Konkurences padomes lēmums Nr.74
Publiskojamā versija
Rīgā 2006.gada 12.jūlijā (prot.Nr.42, 6.§)
Par tirgus dalībnieku apvienošanos
Lieta Nr. 1440/06/05/15
Par SIA “LUKoil Baltija R” 12.06.2006. ziņojumu par apvienošanos
Konkurences padome 2006. gada 14. jūnijā saņēma SIA “LUKoil Baltija R” (turpmāk – Lukoil) ziņojumu par nekustamā īpašuma (zemesgabala, uz tā esošu degvielas un gāzes uzpildes staciju un tās iekārtas) iegādi no SIA “Linko Lat” (turpmāk – Linko Lat) Siguldas pagastā, Rīgas rajonā (turpmāk – Ziņojums). Ziņojums bija pilnībā noformēts saskaņā ar Ministru kabineta 26.10.2004. noteikumiem Nr.897 “Kārtība, kādā iesniedzams un izskatāms ziņojums par tirgus dalībnieku apvienošanos”, tādēļ par pilna Ziņojuma saņemšanas datumu saskaņā ar Konkurences likuma 16.panta pirmo daļu uzskatāms 14.06.2006.
Izvērtējot Ziņojumā ietverto un papildus iegūto informāciju, Konkurences padome
konstatēja:
1. Lukoil ir LR Uzņēmumu reģistrā ar Nr. 40003134777 reģistrēta sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kuras vienīgais dalībnieks ir Nīderlandes kompānija Lukoil Europe Holdings BV (no 24.02.2004.) un kuras galvenie darbības virzieni ir naftas produktu vairumtirdzniecība, mazumtirdzniecība, kuģu bunkurēšana u.c. darbība saskaņā ar statūtiem. Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk – VID) ir izsniedzis Lukoil licenci BM Nr. 00000000101 (derīga no 03.09.2004.) naftas produktu mazumtirdzniecībai. Lukoil neto apgrozījums Latvijā 2005.finanšu gadā bija Ls 86530 145.
Linko Lat ir LR Uzņēmumu reģistrā ar Nr. 40103154375 reģistrēta sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kuras īpašnieks un viens dalībnieks, kuram pieder 100% kapitāla daļas ir viena fiziskā persona. Linko Lat galvenie komercdarbības veidi ir autodegvielas mazumtirdzniecība, automobiļu apkope un remonts, operācijas ar nekustamo īpašumu u.c. darbība saskaņā ar statūtiem. Linko Lat saistītie uzņēmumi ir SIA “Kaftoil” un SIA “Baltiktrans”.
Konkurences likuma 15.panta otrās daļas 1.punkts nosaka, ka tirgus dalībnieki, kuri nolēmuši apvienoties kādā no šā panta pirmajā daļā paredzētajiem veidiem, pirms apvienošanās iesniedz Konkurences padomei par to ziņojumu saskaņā ar šā likuma 16.pantu, ja apvienošanās dalībnieku kopējais apgrozījums iepriekšējā finanšu gadā ir bijis ne mazāks kā 25 miljoni latu. Saskaņā ar Ministru kabineta 26.10.2004. noteikumu Nr.897 “Kārtība, kādā iesniedzams un izskatāms ziņojums par tirgus dalībnieku apvienošanos” aprēķinātais Lukoil apgrozījums Latvijas teritorijā un SIA “Linko Lat” apgrozījums, kas gūts no iznomājamiem aktīviem, pārsniedz Konkurences likuma 15.panta otrās daļas 1.punktā noteikto kopējo apgrozījumu 25 mlj.
2. Apvienošanās paredzēta, Lukoil noslēdzot pirkuma–pārdevuma līgumu (Nekustamā īpašuma un degvielas uzpildes stacijas iekārtu pirkuma līguma projekts) ar Linko Lat un nopērkot Linko Lat aktīvus – (**) Siguldas pagastā, Rīgas rajonā, (**) (līguma projekta 1.1.punkts). Līgums stājas spēkā pēc Pušu parakstīšanas un LR Konkurences padomes apvienošanās atļaujas saņemšanas (5.1.punkts), un Lukoil iegūst īpašuma tiesības (**) (4.3.punkts).
Ziņojumā norādīts, ka Lukoil (**).
Saskaņā ar Konkurences likuma 15.panta pirmās daļas 3.punktu un Ziņojumu paziņotais darījums ir apvienošanās Konkurences likuma izpratnē.
3. Ziņojumā norādīts darījuma mērķis – Lukoil veiks komercdarbību, izmantojot no Linko Lat nopirkto degvielas uzpildes staciju. Ziņojumā norādīts, ka Lukoil (**).
Ziņojumā ir identificēts šāds konkrētās preces tirgus, kurā darbojas Lukoil un Linko Lat un kurš tiktu ietekmēts apvienošanās rezultātā – benzīna un dīzeļdegvielas mazumtirdzniecības tirgus. Ziņojumā ir definēts konkrētais ģeogrāfiskais tirgus – Sigulda un tās apkārtne (līdz 2 km).
Ņemot vērā iepriekš pieņemtos lēmumus lietās Nr.763/05/05/21 un Nr.1583/05/05/32 , Konkurences padome piekrīt šādam konkrētā tirgus definējumam – benzīna un dīzeļdegvielas mazumtirdzniecības tirgus Siguldas pilsētā un tās apkārtnē, – nosakot, ka par “apkārtni” uzskatāma ģeogrāfiskā teritorija 2 līdz 3 km aiz Siguldas administratīvajām robežām.
Ievērojot to, ka SIA “Linko Lat” DUS atrodas Veclaicenes šosejas, kas ir valsts nozīmes galvenais autoceļš, tiešā tuvumā un daļu pircēju veido tranzīta braucēji, iespējams, līdzīgi konkurences apstākļi varētu pastāvēt arī tirgus dalībniekiem, kuru DUS ir izvietoti autoceļa A2 tiešā tuvumā. Tādējādi kā otrs iespējamais ģeogrāfiskais tirgus var tikt noteikts valsts nozīmes galvenais autoceļš A2 (Rīga – Veclaicene) visā tā garumā vai kādā tā posmā, tomēr, ņemot vērā to, ka pašlaik neviens Lukoil DUS neatrodas autoceļa A2 tiešā tuvumā posmā Rīga – Veclaicene un tāpēc koncentrācija neveidojas, tad Konkurences padome atstāj konkrētā ģeogrāfiskā tirgus definīciju atvērtu.
4. Benzīna un dīzeļdegvielas mazumtirdzniecības tirgū Siguldas pilsētā un tās apkārtnē pirms apvienošanās darbojās tirgus dalībnieki: SIA “Sezams” ar vienu DUS Vidzemes šosejā 69, SIA “Magnēts S” ar vienu DUS Vidzemes šosejā 69, SIA “Latvijas Nafta MPVAS” ar vienu DUS Vidzemes šosejā 69, SIA “Latvija Statoil” ar vienu DUS Vidzemes šosejā 12, un SIA “Linko Lat” ar vienu DUS Veclaicenes šosejas 38.km.
Pašlaik Lukoil DUS neatrodas autoceļa A2 tiešā tuvumā posmā Rīga – Veclaicene.
5. Lukoil un Linko Lat konkrētajā tirgū ir konkurenti, tādēļ apvienošanās uzskatāma par horizontālu apvienošanos.
Konkurences likuma 16.panta trešā daļa nosaka, ka Konkurences padome ar lēmumu aizliedz apvienošanos, kuras rezultātā rodas vai nostiprinās dominējošais stāvoklis vai var tikt būtiski samazināta konkurence jebkurā konkrētajā tirgū. Konkurences padome var atļaut šādu apvienošanos, nosakot tirgus dalībniekam saistošus noteikumus, kuri novērš apvienošanās negatīvās sekas attiecībā uz konkurenci.
Izvērtējot situāciju pirms un pēc Lukoil darījuma noslēgšanas ar Linko Lat, Konkurences padome secina, ka pēc Lukoil nekustamo īpašumu iegādes no Linko Lat konkurences situācija benzīna un dīzeļdegvielas mazumtirdzniecības tirgū Siguldas pilsētā un tās apkārtnē, kā arī uz autoceļa A2 nemainīsies. Konkurences padome norāda, ka situācija konkrētajā tirgū analizēta, ņemot vērā Lukoil sniegto informāciju. Pirkuma – pārdevuma līguma noslēgšanas rezultātā degvielas tirgus koncentrācija nepalielināsies, un šī iemesla dēļ nav nepieciešams veikt papildu izpēti.
Konkurences padome, izvērtējot minētos apstākļus, secina, ka šīs apvienošanās rezultātā neveidojas un nenostiprinās Lukoil dominējošais stāvoklis, kā arī neveidojas būtisks konkurences samazinājums konkrētajā tirgū.
Ņemot vērā iepriekš minēto un pamatojoties uz Konkurences likuma 2. pantu, 6.panta pirmās daļas 4.punktu, 8.panta pirmās daļas 5.punktu, 15.panta pirmās daļas 3. punktu un otrās daļas 1.punktu, 16 panta pirmo un ceturto daļu un Ministru kabineta 26.10.2004. noteikumiem Nr.897 “Kārtība, kādā iesniedzams un izskatāms ziņojums par tirgus dalībnieku apvienošanos”, Konkurences padome
nolēma:
atļaut apvienošanos, SIA “Lukoil Baltija R” noslēdzot pirkuma – pārdevuma līgumu ar SIA “Linko Lat” par Nekustamā īpašuma ar nosaukumu “Lorupīte” Siguldas pagastā, Rīgas rajonā, iegādi.
Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu viena mēneša laikā no šā lēmuma spēkā stāšanās dienas.
(**) Ierobežotas pieejamības informācija.
1 Konkurences padomes 26.10.2005. lēmums Nr.55 (“Latvijas Vēstnesis” 15.11.2005. Nr.182)
2 Konkurences padomes 31.05.2006. lēmums Nr.51 (www.competition.lv )
Konkurences padomes priekšsēdētāja v.i. T.Jefremova