Konkurences padomes lēmums Nr.110
Publiskojamā versija
Rīgā 2006.gada 4.oktobrī (prot.Nr.57, 2.§)
Par Reklāmas likuma pārkāpuma konstatēšanu un lietvedības uzsākšanu administratīvā pārkāpuma lietā
Par SIA “Ariento” 20.06.2006. iesniegumu
Lieta Nr.1501/06/09/9k
Konkurences padome 20.06.2006. saņēma SIA “Ariento” 20.06.2006. iesniegumu. Iesniegumā norādīts, ka 2006.gada jūnijā SIA “SiltumaEksperts” radio PIK 100 FM un, iespējams, arī citos plašsaziņas līdzekļos izvietojis maldinošu reklāmu, norādot, ka tās piedāvātās krāsnis ir vislētākās Latvijā un vislabākās. Iesniedzējs uzskata, ka līdz ar šādas reklāmas izplatīšanu tiek maldināti SIA “Ariento” dīleri un gala pircēji, jo SIA “SiltumaEksperts” nepiedāvā lētākās cenas ar malku apkurināmām krāsnīm Latvijā un tās arī nav vislabākās.
Ņemot vērā iepriekš minēto, iesniedzējs lūdz Konkurences padomi izskatīt un pārbaudīt šo informāciju, kā arī aizliegt SIA “SiltumaEksperts” izplatīt šāda veida reklāmu, uzlikt par pienākumu atsaukt izplatīto reklāmu un piemērot naudas sodu.
Iesniegumam pievienots SIA “SiltumaEksperts” pa faksu atsūtītais krāšņu piedāvājums ar norādītām cenām.
Konkurences padome 28.06.2006., pamatojoties uz Administratīvā procesa likuma 55.panta 1.punktu un Reklāmas likuma 14.panta pirmo daļu, nolēma ierosināt lietu uz SIA “Ariento” 20.06.2006. iesnieguma pamata par Reklāmas likuma 8.panta iespējamo pārkāpumu SIA “SiltumaEksperts” darbībās, izplatot reklāmu, kurā norādīts, ka SIA “SiltumaEksperts” piedāvātās krāsnis ir vislētākās Latvijā un vislabākās.
Konkurences padome 12.09.2006., pamatojoties uz Reklāmas likuma 14.panta otro daļu, nolēma pagarināt lēmuma pieņemšanas termiņu lietā Nr.1501/06/09/9k uz laiku līdz 04.10.2006.
Konkurences padome, ņemot vērā iesniegumā norādīto un papildus iegūto informāciju, lietā
konstatēja:
Lietā iegūtā informācija
(1) Konkurences padome 03.07.2006. saņēma SIA “Ariento” papildu informāciju. SIA “Ariento” veic ar malku apkurināmo krāšņu vairumtirdzniecību un mazumtirdzniecību Latvijā un citās valstīs. SIA “Ariento” ir savs veikals Rīgā un dīleri – mazumtirgotāji – pa visu Latviju. SIA “Ariento” piedāvā čuguna krāsnis (18 modeļi), kamīna kurtuves (5 modeļi), gaisa apkures krāsnis (11 modeļi), dūmvadus un krāšņu piederumus. Krāsnis ir salīdzināmas pēc jaudas, apsildāmās platības, dizaina un cenas. Patērētāji tās izvēlas pēc jaudas, cenas, reklāmas un pēc ārējā izskata. SIA “Ariento” izplatītās krāsnis ražotas Ķīnā, Igaunijā un Itālijā. Čuguna krāsnis, kuras izplata SIA “Ariento”, paredzētas dzīvojamo telpu un ražošanas telpu apkurei. SIA “Ariento” konkurenti ir SIA “SiltumaEksperts”, SIA “Frebtols”, SIA “Kamīndizains”, SIA “SB”, SIA “Helmiks R”, SIA “Baltijas Dolomīts”.
SIA “Ariento” uzskata, ka ar SIA “SiltumaEksperts” reklāmu tiek maldināti pircēji, jo SIA “SiltumaEksperts” izplatītās krāsnis nav pašas lētākās. Apgalvojums, ka SIA “SiltumaEksperts” ir labākā firma, ir aizskarošs citiem tirgus dalībniekiem. Pēc iesniedzēja uzskata, reklāmas rezultātā varēja tikt maldināti dīleri – mazumtirgotāji – Latvijas reģionos, kuri tik labi nepārzina Latvijas krāšņu tirgu, un gala pircēji, kuri izvēlas krāsnis pēc cenas.
(2) Konkurences padome 04.07.2006. saņēma no SIA “SiltumaEksperts” reklāmas ierakstu.
(3) Konkurences padome 06.07.2006. saņēma no SIA “Pikal un partneri” līguma kopiju, uz kura pamata radio PIK 100 FM atskaņota SIA “SiltumaEksperts” reklāma, reklāmas atskaņošanas grafiku un reklāmas ierakstu.
(4) Konkurences padome 07.07.2006. saņēma sekojošu informāciju no SIA “SiltumaEksperts”. Iesniegumā norādītās reklāmas apmaksātājs un devējs ir SIA “SiltumaEksperts”, bet izgatavotājs, izplatīšanas organizētājs un izplatītājs ir SIA “Pikal un partneri”, savukārt reklāmas nesējs ir radio PIK 100 FM. Reklāmas idejas autors ir SIA “SiltumaEksperts” darbinieks Jānis Ūdris. Reklāmas mērķis ir radīt pieprasījumu, sniegt informāciju par produktu. Pieprasījuma radīšanai izmantots teksts “небывалые цены на отопительные котлы твёрдого топлива и газовые котлы” (“nebijušas cenas cietā kurināmā apkures katliem un gāzes katliem”), kā arī “самые низкие цены в Латвии, самый большой выбор. Приходите и убедитесь – мы лучшие!” (pašas zemākās cenas Latvijā, pati lielākā izvēle. Nāciet un pārliecinieties – mēs esam labākie!”). Savukārt informācijas sniegšanai izmantots teksts “30–летняя гарантия на керамические дымоходы, широкий выбор печей, каминов. Новинка сезона – кондиционеры Whirlpool” (30 gadu garantija keramiskajiem dūmvadiem, plaša krāšņu, kamīnu izvēle. Sezonas jaunums – kondicionieris Whirlpool”).
Reklāmas uzdevums ir radīt pieprasījumu pēc kādas preces, konkrētās reklāmas gadījumā centrālapkures cietā kurināmā un gāzes katliem, kas tiek skaidri norādīts reklāmas tekstā “В салоне “СилтумаЭкспертс” на Чака 133 весь июнь – небывалые цены на отопительные котлы твёрдого топлива и газовые котлы” (“Salonā “SiltumaEksperts” Čaka 133 visu jūniju nebijušas cenas cietā kurināmā apkures katliem un gāzes katliem”). Reklāmas mērķauditorija ir privātpersonas un juridiskas personas – starpnieki un gala patērētāji, kuri ieinteresēti apkures risinājumu vai to atsevišķu elementu iegādei personiskam patēriņam vai tālāk pārdošanai.
SIA “SiltumaEksperts” lielākie konkurenti ir SIA “Kamīndizains”, SIA “SB Siltumtehnika”, SIA “Frebtols”, kopumā Latvijā strādā vairāk nekā 20 firmu, tostarp arī SIA “Ariento”, kuras saistītas ar krāšņu importu un tirdzniecību, tomēr tās nav uzskatāmas par vienlīdz nozīmīgiem konkurentiem. SIA “SiltumaEskperts” uzskata, ka ir nozīmīgs konkurents firmai “Ariento”, bet SIA “Ariento” nav uzskatāma par būtisku SIA “SiltumaEksperts” konkurentu, jo strādā ar produkciju, kas veido šauru preču sortimenta daļu.
SIA “SiltumaEksperts” nepiekrīt iesniedzēja norādītajiem argumentiem uz reklāmas paziņojuma maldinošo raksturu, jo nevienā no reklāmas daļām nav minēts, ka SIA “SiltumaEksperts” piedāvātu vislētākās krāsnis Latvijā. Ir minētas nebijušas cenas malkas un gāzes apkures katliem, ne pie viena cita tirgotāja Latvijā 2006.gada jūnijā šos produktus nav iespējams iegādāties par zemākām cenām. Savukārt apgalvojums “мы – лучшие” nav jāpierāda, jo pašslavinoša rakstura paziņojumu izmantošana tirgus dalībnieka reklāmā ir pieļaujama. Tomēr SIA “SiltumaEksperts” norāda, ka tai ir viens no platības ziņā lielākajiem krāšņu un kamīnu saloniem Latvijā, salonā pastāvīgi strādā 6 augsti kvalificēti pārdevēji – konsultanti, salons “SiltumaEksperts” ir kļuvis par konkursa “Latvijas labākais tirgotājs” 2005.gada laureātu, plašs dīleru tīkls visā Latvijā, vairāk nekā 20 ražotāju produkcija.
SIA “SiltumaEksperts” uzskata, ka tās piedāvātā tautas krāsniņa un SIA “Ariento” AT 25 nav salīdzināmas, to dizainisko un izmēru atšķirību, kā arī jaudas, apkurināmās platības, krāšņu svara, korpusa nodrošinājuma, degšanas ilguma ziņā. Tautas krāsniņas cena jūnijā bija Ls 119, nevis Ls 139, kā norādījusi SIA “Ariento” salīdzinājumā, bez tam pastāvīgajiem pircējiem pieejamas atlaides. Tāpat, pēc SIA “SiltumaEksperts” ieskata, nav salīdzināmas SIA “Ariento” un SIA “SiltumaEksperts” krāsnis ST 505C un Bello 7.
SIA “SiltumaEksperts” uzskata, ka ar malku kurināmās krāsnis tiek iedalītas pēc šādiem parametriem, kuru kopums nosaka pircēja gala izvēli: apsildāmā platība, degšanas ilgums, aizsargsienas jeb dubultsienas degšanas kamerai, dizains, garantijas, pārdošanas kultūra, cena.
(5) 19.07.2006. SIA “Tinums” apmeklējuma laikā pārdevēja paskaidroja, ka SIA “Tinums” savā darbnīcā ražo metāla krāsnis. Krāsnis tiek pārdotas ar 2 gadu garantiju, piegāde Rīgas robežās ir bez maksas. Cenas šajā sezonā cēlušās par Ls 20 katrai krāsnij, cenas norādītas cenu lapā, kas pievienota 19.07.2006. sarunu protokolam. Krāsnis tiek izgatavotas pēc pircēju pasūtījuma 2 vai 3 nedēļu laikā. Pircēji krāsnis izvēlas pēc tā, cik liela ir apsildāmā telpa, arī pēc cenas.
(6) 20.07.2006. SIA “Senuku tirdzniecības centrs” apmeklējuma laikā tirdzniecības projektu vadītājs paskaidroja, ka pircēji veikalā krāsnis izvēlas pēc jaudas un tā, kādai apsildāmai telpai krāsns nepieciešama. Krāsns cenā piegāde neietilpst. Krāsnis SIA “Senuku tirdzniecības centrs” ieved no Lietuvas. SIA “Senuku tirdzniecības centrs” krāsnis izplata arī vairumā, vairumtirdzniecības cenas ir atkarīgas no kvantitātes, apmaksas veida u.c., bet kopumā ir par 25% mazākas nekā mazumtirdzniecības cenas. Vairumtirdzniecības klienti SIA “Senuku tirdzniecības centrs” ir gan no Rīgas, gan no reģioniem. Pašlaik SIA “Senuku tirdzniecības centrs” veikalā ir 6 modeļu krāsnis, kurām cenas nav mainījušās vismaz pusgadu. Informācija par SIA “Senuku tirdzniecības centrs” krāšņu cenām pievienota 20.07.2006. sarunu protokolam.
(7) 20.07.2006. tikšanās laikā SIA “SiltumaEksperts” pārstāvji paskaidroja sekojošo. SIA “SiltumaEksperts” vairumtirdzniecības cenas krāsnīm vienmēr ir par 20% mazākas nekā mazumtirdzniecības cenas. Apstrīdētajā reklāmā teikums: “самые низкие цены в Латвии” (“pašas zemākās cenas Latvijā”)” – attiecas uz cietā kurināmā un gāzes katliem. Ne šādus katlus, ne dūmvadus SIA “Ariento” nemaz nepārdod. Reklāmā ietvertais, “широкий выбор печей” (“plaša krāšņu izvēle”) ir tikai preču pārskaitījums, ko SIA “SiltumaEksperts” vēl tirgo. Cenas, kas norādītas SIA “SiltumaEksperts” 30.05.2006. rīkojumā Nr.16, bija spēkā tikai jūnijā, bet maijā un jūlijā ir lielākas cenas. SIA “Ariento” iesniegumam pievienotajā SIA “SiltumaEksperts” cenu lapā cenas krāsnīm ir norādītas bez atlaidēm un ar atlaidēm.
Visām SIA “SiltumaEksperts” izplatītajām krāsnīm ir iekšējās sienas, kas nodrošina labāku kvalitāti. SIA “SiltumaEksperts” tautas krāsniņai un SIA “Ariento” AT 25 ir atšķirīgs dizains un svars. Jo lielāks čuguna svars krāsnij, jo ilgāk tā uztur siltumu. Akcijas laikā krāšņu cenā ietilpst arī tās piegāde Rīgas robežās un 5 km ārpus Rīgas. Pārējā laikā piegāde maksā Ls 5.
SIA “SiltumaEksperts” ir speciāli meistari – konsultanti –, kuri pēc pasūtījuma brauc pie klienta. Šis pakalpojums maksā Ls 7 + ceļa izdevumi. Uzstādīšana ir par papildu samaksu.
SIA “SiltumaEksperts” ST 0147 un SIA “Ariento” 302 ir dažādas krāsnis pēc izskata, pēc jaudas, komplektācijas (SIA “Ariento” krāsnīm nav iekšējās sienas), malkas garuma, ko var ielikt krāsnī. Jūnijā SIA “SiltumaEksperts” bija pārdošanā arī citas krāsnis, kas nav uzskaitītas 30.05.2006. rīkojumā, un tām nebija akcijas cenas. Jūnijā bija pārdošanā aptuveni 40 modeļu krāsnis, 15 no tām bija akcijas cenas. Krāsnis, tās, kuras ir veikalā, nopērkamas uzreiz, citas jāpasūta. SIA “SiltumaEksperts” svarīgākie dīleri Rīgā ir veikali Centrex, Būvniecības ABC, Meistars, K–Rauta, Depo, Nelss. SIA “SiltumaEksperts” līgumos ar dīleriem ir noteikts, ka mazumtirdzniecības cenas krāsnīm tiem ir vienādas ar SIA “SiltumaEksperts” mazumtirdzniecības cenām. SIA “SiltumaEksperts” savlaicīgi izziņoja dīleriem, ka jūnijā būs citas cenas – nosūtīja pa e–pastu paziņojumu. Paziņojums pa e–pastu ar tādu tekstu, kāds ir 30.05.2006. rīkojumā Nr.16, tiek nosūtīts visiem SIA “SiltumaEksperts” dīleriem. Tas pats attiecas arī uz citām precēm, piemēram, apkures katliem. Tādējādi visiem dīleriem un SIA “SiltumaEksperts” mazumtirdzniecības precēm cenas vienmēr ir vienādas.
SIA “SiltumaEksperts” krāsnis pērk no ražotāja Ķīnā. Līgumā ar ražotāju ir ietverts nosacījums, ka tādus krāšņu modeļus, kādus no ražotāja pērk SIA “SiltumaEksperts”, neviens cits no Latvijas nevar iegādāties. Latvijā nav iespējams citur iegādāties tādus krāšņu modeļus kā ir SIA “SiltumaEksperts”, tikai SIA “SiltumaEksperts” veikalos un pie tās dīleriem.
Citas firmas Rīgā tirgo tādus pašus apkures katlus kā SIA “SiltumaEksperts”, bet tām cenas ir augstākas. Apstrīdētajā reklāmā bija runa par to, ka pie SIA “SiltumaEksperts” un tās dīleriem ir viszemākās cenas apkures katliem salīdzinājumā ar citiem izplatītājiem.
Krāsnīm SIA “SiltumaEksperts” dod garantiju līdz 5 gadiem. SIA “SiltumaEksperts” konkurents ir arī SIA “Fretbols”, jo patērētājiem ir vienalga, vai krāsns ir no čuguna vai metāla. Krāsnis Zrak 1, Zrak 3, Budafok, kuras pārdod SIA “SiltumaEksperts”, ir no metāla. SIA “Frebtols” krāsns Classic 21 un SIA “SiltumaEksperts” krāsns Bergena atšķiras pēc izskata, bet apkurināmā platība un jauda ir vienādas. Krāsnis ir salīdzināmas tikai tad, ja ir pilnīgi vienādas.
SIA “SiltumaEksperts” regulāri veic cenu aptauju pie konkurentiem. Tādā veidā uzzinot, ka SIA “SiltumaEksperts” ir lētākie katli un dūmvadi, izveidota šāda reklāma.
Pagaidām SIA “SiltumaEksperts” neplāno izplatīt apstrīdēto reklāmu. Daudzi cilvēki nāk uz SIA “SiltumaEksperts” salonu arī jūlijā, atsaucoties uz šo reklāmu. Veikalā viņiem atbild, ka akcijas cenas citām precēm ir beigušās, citām vēl ne. Krāsnis, arī kamīni, pieder pie preču grupas, kur pircēji, atsaucoties uz reklāmu, uz SIA “SiltumaEksperts” salonu nāk vēl ilgi – vairākus mēnešus.
(8) Konkurences padome 25.07.2006. saņēma no SIA “SiltumaEksperts” 05.01.2005. līguma ar SIA “Portāls” kopiju, kā arī dīleriem piedāvāto krāšņu cenu lapas par laika posmu no 01.01.2006. līdz 30.06.2006.
(9) Konkurences padome 26.07.2006. saņēma no SIA “Ariento” informāciju par tās vairumtirdzniecības cenām, kā arī informāciju, ka patērētājiem, pēc klienta lūguma, nepieciešamības gadījumā krāšņu piegāde ir bez maksas Rīgas robežās, bet maznodrošinātajiem un pensionāriem iespējama piegāde par brīvu arī ārpus Rīgas un Rīgas rajona.
(10) Konkurences padome 18.08.2006. saņēma no SIA “DEPO DIY” informāciju par krāšņu sortimentu un cenām DEPO veikalos 2006.gada jūnijā.
(11) Konkurences padome 18.08.2006. saņēma informāciju no SIA “Alkom” par mazumtirdzniecības cenām krāsniņām interneta veikalā www.neostore.lv.
(12) Konkurences padome 23.08.2006. saņēma informāciju no SIA “Aile” par krāsnīm, kuras bija pārdošanā veikalā “Meistars” 2006.gada jūnijā.
(13) Konkurences padome 24.08.2006. saņēma informāciju no SIA “B2C” par interneta veikalā www.euroshop.lv piedāvātajām krāsniņām 2006.gada jūnija mēnesī.
(14) Konkurences padome 24.08.2006. saņēma informāciju no SIA “Baks” par interneta veikalā www.220.lv tirgoto krāsniņu modeļiem un cenām 2006.gada jūnija mēnesī.
(15) Konkurences padome 24.08.2006. saņēma informāciju no SIA “Xnet” par pircējiem piedāvātajām krāsnīm 2006.gada jūnija mēnesī.
(16) Konkurences padome 25.08.2006. saņēma informāciju no SIA “Ziemeļblāzma” par cietā kurināmā krāsnīm veikalā “Santehnika” 2006.gada jūnijā.
(17) Konkurences padome 29.08.2006. saņēma informāciju no SIA “SiltumaEksperts” par tās piedāvāto krāšņu mazumtirdzniecības cenām laika posmā no 01.01.2006. līdz 31.05.2006., kā arī krāšņu cenām 2006.jūlijā.
(18) Konkurences padome 30.08.2006. saņēma informāciju no SIA “BMD centrs” par preču apgrozījumu laika posmā no 01.06.2006. līdz 30.06.2006.
(19) Konkurences padome 26.09.2006. saņēma no SIA “SiltumaEksperts” informāciju par tās piedāvāto krāšņu jaudām.
(20) Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 61.pantu SIA “SiltumaEksperts” 15.09.2006. iepazinās ar lietā Nr.1501/06/09/9k esošajiem materiāliem, bet līdz lēmuma pieņemšanas brīdim nav izteikusi viedokli par tiem.
(21) Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 61.pantu SIA “Ariento” 19.09.2006. iepazinās ar lietā Nr.1501/06/09/9k esošajiem materiāliem, bet līdz lēmuma pieņemšanas brīdim nav izteikusi viedokli par tiem.
Lēmuma pamatojošā daļa
(22) SIA “Ariento” ir LR Uzņēmumu reģistrā 26.07.1995. reģistrēta (vienotais reģ. Nr.50003260861) komercsabiedrība (ierakstīta komercreģistrā 26.06.2003.), kuras galvenie darbības veidi ir mājsaimniecības metālizstrādājumu, ūdens un kanalizācijas cauruļu un apkures sistēmas iekārtu un to piederumu vairumtirdzniecība u.c.
SIA “SiltumaEksperts” ir LR Uzņēmumu reģistrā 20.09.1994. reģistrēta (vienotais reģ. Nr.40003216715) komercsabiedrība (ierakstīta komercreģistrā 23.12.2003.), kuras galvenie darbības veidi ir mazumtirdzniecība nespecializētajos veikalos, vairumtirdzniecības aģentu darbība u.c.
Gan SIA “Ariento”, gan SIA “SiltumaEksperts” importē un realizē vairumtirdzniecībā un mazumtirdzniecībā Latvijā ar cieto kurināmo kurināmās krāsnis, tādējādi ir uzskatāmas par krāšņu izplatīšanas tirgus dalībniekiem, kas konkurē.
(23) Radio PIK 100 FM SIA “SiltumaEksperts” izplatītā informācija, kurā norādīts, ka SIA “SiltumaEksperts” precēm ir pašas zemākās cenas Latvijā un ka SIA “SiltumaEksperts” ir vislabākā, ņemot vērā tās saturu, pasniegšanas veidu, ir uzskatāma par reklāmu (turpmāk tekstā – “Reklāma”) Reklāmas likuma 1.panta izpratnē.
Saskaņā ar SIA “SiltumaEksperts” sniegto informāciju radio PIK 100 FM izplatītās reklāmas mērķauditorija ir gan juridiskas personas – starpnieki (dīleri) –, gan gala patērētāji, kuri ieinteresēti apkures risinājumu vai to atsevišķu elementu iegādei personiskajam patēriņam vai tālāk pārdošanai. Arī SIA “Ariento” norādījusi, ka ar Reklāmu tiek maldināti gan gala pircēji, gan dīleri.
(24) Konkurences padome, ņemot vērā iepriekš norādītos un pārbaudītos pierādījumus, ir ieguvusi apstiprinājumu faktam, ka iesniegumā norādītās Reklāmas devējs, ievērojot Reklāmas likuma 10.panta pirmajā daļā noteikto, ir SIA “SiltumaEksperts”. Saskaņā ar Reklāmas likuma 10.panta otro daļu reklāmas devējs ir atbildīgs par reklāmas saturu. Savukārt Reklāmas likuma 10.panta trešā daļa nosaka, ka reklāmas devējs ir tiesīgs izgatavot, pasūtīt, izplatīt vai nodot izplatīšanai tikai tādu reklāmu, kas nav pretrunā ar šo likumu un citiem normatīvajiem aktiem.
(25) Saskaņā ar SIA “SiltumaEksperts” lietā sniegto informāciju apstrīdētā Reklāma izplatīta krievu valodā vienīgi radio PIK 100 FM, no plkst.8.00 līdz 19.00, laika periodā no 09.06.2006. līdz 30.06.2006., kopā 125 reizes.
(26) Reklāmā izmantota audiāla informācijas pasniegšanas forma.
“В салоне “СилтумаЭкспертс” на Чака, 133 весь июнь – небывалые цены на отопительные котлы твёрдого топлива и газовые котлы, а также 30–летняя гарантия на керамические дымоходы, широкий выбор печей, каминов. Новинка сезона – кондиционеры Wirlpool! Cамые низкие цены в Латвии, самый большой выбор! Приходите и убедитесь – мы лучшие! “СилтумаЭкспертс”, Чака, 133.”
(“Salonā “SiltumaEksperts” Čaka 133 visu jūniju – nebijušas cenas cietā kurināmā apkures katliem un gāzes katliem, arī 30 gadu garantija keramiskajiem dūmvadiem, plaša krāšņu, kamīnu izvēle. Sezonas jaunums – Wirlpool kondicionieri! Pašas zemākās cenas Latvijā, pati lielākā izvēle! Nāciet un pārliecinieties – mēs esam labākie! “SiltumaEksperts”, Čaka 133.”)
(27) Saskaņā ar Reklāmas likuma 8.panta otro daļu Maldinoša reklāma ir tāda reklāma, kura jebkādā veidā, ieskaitot tās pasniegšanas veidu, tieši vai netieši maldina vai varētu maldināt un kura sava maldinošā rakstura dēļ varētu ietekmēt personas ekonomisko rīcību vai kura kaitē vai varētu kaitēt konkurentam. Atbilstoši Reklāmas likuma 8.panta trešās daļas 2.punktam nosakot, vai reklāma ir maldinoša, ņem vērā visas reklāmas pazīmes – atsevišķo sastāvdaļu un kopējo saturu, noformējumu, īpaši jebkuru informāciju, kas reklāmā sniegta par cenu vai cenas aprēķināšanas veidu un nosacījumiem, ar kādiem tiek sniegti pakalpojumi, bet saskaņā ar Reklāmas likuma 8.panta trešās daļas 3.punktu – arī par reklāmas devēju.
Tādējādi no Reklāmas likuma 8.panta izriet, ka, izvērtējot Reklāmu, ir jāņem vērā ne tikai Reklāmā ietvertā informācija, bet arī tās pasniegšanas veids. Šīs lietas kontekstā ir pamatoti ņemt vērā Administratīvās rajona tiesas 28.10.2004. spriedumā lietā Nr.42064704 izteikto secinājumu par to, ka reklāmas izvērtēšanā ir jāņem vērā ne tikai tajā ietvertā informācija, bet arī pasniegšanas veids. Pieļauts, ka maldinoša ir arī tāda reklāma, kas maldina vai varētu maldināt netieši. Tas nozīmē, ka reklāmas izvērtējumā nav jāpieturas tikai pie burtiska un šaura reklāmā ietvertās informācijas izvērtējuma, bet jāvērtē reklāma plašākā kontekstā, ņemot vērā tās pasniegšanas veidu. Turklāt reklāmas pastāvošā vai iespējamā ietekme jāvērtē attiecībā uz personām, kuru ekonomisko rīcību reklāma var ietekmēt (skat. Administratīvās rajona tiesas 28.10.2004. spriedums lietā Nr.42064704, 8.punkts).
Arī Administratīvā apgabaltiesa 08.11.2005. spriedumā lietā Nr.A420264704, tulkojot Reklāmas likuma 3.panta pirmo daļu kopsakarā ar Reklāmas likuma 8.pantu, nonākusi pie secinājuma, ka no minētajām Reklāmas likuma normām izriet, ka reklāmas saturam, no vienas puses, jābūt objektīvam un patiesam, un, no otras puses, reklāmas satura pasniegšanas veidam jābūt tādam, lai reklāma ne netieši, ne tieši nevarētu būt maldinoša un personas ekonomisko rīcību ietekmējoša vai konkurentiem kaitējoša (skat. Administratīvās apgabaltiesas 08.11.2005. spriedums lietā Nr.A42064704, 10.punkts).
(28) SIA “Ariento” iebildumi būtībā ir par to, ka radio PIK 100 FM izplatītajā SIA “SiltumaEksperts” Reklāmā sniegts paziņojums, ka tās izplatītās krāsnis ir vislētākās Latvijā un vislabākās, kas neatbilst patiesībai. Iesniedzējs norāda, ka SIA “SiltumaEksperts” nepiedāvā lētākās cenas ar malku apkurināmām krāsnīm Latvijā un tās arī nav vislabākās, līdz ar to tiek maldināti SIA “Ariento” dīleri – sadarbības partneri un gala pircēji.
Pārbaudot lietas materiālus, apstrīdētās Reklāmas saturu, nav apstiprinājies iesniedzēja norādītais, ka Reklāmā ietverts arī paziņojums, ka SIA “SiltumaEksperts” krāsnis ir vislabākās. Reklāmā ir norādīts un no tās teksta saprotams, ka paziņojums “мы лучшие” (“mēs esam labākie”) attiecas uz SIA “SiltumaEksperts” salonu.
(29) Pārbaudot apstrīdētās
reklāmas atbilstību Reklāmas likuma noteikumiem, Konkurences
padome konsekventi ir atzinusi, ka reklāmas izvērtējumā ir jāņem
vērā tas, kā reklāmā sniegto informāciju uztvertu vidusmēra
patērētājs. Līdz ar to iespējamā maldinājuma mērogs nav paviršs,
nolaidīgs un vieglprātīgs, bet gan vidusmēra patērētājs, kurš ir
samērā labi informēts, vērīgs un piesardzīgs. Izvērtējot SIA
“SiltumaEksperts” reklāmu, jāņem vērā Konkurences padomes
līdzšinējā prakse reklāmas izvērtējumā ņemt vērā vidusmēra
patērētāja uztveri (Konkurences padomes 08.11.2005. lēmums Nr.60,
publ. 22.11.2005. “Latvijas Vēstnesis” Nr.186; Konkurences
padomes 18.01.2006. lēmums Nr.2, publ. 03.02.2006.”Latvijas
Vēstnesis” Nr.21; Konkurences padomes 31.05.2006. lēmums Nr.50,
publ. 28.06.2006. “Latvijas Vēstnesis” Nr.99). Minēto reklāmas
izvērtēšanas veidu par pamatotu un pareizu ir atzinusi arī
Administratīvā apgabaltiesa (Administratīvās apgabaltiesas
08.11.2005. spriedums lietā Nr.AA597–05/6, 17.punkts), un tas
atbilst arī Eiropas Kopienu tiesas praksē atzītajiem reklāmas
izvērtējuma kritērijiem (skat. Eiropas Kopienu tiesas 25.10.2001.
spriedums lietā Nr.C–112/99, 52.paragrāfs,
http://curia.europa.eu/jurisp/cgi–bin/form.pl?lang=en&Submit=Rechercher&alldocs=alldocs&docj=docj&
docop=docop&docor=docor&docjo=
docjo&numaff=C–112/99&datefs=&datefe=&nomusuel=&domaine=&mots
=&resmax=100; Eiropas Kopienu tiesas 08.04.2003.
spriedums lietā Nr.C–44/01, 55.paragrāfs,
http://curia.europa.eu/jurisp/cgi–bin/form.pl?lang=en&Submit
=Rechercher&alldocs=alldocs&docj=
docj&docop=docop&docor=docor&docjo
=docjo&numaff=C–44/01%20&datefs
=&datefe=&nomusuel=&domaine=&
mots=&resmax=100); Eiropas Kopienu tiesas 19.09.2006.
spriedums lietā Nr. C–356/04, 78.paragrāfs,
http://curia.europa.eu/jurisp/cgi–bin/form.pl?lang=lv&Submit=Mekl%C4%93t&alldocs=alldocs&
docj=docj&docop=docop&docor=docor
&docjo=docjo&numaff=C–356%2F04&
datefs=&datefe=&nomusuel=&domaine=&mots=&resmax=100).
Tomēr jānorāda, ka otra SIA “SiltumaEksperts” reklāmas mērķauditorijas daļa – juridiskas personas – starpnieki – parasti labāk pārzina tirgū piedāvāto preču klāstu nekā gala patērētāji, tādēļ arī reklāmu vērtē, ņemot vērā savas zināšanas apkures sistēmu izplatīšanas tirgū.
(30) Reklāmas likuma izpratnē jebkuram tirgus dalībnieka reklāmā sniegtajam paziņojumam attiecībā uz šo tirgus dalībnieku, arī tā īpašībām vai kvalifikāciju, ja paziņojuma precizitāti un pareizību iespējams objektīvi pārbaudīt, jābūt patiesam. Šāds ar Reklāmas likuma 3.panta pirmo daļu noteiktais ierobežojums ir būtisks sabiedrības un ar reklāmas apgalvojumu iespējami aizskarto tirgus dalībnieku likumisko interešu nodrošināšanas garants. Reklāmā lietotam apzīmējumam, ja tas raksturo tirgus dalībnieku, tā piedāvātās preces un to iespējams objektīvi pārbaudīt arī, piemēram, salīdzinājumā ar citiem tirgus dalībniekiem, šādam raksturojumam jābūt objektīvi pamatotam. Ja attiecīga objektīva pamatojuma nav, reklāma atzīstama par maldinošu (skat. Konkurences padomes 14.05.2003. lēmums Nr.78, publ. 27.05.2003. “Latvijas Vēstnesis” Nr.78; Konkurences padomes 14.07.2005. lēmums Nr.26, publ. 09.08.2005. “Latvijas Vēstnesis” Nr.124; Konkurences padomes 31.05.2006. lēmums Nr.50, publ. 28.06.2006. “Latvijas Vēstnesis” Nr.99).
(31) Konkurences padome, izvērtējot SIA “SiltumaEksperts” reklāmā ietverto paziņojumu “мы лучшие” (“mēs esam labākie”), norāda, ka tas nesatur jebkādus objektīvi izmērāmus un patērētājiem pārbaudāmus tā novērtējuma kritērijus, vienīgi Reklāmas devēja sniegto subjektīvo pašnovērtējumu.
Īpašības vārds labs, no kā veidots īpašības vārds pārākā pakāpē labākais, nozīmē – tāds, kam piemīt vēlamās īpašības, pazīmes; tāds, kas iedarbojas labvēlīgi, izraisa patīkamas sajūtas; tāds, kurā izpaužas labvēlīga attieksme (pret ko). (Latviešu valodas vārdnīca. – R.: Avots, 1998. – 427.lpp.) Šādu apzīmējumu atbilstība nav objektīvi pārbaudāma vai izmērāma.
Reklāmas devējam ir raksturīgi slavēt sevi, kā arī tā piedāvātās preces un pakalpojumus, un to sagaida arī patērētāji. Tādējādi Reklāmas mērķauditorijai (starpniekiem un gala patērētājiem) vispārināts paziņojums, ka SIA “SiltumaEksperts” salons ir labākais (skat. arī lēmuma 29.punktu), uztverams kā pašslavinošs paziņojums, Reklāmas devēja emocionāls pašnovērtējums.
Konkurences padome ir atzinusi (06.04.2004. lēmums Nr.31, publ. 21.04.2004. “Latvijas Vēstnesis” Nr.62: 17.08.2005. lēmums Nr.35, publ. 05.09.2005. “Latvijas Vēstnesis” Nr.140), ka pašslavinoša rakstura paziņojumu izmantošana tirgus dalībnieka reklāmā, izņemot salīdzinošu reklāmu Reklāmas likuma 9.panta izpratnē, kamēr to pareizība, patiesums un precizitāte nav objektīvi pārbaudāma, ir pieļaujama. Saskaņā ar LR Civillikuma 1618.pantu lietas slavēšana vispārējos izteicienos atsavinātājam neuzliek nekādus citus pienākumus bez tās atbildības, ko nes katrs atsavinātājs. Izvērtējot SIA “SiltumaEksperts” Reklāmā ietverto paziņojumu “мы лучшие” (“mēs esam labākie”), atzīstams, ka šādu pašslavinošu, subjektīvu informāciju saturoša paziņojuma izplatīšana nav uzskatāma par Reklāmas likuma 8.pantā noteiktā maldinošas reklāmas aizlieguma pārkāpumu, jo tā satura pārbaude pēc noteiktiem objektīvi izmērāmiem un pārbaudāmiem kritērijiem nav iespējama.
(32) SIA “SiltumaEksperts” Reklāmā ietverts paziņojums “cамые низкие цены в Латвии” (“pašas zemākās cenas Latvijā”). SIA “SiltumaEksperts” uzskata, ka Reklāmas paziņojums “cамые низкие цены в Латвии” (“pašas zemākās cenas Latvijā”) attiecas uz cietā kurināmā un gāzes katliem, nevis uz krāsnīm.
Konkurences padome, izvērtējot Reklāmā sniegto paziņojumu “cамые низкие цены в Латвии” (“pašas zemākās cenas Latvijā”) visas Reklāmas satura, noformējuma un pasniegšanas veida kopējā kontekstā, norāda sekojošo.
Paziņojums “cамые низкие цены в Латвии” (“pašas zemākās cenas Latvijā”) izvietots reklāmas otrajā daļā kā atsevišķs paziņojums pirms teksta: “самый большой выбор” (“pati lielākā izvēle”). Paziņojums “cамые низкие цены в Латвии” (“pašas zemākās cenas Latvijā”) nav sasaistīts ar kādu konkrētu norādi, ka tas varētu attiekties tikai uz kādu atsevišķu SIA “SiltumaEksperts” piedāvāto preču grupu, kas uzskaitītas Reklāmas pirmajā daļā, piemēram, SIA “SiltumaEksperts” norādītajiem cietā kurināmā apkures katliem vai gāzes katliem. Turklāt 20.07.2006. sarunu protokolā SIA “SiltumaEksperts” pārstāvji norādījuši, ka, veicot konkurentu cenu aptauju, secināts, ka SIA “SiltumaEksperts” piedāvā gan lētākos katlus, gan dūmvadus, un šī iemesla dēļ SIA “SiltumaEksperts” Reklāmā sniegusi paziņojumu “cамые низкие цены в Латвии” (“pašas zemākās cenas Latvijā”). Tādējādi SIA “SiltumaEksperts” būtībā apliecinājusi, ka, sniedzot Reklāmas paziņojumu “cамые низкие цены в Латвии” (“pašas zemākās cenas Latvijā”), ir ņēmusi vērā un tas attiecas ne tikai uz cietā kurināmā apkures katliem un gāzes katliem, bet arī uz citām precēm, piemēram, dūmvadiem. Tomēr SIA “SiltumaEksperts” nav sniegusi apsvērumus, kāda iemesla dēļ Reklāmas vēstījuma saņēmējiem no Reklāmas teksta tomēr būtu uztverams, ka informācija par pašām zemākajām cenām saistāma tikai ar apkures katliem un dūmvadiem, bet ne ar pārējām Reklāmā norādītajām precēm. Konkurences padome uzskata, Reklāmā nepastāvot skaidrai norādei vai ierobežojumiem, uz kādām tieši precēm attiecas paziņojums “cамые низкие цены в Латвии” (“pašas zemākās cenas Latvijā”), šāda Reklāmas vēstījuma saņēmējiem ir saprotams, ka viszemākās cenas Latvijā ir visām precēm, kuras tiek piedāvātas SIA “SiltumaEksperts” salonā un kuras uzskaitītas Reklāmā – apkures katli, keramiskie dūmvadi, krāsnis, kamīni, kondicionieri. Ja tirgus dalībnieks faktiski nepiedāvā zemākās cenas visām precēm, kas tiek norādītas Reklāmā, kurā sniegts vispārināts paziņojums par pašām zemākajām cenām, bet pamatoti uzskata, ka piedāvā zemākās cenas kādām konkrētām precēm, reklāmā šāda informācija patērētājiem nepārprotamā veidā ir jāsniedz. Pretējā gadījumā, ja reklāmā tiek sniegts minētā satura vispārināts paziņojums, Reklāmas vēstījuma saņēmēji var izdarīt savu izvēli par labu jebkurai no Reklāmā norādītajām precēm un tādējādi tikt maldināti. Turklāt šāda satura Reklāma var ietekmēt ne tikai patērētāju ekonomisko rīcību, bet, ņemot vērā, ka paziņojums “cамые низкие цены в Латвии” (“pašas zemākās cenas Latvijā”) demonstrē reklāmdevēja pārākumu pār citiem tirgus dalībniekiem, kaitēt arī konkurentiem, kas Reklāmā norādītajām precēm piedāvā zemākas vai tādas pašas cenas. Līdz ar to Konkurences padome noraida SIA “SiltumaEksperts” argumentu, ka Reklāmā ietvertais paziņojums “cамые низкие цены в Латвии” (“pašas zemākās cenas Latvijā”) ir attiecināms uz cietā kurināmā apkures katliem, gāzes katliem un dūmvadiem, bet nav saistāms ar šajā pašā Reklāmā norādītajām krāsnīm.
Ņemot vērā to, ka iesniedzēja iebildumi būtībā ir par SIA “SiltumaEksperts” Reklāmas paziņojumā “cамые низкие цены в Латвии” (“pašas zemākās cenas Latvijā”) sniegtās informācijas neatbilstību faktiskajiem apstākļiem attiecībā uz krāsnīm, Konkurences padome šajā lēmumā uzskata par pamatotu un pietiekamu izvērtēt Reklāmā sniegtā paziņojuma “cамые низкие цены в Латвии” (“pašas zemākās cenas Latvijā”) atbilstību Reklāmas likuma noteikumiem tikai tiktāl, cik tas attiecas uz sniegto informāciju par krāsnīm.
Vienlaikus Konkurences padome, izvērtējot Reklāmā ietverto paziņojumu “cамые низкие цены в Латвии” (“pašas zemākās cenas Latvijā”), norāda, ka šāda paziņojuma saturs, tas ir, tā atbilstība faktiskajiem apstākļiem, ir pakļauts patiesības pārbaudei.
(33) Konkurences padome atbilstoši Reklāmas likuma 15.panta pirmajai daļai 30.06.2006. vēstulē Nr.1517 uzaicināja SIA “SiltumaEksperts” iesniegt pierādījumus, kas apstiprina Reklāmas, kurā norādīts, ka SIA “SiltumaEksperts” piedāvātās krāsnis ir vislētākās Latvijā, atbilstību Reklāmas likuma prasībām.
SIA “SiltumaEksperts” ne 06.07.2006. vēstulē, ne 29.07.2006. tikšanās laikā ar Konkurences padomes Biroja amatpersonu, ne visā lietas izpētes gaitā nav iesniegusi pierādījumus, kas pamato Reklāmā ietvertā paziņojuma, ka SIA “SiltumaEksperts” piedāvātajām krāsnīm ir pašas zemākās cenas Latvijā, atbilstību patiesajai situācijai 2006.gada jūnijā. SIA “SiltumaEksperts” nav sniegusi, piemēram, informāciju, ka tā ir veikusi kādu cenu pētījumu, kura rezultātā būtu konstatēts, ka SIA “SiltumaEksperts” piedāvāto krāšņu cenas ir viszemākās Latvijā, salīdzinot ar citiem tirgus dalībniekiem, vai citu informāciju, no kuras būtu secināms, ka SIA “SiltumaEksperts” piedāvā krāsnis ar pašām zemākajām cenām Latvijā.
SIA “SiltumaEksperts”, sniedzot paskaidrojumus 20.07.2006., norādījusi, ka konkrēto modeļu krāsnis, kādas ir nopērkamas SIA “SiltumaEksperts” salonā, Latvijā iespējams iegādāties tikai SIA “SiltumaEksperts” salonā vai pie tās dīleriem, jo SIA “SiltumaEksperts” līgumā ar ražotāju ietverts ekskluzivitātes nosacījums, tas ir, ka krāšņu modeļus, kurus no ražotāja iegādājas SIA “SiltumaEksperts”, neviens cits tirgus dalībnieks no Latvijas nevar iegādāties. Savukārt SIA “SiltumaEksperts” ar tās dīleriem pastāv vienošanās, ka visām precēm, kuras dīleri iegādājas no SIA “SiltumaEksperts”, mazumtirdzniecības cenām veikalos jābūt vienādām ar SIA “SiltumaEksperts” mazumtirdzniecības cenām. Līdz ar to atbilstoši SIA “SiltumaEksperts” rīcībā esošajai informācijai Latvijā konkrēto modeļu krāsnis, kādas nopērkamas SIA “SiltumaEksperts” salonā un reklamētas radio PIK 100 FM, mazumtirdzniecībā iespējams iegādāties tikai par vienu cenu. Pie šādiem apstākļiem Konkurences padome secina, ka saskaņā ar SIA “SiltumaEksperts” sniegto informāciju Reklāmā ietvertais paziņojums “cамые низкие цены в Латвии” (“pašas zemākās cenas Latvijā”) nemaz nevarētu būt objektīvs, jo, ievērojot SIA “SiltumaEksperts” sniegto informāciju, tās piedāvātās krāsnis Latvijā nekur nav iespējams iegādāties dārgāk kā par cenu, ko noteikusi SIA “SiltumaEksperts”.
Konkurences padome noraida SIA “SiltumaEksperts” argumentu, ka Reklāmā bijusi runa par to, ka pie SIA “SiltumaEksperts” un tās dīleriem ir viszemākās cenas salīdzinājumā ar citiem izplatītājiem, jo Reklāmā šāda informācija nav sniegta. Tieši pretēji, Reklāmā uzsvērti norādīts vienīgi salons “Siltuma eksperts” un tā atrašanās vieta – Čaka ielā 133. Turklāt, pat pieņemot, ka Reklāmā tiktu reklamētas SIA “SiltumaEksperts” un tās dīleru piedāvātās krāsnis, SIA “SiltumaEksperts” aprakstītajā tiesiskajā situācijā, tas ir, ka šādas krāsnis nav nopērkamas pie citiem tirgus dalībniekiem Latvijā, kas nav SIA “SiltumaEksperts” dīleri, šāds Reklāmas paziņojums nebūtu uzskatāms par korektu, jo, nepastāvot alternatīvai izvēles iespējai, nav objektīvi sniegt informāciju par pašām zemākajām cenām Latvijā.
(34) Konkurences padome lietas izpētes gaitā ir veikusi tirgus dalībnieku aptauju par to tirdzniecībā piedāvāto krāšņu cenām 2006.gada jūnijā. Pretēji SIA “SiltumaEksperts” norādītajam, ka Latvijā konkrēto modeļu krāsnis, kādas pārdod SIA “SiltumaEksperts”, iespējams iegādāties tikai SIA “SiltumaEksperts” salonā vai pie tās dīleriem, lietas izpētes gaitā ir noskaidrots, ka šādu konkrēto modeļu krāsnis var iegādāties arī pie citiem tirgus dalībniekiem, piemēram, SIA “Senuku tirdzniecības centrs” (veikalā “SENUKAI”, Rīgā, Brīvības ielā 372) un pie tā vairumtirdzniecības klientiem. Nav apstiprinājies arī SIA “SiltumaEksperts” apgalvojums, ka tās dīleru mazumtirdzniecības cenas vienmēr atbilst SIA “SiltumaEksperts” salonā piedāvāto preču cenām, jo, piemēram, SIA “Aile” krāsni ST 4102 2006.gada jūnijā piedāvājusi par atšķirīgu cenu.
Tabula Nr.1. Mazumtirdzniecības cenas vienādo modeļu krāsnīm 2006.gada jūnijā
Krāsns modelis |
SIA “Siltuma Eksperts” |
SENUKAI |
www.euro shop.lv |
www.neo storel.lv |
SIA “Aile” (Meistars) |
SIA “Ziemeļblāzma” |
||
ST 505C |
99* |
99 |
99 |
86,63 |
||||
ST 0147 |
199* |
180 |
185 |
199 |
165–220 |
159 |
||
ST 4102 |
199* |
185 |
199 |
229 |
249 |
|||
Jotul F 602N |
159 |
148 |
159 |
150 |
150 |
159 |
||
Jotul F 3 BP |
459 |
427 |
459 |
422 |
||||
Vega |
359 |
334 |
359 |
330 |
||||
Saturn |
499 |
464 |
499 |
412 |
||||
Orion (bez st.) |
199 |
185 |
199 |
185 |
||||
Orion (ar st.) |
229 |
213 |
229 |
210 |
||||
Budafok |
99* |
94 |
86–90 |
|||||
Jotul F 220 BP |
669 |
669 |
||||||
Jotul F 220 GP |
699 |
699 |
642 |
|||||
Jotul F 3 Oge |
894 |
894 |
838 |
|||||
Jotul F 3 IVE |
899 |
899 |
826 |
|||||
Jotul F 400 BP |
1022 |
1022 |
958 |
|||||
Jotul F 500 BP |
1171 |
1171 |
1076 |
|||||
Jotul F 600 BP |
1403 |
1403 |
1290 |
|||||
Monta CH–04 |
279* |
339 |
256 |
279 |
||||
ST 246 |
339 |
339 |
311 |
339 |
||||
ST 245 |
249 |
249 |
||||||
ST 247 |
369* |
339 |
||||||
Leo |
389* |
369 |
339 |
|||||
Jotul F 3 BP |
459 |
427 |
459 |
|||||
Jotul F 100 BP |
469 |
436 |
469 |
431 |
||||
Jotul F 118 BP |
499 |
499 |
458 |
|||||
Saturn |
499 |
464 |
499 |
412 |
||||
Jotul F 601 BP |
129 |
129 |
122 |
|||||
Jotul F 8 TD BP |
598 |
598 |
549 |
* – akcijas cenas, kuras bija spēkā 2006.gada jūnijā
Tabulā Nr.1 sniegta informācija par SIA “SiltumaEksperts”, tās dīlera SIA “Aile”, SIA “Senuku tirdzniecības centrs” un tās dīlera SIA “Ziemeļblāzma” piedāvāto krāšņu mazumtirdzniecības cenām, kā arī par interneta veikalu piedāvāto krāšņu cenām 2006.gada jūnijā. Tabulā atspoguļota informācija par tām vienādo modeļu krāsnīm, kuras 2006.gada jūnijā bija nopērkamas gan pie SIA “SiltumaEksperts”, gan pie citiem tirgus dalībniekiem.
Pārbaudot lietā apkopoto informāciju, Konkurences padome secina, ka Latvijā 2006.gada jūnijā patērētājiem bija iespējams iegādāties SIA “SiltumaEksperts” piedāvātās krāsnis par tādām pašām cenām vai zemākām nekā SIA “SiltumaEksperts” salonā. Pie šādiem apstākļiem, t. sk. ievērojot lēmuma 32.punktā konstatēto, Reklāma, kurā sniegts paziņojums “cамые низкие цены в Латвии” (“pašas zemākās cenas Latvijā”) atzīstama par maldinošu reklāmu Reklāmas likuma 8.panta otrās daļas izpratnē. Arī konstatētais fakts, ka SIA “Aile” veikalā un interneta veikalos www.220.lv un www.euroshop.lv kopā trīs modeļu krāsnīm cenas bijušas lielākas nekā SIA “SiltumaEksperts” salonā, nemaina iepriekš minētos secinājumus par Reklāmas maldinošo raksturu.
(35) Turklāt Konkurences padome lietas izpētes ietvaros ir veikusi pētījumu par vairāku tirgus dalībnieku piedāvāto dažādu modeļu vienas jaudas kategorijā ietilpstošo krāšņu cenām 2006.gada jūnijā.
Konkurences padome noraida SIA “SiltumaEksperts” argumentu, ka krāsnis ir salīdzināmas tikai tad, ja tās ir pilnīgi vienādas. Atbilstoši tirgus dalībnieku SIA “Ariento”, SIA “Tinums”, SIA “Senuku tirdzniecības centrs”, kā arī SIA “SiltumaEksperts” sniegtajai informācijai primārais kritērijs, patērētājiem izvēloties krāsnis, ir jauda un apsildāmā platība. Galvenā krāšņu funkcija ir telpu apsildīšana. Savukārt no krāsns jaudas aprēķina apkurināmo platību. Turklāt SIA “SiltumaEksperts” 06.07.2006. vēstulē kā savus konkurentus krāšņu izplatīšanas tirgū norādījusi tirgus dalībniekus – SIA “Kamīndizains”, SIA “SB Siltumtehnika”, kuri izplata dažādu modeļu krāsnis, t.sk. SIA “Frebtols”, kas izplata metāla, nevis čuguna krāsnis. Ņemot vērā to, ka par konkurentiem uzskatāmi tādi uzņēmumi, kuri piedāvā savstarpēji aizvietojamas preces vai pakalpojumus, kā arī to, ka atbilstoši SIA “SiltumaEskperts” sniegtajai tās rīcībā esošajai informācijai tādu pašu modeļu krāsnis kā SIA “SiltumaEksperts” Latvijā izplata tikai tās dīleri, secināms, ka SIA “SiltumaEksperts” tomēr par aizvietojamām uzskata arī atšķirīgu modeļu krāsnis, kuras izplata tās konkurenti. Turklāt SIA “SiltumaEksperts” arī atzinusi, ka ir nozīmīgs konkurents SIA “Ariento”, norādot, ka SIA “Ariento” strādā ar produkciju, kas veido šauru SIA “SiltumaEksperts” preču sortimenta daļu. Tādējādi SIA “SiltumaEskperts” atzīst, ka SIA “Ariento” un SIA “SiltumaEksperts” ir konkurenti noteiktā konkrētajā preču tirgū, jo abi uzņēmumi izplata cietā kurināmā krāsnis. Bez tam SIA “SiltumaEksperts” pārstāvji 20.07.2006. tikšanās laikā ar Konkurences padomes amatpersonu norādījuši, ka cilvēkiem, kuri pērk krāsnis, nav nozīmes, vai tās ir no metāla vai čuguna. No minētā secināms, ka konkurentu piedāvāto krāšņu savstarpējā aizvietojamība nav saistīta tikai ar krāšņu piederību konkrētajiem modeļiem.
Ievērojot iepriekš minēto, par noteicošo kritēriju dažādu tirgus dalībnieku piedāvāto krāšņu salīdzināšanai atzīstama krāsns jauda/apsildāmā platība.
Tabula Nr.2. Mazumtirdzniecības
cenas dažādu modeļu vienas jaudas/
apsildāmās platības kategorijā esošajām krāsnīm 2006.gada
jūnijā
Jauda |
SIA “Siltuma Eksperts” |
SIA “Tinums” |
SIA “DEPO DIY” |
SIA “Ariento” |
SIA “Aile” |
4–4,5 kW |
ST 505 C (4,5 kW) Ls 99 ST 506 (4,5 kW) Ls 159 Tautas krāsniņa (4,5 kW) Ls 119 ST 2105 (4,5 kW) Ls 129 Orion (bez st. d.) (4 kW) Ls 199 Orion (ar st. d.) (4 kW) Ls 229 |
Trīs veidu metāla krāsnis cenās no Ls 70 – 95 (apsildāmā platība 25–50 m², 25–55 m², 30–65 m²) |
Kamīnkrāsns Milano (4 kW) Ls 150 Saliekama čuguna krāsns (4 kW) Vienybe BK 440 Ls 129 Saliekama čuguna krāsns (4 kW) Vienybe BK 540 Ls 134 |
7 (4 kW) Ls 89 |
|
Jauda |
SIA “Siltuma Eksperts” |
SIA “Tinums” |
SIA “DEPO DIY” |
SIA “Ariento” |
SIA “Aile” |
5–6 kW |
Jotul F–601 N BP (5,5 kW) Ls 129 Jotul F 602N (6 kW) Ls 159 Jotul F 100 BP (5,5 kW) Ls 469 Jotul F 3 BP (6 kW) Ls 459 Jotul F 3 IVE (6 kW) Ls 899 Jotul F 3 OGE (6 kW) Ls 894 Vega (6 kW) Ls 359 CH 1001 Elba (6 kW) Ls 199 CH 04 Monta (6 kW) Ls 279 |
Kamīnkrāsns Narva (6 kW) Ls 222 Bergen (6 kW) Ls 165 |
203S (6 kW) Ls 129 AT–25 (6 kW) Ls 99 286E (6 kW) Ls 149 |
||
7 kW |
Jotul F 118 BP (7 kW) Ls 499 ST–0147 (7,5 kW) Ls 199 |
302 (7 kW) Ls 189 P–205 (7 kW) Ls 189 301 (7 kW) Ls 199 |
|||
8–9 kW |
ST 4102 (8 kW) Ls 199 Jotul F 400 BP (8 kW) Ls 1022 Jotul F 500 BP (9 kW) Ls 1171 ST 245 (8,2 kW) Ls 249 Bristol 3 veidu (8 kW) Ls 599–699 Saturn (9 kW) Ls 499 |
Metāla krāsns Ls 105 – 110 (apsildāmā platība 50–100 m²) |
Kamīnkrāsns Ladoga Ls 299 |
480 (9 kW) Ls 175 AT–500 (9 kW) Ls 149 ST–206 (9 kW) Ls 207 AT–45 (9 kW) Ls 146 |
|
10 –12 kW |
ST 247 (10 kW) Ls 369 Jotul F 8 (11 kW) Ls 598 Jotul F 600 BP (10 kW) Ls 1403 ST 246 (10 kW) Ls 339 ST 244 LEO (11,5 kW) Ls 389 |
Kamīnkrāsns Rejn (10 kW) Ls 425 |
97 (10 kW) Ls 259 289S (12 kW) Ls 299 FS270S (12 kW) Ls 255 430 (10 kW) Ls 212 106D (10 kW) Ls 249 77 (10 kW) Ls 289 282S (12 kW) Ls 289 |
Elegant (12 kW) Ls 171,60 Kamīnkrāsns Komfort (12 kW) Ls 291,20 Kamīnkrāsns Favorit (11kW) Ls 324,48 |
Atbilstoši SIA “Ariento” sniegtajai informācijai tās izplatīto krāšņu vairumtirdzniecības cenas tabulā Nr.2 norādītajām krāsnīm ir šādas: modelim 7 – Ls **; 203S – Ls **; AT-25 – Ls **; 286E – Ls **; 302 – Ls **; P-205 – Ls **; AT-500 – Ls **; AT-45 – Ls **; 480 – Ls **; ST 206 – Ls **; 97 – Ls **; 301 – Ls **; 289S – Ls **; FS270S – Ls **; 430 – Ls **; 106D – Ls **; 77 – Ls **; 282S – Ls **. (**). Tādējādi, salīdzinot ar SIA “SiltumaEksperts” izplatīto krāšņu vairumtirdzniecības cenām, kas ir par 20 % zemākas nekā mazumtirdzniecības cenas, vairākām SIA “Ariento” piedāvātajām krāsnīm 2006.gada jūnijā bija zemākas vairumtirdzniecības cenas nekā SIA “SiltumaEksperts” piedāvātajām krāsnīm.
Pārbaudot lietā apkopoto informāciju, Konkurences padome secina, ka Latvijā 2006.gada jūnijā patērētājiem un dīleriem bija iespējams iegādāties krāsnis, kuras ietilpst vienā jaudas/apsildāmās platības kategorijā, arī par zemākām cenām nekā SIA “SiltumaEksperts” piedāvātās krāsnis.
Konkurences padome uzskata, ka lietā nav nozīmes SIA “SiltumaEksperts” argumentam, ka tās izplatītās krāsnis ir kvalitatīvākas, jo atšķirībā no SIA “Ariento” SIA “SiltumaEksperts” piedāvātajām krāsnīm ir iekšējās dubultsienas. Reklāmā nav norādīts uz to, ka SIA “SiltumaEksperts” piedāvātās krāsnis ir īpaši kvalitatīvas vai ar kādu papildu komplektāciju un ka tādējādi Reklāmas paziņojums “pašas zemākās cenas Latvijā” attiecas un ir uztverams saistībā ar kādas konkrētas specifikācijas precēm. Turklāt lietā vispār nav strīda par tirgus dalībnieku izplatīto krāšņu kvalitāti. Tāpat lietā nav nozīmes arī SIA “SiltumaEksperts” paskaidrojumiem, ka tās salons ir viens no lielākajiem un krāšņākajiem Latvijā, salonā strādā augsti kvalificēti pārdevēji un ka SIA “SiltumaEksperts” ir Latvijas Tirgotāju asociācijas rīkotā konkursa “Latvijas labākais tirgotājs” 2005.gada laureāts, jo konkrētās lietas ietvaros nozīme ir vienīgi tam, vai SIA “SiltumaEksperts” piedāvātās krāsnis 2006.gada jūnijā bija ar viszemākajām cenām Latvijā, tas ir, vai tās bija vislētākās, kas ir vienīgais pamats šāda apgalvojuma izmantošanai Reklāmā.
(36) Konkurences padome norāda, ka apgalvojumam, ka kāda tirgus dalībnieka piedāvātajām precēm ir pašas zemākās cenas Latvijā, ir liela nozīme, tas piesaista uzmanību un tiek uztverts nopietni no Reklāmas mērķauditorijas puses. Patērētājiem kopumā ir svarīgi iegādāties līdzvērtīgas preces pēc iespējas lētāk, bet savukārt dīleriem – preču vairumtirdzniecības klientiem – līdzvērtīgu preču iegāde par zemākajām vairumtirdzniecības cenām ir būtiska to veiksmīgai komerciālai darbībai. Turklāt ar paziņojumu, ka tirgus dalībnieks Reklāmā minētās preces piedāvā par pašām zemākajām cenām Latvijā, viennozīmīgi tiek norādīts, ka tieši pie Reklāmas devēja visām precēm ir viszemākās cenas un nekur citur Latvijā šādas preces nav iespējams iegādāties par zemākām cenām. Šāda Reklāmas vēstījuma saņēmēji var pieņemt lēmumu iegādāties krāsnis tieši pie reklāmdevēja bez jebkādas tirgus izpētes vai cenu aptaujas pie citiem tirgus dalībniekiem. Tādējādi Reklāmas paziņojums “cамые низкие цены в Латвии” (“pašas zemākās cenas Latvijā”), kas, kā konstatēts šī lēmuma 33.,34. un 35.punktā, neatbilst faktiskajiem apstākļiem, var kaitēt konkurentiem un ietekmēt personu ekonomisko lēmumu, maldinot par patieso situāciju tirgū.
Ievērojot iepriekš minēto, šī lēmuma 32.,33.,34. un 35.punktā konstatēto, Konkurences padome secina, ka SIA “SiltumaEksperts” Reklāma ar paziņojumu “cамые низкие цены в Латвии” (“pašas zemākās cenas Latvijā”) ir maldinoša, jo Latvijā 2006.gada jūnijā pie citiem tirgus dalībniekiem bija iespējams gan vairumtirdzniecībā, gan mazumtirdzniecībā par zemākām cenām nekā pie SIA “SiltumaEksperts” iegādāties gan tādu pašu modeļu krāsnis kā SIA “SiltumaEksperts” piedāvātās, gan arī citu modeļu krāsnis, kuras pēc patērētāju izvēlei noteicošiem kritērijiem ir salīdzināmas ar SIA “SiltumaEksperts” piedāvātajām krāsnīm. Tādējādi Konkurences padome uzskata, ka, izplatot apstrīdēto Reklāmu ar paziņojumu “pašas zemākās cenas Latvijā”, SIA “SiltumaEksperts” ir pārkāpusi Reklāmas likuma 8.pantā noteikto maldinošas reklāmas aizliegumu.
(37) Reklāmas likuma 14.panta trešajā daļā noteikts, ka Uzraudzības iestāde pieņem vismaz vienu no Reklāmas likuma 15.panta ceturtajā daļā minētajiem lēmumiem, ja konstatē, ka reklāma neatbilst normatīvo aktu prasībām… Ņemot vērā, ka SIA “SiltumaEksperts” Reklāmā informācija sniegta tikai par SIA “SiltumaEksperts” cenām konkrētā laika posmā, tas ir, 2006.gada jūnijā, kā arī to, ka Reklāma izplatīta tikai 2006.gada jūnijā, Konkurences padome uzskata, ka nav lietderīgi SIA “SiltumaEksperts” piemērot kādu no Reklāmas likuma 15.panta ceturtajā daļā noteiktajiem tiesiskajiem pienākumiem, bet ir uzsākama lietvedība administratīvā pārkāpuma lietā.
Konkurences padome, ņemot vērā minēto un pamatojoties uz Reklāmas likuma 8.pantu, 10.panta pirmo, otro un trešo daļu, 13.panta pirmo daļu, 14.panta trešo daļu, 15.panta ceturtās daļas 5.punktu, piekto, sesto un septīto daļu un Administratīvā procesa likuma 5. un 12.pantu,
nolēma:
1) Atzīt, ka SIA “SiltumaEksperts”, izplatot apstrīdēto reklāmu ar paziņojumu “самые низкие цены в Латвии” (“pašas zemākās cenas Latvijā”), ir pārkāpusi Reklāmas likuma 8.pantā noteikto maldinošas reklāmas aizliegumu.
2) Uzsākt lietvedību Latvijas administratīvo pārkāpumu kodeksa 166.¹³ panta otrajā daļā paredzētā administratīvā pārkāpuma lietā.
Konkurences padomes lēmuma nolemjošās daļas 1.punktu saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas.
(**) – Ierobežotas pieejamības informācija.
Konkurences padomes priekšsēdētāja I.Jaunzeme