Rīgā 2006.gada 26.septembrī (prot. Nr.49 37.§)
11.panta otrās daļas 1., 14., 15. un 16.punktu un
likuma "Par atbilstības novērtēšanu" 7.panta pirmo un otro daļu
1.1. kārtību, kādā novērš, ierobežo un kontrolē sēra dioksīda emisiju no stacionārajiem piesārņojuma avotiem;
1.2. šķidrās degvielas veidus ar paaugstinātu sēra saturu, kurus aizliegts izlaist brīvam apgrozījumam vai realizēt;
1.3. vides kvalitātes normatīvus iekārtām un noteikta veida kuģošanas līdzekļiem, kuri izmanto sēru saturošu šķidro degvielu;
1.4. izmēģinājumu un inovatīvo emisijas samazināšanas tehnoloģiju izmantošanu kuģošanas līdzekļos;
1.5. institūciju, kura veic degvielas (tajā skaitā flotes degvielas) tirgus uzraudzību, kā arī šo noteikumu uzraudzības mehānismu.
2.1. pasažieru kuģis - kuģis, kas pārvadā vairāk nekā 12pasažierus (ikvienu personu, izņemot kuģa kapteini, kuģa apkalpes locekļus vai citas personas, kuras ir nodarbinātas vai pieņemtas darbā uz kuģa šī kuģa vajadzībām, un bērnus, kuri nav sasnieguši gada vecumu);
2.2. regulāri pārvadājumi - pasažieru kuģu pārvadājumi, kas nodrošina satiksmi starp divām vai vairākām ostām, vai jūras reisi, kas sākas un beidzas vienā un tajā pašā ostā, bez pieturvietām, ja minētie pārvadājumi un reisi notiek:
2.2.1. saskaņā ar publiski pieejamu kustības sarakstu;
2.2.2. bieži un regulāri, veidojot konkrētu grafiku;
2.3. kuģis piestātnē - ostā droši noenkurots vai pietauvots kuģis, kamēr tajā tiek iekrauta vai izkrauta krava vai tas tiek izmantots par viesnīcu, ietverot laiku, kas nav saistīts ar kravas operācijām (iekraušanu un izkraušanu);
2.4. iekšējo ūdensceļu kuģis - kuģis, kas paredzēts izmantošanai iekšējos ūdeņos un kura pilna kravnesība ir 15 tonnu vai vairāk, kuģis, kurš nav paredzēts kravu pārvadāšanai un kura ūdensizspaids ir 15 kubikmetru vai vairāk, kā arī velkonis vai stūmējvelkonis, ieskaitot tos, kuru ūdensizspaids ir mazāks par 15kubikmetriem, ja tie ir būvēti tā, lai vilktu, stumtu vai pārvietotu ar bortiem sakabinātus kuģus, izņemot:
2.4.1. pasažieru kuģus;
2.4.2. prāmjus;
2.4.3. peldošas iekārtas;
2.4.4. peldošas konstrukcijas un peldošas sistēmas (tajā skaitā tās, ko pārvieto no vienas vietas uz citu);
2.4.5. atpūtas kuģus;
2.4.6. valsts dienestā nodarbinātus kuģus (arī ugunsdzēsības un glābšanas dienesta kuģus un kuģus, ko izmanto militārajā dienestā);
2.4.7. jūras kuģus, arī jūras velkoņus un stūmējvelkoņus, kas darbojas plūdmaiņu ūdeņos vai īslaicīgi iekšējos ūdensceļos, ja tiem ir derīgs kuģa sertifikāts;
2.4.8. velkoņus un stūmējvelkoņus, kuru ūdensizspaids ir mazāks par 15kubikmetriem un kuri ir būvēti, lai vilktu, stumtu vai pārvietotu tikai tādus kuģus, kuru ūdensizspaids ir mazāks par 15 kubikmetriem;
2.5. emisijas samazināšanas tehnoloģija - izplūdes gāzu attīrīšanas sistēma vai jebkura cita tehnoloģiska metode, kas ir pārbaudāma un īstenojama;
2.6. karakuģis - kuģis, kas pieder valsts bruņotajiem spēkiem un kam ir ārējas atšķirības zīmes, kuras identificē šādu kuģi pēc tā valstiskās piederības. Šāds kuģis ir virsnieka vadībā, kurš ir attiecīgās valsts dienestā, virsnieka vārds norādīts atbilstošā militārā dienesta sarakstā, un kuģa komanda pakļauta regulārai bruņoto spēku disciplīnai.
3.1. degvieleļļu - no naftas produktiem iegūtu šķidro degvielu (izņemot flotes degvielu), uz kuru attiecināmi Kombinētās nomenklatūras kodi no 27101951 līdz 27101969, kā arī no naftas produktiem iegūtu visu veidu šķidro degvielu (izņemot dīzeļdegvielu (gāzeļļu), flotes dīzeļdegvielu un flotes gāzeļļu), kas pēc destilācijas rādītājiem ietilpst degvieleļļu grupā, ko izmanto par kurināmo un kas 250°C pārtvaicējas mazāk par 65 tilpuma procentiem, ieskaitot zudumus. Destilācijas rādītājus nosaka atbilstoši Amerikas Testēšanas un materiālu biedrības 1976.gada izdevuma naftas produktu un smērvielu kvalitātes standartiem un tehniskajiem noteikumiem (turpmāk - ASTM D86 metode). Ja destilācijas rādītājus nevar noteikt ar ASTM D86 metodi, naftas produkts tiek klasificēts tāpat kā degvieleļļa;
3.2. dīzeļdegvielu (gāzeļļu) - no naftas produktiem iegūtu šķidro degvielu (izņemot flotes degvielu), uz kuru attiecināmi Kombinētās nomenklatūras kodi 27101925, 27101929 vai 27101945, vai 27101949, kā arī no naftas produktiem iegūtu visu veidu šķidro degvielu (izņemot flotes degvielu), kas 250°C temperatūrā pārtvaicējas mazāk par 65 tilpuma procentiem, ieskaitot zudumus, bet 350°C temperatūrā - vismaz par 85 tilpuma procentiem, ieskaitot zudumus. Destilācijas rādītājus nosaka ar ASTM D86 metodi;
3.3. flotes degvielu - no naftas produktiem iegūtu šķidro degvielu, kas paredzēta izmantošanai vai ko izmanto kuģošanas līdzekļos, ieskaitot tās degvielas, kas noteiktas standartā LVS ISO 8217:2006 "Naftas produkti - Degvielas (klase F) - Flotes degvielu specifikācijas";
3.4. flotes dīzeļdegvielu - visu veidu flotes degvielu, ja tās viskozitāte vai blīvums atbilst šo noteikumu 1.pielikumā noteiktajām DMB un DMC degvielas kategorijas prasībām;
3.5. flotes gāzeļļu - visu veidu flotes degvielu, ja tās viskozitāte vai blīvums atbilst šo noteikumu 1.pielikumā noteiktajām DMX un DMA degvielas kategorijas prasībām.
4.1. dīzeļdegvielu, kas noteikta normatīvajos aktos, kuri reglamentē benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu;
4.2. degvielu, ko lieto satiksmē neizmantojamo pārvietojamo mehānismu un lauksaimniecības traktoru iekšdedzes dzinējos;
4.3. degvielu, kas paredzēta pētījumiem vai testēšanai;
4.4. degvielu, ko izmanto karakuģi un citi militārajā dienestā izmantoti kuģi (Aizsardzības ministrija var noteikt prasības šajos noteikumos minētās degvielas izmantošanai attiecīgajos kuģos, ja tas nepasliktina šādu kuģu darbību un tehniskās iespējas);
4.5. jebkādu degvielas izmantošanu ar īpašu mērķi-kuģa drošības nodrošināšanai vai dzīvības glābšanai jūrā;
4.6. jebkādu degvielas izmantošanu kuģos, ja tiem vai to aprīkojumam ir radušies bojājumi, ja vien pēc bojājuma rašanās ir veikti visi iespējamie pasākumi, lai novērstu vai mazinātu gaisu piesārņojošo vielu emisiju, un ir veikti pasākumi, lai pēc iespējas ātrāk novērstu bojājumus. Šis nosacījums neattiecas uz gadījumiem, kad īpašnieks vai kapteinis bojājumus radījuši ar nodomu vai rīkojušies vieglprātīgi;
4.7. degvielu, ko lieto kuģi, kuri izmanto Eiropas Komisijas apstiprinātas emisijas samazināšanas tehnoloģijas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 5.novembra Regulu (EK) Nr.2099/2002, ar ko izveido Kuģošanas drošības un kuģu izraisītā piesārņojuma novēršanas komiteju (COSS) un groza regulas par kuģošanas drošību un kuģu izraisītā piesārņojuma novēršanu;
4.8. degvielu, ko pirms sadedzināšanas paredzēts apstrādāt;
4.9. degvielu, ko paredzēts pārstrādāt naftas pārstrādes rūpnīcā.
6.1. Ministru kabineta 2002.gada 20.augusta noteikumu Nr.379 "Kārtība, kādā novēršama, ierobežojama un kontrolējama gaisu piesārņojošo vielu emisija no stacionāriem piesārņojuma avotiem" 2.punktā minētajām sadedzināšanas iekārtām ar nominālo ievadīto siltuma jaudu, kas vienāda ar 50 MW vai lielāka, ja sēra dioksīda emisija nepārsniedz minēto noteikumu 1., 2. un 3.pielikumā noteiktās emisijas robežvērtības;
6.2. iekārtām, kurām sēra dioksīda emisija nepārsniedz 1700 mg/m3, ar skābekļa saturu trīs tilpuma procenti, pārrēķinot sausām dūmgāzēm, izņemot šo noteikumu 6.1.apakšpunktā minētās iekārtas;
6.3. naftas pārstrādes rūpnīcām, ja mēneša vidējā sēra dioksīda emisija no visām rūpnīcas iekārtām (izņemot sadedzināšanas iekārtas, uz kurām attiecas šo noteikumu 6.1.apakšpunkta nosacījumi) neatkarīgi no izmantojamā degvielas veida vai degvielas maisījumiem nepārsniedz 1700 mg/m3.
9.1. iesniegumu par iekārtas atbilstību šī punkta nosacījumiem - līdz 2004.gada 31.maijam;
9.2. pasākumu plānu energoefektivitātes uzlabošanai vai pārejai uz citu kurināmo, lai varētu īstenot šo noteikumu 5.punkta nosacījumus, - līdz 2004.gada 31.jūlijam.
13.1. pārsniedz 0,20 masas procentus, - līdz 2007.gada 31.decembrim;
13.2. pārsniedz 0,10 masas procentus, - no 2008.gada 1.janvāra.
16.1. iepriekšējā gadā tirgū pārdotās (realizētās) dīzeļdegvielas (gāzeļļas) apjomu;
16.2. iepriekšējā gadā veikto dīzeļdegvielas (gāzeļļas) kvalitātes atbilstības pārbaužu rezultātiem saskaņā ar šo noteikumu 3.pielikumu.
17.1. pārsniedz 0,20 masas procentus, - līdz 2007.gada 31.decembrim;
17.2. pārsniedz 0,10 masas procentus, - no 2008.gada 1.janvāra.
22.1. kuģus, kuriem pēc publicētajiem sarakstiem ir paredzēts atrasties ostā vai enkurvietā mazāk par divām stundām;
22.2. iekšējo ūdensceļu kuģus, kuriem ir sertifikāts, kas apliecina to atbilstību 1974.gada Starptautiskajai konvencijai par cilvēku dzīvības aizsardzību uz jūras (SOLAS) (ar grozījumiem) vai līdzvērtīgām prasībām - kamēr tie atrodas Latvijas teritoriālajos ūdeņos un ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā;
22.3. kuģus, kuriem izslēdz visus motorus un izmanto krasta elektroenerģijas pieslēgumu, kamēr tie ir pietauvoti ostās.
27.1. pārbauda, vai kuģa žurnālā ir ieraksti par degvielas nomaiņu;
27.2. pārbauda kuģa dzinēja degvielas piegādes pavaddokumentu, kuram pievienots piegādātās flotes degvielas noplombēts paraugs, un pārliecinās, ka paraugs ir apzīmogots un to parakstījis piegādātāja pārstāvis un kuģa kapteinis vai par degvielas uzņemšanu atbildīgā persona.
28.1. kontrolē, vai kuģi, kuri kuģo ar Latvijas karogu, ievēro šo noteikumu 18.punktā noteiktās prasības, kā arī var kontrolēt citu valstu kuģus saskaņā ar starptautiskajām jūras tiesībām;
28.2. kontrolē, vai pasažieru kuģi, kuri kuģo ar Latvijas karogu, un visi pasažieru kuģi, kas pietauvoti, noenkuroti vai citā veidā nostiprināti ostā, ievēro šo noteikumu 21.punktā noteiktās prasības, kā arī var kontrolēt citu valstu pasažieru kuģus saskaņā ar starptautiskajām jūras tiesībām;
28.3. kontrolē šo noteikumu 17. un 22.punktā noteikto prasību ievērošanu;
28.4. atbilstoši Starptautiskās jūrniecības organizācijas vadlīnijām nodrošina flotes degvielas paraugu ņemšanu degvielas uzņemšanas laikā uz kuģa vai, ja tas ir iespējams, flotes degvielas paraugu ņemšanu no degvielas tilpnēm un noplombētajiem degvielas paraugiem uz kuģa, kā arī sēra satura analīzi minētajos paraugos;
28.5. katru ceturksni iesniedz Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas aģentūrā pārskatu par veiktajām flotes degvielas pārbaudēm, norādot, kurai šo noteikumu 1.pielikumā noteiktajai degvielas kategorijai pieder kvalitātes prasībām neatbilstošā degviela.
29.1. veic to Latvijas komersantu uzskaiti, kuri piegādā flotes degvielu (tajā skaitā flotes dīzeļdegvielu un flotes gāzeļļu);
29.2. veic flotes dīzeļdegvielas un flotes gāzeļļas tirgus uzraudzību, ne retāk kā divas reizes gadā nodrošinot flotes dīzeļdegvielas un flotes gāzeļļas paraugu ņemšanu katram komersantam, kurš realizē flotes dīzeļdegvielu vai flotes gāzeļļu;
29.3. līdz kārtējā gada 1.aprīlim iesniedz Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas aģentūrā informāciju par iepriekšējā gadā veikto flotes dīzeļdegvielas un flotes gāzeļļas kvalitātes atbilstības pārbaužu rezultātiem saskaņā ar šo noteikumu 4.pielikumu.
30.1. degvieleļļas un flotes degvielas analīzēm - LVSENISO 8754:2003 "Naftas produkti - Sēra satura noteikšana - Enerģijas dispersīvā rentgenfluorescences metode" un LVS EN ISO 14596:2002 "Naftas produkti - Sēra satura noteikšana - Viļņu garuma dispersīvā rentgenfluorescences spektroskopijas metode";
30.2. dīzeļdegvielas (gāzeļļas) analīzēm - LVS EN 24260:2002 "Naftas produkti un ogļūdeņraži - Sēra satura noteikšana ar Vikbolda sadedzināšanas metodi", LVSENISO 8754:2003 "Naftas produkti - Sēra satura noteikšana - Enerģijas dispersīvā rentgenfluorescences metode" un LVS EN ISO 14596:2002 "Naftas produkti - Sēra satura noteikšana - Viļņu garuma dispersīvā rentgenfluorescences spektroskopijas metode".
43.1. informācijas pieejamību par izmēģinājumu rezultātiem, publicējot tos savā mājas lapā internetā. Minētā informācija ir publiski pieejama vēl sešus mēnešus pēc izmēģinājumu veikšanas;
43.2. Eiropas Komisiju ar visu pieejamo informāciju par izmēģinājumu rezultātiem.
44.1. nodrošina emisijas samazināšanu līdz tādam līmenim, kas nav augstāks par to, kas rastos, izmantojot flotes degvielu, kuras sēra satura normatīvi atbilst šajos noteikumos noteiktajām prasībām;
44.2. kuģis ir aprīkots ar iekārtām, kas veic nepārtrauktu monitoringu;
44.3. kuģa īpašnieks vai operators nodrošina, lai tiktu dokumentēta gaisu piesārņojošo vielu emisija, kas izplūst no kuģa ostās un upju grīvās, un veikti gaisu piesārņojošo vielu izkliedes aprēķini. Šīs emisijas rezultātā nedrīkst tikt pārsniegti gaisa kvalitāti reglamentējošajos normatīvajos aktos noteiktie gaisa kvalitātes robežlielumi sēra dioksīdam ne ostas teritorijā, ne ārpus tās. Latvijas Jūras administrācija par šajā apakšpunktā minēto kritēriju informē Starptautisko jūrniecības organizāciju.
1) Padomes 1999.gada 26.aprīļa Direktīvas 1999/32/EK, ar ko paredz sēra satura samazināšanu konkrētiem šķidrā kurināmā veidiem un ar ko groza Direktīvu 93/12/EEK;
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 6.jūlija Direktīvas 2005/33/EK, ar ko groza Direktīvu 1999/32/EK attiecībā uz sēra saturu flotes degvielā.
Vides ministrs R.Vējonis
Ministru kabineta
2006.gada 26.septembra noteikumiem Nr.801
Nr. |
Raksturojums |
Limits |
ISO-F kategorija |
|||
DMX |
DMA |
DMB |
DMC |
|||
1. |
Blīvums 15°C, kg/m3 |
maks. |
- |
890,0 |
900,0 |
920,0 |
2. |
Viskozitāte 40°C, mm2/s1 |
min. |
1,40 |
1,50 |
- |
- |
Piezīme.
11 mm2/s = 1 cSt.
Ministru kabineta
2006.gada 26.septembra noteikumiem Nr.801
Ministru kabineta
2006.gada 26.septembra noteikumiem Nr.801
Ministru kabineta
2006.gada 26.septembra noteikumiem Nr.801
Ministru kabineta
2006.gada 26.septembra noteikumiem Nr.801
Ministru kabineta
2006.gada 26.septembra noteikumiem Nr.801