelegālo migrāciju un organizēto noziedzību.
Mums jānodrošina efektīva kopējās ārpolitikas un drošības
politikas īstenošana. Šīs politikas ietvaros ES būtu jāveido
cieša un pragmatiska sadarbība ar tās stratēģiskajiem partneriem
– Amerikas Savienotajām Valstīm, Japānu, Ķīnu, Indiju, Krieviju
un citām valstīm.
ES ir konsekventi jāpilda uzņemtās saistības attiecībā uz
kandidātvalstīm. Tomēr turpmākai ES paplašināšanai jābūt tiešā
veidā atkarīgai no katras potenciālās kandidātvalsts individuālā
snieguma. Paplašināšanās procesā jāapsver arī ES gatavība jaunu
valstu uzņemšanai. Ir jāizpilda pašas ES mājasdarbi, skaidri
nosakot ilgtermiņa politiskos mērķus, kā arī institucionālo un
tiesisko ietvaru un turpmāko ES finansēšanas sistēmu.
Mums jāturpina ES jauno kaimiņu politikas veidošana un
īstenošana. Eiropas drošība un stabilitāte ir cieši saistīta ar
tās kaimiņu reģionu ekonomisko un politisko stabilitāti. Eiropas
Savienības perspektīvas ir jānodrošina tādām kaimiņvalstīm kā
Ukraina, Moldova un Gruzija, jo tā ir vislabākā motivācija
nepārtrauktai reformu īstenošanai. Latvijas pieredze pēc
neatkarības atgūšanas apliecina, ka dažādi stimulējoši pasākumi
ekonomikas jomā un uzlabota ES tirgus pieejamība ir svarīgi
instrumenti, lai nodrošinātu stabilu un ilgtspējīgu reformu
procesa virzību.
Konstitucionālais līgums, bez šaubām, ir ļoti būtisks elements
Eiropas nākotnes veidošanā un konkrētu mērķu sasniegšanā gan
politikas, gan ekonomikas dimensijā. Tas ir labs pamats ES lēmumu
pieņemšanas procesa efektivitātes un caurredzamības uzlabošanai.
Vienlaikus konstitucionālais līgums ļauj virzīties uz priekšu un
īstenot mūsu ambiciozos plānus, tādējādi kliedējot iedzīvotāju
bažas un pārvēršot globalizācijas izaicinājumus Eiropas
Savienības jaunajās iespējās.
Pašlaik notiek konsultāciju process par konstitucionālā līguma
nākotni.
Manuprāt, ir pāragri apspriest konkrētus konstitucionālā līguma
pārveidojumus, pirms Vācijas ES prezidentūra nav sniegusi esošās
situācijas vērtējumu. Mums jābūt gataviem rast visām dalībvalstīm
pieņemamu risinājumu, kā turpmāk virzīt šo Eiropas Savienībai tik
būtisko projektu.
Paldies par uzmanību!
Runa Bertelsmana foruma paneļdiskusijā par jaunajām kaimiņvalstīm:
Pēdējo divu
gadu laikā esmu personīgi viesojies vairākās jaunajās
kaimiņvalstīs un daudz runājis ar šo valstu politiķiem un valdību
pārstāvjiem.
Vēlos izmantot šo iespēju un īsi iepazīstināt jūs ar dažām domām
par Eiropas Savienības attiecībām ar tās jaunajiem
kaimiņiem.
Pirmkārt, Eiropas Savienība pieņēma pareizo lēmumu, 2003.gadā
uzsākot jauno kaimiņu politiku – vismaz šīm valstīm kopš
2003.gada ir nodrošināta virkne skaidru instrumentu ciešāku
attiecību veidošanai ar Eiropas Savienību.
Manuprāt, tas bija pirmais un svarīgais solis, bet otrais solis
ir ticis atlikts neskaidrību dēļ ap konstitucionālo līgumu.
Otrkārt – un tā ir zināmā mērā kritiska piezīme – Eiropas
Savienībai neizdevās attīstīt jauno attiecību veidu ar kaimiņiem
paralēli un līdzsvaroti. Un šodien ir skaidrs, ka šī politika
radīja dažus nevajadzīgus traucējumus, kam iespējamas ilgtermiņa
politiskas sekas.
Trešā lieta ir saistīta ar pašiem kaimiņiem. Ir skaidrs, ka
izstrādātie rīcības plāni ir uzskatāmi par rokasgrāmatu reformu
īstenošanai. Un visu izšķirs tikai attiecīgo valdību politiskā
griba pieņemt pareizos lēmumus pareizajā brīdī.
Manuprāt, dažās kaimiņvalstīs valdības būtiski novilcināja
īstermiņa nepopulāru lēmumu pieņemšanu, kas dotu ieguvumu
nākotnē. Un iespējams, ka šodien pieņemt lēmumus ir grūtāk nekā
iepriekš. Taču valdībām būtu jāpārvar šis burvju loks, lai
pierādītu Eiropas Savienībai, ka tās patiešām nopietni attiecas
pret reformām.
Vēl viena problēma ir saistīta ar pieņemto noteikumu ieviešanu.
No pieredzes Latvijā zinu, ka noteikumu pieņemšana dažkārt ir
vieglākā uzdevuma daļa. Tomēr, lai veiksmīgi veidotu ciešākas
attiecības ar Eiropas Savienību, pret ieviešanas procesu ir
jāizturas ar vislielāko nopietnību.
Tagad es vēlētos atgriezties pie Eiropas Savienības. Manā
skatījumā Eiropas Savienība dažkārt ir pārlieku kritiska un
nesniedz ļoti nepieciešamos pozitīvos signālus par kaimiņu
spertajiem soļiem pareizajā virzienā, pat ja tie ir
nelieli.
Ja man jāraksturo pašreizējā politiskā situācija Eiropas
Savienībā, man jābūt atklātam. Es neredzu iespēju, ka Eiropas
Savienība varētu nosūtīt spēcīgus un pārliecinošus vēstījumus
kaimiņiem par plānotajām attiecībām pēc rīcības plānu
īstenošanas. Un tas ir saistīts ar tādu vienkāršu faktu, ka
Eiropas Savienība nespēj pieņemt nekādus nozīmīgus politiskus
lēmumus, pirms nav atrisināts konstitūcijas jautājums.
Ko Eiropas Savienība var darīt šādos apstākļos? Manuprāt, ir
tikai viens iespējamais ceļš, un tas ir saistīts ar ekonomiskajām
iniciatīvām un atvērtāku tirdzniecību ar jaunajiem kaimiņiem.
Aktīvāka tirdzniecība ar Eiropas Savienību neapšaubāmi stimulētu
ekonomisko izaugsmi.
Runājot par jaunajiem kaimiņiem, es nevaru neminēt Krieviju.
Eiropas Savienības jaunie kaimiņi Krievijai ir seni un tajā pašā
laikā jauni kaimiņi. Manā skatījumā, ne Eiropas Savienībai, ne
Krievijai nevajadzētu vienai otru uzskatīt par konkurentēm šajās
valstīs. Jaunajiem kaimiņiem būtu jākalpo par pārbaudījumu
iespējami augstākam sadarbības līmenim starp Eiropas Savienību un
Krieviju. Vienlaikus jauno kaimiņvalstu valdībām pašām ir
jāpieņem skaidri lēmumi par reformām, ekonomisko attīstību un
nākotnes nodomiem. Papildus vēlos uzsvērt, ka jauno kaimiņu
politika ir arī daudzsološs līdzeklis daudz ciešāku attiecību
veidošanai starp Eiropas Savienību un Amerikas Savienotajām
Valstīm.
Visbeidzot, gan Eiropas Savienībai, gan jaunajiem kaimiņiem ir
jābūt ļoti pragmatiskiem un nopietniem katrā sadarbības aspektā.
Abām pusēm ir jāizvairās no diplomātijas, kas balstīta uz
saukļiem. Tikai praktiska un uz rezultātiem orientēta sadarbība
ļaus sasniegt mums visiem vajadzīgos rezultātus.