• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Frakciju viedokļi. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 5.10.2006., Nr. 159 https://www.vestnesis.lv/ta/id/144999

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Kopsavilkumā

Vēl šajā numurā

05.10.2006., Nr. 159

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Frakciju viedokļi

Pēc 2006.gada 28. septembra sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā

A.Brigmanis
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):

Zaļo un Zemnieku savienības pēdējās iniciatīvas ir saistītas ar lauksaimniekiem un pensionāriem. Gan Zemkopības, gan Labklājības ministrija ir mūsu pārraudzībā esošās ministrijas.

Kas saistās ar Zemkopības ministriju, tas ir jautājums par zaudējumu kompensāciju ar lauksaimniecību saistītajām personām sakarā ar sausumu. Valdība ir atbalstījusi aptuveni 25,8 miljonus līdzekļu piešķiršanu. Otrs jautājumu loks, kur es pakavēšos sīkāk, ir Labklājības ministrijas jaunākās iniciatīvas pensiju jomā. Man ir liels prieks, ka mūsu koalīcijas partneri, arī premjers A.Kalvītis ir atbalstījis šīs iniciatīvas pensiju jomā.

Pirmkārt, piešķirt vecuma pensiju no jauna tiem cilvēkiem, kuri pieprasījuši pensiju priekšlaicīgi, bet, nesaņemot pensiju, ir turpinājuši strādāt līdz vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamā vecuma sasniegšanai.

Otrkārt, izmaksāt pensionāriem laikā no 2000.gada līdz 2002.gadam sakarā ar strādāšanu ieturēto pensijas daļu.

Treškārt, noteikt piemaksu pie vecuma pensijas tiem cilvēkiem, kuri strādājuši kaitīgos darbos, ja viņu apdrošināšanas stāžs nav mazāks par 25 gadiem un pensijas apmērs mēnesī nepārsniedz 105 latus.

Ceturtā aktivitāte. Pensijas pārrēķina gadījumā palielināt pensionāriem izmaksājamo pensijas apmēru, nevis aprēķināto pensijas apmēru, kas ir mazāks par minimālo.

Piektkārt, pārskatīt minimālos pensiju apmērus, sniedzot lielāku atbalstu cilvēkiem ar vismaz 41 gadu lielu apdrošināšanas stāžu.

Šie priekšlikumi šodien tika atbalstīti pirmajā lasījumā. Mēs ļoti rūpīgi sekojam līdzi, lai netiktu iebalsoti kaut kādi galīgi aplami cipari, jo šīs aktivitātes vien prasīs aptuveni 28,3 miljonus. Mēs esam apņēmības pilni vēl ar esošo Saeimu tūlīt pēc vēlēšanām šīs aktivitātes īstenot līdz galam, lai pensionāri saņemtu savu likumīgo tiesu.

 

A.Kampars
(frakcija “Jaunais laiks”):

Šodien gribētu izcelt Saeimas darba kārtības trīs jautājumus. Pirmais ir saistīts ar “Jaunā laika” bijušās tieslietu ministres izstrādāto likumprojektu “Tiesu izpildītāju administrācijas likums”, kurš pēc būtības bija plānots kā turpinājums šīs sistēmas sakārtošanai. Es domāju, ka daudziem no jums labā atmiņā ir Āboltiņas kundzes intensīvais darbs, lai sakārtotu līdz šim diezgan slikti strādājošo tiesu izpildītāju nozari. Atcerieties Ingas Čepjolkinas pārkāpumus, kuri tika novērsti. Ļoti cerējām sistēmiski to visu mainīt, diemžēl mums nezināmu iemeslu dēļ koalīcijas partijas šo mūsu likumu neatbalstīja. Domāju, tas varētu liecināt par to, ka acīmredzot šāds darbs vairs nav turpināms un tur kaut kas cits būtu jādara.

Otra lieta, ko gribētu izcelt, ir likuma “Grozījumi Kooperatīvo sabiedrību likumā” pieņemšana, kas nosaka ļoti būtiskas izmaiņas daudziem iedzīvotājiem, kuri dzīvo kooperatīvajās mājās. Līdz šim kooperatīvo māju iedzīvotāji nevarēja brīvi noteikt savus apsaimniekotājus, līdz ar to bieži vien nācās samierināties ar negodprātīgiem vai dārgiem pakalpojumiem. Tāpēc nāca ļoti daudz sūdzību, īpaši no Rīgas puses. Ar “Jaunā laika” aktīvu darbību situācija beidzot ir izmainīta, un šobrīd kooperatīvo sabiedrību dzīvokļu īpašnieki var brīvi izvēlēties savu mājokļa apsaimniekotāju pēc izdevīguma.

Pēdējā, mūsuprāt, svarīgākā lieta ir saistīta ar “Jaunā laika” pieprasījumu premjeram Aigaram Kalvītim par tiesiskuma nodrošināšanu Latvijā. Galvenais konteksts šeit ir bezprecedenta gadījums, kad premjera vadītā partija, apejot likumu, būtībā brutālā veidā pērk vēlētāju balsis par milzīgām summām. Pēc mūsu ekspertu vērtējuma, iespējams, Tautas partijas reklāmas izdevumi jau pārsnieguši miljonu latu, lai gan, kā zināms, šī Saeima ir pieņēmusi, ka šo vēlēšanu griesti ir 280 tūkstoši latu. Tautas partijas premjers tā vietā, lai pildītu savu pienākumu un meklētu šo likumu caurumu aizlāpīšanas iespējas, tieši otrādi – visnekaunīgāk, visbrutālāk to pārkāpj, tādā veidā tieši pērkot vēlētāju balsis. Mūsuprāt, nevar uzticēties cilvēkam, kurš pirms vēlēšanām pārkāpj likumus, un velta cerība, ka arī pēc vēlēšanām šī partija likumus nepārkāps. Mūsuprāt, šāda situācija nav pieļaujama. “Jaunais laiks” uzskata, ka likumība, demokrātija un godīga konkurence arī priekšvēlēšanu laikā ir ļoti būtiska sastāvdaļa stabilas demokrātijas attīstībai. Ļoti žēl, ka koalīcija pieprasījumu noraidīja. Kalvīša kungs pat nebija pagodinājis mūs nedz komisijā, nedz šodien plenārsēdē ar savu ierašanos. Mēs ļoti ceram, ka sabiedrība pati izvērtēs šo situāciju ar tik milzīgas naudas, mums nezināmas izcelsmes naudas iepludināšanu reklāmas kampaņās.

 

J.Stalidzāne
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):

Prieks ar jums atkal tikties. Šodien plenārsēdē ļoti būtisks bija likumprojekts “Grozījumi likumā “Par valsts pensijām””. Zaļo un Zemnieku savienība ļoti skaisti vēlreiz atkārtoja to, kas tur ir paredzēts, jo par šo jautājumu mēs runājam jau pusotru gadu. Diemžēl kopš maija mēneša šis likumprojekts nostāvēja Ministru kabinetā un uz Saeimu tas tika nodots tikai 21.septembrī Sociālo un darba lietu komisijai.

Sociālo un darba lietu komisija ļoti raiti to izskatīja. Šodien bija paredzēts likumprojektu virzīt tālāk pieņemšanai steidzamības kārtā, jo tad likumprojekts būtu jāizskata tikai divos lasījumos. Tad jau 5.datumā mūsu pensionāriem būtu bijis iespējams pārliecināties, ka viss, kas šeit notiek, nav tukši vārdi, bet gan reāla vēlme arī visu izdarīt. Diemžēl balsojums par steidzamību bija tāds, ka tieši tā partija, uz kuru lika vislielāko akcentu, ka viņi būs tie, kas sasniegs ļoti nepārdomātus, nepieņemamus priekšlikumus, tas ir, partija PCTVL, bet viņi nobalsoja par likumprojekta steidzamību kopā ar Latvijas Pirmo partiju, dažiem “tēvzemiešiem” un vienu Zaļo un Zemnieku savienības un vienu “Jaunā laika” cilvēku. Viņi ar to sev patiešām nogrieza ceļu divas reizes šīs ambiciozās lietas iesniegt. Diemžēl mūsu pozīcijas deputāti neatbalstīja steidzamību. Likumprojektu izskatīs parastajā kārtībā. Protams, ja ir ļoti liela vēlēšanās un griba izdarīt, tad arī 5.datumā ir iespējams pieņemt to abos lasījumos. Pēc šodienas balsojuma es tiešām vairāk neticu ne tam, ko teica Zaļo un Zemnieku savienība, ka viņi patiešām ar labiem nolūkiem šo likumprojektu ir gatavojuši, ne arī vairs Tautas partijai, jo viņi viņu vadītajā Ministru kabinetā, kurā mēs arī esam sastāvdaļa, ļoti ilgi bremzēja šo likumprojektu. Ja viņi varēja tikai 21.septembrī kopš maija atsūtīt uz komisiju, tad tas neliecina par to, ka ir reāla vēlme šo likumu pieņemt un akceptēt.

Šodien plenārsēdē tika arī pieņemts likumprojekts pirmajā lasījumā par sociālajiem pabalstiem. Ja likumprojekts par valsts pensijām ir izsvērts, visi aprēķini un priekšlikumi izgājuši visas saskaņošanas ar Finanšu ministriju, tad likumprojektā “Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā”, kas tika pieņemts, nav visi saskaņojumi. Šie 32 miljoni latu, kas ir paredzēti, jā, tie ir ļoti problemātiski, kā budžets tos varēs realizēt. Un ne visas normas, kas tur ir, ir atbalstāmas.

Es ļoti ceru, ka pensionāriem tomēr nenāksies vilties un šī Saeima, kas ir solījusi pensionāriem daudzas lietas atrisināt, arī atrisinās.

Vēlreiz paldies tiem deputātiem, kuri vēlējās, lai šis likums tiešām laikus tiktu pieņemts, bet nu darīsim tālāk un mēģināsim sakārtot.

 

V.Agešins
(politisko organizāciju (partiju) apvienības “Saskaņas Centrs” frakcija):

Šodien “Saskaņas Centra” frakcija ierosināja grozīt likumu par Valsts probācijas dienestu. Mēs piedāvājām atjaunot administratīvo uzraudzību. Esmu pārliecināts, ka probācijas dienestam jākontrolē potenciāli bīstami cilvēki mūsu sabiedrībā, piemēram, maniaki, recidīvisti. Visi atceras, kā Liepājā maniaks mierīgi staigāja pa ielām un pēc tam nežēlīgi nogalināja deviņgadīgu meiteni. Tiesībsargājošās institūcijas nemaz nezināja, ka viņš dzīvo Liepājā. Diemžēl pagaidām nekas nemainās. Runāt šajā gadījumā par kaut kādu naudas trūkumu ir vienkārši amorāli. Es uzskatu, ka recidīvisti jākontrolē. Līdz ar to mēs ierosinājām atbilstošu priekšlikumu par to, ka probācijas klients ir persona, kura pēc brīvības atņemšanas iestādes atzinuma pēc atbrīvošanas no soda izciešanas var izdarīt jaunu noziedzīgu nodarījumu. Noziedznieki stingri jākontrolē. Diemžēl šis priekšlikums tika noraidīts, “Saskaņas Centram” pietrūka tikai vienas balss.

No otras puses, runājot par sociālajiem jautājumiem, varu pateikt, ka vairākas “Saskaņas Centra” sociālās iniciatīvas attīstās. Mums jau vairākas iniciatīvas ir izdevies īstenot. Piemēram, maznodrošinātie iedzīvotāji no valsts tagad var saņemt bezmaksas juridisko palīdzību; ar nodokļiem neapliekamo pensiju līmeni palielinājām līdz 165 latiem; sociālās programmas budžets, no kura maznodrošinātie iedzīvotāji saņem kompensācijas medikamentiem, ir trīskāršots; no 9% uz 5% tika samazināts nodoklis medikamentiem, tādējādi novēršot cenu kāpumu zālēm; Latvijas iedzīvotāji atkal var izmantot iespēju priekšlaicīgi aiziet pensijā. Bet šajā jomā, mēs uzskatām, likumu tomēr vēl nepieciešams papildināt. Visbeidzot – jaunie vecāki, kuri audzina bērnu līdz gada vecumam, ieguva tiesības saņemt bērna kopšanas pabalstu un vienlaikus strādāt. Piekritīsit taču, ka partijai, kura strādā opozīcijā, tas arī nav maz.

 

M.Grīnblats
(apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija):

Šodien mūsu apvienība piedāvāja nodošanai komisijām trīs likumprojektus. Divi Saeimā tiek iesniegti atkārtoti – tas ir Pilsonības likums un Repatriācijas un izceļošanas likums un atbilst mūsu partijas principiālajai nostājai līdzšinējā kārtībā. Diemžēl pašreiz negarantē latviešu tautas tiesību aizstāvību – latviešu valodu kā vienīgo valsts valodu, kā arī nenošķir personas, kas iebraukušas Latvijā okupācijas laikā un nelikumīgi, no tām, kas iebraukušas, pastāvot neatkarīgajai Latvijai. Tādējādi mēs piedāvājām naturalizācijas izbeigšanu, pilsonības piešķiršanas funkciju nodošanu Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei, pilsonības piešķiršanu ar likumu, ieviešot vairākus papildu ierobežojumus, kā arī pārbaudes attiecībā uz latviešu valodas prasmi un lojalitāti; vienkāršotu pilsonības atņemšanu personām, kas to ieguvušas naturalizācijas kārtībā, it īpaši, krāpjoties ar dažādiem kukuļošanas paņēmieniem, nepietiekami zinot valsts valodu, kas pēc tam iesaistītas pretvalstiskās aktivitātēs, kas, kā mēs zinām, diemžēl nav retums. Vienlaikus dodot iespēju pieņemt dubulto pilsonību Latvijas pilsoņiem, kas nav ieguvuši pilsonību naturalizācijas kārtībā un devušies uz Eiropas Savienības, NATO vai dažām citām valstīm, lai saglabātu vienlaikus Latvijas pilsonību, arī līdztekus ja ieguvušas šo mītnes zemes pilsonību. Tāpat arī personām, kuras nonāca ārzemēs okupācijas laikā un kuras šo pilsonību nav atjaunojušas, bet kuras saglabājušas mītnes zemes pilsonību, nodrošināt iespēju iegūt Latvijas pilsonību, ja viņi ir pilsoņi Eiropas Savienības, NATO un vēl dažās citās valstīs.

Neliels grozījums tika iesniegts arī Reliģisko organizāciju likumā, dodot iespēju papildus pārbaudīt jaunradītās, nesen radītās reliģiskās organizācijas, kuru lojalitāte Latvijas sabiedrībai bieži vien ir apšaubāma. Pagarināt to ikgadējo pārreģistrāciju vēl uz desmit gadiem. Arī šajā gadījumā diemžēl komisijai likumprojektu nenodeva, kaut arī atbalstītāju skaits bija tuvu pusei.

Plašākas debates šodien Saeimā bija par nodokļu likumdošanu, par valsts pensijām. Pēc plašām debatēm trešajā lasījumā tika pieņemts likums “Grozījumi likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli””. Iepriecinoši, ka Saeima tomēr atbalstīja mūsu priekšlikumu, kas paredz neaplikt ar iedzīvotāju ienākuma nodokli augošu mežu pārdošanu, kas ir īpašnieku īpašums, ja tas ir bijis vismaz 12 mēnešus īpašumā. Tādējādi tiek novērsta viena otra netaisnība attiecībā uz nodokļiem šajā ziņā.

Plašas debates izraisījās arī par grozījumiem citreiz izskatītajā iedzīvotāju ienākuma nodoklī, kur mēs vēlreiz atgādinājām, ka šobrīd ir daudz būtiskāk palielināt iedzīvotāju neapliekamo minimumu līdz vienai trešdaļai no vidējās algas un neapliekamo minimumu par apgādībā esošo bērnu līdz vienai trešdaļai no minimālās algas nekā ļoti strauji samazināt iedzīvotāju ienākuma nodokli no 25 uz 15 procentiem, kas, pirmkārt, radīs problēmas pašvaldībām, ja nebūs pietiekami garš pārejas periods. Otrkārt, tas dos krietnus papildu ienākumus tai sabiedrības daļai, kas galīgi nav uzskatāma ne par trūcīgāko, ne arī par vidēji turīgāko. Tas dos tieši turīgākajai daļai.

Jautājumā par valsts pensijām arī tika ņemti vērā vairāki mūsu priekšlikumi – par agrāk neizmaksātās pensijas daļu izmaksāšanu strādājošajiem pensionāriem. Uz otro un trešo lasījumu mēs vēl startēsim ar vairākiem priekšlikumiem, jo gan pensionāri, gan pensionāru organizācijas regulāri iesniedz priekšlikumus, piemēram, pārskatīt indeksācijas augšējo robežu, proti, 105 latus, jo šobrīd tie 105 lati nepavisam vairs nav tik iespaidīga summa. Šobrīd tā ir samērā mērena samaksa. Uzskatām, ka šai robežai jābūt krietni augstākai.

 

J.Lagzdiņš
(Tautas partijas frakcija):

Tautas partijas vērtējumā Saeima ir aizvadījusi sekmīgu priekšpēdējo sēdi. Pieņemti vairāk nekā divdesmit valdības iesniegtie likumprojekti. Īpašs prieks mums ir par to, ka Saeima vienbalsīgi šodien atbalstīja valdības izstrādātos grozījumus pensiju likumā. Pieņemšanas gadījumā pensijas palielinātos vēl par ievērojamākām summām vairāk nekā 100 000 Latvijas pensionāru.

Es noteikti gribētu kliedēt kolēģes Jevgenijas Stalidzānes pesimismu, ka Saeima tuvākajās nedēļās varētu neatbalstīt šo likumprojektu. Tautas partija darīs visu, lai nākamajās sēdēs otrajā un trešajā lasījumā minētais projekts tiktu pieņemts.

Tautas partijas vērtējumā šādi būtiski uzlabojumi pensiju likumā ir iespējami tikai tādēļ, ka sekmīgi strādājusi Finanšu ministrija un valdība kopumā. Prognozējams, ka valsts budžetā papildus tiks iekasēts rekordliels ienākums, proti, gandrīz miljards latu. Tieši tādēļ iespējams grozīt pensiju likumu un vairāk palīdzēt pensionāriem un citām iedzīvotāju kategorijām.

Šodienas sēdi nedaudz aptumšoja “Jaunā laika” mēģinājums traucēt valdībai strādāt, jo “Jaunais laiks”, kā jūs paši dzirdējāt no kolēģa Kampara, mēģināja izteikt zināmā mērā neuzticību valdībai, apelēja pie politiskās ētikas. Tautas partijas vērtējumā “Jaunais laiks” kā politiskais spēks, kas pacēla balto karogu un aizgāja no darba valdībā, nav tiesīgs kritizēt valdību un norādīt citiem ievērot ētikas normas, jo tieši “Jaunā laika” politiķi pēdējā laikā ir saukti pie atbildības par korupciju, saukti pie atbildības par kukuļņemšanu. Mēs uzskatām, ka šāda partija nav tiesīga aizrādīt citiem par politiskās ētikas jautājumiem.

Tomēr mēs ceram, ka Saeima atlikušās sēdes novadīs sekmīgi un darbs būs produktīvs.

 

I.Solovjovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):

Šodien mūsu frakcija iesniedza piecus priekšlikumus, kas vērsti mūsu iedzīvotāju dzīves līmeņa paaugstināšanai – atbrīvot no nodokļu maksāšanas visas pensijas un noteikt, ka ienākuma nodokļa maksimālā likme ir 15%, bet neapliekamo minimumu algām palielināt līdz iztikas minimumam.

Likumprojektā “Grozījumi likumā “Par invalīdu medicīnisko un sociālo aizsardzību”” paredzēts neaprēķināt ienākuma nodokli no 1. un 2.grupas invalīdu pensijām, kā arī paredzētas tiesības uz bezmaksas zāļu iegādi. Tas dotu salīdzinoši nelielai cilvēku grupai, aptuveni 16 000, atvieglotus dzīves apstākļus.

Likumprojekts “Valsts sociālās palīdzības trūcīgajiem fonda likums” tika paredzēts sociālās spriedzes samazināšanai sabiedrībā, dzīves apstākļu uzlabošanai lielai daļai nabadzīgo iedzīvotāju, sniedzot viņiem papildu materiālos labumus eksistencei, tai skaitā apgādājot viņus ar medicīnas un komunālajiem pakalpojumiem.

Mani kolēģi jau šodien runāja par vēl vienu likumprojektu, kas tika izskatīts galīgajā lasījumā, proti, “Grozījumi Kooperatīvo sabiedrību likumā”. Viens no pantiem nosaka: ja dzīvokļu īpašnieku kopsapulce atbilstoši likumā noteiktajā kārtībā ir pieņēmusi lēmumu par dzīvojamās mājas pārvaldīšanas tiesību nodošanu citam apsaimniekotājam, kooperatīvā sabiedrība, kura pārvaldījusi šo dzīvojamo māju līdz dzīvokļu īpašnieku kopsapulces lēmuma pieņemšanai, zaudē tiesības veikt dzīvojamās mājas apsaimniekošanu. Tas ir ļoti pareizi. Bet visi iepriekšējā apsaimniekotāja prasījumi pret dzīvokļu īpašniekiem un saistības pret pakalpojumu sniedzējiem saglabājas līdz to pilnīgai izpildei. Taču neviens likums mums Latvijā neparedz mehānismu, kā to darīt. Es ne pirmo reizi ierosināju vēl vienu pantu, kur ir pateikts, ka iepriekšējais apsaimniekotājs pašvaldības tiesības nodod jaunajam apsaimniekotājam vai kooperatīvās sabiedrības pilnvarotajai personai, pamatojoties uz sadalījuma bilanci, kura tiek sastādīta ar datumu, kad dzīvokļu īpašnieku kopsapulce ir pieņēmusi lēmumu par apsaimniekotāja maiņu. Diemžēl visi saprot, ka tas ir jāpieņem, bet droši vien sakarā ar to, ka es esmu no opozīcijas, neatbalstīja.

Un vēl. Ja dzīvoklis nav privatizēts vai izīrēts, tas tiek nodots pašvaldības īpašumā pārdošanai izsolē. Arī netika pieņemts. Kā liecina Saeimas balsojums, valdošā koalīcija jau ne pirmo reizi neatbalsta mūsu priekšlikumus. Tātad neatbalsta iedzīvotāju labklājības uzlabošanu un nenodrošina katram cilvēkam godu un cieņu, kā norādīts Satversmē.

Un pēdējais. Uzaicinu visus piedalīties Saeimas vēlēšanās. Tuvojas 7.oktobris. No jūsu izvēles atkarīgs, kāda valdība būs mūsu republikā nākamajos četros gados.

Saeimas preses dienests

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!