Par Eiropas Savienības un Ķīnas attiecībām
Eiropas Komisija otrdien, 24.oktobrī, vienojās par jaunu un apjomīgu darba kārtību ES un Ķīnas attiecībās turpmākajiem gadiem. Jaunā stratēģija ir paredzēta kā atbilde uz Ķīnas kā pasaules mēroga ekonomiskas un politiskas lielvaras atdzimšanu. ES nostāja attiecībā uz Ķīnu joprojām ir orientēta uz iesaistīšanos un partnerību. Ciešāka stratēģiska partnerība nozīmē savstarpējas atbildības palielināšanos. Iniciatīvā ir izklāstīta visaptveroša nostāja, kuras prioritātes ir atbalsts Ķīnai ceļā uz atvērtāku un plurālistisku sabiedrību, ilgtspējīga attīstība, tostarp sadarbība ar Ķīnu enerģētikas jautājumos, klimata pārmaiņas un starptautiska attīstība; tirdzniecība un ekonomiskās attiecības; divpusējas sadarbības nostiprināšana, tostarp zinātnes, tehnoloģijas un migrācijas jomā; starptautiskas drošības veicināšana gan Austrumāzijā, gan ārpus tās robežām, un plašākā nozīmē – neizplatīšanas jautājumos. To papildina tirdzniecības politikas dokuments, kurā sīkāk izklāstīti mūsu uzdevumi tirdzniecības un ieguldījumu attiecību jomā.
Ārējo attiecību un Eiropas kaimiņattiecību politikas komisāre Benita Ferrēro-Valdnere teica: “Partnerības sakārtošana starp Eiropu un Ķīnu ir viens no galvenajiem šīs Komisijas un ES uzdevumiem. Mūsu jaunajā Ķīnas iniciatīvā ir ietverta apjomīga darba kārtība. Lai risinātu galvenos uzdevumus, ar kuriem šodien saskaras Eiropa – tādus kā klimata pārmaiņas, ekonomiskā izaugsme un starptautiskā drošība –, mums ir jāizmanto potenciāls, kas piemīt dinamiskām attiecībām ar Ķīnu. Mūsu kopīgajam mērķim ir jābūt apvienot centienus un piedāvāt kopīgus risinājumus mūsdienu globālajām problēmām. Publicētais paziņojums ir nozīmīgs fons sarunām par jaunu pamatlīgumu starp ES un Ķīnu, kuras es sākšu Ķīnā nākamā gada sākumā.”
Tirdzniecības komisārs Pīters Mandelsonsteica: “Ķīna nav briesmu stāsts par globalizāciju, tā ir stāsts par globalizācijas panākumiem. Ķīna nozīmē lētākas preces Eiropas tirgos, lētākus ieguldījumus uzņēmējdarbībā, konkurētspējīgākus Eiropas uzņēmumus, augošu tirgu eksportētājiem no Eiropas un zemākas procentu likmes. Ķīnai piekļuve Eiropas tirgum kopš 1990. gada ir palīdzējusi izraut no nabadzības 180 miljonus cilvēku. Eiropai ir ekonomiskas intereses ekonomiski stiprā Ķīnā. No atvērtības gūst labumu abas puses, savukārt Ķīnas tirdzniecības nostiprināšanās nozīmē augošas cerības. Ķīnai ir jāizpilda tās pienākumi pret Pasaules tirdzniecības organizāciju un jāapņemas tirgoties godīgi. Eiropai ir jāpieņem sīvā konkurence. Ķīnai ir jānodrošina, ka šī konkurence ir godīga.”
Partneri mainīgās attiecībās
ES un Ķīnā dzīvo ceturtā daļa pasaules iedzīvotāju. Ķīna ir ceturtā pasaulē spēcīgākā valsts ekonomiskā ziņā un trešā lielākā eksportētāja, tās starptautiskā politiskā nozīme pieaug. Līdz ar izaugsmi tā sāk jaunu un sarežģītu ekonomisko un sociālo reformu procesa posmu. Eiropa ir politiski un ekonomiski ļoti ieinteresēta, lai Ķīna kļūtu par bagātu, stabilu un atvērtu valsti, kas ievēro tiesiskuma un brīvā tirgus principus.
ES un Ķīna ir stratēģiski partneri kopš 2003.gada, un tās arvien vairāk ir ieinteresētas kopīgi risināt mūsdienu galvenos ģeopolitiskos uzdevumus, veicinot ilgtspējīgu attīstību, mieru un labklājību, lai labumu varētu gūt abas puses.
ES un Ķīnas augstākā līmeņa sanāksmē Helsinkos, kura notika 9.septembrī, vienojās sākt sarunas par jaunu un visaptverošu partnerības un sadarbības līgumu, kurā būtu ietverts ES un Ķīnas attiecību pilns spektrs, tostarp pastiprināta sadarbība politiskos jautājumos. Tas būs galvenais mehānisms, kas ļaus virzīt uz priekšu šo partnerību, un šodien publicētais paziņojums kalpos par stimulu minētajam procesam.
Partnerība un ekonomiskā konkurence iet roku rokā
Publicēto paziņojumu papildina atsevišķs politikas dokuments, kurā izklāstīta jauna plaša mēroga stratēģija tirdzniecības un ieguldījumu attiecību veidošanai starp Eiropas Savienību un Ķīnu. Stratēģijas izvērtējums, kas ietverts Eiropas pasaules mēroga tirdzniecības politikas pamatprogrammā, kura sākta 2006.gada oktobrī, atspoguļo milzīgās pārmaiņas ES un Ķīnas tirdzniecības attiecībās un to, cik būtiski ir pārvaldīt Ķīnas jauno, ievērojamo īpatsvaru globālajā tirdzniecības sistēmā. Izvērtējumā apgalvots, ka, neraugoties uz ekonomisko spiedienu, ko Ķīna izdarīja uz pasaules ekonomiku, no tās ekonomiskās izaugsmes labumu ir guvusi gan Ķīna, gan Eiropa. Ir izklāstītas vairākas stratēģijas, lai uzlabotu nosacījumus ES uzņēmumu tirdzniecības darbībai Ķīnā; pie tiem pieder labāka piekļuve tirgum, stingrāka rīcība intelektuālā īpašuma zādzības gadījumā un jaunu resursu piešķiršana uzņēmējdarbībai uz Ķīnas zemes.
Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa