Uzturoties valstsvizītē Kanādā 20.–26.septembrī
|
Valsts prezidente Vaira Vīķe-Freiberga pirmdien, 25.septembrī, Kanādas galvaspilsētā Otavā parlamenta ēkā tikās ar Kanādas premjerministru Stīvenu Hārperu (Stephen Harper), Senāta spīkeru Noelu Kinselu (Noel A.Kinsell) un Senāta Apakšpalātas spīkeru Pīteru Milikenu (Peter Milliken), uzsverot Latvijas un Kanādas diplomātisko attiecību atjaunošanas 15 gados paveikto darbu abu valstu sadarbības veidošanā. Prezidente pateicās Kanādai par Latvijas inkorporācijas PSRS neatzīšanu, diplomātisko attiecību ātru atjaunošanu pēc neatkarības atjaunošanas, kā arī par atbalstu valsts demokratizācijas gaitā. Savukārt V.Vīķei-Freibergai visi tikšanās dalībnieki pauda atzinību par ieguldīto darbu Kanādas zinātnes un sabiedrības attīstībā, savas valsts prasmīgā vadībā, kā arī augstu novērtēta Latvijas prezidentes kandidatūra ANO ģenerālsekretāra amatam.
Sarunā ar premjerministru S.Hārperu tika pārrunāti veidi, kā attīstīt divpusējos ekonomiskos kontaktus un veicināt jauniešu apmaiņu. Šajā ziņā pozitīvi tika novērtēts Kanādas parlamentā parakstītais starpvaldību līgums (līgumu parakstīja Latvijas bērnu un ģimenes lietu ministrs Ainars Baštiks un Kanādas ārlietu ministrs Pīters Makkeijs (Peter MacKay), kas paredz atvieglot abu valstu jauniešu apmaiņu, kā arī Latvijas uzņēmēju delegācijas klātbūtni vizītē.
Apspriežoties par jautājumiem, kas saistīti ar vīzu režīmu starp Latviju un Kanādu, Kanādas premjerministrs informēja, ka valdības atbildīgās institūcijas rūpīgi seko līdzi šā jautājuma virzībai un ka Latvija ir tuvu visu to prasību galīgai izpildei, kas Kanādai ļautu ieviest bezvīzu režīmu ar Latviju.
Liela uzmanība sarunā tika pievērsta starptautiskās drošības jautājumiem, starptautiskajām miera misijām pasaulē un gaidāmajai NATO galotņu sanāksmei Rīgā šā gada novembra beigās. V.Vīķe-Freiberga atzīmēja, ka S.Hārpers ir gaidīts viesis Rīgā sanāksmē. Kā uzsvēra S.Hārpers, kura vadītā valdība ir viena no lielākajām miera nodrošinātājām Afganistānā, Latvijas un pārējo Baltijas valstu ieguldījums misijā Afganistānā ir patiesi augstu novērtējams. Viņš arī izteica viedokli, ka Rīgas NATO galotņu sanāksmē liela uzmanība būtu jāpievērš Afganistānas mierīgas nākotnes veidošanai.
V.Vīķe-Freiberga un S.Hārpers pārrunāja Baltijas reģiona dinamisko attīstību, kā arī Baltijas valstu lomu Eiropas jauno demokrātiju atbalstīšanā, sniedzot savu sekmīgo reformu pieredzi Moldovai, Ukrainai, Gruzijai.
Savas valstvizītes Kanādā
ietvaros Latvijas Valsts prezidente Vaira Vīķe-Freiberga
25.septembrī Otavā apmeklēja Senātu, kur tikās ar Senāta
spīkeru Noelu Kinselu un |
25.septembrī Kanādas galvaspilsētas Otavas universitātē Valsts prezidentei Vairai Vīķei-Freibergai tika piešķirts Otavas universitātes goda doktora grāds. Uzrunājot prezidenti, Otavas universitātes rektors Žils Patrijs (Dr.Gilles Patry) pateicās viņai par lielo ieguldījumu Kanādas zinātnē un tai svarīgu institūciju vadībā, kā arī veltīja atzinīgus vārdus prezidentes izcilajai Latvijas vadīšanai, kas sekmējis valsts demokrātisku izaugsmi. Turklāt fakts, ka Latvijas prezidente ir izvirzīta par oficiālu kandidāti ANO ģenerālsekretāra amatam, sacīja rektors, liecina par dziļu cieņu un uzticību visā plašajā pasaulē. Ž.Patrijs arī pieminēja, ka šī kandidatūra daudzām pasaules sievietēm ir paraugs, kuram sekot savā dzīvē.
Ar aizkustinājuma vārdiem saņemot goda doktora grādu, V.Vīķe-Freiberga atcerējās neskaitāmās reizes, kas vadītas, strādājot dažādu Kanādas zinātnes un izglītības institūciju un asociāciju labā. Prezidente arī pateicās Kanādai par visu to bēgļu uzņemšanu valstī, kas, Otrā pasaules kara seku vadīti, bija devušies meklēt patvērumu, darba un dzīves iespējas. Viņa pieminēja Kanādas multikulturālismu, kas ļāvusi latviešiem saglabāt savas tautas identitāti, veiksmīgi iesaistoties arī Kanādas sabiedrībā.
Pēc goda doktora grāda saņemšanas Latvijas prezidente savukārt pasniedza Atzinības krustu Otavas universitātes profesoram Žanam Dutrio (Jean Doutriaux), pateicoties par viņa nesavtīgajām pūlēm Rīgas Biznesa augstskolas nodibināšanā.
25.septembrī, uzrunājot Kanādas Baltiešu federācijas locekļus, V.Vīķe-Freiberga izteica atzinības vārdus visām trim Baltijas tautu – igauņu, latviešu, lietuviešu – kopienām Kanādā, kas ilgu gadu garumā ir cīnījušās par Baltijas valstu tiesībām un brīvību, kā arī pēc neatkarības atjaunošanas par Latvijas, Lietuvas un Igaunijas attīstību. Viņa runāja par Kanādas parlamenta un valdības lomu, uzklausot baltiešu prasības, neatzīstot Baltijas valstu inkorporāciju PSRS, kā arī dodot bēgļiem patvēruma, darba un izglītības iespējas. Pēc prezidentes sacītā, arī šodien baltieši vēlas sadarboties ar Kanādu multilaterālas pasaules veidošanā, kur katras valsts balss vispārējo cilvēces mērķu vārdā ir sadzirdama, neraugoties uz tās lielumu.
Valsts prezidenta preses dienests
|
Runa “Multilaterālisms kā atbilde uz mūsdienu izaicinājumiem” Kanādas Impērijas klubā Toronto 2006.gada 21.septembrī:
Ekselences!
Dāmas un kungi!
Es esmu pagodināta būt šeit un uzrunāt Impērijas klubu Toronto,
pilsētā, kur vispirms dzīvoju, kad 1954.gadā kā 16 gadus veca
kara bēgle ierados Kanādā, un pievienoties daudzajiem izcilajiem
runātājiem, kas ir uzstājušies šeit agrāk. Starp pirmajiem
runātājiem, kas pēc Otrā pasaules kara Impērijas klubā runāja par
transatlantisko attiecību tēmu, bija Kanādas pēdējais britu
ģenerālgubernators lords Harolds Aleksandrs. Jau ilgi pirms tam,
kad viņš kļuva pazīstams kā Tunisas Aleksandrs, viņš bija
dienējis manā valstī Latvijā. Aleksandram, 28 gadus vecam
pulkvežleitnantam, bija uzdots komandēt Baltijas vācu landesvēru
Latvijas atbrīvošanas karā 1920.gadā. Komandējot landesvēra
vienības, kas bija lojālas jaundzimušajai republikai, Aleksandrs
palīdzēja atbrīvot Latviju no boļševiku varas.
Latvija savu neatkarību bija deklarējusi 1918.gada 18.novembrī,
bet pirmās nacionālās vēlēšanas varēja noturēt tikai 1920.gada
pavasarī. Mūsu pirmais brīvās vēlēšanās ievēlētais parlaments –
Satversmes sapulce – izstrādāja konstitūciju, ko lietojam vēl
šodien. Attiecības starp Latviju un Kanādu, kas tolaik vēl bija
domīnija, iesākās 1921.gada 26.janvārī, kad Antante atzina mūsu
valsts suverenitāti. Šo dienu mēs Latvijā svinam kā Latvijas de
iure atzīšanas gadadienu.
Latvija, tāpat kā Kanāda, kas piedalījās Tautu Savienības
nodibināšanā, ar multilaterālisma palīdzību centās atrast savu
vietu starp pasaules valstīm. Tomēr 1936.gadā, kad Latvija tika
ievēlēta Tautu Savienības padomē, negaisa mākoņi jau bija
savilkušies pār Eiropu un Āziju. Tautu Savienība zaudēja savu
nozīmi.
Vēsturnieka Ineša Feldmaņa vārdiem sakot, “Vudro Vilsona
cerības…, ka Tautu Savienība varētu pacelt starptautiskās
attiecības no spēka izmantošanas jaunā līmenī, proti, visu valstu
sadarbības līmenī, lai nodrošinātu mieru visā pasaulē, bija lemts
palikt par nepiepildāmu sapni. Savienotās Valstis atteicās
pievienoties Tautu Savienībai, bet Vācija un Krievija jau sen
bija ārpus tās”. Rietumu demokrātiskās valstis atteicās no
kolektīvās drošības principa, tā vietā izvēloties samierināšanās
politiku.
Atrodoties bīstamā situācijā starp nacistisko Vāciju un padomju
Krieviju, Tautu Savienības arvien pieaugošajai neefektivitātei
kļūstot acīm redzamai, Latvija atteicās no Tautu savienības
kolektīvās drošības neveselīgajiem principiem 1938.gadā un
deklarēja sevi par neitrālu valsti. Tas nenovērsa iebrukumu tajā
1940.gadā, kas notika 1939.gada slepenā Molotova-Ribentropa pakta
rezultātā, kas sadalīja Austrumeiropu ietekmes zonās starp divām
totalitārām valstīm.
Godinot Otrajā pasaules
karā kritušos Kanādas karavīrus: Latvijas Valsts prezidente
kopā ar (attēlā no kreisās) Latvijas vēstnieku Kanādā Ati
Sjanīti, Imantu Freibergu, Kanādas veterānu lietu ministru
Gregu Tomsonu un Latvijas delegācijas pārstāvjiem Otavā
25.septembrī nolika ziedus pie Nezināmā kareivja
kapa |
Hitlers bija
sākotnējais ieguvējs no “zaudētā miera”, kas nepielūdzami
virzījās uz priekšu, izraisot Otrā pasaules kara plaša apjoma
konfliktu, bet Staļins bija tas, kas galarezultātā triumfēja un
guva labumu. Latvija bija tikai viens no daudzajiem upuriem. Kad
Tunisas Aleksandrs, Itālijas un Ziemeļāfrikas atbrīvotājs,
1946.gadā uzrunāja Impērijas klubu, Latvija nevarēja no jauna
rasties kā valsts un censties piepildīt ideālistisko sapni par
pasaules mieru. Manai valstij vēl bija jācieš no padomju
okupācijas gandrīz pusgadsimtu ilgi, līdz 1991.gadā beidzot tika
atjaunota tās suverenitāte. Kanāda, kas nekad nebija atzinusi
Baltijas valstu vardarbīgo iekļaušanu PSRS, bija pirmā no G-7
valstīm, kas atjaunoja diplomātiskās attiecības ar Latviju.
Piecpadsmit gadu laikā, kas pagājuši kopš tā brīža, Latvija ar
savu partneru, tai skaitā Kanādas, palīdzību ir pārveidojusi
sevi, kas ir pierādījums tam, ka dažreiz ir iespējams ātri
īstenot sāpīgas reformas, jo ir politiskā griba un saskaņota
rīcība. Latvija pusgadsimtu bija tikai totalitāras impērijas
province. Šodien tā ir pilntiesīga Eiropas Savienības
dalībvalsts. Pusgadsimtu vārda brīvība tika apspiesta ar
represijām un deportācijām. Šodien, pēc “Reportieru bez robežām”
datiem, mēs kopā ar Kanādu ierindojamies starp valstīm, kur ir
visbrīvākā prese. Pirms piecpadsmit gadiem mēs bijām daļa no
stagnējošas centralizēti plānotas ekonomikas, kur privāta
iniciatīva tika uzskatīta par noziegumu. Šodien mums ir brīva
ekonomika, kuras pieauguma tempi mērāmi divciparu skaitļos. Šā
gada pirmajā ceturksnī Latvijas ikgadējais iekšzemes kopprodukta
pieaugums sasniedza nepieredzēti lielu skaitli – 13,1%, kas bija
augstākais rādītājs Eiropas Savienībā. Ir pagājuši tikai
divpadsmit gadi kopš tā laika, kad no Latvijas tika izvestas
pēdējās padomju okupācijas karaspēka daļas. 2004.gadā mēs jau
bijām pilntiesīga NATO dalībvalsts, un šā gada novembrī mūsu
galvaspilsētā Rīgā tiks sarīkots NATO samits.
Ekselences! Dāmas un kungi!
Sapnis par pasaules mieru patiesi ir ideālistisks – bet tas nav
nereāls. Izprotot vēsturi, mēs varam mācīties no savām kļūdām un
turpmāk nepieļaut tās. Tautu Savienība cieta smagu neveiksmi un
nespēja izpildīt savu galveno misiju – novērst vēl vienu pasaules
karu. Neraugoties uz to, Tautu Savienības darbība nebija absolūti
neveiksmīga. Pasaules veselības organizācija sāka savu darbību kā
Tautu Savienības institūcija. Starptautiskā tiesa, kas tagad ir
Apvienoto Nāciju galvenā tiesiskā institūcija, ir Tautu
Savienības lolojums. Starptautiskā darba organizācija, kas tagad
ir speciāla ANO aģentūra, arī sākotnēji bija Tautu Savienības
aģentūra. Ne mazums starptautisko tiesību institūciju ir
attīstījušās saistībā ar Tautu Savienību. Latvija lepojas ar to,
ka ir to valstu starpā, kas devušas nozīmīgu ieguldījumu šīs
institūcijas darbībā.
|
Pēc Otrā
pasaules kara Rietumi neatteicās no kolektīvās drošības par labu
samierināšanās politikai, kā tas bija noticis pirms šī kara
uzliesmošanas. Parakstot Ziemeļatlantijas līgumu 1949.gadā,
Kanāda un pārējās vienpadsmit demokrātiskās valstis pauda stingru
apņēmību saglabāt demokrātiskās vērtības un brīvu tirgus
ekonomiku.
Varšavas līguma noslēgšana apstiprināja to, kas bija acīm redzams
jau 1945.gadā. Pār kontinentu bija nolaists dzelzs priekškars.
Totalitārie režīmi, kas atradās uz austrumiem no šī priekškara,
noliedza vērtības, ko mēs augstu vērtējam šodien. To cilvēku
centieni, kas mēģināja atjaunot šīs vērtības, tika salauzti ar
brutālu spēku, visuzskatāmāk tas notika pirms piecdesmit gadiem
Ungārijā un 1968.gadā Čehoslovākijā.
NATO dalībvalstis, tai skaitā Kanāda, pusgadsimtu ieņēma stingru
nostāju, neraugoties uz padomju draudiem, tādējādi radot spēku
līdzsvaru, ko Padomju Savienība neuzdrošinājās izaicināt. Šīs
demokrātiskās valstis saliedēja savus spēkus, nodrošinot patiesu
kolektīvo drošību. Kad pēc PSRS galīgā sabrukuma beidzās aukstais
karš, transatlantiskajai aliansei nebija jāmeklē iegansts, lai
turpinātos tās pastāvēšana. Demokrātijas saglabāšana un tās
drošības telpas paplašināšana bija kļuvusi par mūsdienu
starptautisko attiecību vitāli nepieciešamu sastāvdaļu.
Ekselences! Dāmas un kungi!
Transatlantiskās alianses spēka apliecinājums ir tās efektivitāte
un reālās spējas reaģēt uz reāliem draudiem. Atšķirībā no
pirmskara Tautu Savienības NATO nav cietusi neveiksmi. Eiropas
valstis, kam totalitāra vara bija atņēmusi brīvību, varēja redzēt
pierādījumus kolektīvās drošības efektivitātei, ko NATO bija
nodrošinājusi aukstā kara laikā. Latvijai dalība NATO nozīmē
drošību, kas bija izrādījusies tik nesasniedzama tad, kad mēs
bijām ieguvuši neatkarību pēc Pirmā pasaules kara. Nesenās
aptaujas rezultāti liecina par to, ka gandrīz 80 procenti
iedzīvotāju atbalsta mūsu dalību NATO un 57 procenti uzskata, ka
mūsu piedalīšanās miera uzturēšanas operācijās pasaulē ir
nepieciešama. Mēs esam pateicīgi par lielo atbalstu, ko esam
saņēmuši no Kanādas, lai varētu kļūt par NATO dalībvalsti, kā arī
par to, ka Kanāda bija pati pirmā valsts, kas 2003.gadā
ratificēja protokolus par jaunu dalībvalstu uzņemšanu NATO.
Transatlantiskajai aliansei nav nepieciešams, lai būtu pilnīga
vienprātība visos jautājumos, tās dalībvalstis saglabā savas
nacionālās intereses – savu atšķirīgo ģeopolitisko, kultūras un
vēsturisko pieredzi. Mūs vieno mūsu kopīgās vērtības. Mūs vieno
mūsu kopīgais nākotnes redzējums un mūsu apņēmība darboties
saskaņoti, lai aizsargātu mūsu demokrātiskās sabiedrības. Mums ir
arī vienāda izpratne par to, ka kopš dzelzs priekškara krišanas
lielā mērā ir mainījušies draudi, ar ko mēs saduramies. Mēs tagad
saduramies ar tādām aktuālām problēmām kā starptautiskais
terorisms, masu iznīcināšanas ieroču izplatīšana, narkotisko
vielu un cilvēku tirdzniecība. Lai novērstu šos jaunos draudus
mūsu vērtībām un mūsu drošībai, NATO, kas iepriekš ir bijusi
radošs instruments pārmaiņu radīšanā, jāturpina pārveidošanās un
atjaunošanās process. NATO jāsaglabājas kā aktīvai aliansei, kas
rada stabilitāti ne tikai Eiropā, bet arī citur pasaulē.
Ņemot vērā eiroatlantiskās kopienas sirsnīgo attieksmi, ko tā
izrādīja Latvijai, mūsu valsts ir īpaši uzticīga atvērto durvju
politikas saglabāšanai, kas ļāva tai pašai pārveidoties. Ir
jāpasniedz palīdzīga roka tām valstīm, kas aizstāv mūsu vērtības
un sāk īstenot reformas. Atbalstot to valstu centienus, kas vēlas
integrēties tajās multilaterālajās struktūrās, pie kurām mēs
piederam, piedāvājot tām partnerattiecības un apsolot pilntiesīgu
dalībvalsts statusu nākotnē, mēs nostiprinām paši savu
drošību.
Latvija veltī saskaņotas pūles, lai palīdzētu Ukrainai, Gruzijai
un it īpaši Moldovai. Mēs atbalstām to, ka Rīgas samitā vai drīz
pēc tā Ukrainai tiktu piedāvāts NATO dalībvalsts rīcības plāns,
ja šajā valstī būs politiskā griba turpināt reformas un progresu.
Mēs atbalstām arī Gruzijas centienus izveidot ciešākas attiecības
ar aliansi.
Latvija arī cer, ka Eiropa var izveidot pragmatiskas sadarbības
attiecības ar Krieviju, kam ir svarīga loma pasaules drošības
arhitektūrā. Krievijas aktīva piedalīšanās ir ļoti būtiska, lai
cīnītos pret starptautisko terorismu un masu iznīcināšanas ieroču
izplatīšanu. Tajā pašā laikā mēs nedrīkstam izvairīties no
konstruktīva dialoga ar Krieviju pat par vissensitīvākajiem
jautājumiem, ieskaitot konsekventu demokrātisko principu
ievērošanu un tiesību virsvaru.
Eiropai ir jānostiprina savas spējas dot ieguldījumu mūsu
kolektīvajā drošībā. Eiropas Savienības loma tā saukto iesaldēto
konfliktu atrisināšanā ir īpaši svarīga. Eiropai ir arī jāsaprot,
ka tā vairs nevar paļauties uz Ziemeļameriku tikpat lielā mērā,
kā to darīja agrāk. Eiropiešiem ir jāturpina darbs, lai izveidotu
kopīgu ārpolitiku. Nesenā krīze Libānā parāda, ka ir jāpaaugstina
Eiropas spējas ātri un efektīvi reaģēt krīzes gadījumos.
Ekselences! Dāmas un kungi!
Transatlantiskā alianse ir jāuzskata par lielu sasniegumu pēc
neveiksmīgiem centieniem panākt kolektīvu drošību laikā starp
abiem pasaules kariem. NATO ir devusi drošību tās dalībvalstīm,
bet tā nav un nav domāta kā globāla organizācija. Galvenie
izaicinājumi, ar ko mēs šodien saduramies, ir globāli pēc sava
mēroga. NATO bija nepieciešams pārveidoties, lai reaģētu uz
21.gadsimta draudiem mūsu drošībai, un arī Apvienoto Nāciju
Organizācijai šobrīd ir nepieciešams pārveidoties. ANO
ģenerālsekretārs Kofi Annans iestājās par vistālejošākajām
reformām ANO vēsturē, bet tas, ko mēs esam paveikuši līdz šim, ir
tikai paši pirmie soļi.
Mums jāsper daudz lielāki un ambiciozāki soļi šajā procesā. Mums
jāpatur prātā, ka tas, ko daži uzskata par ANO vājumu, var tikt
vērtēts arī kā tās spēks. ANO lēmumi bieži ir novilcināti un
nepietiekami iedarbīgi, ko var izskaidrot ar grūtībām panākt
vienošanos starp gandrīz 200 dalībvalstīm, kam var būt atšķirīgi
viedokļi. Tomēr, kad ir panākta vienprātība, raugoties uz
nesaskaņām, šiem lēmumiem ir unikāla leģitimitāte, morāla nozīme
un politiska autoritāte.
ANO ģenerālsekretārs Dāgs Hammaršelds uzrunāja Impērijas klubu
1954.gadā. Viņš runāja par to, ka “pasaulei, kas ir kļuvusi tik
ļoti un neatgriezeniski savstarpēji atkarīga, kāda ir mūsu
pasaule”, ir nepieciešama “pasaules organizācija – centrs, kā tas
ir teikts ANO hartā, “lai harmonizētu valstu darbību” kopīgu
mērķu sasniegšanai”. Šodien mēs dzīvojam pasaulē, kur valstis ir
pat vēl “vairāk un neatgriezeniskāk savstarpēji atkarīgas” nekā
pirms pusgadsimta. Hammaršelds piebilda, ka, “protams, ir
taisnība, ka katrā ANO sesijā var atrast vairāk pierādījumu
disharmonijai nekā harmonijai. Šajā ziņā Apvienotās Nācijas ir
tikai spogulis, kas precīzi parāda patieso stāvokli pasaulē. Taču
disharmonija ir tieši tas iemesls, kāpēc ir nepieciešams
harmonizēšanas centrs. Mēs varam nožēlot un pat skaļi žēloties
par asajām debatēm, kas bieži notiek Apvienotajās Nācijās, bet
nekad nedrīkstam pieļaut kļūdu, domājot, ka mums klātos labāk, ja
šīs debates nenotiktu. Nesaskaņas un konflikti pastāv. Tie ir
neizbēgami. Mums ar tiem jādzīvo un jārisina tie.”
Dāga Hammaršelda viedoklis ir vēl pamatotāks mūsdienu pasaulē. Es
kā ANO ģenerālsekretāra īpašā sūtne Apvienoto Nāciju reformu
jautājumos esmu uzsvērusi, ka neviena no šīs globālās
organizācijas dalībvalstīm nevarēs saņemt visu, ko tā vēlas iegūt
no šī reformu procesa. Mēs nevaram atļauties izturēties pret ANO
reformēšanu kā pret spēli “visu vai neko”. Ir dabiski, ka
dažādiem pasaules reģioniem ir atšķirīgas prioritātes un uzskati
par apdraudējumu, bet ir skaidrs, ka mūsu kopējās interesēs ir,
lai mums būtu visaptveroša un demokrātiska attieksme pret ANO
reformēšanu un lai panāktu pozitīvas izmaiņas, no kā ieguvēji
būtu visi.
Kaut gan es atzīstu līdz šim panākto progresu valdības reformās,
es uzskatu, ka tie ir tikai pirmie soļi ANO pārveidošanas procesā
par efektīvāku un atbildīgāku organizāciju, par ko tika panākta
vienošanās Ģenerālajā asamblejā pagājušajā gadā. Sekretariāts,
kam ir nepieciešamie resursi, lai atrisinātu mūsdienu problēmas,
ir svarīgs elements jebkurā kolektīvās drošības sistēmā.
Jautājumi par pārvaldību, uzraudzību un atbildīgumu, cilvēku
resursu menedžmentu un iepirkumu reformu ir starp tiem, kuri
turpmāk būs jārisina.
Attiecībā uz atjaunošanas darbiem pēc konfliktu izbeigšanas mēs
liekam cerības uz Miera komisiju. Apkopojot ANO lielo pieredzi
konfliktu novēršanā, starpniecībā, miera uzturēšanā,
cilvēktiesību ievērošanā, tiesu virsvaras nodrošināšanā,
humānās palīdzības sniegšanā, rekonstrukcijā un ilgtermiņa
attīstībā, Miera komisija nostiprinās Apvienoto Nāciju spējas
panākt ilgstošu mieru un drošību.
Atjaunota, efektīvāka Ģenerālā asambleja ir mērķis, ko cenšas
sasniegt ANO dalībvalstis. Daudz ir runāts arī par nepieciešamību
reformēt Drošības padomi. Kaut gan šim jautājumam nevajadzētu
aizēnot pārējo reformu procesu, es nešaubos, ka progress šajā
jautājumā stiprinātu vispārējos ANO reformēšanas centienus.
Viena no galvenajām izmaiņām starptautiskajā sistēmā kopš aukstā
kara beigām ir tā, ka rūpes par nacionālo suverenitāti vai
teritoriālo integritāti dažreiz tiek uzskatītas par mazāk
svarīgām nekā rūpes par cilvēku drošību. To ir izraisījusi
starptautiskās sabiedrības arvien lielāka pievēršanās
cilvēktiesību ievērošanai. ANO Cilvēktiesību padomes izveidošana
šā gada jūnijā bija mēģinājums novērst lielo neatbilstību starp
dažu dalībvalstu saistībām un rīcību attiecībā uz cilvēktiesību
ievērošanu.
Kā nesen teica Kanādas ārlietu ministrs Pīters Makkejs
Cilvēktiesību padomes atklāšanas sesijā, “Kanāda vienmēr ir
iestājusies par multilaterālismu – bet galvenokārt mēs atbalstām
efektīvu multilateriālismu, kas dod priekšroku konkrētiem
rezultātiem nevis procesiem”. Es piekrītu godājamajam Makkeja
kungam. Kanāda jau ilgu laiku ir bijusi aktīva cilvēktiesību
aizsargātāja un veicinātāja. Latvija arī domā, ka valstīm
cilvēktiesību ievērošana ir jāuzskata par galveno prioritāti
lēmumu pieņemšanas procesos. Lai Cilvēktiesību padomes darbs dotu
rezultātus, kādus mēs cerējām sagaidīt, kad šī institūcija tika
izveidota, mums jāpieliek kopīgas pūles, lai panāktu, ka šī
padome kļūst par reālu un efektīvu vadošo spēku. Šai padomei ir
jāspēj laikus un efektīvi reaģēt cilvēktiesību pārkāpumu
situācijās neatkarīgi no tā, kur tas notiek, lai palīdzētu
cilvēkiem, kuru labklājība ir apdraudēta. Šīs padomes
efektivitāte ir pilnībā atkarīga no ANO dalībvalstu politiskās
gribas.
Ekselences! Dāmas un kungi!
Mums vienmēr ir jāatceras, ka to cilvēku dzīvības, kas ir
apdraudētas, bieži ir atkarīgas no mūsu multilaterālo institūciju
ietekmes spēka. ANO ģenerālsekretārs Kofi Annans ir mudinājis
valstu un valdību vadītājus uzskatīt “atbildību aizsargāt” par
pamatu kolektīvai rīcībai pret genocīdu, etnisko tīrīšanu un
noziegumiem pret cilvēci. Latvija uzskata, ka Kanāda ir tās
stratēģiskā sabiedrotā un uzticama partnere ne tikai šajā ziņā,
bet arī daudzos citos aspektos. Mēs vēlamies sadarboties ar
Kanādu, lai atjaunotu ticību ANO, radītu lielāku uzticēšanos un
līdzsvaru starp tās dalībvalstīm un no jauna apliecinātu, kā
deklarēts ANO hartā, “ticību cilvēku pamattiesībām, cilvēka
cieņai un vērtībai, vīriešu un sieviešu, lielu un mazu valstu
vienlīdzīgām tiesībām”.
“LV” (Gunta Štrauhmane) neoficiāls tulkojums no angļu valodas
Uzruna Latvijas un Kanādas biznesa forumā Toronto, Fērmontas Karaliskajā Jorkas viesnīcā, Konfederācijas zālē, 2006.gada 21.septembrī:
Lalona kungs [Ontario
ekonomikas ministra parlamentārais sekretārs]! Štokenberga
kungs [Latvijas ekonomikas ministrs]!
Ekselences! Uzņēmēji! Dāmas un kungi!
Es esmu priecīga un pagodināta uzrunāt šo izcilo Kanādas un
Latvijas biznesa auditoriju. Es vēlos izteikt pateicību visiem,
kas palīdzēja organizēt šo nozīmīgo notikumu šeit, Toronto,
Kanādas biznesa un finanšu galvaspilsētā.
Man ir ļoti liels prieks vadīt šo Latvijas valstsvizīti Kanādā,
kur esmu pavadījusi daudzus gadus, studējot un strādājot Toronto.
Šodien esmu pagodināta un priecīga atgriezties Kanādā kā Latvijas
Valsts prezidente, lai palīdzētu nostiprināt un paplašināt
attiecības starp abām mūsu valstīm. Es esmu lepna pārstāvēt
Latviju – valsti, kura no inertas, valsts plānveida
komandekonomikas ir kļuvusi par veiksmes stāstu ļoti īsā laika
periodā.
Tikai pirms piecpadsmit gadiem Latvija bija okupēta valsts ar
centralizēti plānotu padomju tipa ekonomiku. Piecdesmit gadus
mūsu tirdzniecības partneri bija gandrīz vienīgi Krievijā un
citās agrākajās PSRS republikās. Taču kopš neatkarības atgūšanas
1991.gadā Latvija ir īstenojusi veiksmīgu pāreju uz brīvā tirgus
ekonomiku un demokrātiju. Mēs esam arī pārorientējuši lielāko
daļu tirdzniecības uz mūsu rietumu kaimiņiem Eiropas
Savienībā.
Man ir īpašs prieks uzrunāt šo izcilo auditoriju laikā, kad
Latvijai ir viena no visstraujāk augošajām ekonomikām pasaulē.
Laikposmā no 2001.gada līdz 2005.gadam Latvijas iekšzemes
kopprodukta pieaugums sasniedza vidēji vairāk nekā 8 procentus
gadā. Pagājušajā gadā Latvijas iekšzemes kopprodukta pieaugums
sasniedza 10,2 procentus, kas ir augstākais rādītājs Eiropas
Savienībā un piektais augstākais rādītājs pasaulē. Šī gada
pirmajā pusē manas valsts iekšzemes kopprodukts pieauga vēl
vairāk, sasniedzot 12 procentus. Līdztekus šai ātrajai
ekonomiskajai izaugsmei Latvijā stabili pieaug iekšzemes
pieprasījums un turpina pieaugt Latvijas eksports.
Dāmas un kungi!
Mēs esam pateicīgi, ka Kanāda nekad nav atzinusi vardarbīgo un
nelikumīgo Baltijas valstu inkorporāciju Padomju Savienībā.
1991.gada 26.augustā Kanāda bija pirmā G-7 valsts, kas atjaunoja
diplomātiskās attiecības ar Latviju. Kanāda atbalstīja Krievijas
Federācijas armijas izvešanu no Latvijas un citām Baltijas
valstīm, kā arī ar CIDA (Kanādas Starptautiskā attīstības
aģentūra) starpniecību sniedza nozīmīgu palīdzību pārejas
periodā. Mēs esam pateicīgi arī par Kanādas atbalstu mūsu
centieniem iestāties NATO aliansē, ko Latvija īstenoja pirms
diviem gadiem.
Izmaiņas, kas notikušas pēdējos piecpadsmit gados, tai skaitā
Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā 2004.gada maijā, ir
atstājušas paliekošu ietekmi uz Latvijas ekonomisko attīstību,
kuru ievērojuši ārvalstu investori un biznesa partneru kopiena.
Latvijas ilgstošā un ievērojamā izaugsme, ārvalstu investīcijas
Latvijā un ārvalstu tirdzniecības plūsmas turpina strauji
palielināties. Latvija ir atguvusi savu vietu kartē, pārvietojot
agrākās Padomju Savienības robežas, pozicionējot sevi Eiropā un
Baltijas jūras reģionā, kā arī piedāvājot ārvalstu
uzņēmējsabiedrībām, tai skaitā no Kanādas, konkurētspējīgu un
pievilcīgu uzņēmējdarbības vidi, kādu nodrošina dalība Eiropas
Savienībā un NATO, kura dod iespēju darboties starp Krieviju, NVS
un rietumu valstīm. Latvijas dalība Eiropas Savienības vienotajā
tirgū, kas aptver 450 miljonus patērētāju, piedāvā tiem Kanādas
uzņēmējiem, kas vēlas veikt uzņēmējdarbību Latvijā, neierobežotas
iespējas piegādāt preces un pakalpojumus visās divdesmit piecās
Eiropas Savienības dalībvalstīs.
Latvijas lielākā priekšrocība ir tās stratēģiskais novietojums
ceļu krustojumā starp Austrumeiropu un Rietumeiropu, Baltijas
jūras reģiona pašā centrā. Tā, piemēram, kopš 9.gadsimta Latvija
ir atradusies pie svarīga tirdzniecības ceļa, kas savienoja
Baltijas jūras reģionu ar Melno jūru. Rīga, valsts lielākā
pilsēta, 1282.gadā iestājās Hanzas savienībā, kas apvienoja
tirdzniecības pilsētas ap Baltijas un Ziemeļu jūru. Tradīcijām un
pieredzei, kas iegūta daudzu gadsimtu gaitā, un vēsturiski
spēcīgajai vāciešu, zviedru, poļu un krievu klātbūtnei Latvijā ir
svarīga loma ekonomisko attiecību veidošanā mūsdienās.
Šodien Latvija ir unikālā situācijā, lai turpinātu un paplašinātu
tās lomu kā nozīmīgs transporta mezgls. Latvija kalpo par dabisku
tiltu austrumu un rietumu (Eiropa – Āzija) satiksmei ar
transporta savienojumiem uz Transsibīrijas dzelzceļa līniju un
tiešiem sakariem ar Krieviju un citām agrākās Padomju Savienības
valstīm, kā arī strauji augošajām Baltijas valstīm un pat
Austrumāziju, tai skaitā Ķīnu. Aptuveni puse jeb 45 procenti no
Krievijas kopējās ārējās tirdzniecības bilances norit caur
Baltijas jūras ostām, tai skaitā trim Latvijas lielākajām
neaizsalstošajām ostām Baltijas jūrā, kas ir rentablas un ar labi
attīstītu infrastruktūru.
Papildus tam Latvija atrodas vienā no visdinamiskākajām un
konkurētspējīgākajām pasaules daļām, kur ir desmit pilsētas ar
vairāk nekā 90 miljoniem iedzīvotāju un kur darbojas labi
pazīstamas uzņēmējsabiedrības un produktu zīmoli, kā arī Eiropā
vadošajā informācijas tehnoloģiju (IT) un telekomunikāciju
ražošanas reģionā, kurā ir visaugstākais mobilo sakaru pārklājums
pasaulē.
Rīgai, Latvijas galvaspilsētai, ir potenciāls kļūt par nozīmīgu
komercdarbības, finanšu un transporta centru Baltijas jūras
reģionā un Ziemeļeiropā. Rīgas lidosta ir lielākā Baltijas
valstīs, un tā atrodas īsa lidojuma attālumā no Eiropas
lielākajiem ekonomiskajiem centriem.
Kanādas uzņēmējsabiedrības un investori ir laipni gaidīti
Latvijā. Mūsu augstie ekonomiskās izaugsmes rādītāji, izdevīgā
atrašanās vieta ceļu krustojumā starp vispāratzītiem rietumu (ES)
un daudzsološiem jauniem austrumu (Krievija un NVS) tirgiem,
pievilcīga uzņēmējdarbības un investīciju vide, zemi nodokļi, tai
skaitā 15 procentu uzņēmumu ienākumu nodoklis, stabila un spēcīga
banku sistēma, noteiktās jomās augsti kvalificēts darbaspēks,
augsts zinātnes un attīstības potenciāls, kā arī daudzas citas
priekšrocības padara Latviju par ideālu vietu uzņēmējdarbības
veikšanai gan Rietumeiropas, gan austrumu, Krievijas
tirgos.
Dāmas un kungi!
Pēc starptautisku forumu un institūtu pētījumiem, Kanāda ir viena
no vadošajām valstīm pasaulē, ņemot vērā tās iedzīvotāju dzīves
līmeni, izglītības standartu, konkurētspēju, informācijas
sabiedrības attīstības pakāpi, zemo korupciju un ekoloģiski
ilgtspējīgu vidi.
Es ar gandarījumu varu atzīmēt, ka Latvija ir otrajā vietā
pasaulē studentu skaita ziņā. Kanāda šajā aspektā ir vadošā
valsts pasaulē ar 580 studentiem uz 10 tūkstošiem iedzīvotāju,
savukārt Latvija tūlīt seko ar 556 studentiem uz 10 tūkstošiem
iedzīvotāju. Latvija dara visu, lai veidotu zināšanās balstītu
sabiedrību, un mēs uzskatām, ka investīcijas izglītībā, zinātnē
un attīstībā, cilvēkresursos un modernajās tehnoloģijās ir
būtiskas, lai nodrošinātu ilgtermiņa ilgtspējīgu attīstību.
Latvija ļoti vēlas apgūt Kanādas pieredzi konkurētspējas
veicināšanā noteiktos ekonomikas sektoros, informācijas
sabiedrības izveidošanā, kā arī citos.
Tā kā Latvija un Kanāda atrodas dažādos kontinentos, tās attīsta
savstarpējo ekonomisko sadarbību ar dažādu tirdzniecības bloku
palīdzību. Gluži dabiski, ka katrai valstij ir pamatinterese
paplašināt savus eksporta tirgus kaimiņreģionos: Latvija Eiropas
Savienībā un Kanāda caur NAFTA. Tomēr pastāv ļoti svarīgi
iemesli, lai tiktu pētītas jaunas ekonomiskās sadarbības iespējas
starp abām mūsu valstīm. Tā, piemēram, kopš 2001.gada
tirdzniecības plūsma starp Latviju un Kanādu ir turpinājusi
pieaugt un ir bijusi labvēlīga Latvijai.
Latvija aktīvi piedalās transatlantiskās sadarbības ar Kanādu
attīstībā ar Eiropas Savienības starpniecību. Mēs atbalstām mērķi
noslēgt jaunu līgumu starp Kanādu un Eiropas Savienību, lai
harmonizētu noteikumus par investīcijām un tirdzniecību un
uzlabotu to caurspīdīgumu. Mēs ceram noslēgt arī jaunu divpusēju
līgumu par savstarpēju investīciju veicināšanu un aizsardzību,
kas veicinātu ekonomiskās attiecības starp abām mūsu valstīm
transatlantiskajā telpā.
Galvenās nozares, kurās Kanādas investori ir devuši savu
ieguldījumu, ir viesnīcu bizness, tirdzniecība, ražošana,
transports un loģistika. Galvenais ārvalstu investīciju Latvijā
avots ir Eiropas Savienība (68,2 procenti 2005.gadā). Bet es
ceru, ka arvien vairāk Kanādas uzņēmējsabiedrību izvēlēsies
Latviju gan kā mārketinga bāzes vietu Baltijas reģionā, gan arī
kā izdevīgu vietu ražošanai ar pievilcīgu uzņēmējdarbības
vidi.
|
Protams, no 91
uzņēmējsabiedrības ar Kanādas kapitālu, kas dibinātas Latvijā,
var minēt daudzus veiksmīgi realizētus biznesa projektus. Es
vēlos atzīmēt tikai dažus no tiem, piemēram, Kanādas latvieti
Pēteri Brauna kungu, kurš atvēra Latvijā pirmo Best Western Hotel
zīmola viesnīcu, Latvijas uzņēmējsabiedrība “Belam–Riga” kopš
1994.gada veiksmīgi sadarbojas ar vienu no vadošajiem
telekomunikāciju iekārtu ražotājiem Nortel, Vitakera kungs un
kundze un viņu uzņēmējsabiedrība “Ekosaule Consulting” kopš
1992.gada Latvijā aktīvi strādā vides tehnoloģiju un ekotūrisma
jomā.
Es vēlos minēt Rīgas Biznesa skolas nodibināšanu 1991.gadā, kuru
atbalstīja Kanādas valdība un Latviešu Nacionālā apvienība Kanādā
sadarbībā ar Otavas universitāti, Ņujorkas štata universitāti
Bufalo un Rīgas Tehnisko universitāti. Rīgas Biznesa skola ir
vadošā rietumu stila biznesa skola Latvijā, kas nodrošina valsts
uzņēmējus un uzņēmējsabiedrības ar talantīgiem menedžeriem un
vadītājiem. Visas Rīgas Biznesa skolas programmas tiek piedāvātas
angļu valodā, un tas palīdz piesaistīt ārvalstu studentus. Rīgas
Biznesa skolas direktors Jānis Grēviņa kungs arī piedalās šajā
vizītē.
Dāmas un kungi!
Domāju, ka daudzi no jums ir sekojuši pasaules hokeja
čempionātam, kas šī gada maijā notika Rīgā un kas atveda uz Rīgu
slavenus Kanādas NHL hokeja spēlētājus, tai skaitā leģendāro
Kanādas hokeja zvaigzni Veinu Grecki, un viņu
atbalstītājus.
Es vēlos uzsvērt, ka nākamais NATO samits notiks Rīgā šī gada
novembrī un tas būs tikai divus gadus pēc mūsu iestāšanās šajā
organizācijā. Es esmu pārliecināta, ka šis notikums vēlreiz
apliecinās, cik tālu Latvija ir tikusi dažu pēdējo gadu
laikā.
Nobeigumā es novēlu veiksmīgas Kanādas un Latvijas uzņēmēju
tikšanās šeit šodien. Es novēlu jums visiem veiksmi biznesā un
laimi personiskajā dzīvē.
“LV” (Ivonna Štrauhmane) neoficiāls tulkojums no angļu valodas