Konkurences padomes atzinums
2000.gada 21.decembrī
Prot.Nr.49, 3.§
Par ziņojuma par apvienošanos iesniegšanas nepieciešamību
Konkurences padome 30.10.2000. saņēma SIA "Narvesen Baltija" Ziņojumu par a/s "Preses apvienība" akciju pirkumu (turpmāk - Ziņojums). Tā kā pilnīgu informāciju (ieskaitot papildus iesniegtās ziņas) no SIA "Narvesen Baltija" Konkurences padome saņēma 29.11.2000. un 12.12.2000., tad par SIA "Narvesen Baltija" Ziņojuma iesniegšanas datumu Konkurences padomē tiek uzskatīts 12.12.2000.
Uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību apvienošanās kārtība ir noteikta Konkurences likuma IV nodaļas noteikumos. Lai tirgus dalībnieki iegūtu juridisko drošību par plānoto apvienošanās darījumu, tiem ir iespēja saņemt Konkurences padomes atzinumu par to, vai plānotais apvienošanās darījums ir vai nav jāpaziņo, tas nozīmē, vai darījumam ir nepieciešama Konkurences padomes atļauja. Atļauja ir nepieciešama tiem plānotajiem darījumiem, kas atbilst kādam no Konkurences likuma 19. panta pirmajā daļā minētajiem apvienošanās veidiem un ja apvienošanās dalībnieku uzņēmējdarbības rādītāji atbilst Konkurences likuma 19.panta otrajā daļā izvirzītajiem obligātās paziņošanas kritērijiem. Tātad, lai tirgus dalībniekiem rastos pienākums paziņot, ir jāizpildās trīs obligātajām pazīmēm:
1) apvienošanās paredzēta kā uzņēmumu saplūšana, pievienošanās vai izšķirošas ietekmes iegūšana;
2) apvienošanās dalībnieku kopējais apgrozījums iepriekšējā finansu gadā ir bijis ne mazāks par 25 miljoniem latu. Minētais apvienošanās dalībnieku iepriekšējā finansu gada kopējais apgrozījums ir aprēķināms saskaņā ar Ministru kabineta 03.03.1998. noteikumu Nr.73 "Ziņojuma par uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) apvienošanos iesniegšanas un izskatīšanas kārtība" normām;
3) vismaz viens no apvienošanās dalībniekiem pirms apvienošanās atradies dominējošā stāvoklī konkrētajā tirgū.
Konkurences padome ir izvērtējusi SIA "Narvesen Baltija" un a/s "Preses apvienība" apvienošanās atbilstību minētajiem trīs kritērijiem un konstatēja:
1. SIA "Narvesen Baltija" un a/s "Preses apvienība" apvienošanās ir plānota kā viena tirgus dalībnieka pastāvīgas izšķirošas ietekmes iegūšana pār citiem tirgus dalībniekiem. Šī darījuma rezultātā 2001. gada 1.janvārī SIA "Narvesen Baltija" iegūs īpašuma tiesības uz 85% a/s "Preses apvienība" akcijām. Līdz ar to minētā apvienošanās uzskatāma par apvienošanos Konkurences likuma 19.panta pirmās daļas 3.punkta izpratnē.
2. Konkurences likuma 19.panta otrā daļa nosaka: "Tirgus dalībnieki, kuri nolēmuši apvienoties šā panta pirmajā daļā paredzētajā veidā, iesniedz Konkurences padomei par to ziņojumu izskatīšanai saskaņā ar šā likuma 20.pantu, ja: apvienošanās dalībnieku kopējais apgrozījums iepriekšējā finansu gadā ir bijis ne mazāks par 25 miljoniem latu (..)". Turklāt Ministru kabineta 03.03.1998. noteikumu Nr.73 "Ziņojuma par uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) apvienošanos iesniegšanas un izskatīšanas kārtība" 16. punkts nosaka, ka "aprēķinot kopējo apgrozījumu, netiek ņemti vērā darījumi starp apvienošanās tiešajiem dalībniekiem un saistītajiem uzņēmumiem".
Konkurences padomes rīcībā esošā SIA "Narvesen Baltija" un a/s "Preses apvienība" iesniegtā informācija liecina, ka SIA "Narvesen Baltija" 1999. gada neto apgrozījums ir Ls 3 029 290 (SIA "Narvesen Baltija" gada pārskats par 1999.gadu, peļņas un zaudējumu aprēķins), bet a/s "Preses apvienība" 1999.gada neto apgrozījums Ls 14 673 142 (a/s "Preses apvienība" gada pārskats par 1999.gadu, peļņas un zaudējumu aprēķins). Par savstarpējiem darījumiem starp SIA "Narvesen Baltija", a/s "Preses apvienība" un to saistītajiem uzņēmumiem informācija Konkurences padomei nav iesniegta.
Līdz ar to neizpildās Konkurences likuma 19.panta otrajā daļā noteiktais apgrozījuma kritērijs.
3. Konkurences likuma 19.panta otrā daļa nosaka: "Tirgus dalībnieki, kuri nolēmuši apvienoties šā panta pirmajā daļā paredzētajā veidā, iesniedz Konkurences padomei par to ziņojumu izskatīšanai saskaņā ar šā likuma 20. pantu, ja (..) vismaz viens no apvienošanās dalībniekiem pirms apvienošanās atradies dominējošā stāvoklī konkrētajā tirgū".
Konkurences padome ir konstatējusi, ka konkrētais tirgus, kurā SIA "Narvesen Baltija" un a/s "Preses apvienība" konkurē, ir periodisko preses izdevumu izplatīšanas pakalpojumu tirgus Latvijā, kas sadalās divos atsevišķos tirgos - periodisko preses izdevumu izplatīšana vairumtirdzniecībā pakalpojumu tirgus un periodisko preses izdevumu izplatīšana mazumtirdzniecībā pakalpojumu tirgus.
Ņemot vērā to, ka Latvijas Republikas Centrālā statistikas pārvalde neapkopo informāciju par periodisko preses izdevumu izplatīšanas tirgu, Konkurences padome, izvērtējot situāciju tirgū, vadījās no SIA "Narvesen Baltija", a/s "Preses apvienība" un citu tirgus dalībnieku sniegtās informācijas.
Izvērtējot rīcībā esošo informāciju, Konkurences padome secina, ka periodisko preses izdevumu izplatīšanas vairumtirdzniecībā pakalpojumu tirgū darbojas vairāk kā 20 uzņēmējsabiedrības, lielākās no kurām ir a/s "Preses apvienība", "Preses aģentūra "Santa"", SIA "Preses apgāds", SIA "Preses aģentūra", SIA "Preses serviss", SIA "Press A Pasts" u.c. mazākas uzņēmējsabiedrības. Pēc SIA "Narvesen Baltija" un a/s "Preses apvienība" apvienošanās pieaugs apvienotā uzņēmuma tirgus daļa šajā tirgū.
Savukārt periodisko preses izdevumu izplatīšanas mazumtirdzniecībā pakalpojumu tirgū lielākās ir a/s "Preses apvienība", SIA "Plus punkts", SIA "Andrej & K", bezpeļņas organizācija valsts akciju sabiedrība "Latvijas pasts" (turpmāk BOVAS "Latvijas pasts"), SIA "Press A Pasts" u.c., Latvijas rajonos tādas uzņēmējsabiedrības kā SIA "Prese", SIA "Rīts", SIA "Tip 94", SIA "Randa" (Vidzemē), SIA "AGA" (Kurzemē) u.c. Arī šajā konkrētajā tirgū pēc a/s "Preses apvienība" un SIA "Narvesen Baltija" apvienošanās pieaugs apvienotā uzņēmuma tirgus daļa.
Pēc šobrīd Konkurences padomes rīcībā esošās informācijas un aptuveniem aprēķiniem minētajos periodisko preses izdevumu izplatīšanas pakalpojumu tirgos a/s "Preses apvienība" atrodas dominējošā stāvoklī, jo tās tirgus daļas konkrētajos tirgos pārsniedz 40 procentus un tai ir iespēja ievērojami kavēt, ierobežot vai deformēt konkurenci konkrētajos tirgos, darbojoties pilnīgi vai daļēji neatkarīgi no konkurentiem, klientiem vai pircējiem. Turklāt lietas izpētes laikā gūtā informācija liecina, ka a/s "Preses apvienība" ir iespēja slēgt sadarbības līgumus ar sev izdevīgākiem nosacījumiem.
Konkurences padome 21.12.2000. sēdē (Prot.Nr.49, 2.§), izvērtējot 20.10.2000. Konkurences padomei iesniegto iesniegumu, 30.10.2000. SIA "Narvesen Baltija" Ziņojumu, 29.11.2000. SIA "Narvesen Baltija" papildinājumu Ziņojumam, 07.12.2000. saņemto SIA "Narvesen Baltija" vēstuli Nr.I-12/40, 12.12.2000. SIA "Narvesen Baltija" vēstuli Nr.I-12/41 un 19.12.2000. SIA "Narvesen Baltija" vēstuli Nr.I-12/44, kā arī citas Konkurences padomes iegūtās papildu ziņas, ņemot vērā, ka neizpildās Konkurences likuma 19.panta otrās daļas 1.punktā noteiktais kritērijs, t.i., apvienošanās dalībnieku SIA "Narvesen Baltija" un a/s "Preses apvienība" kopējais apgrozījums iepriekšējā finansu gadā ir bijis mazāks par 25 miljoniem latu, pamatojoties uz Konkurences likuma 7.panta 5.punktu un 8.panta 5.punktu, nolēma, ka apvienošanās tiešajiem dalībniekiem nav jāiesniedz ziņojums saskaņā ar Ministru kabineta 03.03.1998. noteikumiem Nr.73 "Ziņojuma par uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) apvienošanos iesniegšanas un izskatīšanas kārtība".
Vienlaicīgi Konkurences padome vēlas atzīmēt, ka lietas izpētes laikā iegūtā informācija liecina par tirgus koncentrācijas pieaugumu konkrētajos tirgos.
Pēc SIA "Narvesen Baltija" un a/s "Preses apvienība" apvienošanās, iespējams, kopējā tirgus daļa palielināsies un apvienotajam uzņēmumam būs iespēja ierobežot vai deformēt konkurenci tirgū. Ņemot vērā, ka a/s "Preses apvienība" darbojas gan periodisko preses izdevumu izplatīšanas vairumtirdzniecībā pakalpojumu tirgū, gan periodisko preses izdevumu izplatīšanas mazumtirdzniecībā pakalpojumu tirgū, tad abos tirgos SIA "Narvesen Baltija" un a/s "Preses apvienība" apvienotajam uzņēmumam pieaugs tirgus vara. Turklāt apvienotajam uzņēmumam tirgus vara periodisko preses izdevumu izplatīšanas vairumtirdzniecībā pakalpojumu tirgū un lielie finansiālie līdzekļi var radīt iespēju nākotnē kontrolēt preses izdevumu izplatīšanu.
Bez tam Konkurences padomes rīcībā ir informācija, ka Latvijas rajonos periodisko preses izdevumu izplatīšanas mazumtirdzniecībā pakalpojumu tirgū pārsvarā darbojas tādas uzņēmējsabiedrības kā a/s "Preses apvienība", BOVAS "Latvijas pasts" u.c. mazāki preses izplatītāji, kuri iegādājas presi no a/s "Preses apvienība". Līdz ar to apvienotajam uzņēmumam var rasties iespēja kontrolēt situāciju periodiskās preses izdevumu izplatīšanas mazumtirdzniecībā pakalpojumu tirgū reģionos. Izvērtējot situāciju Rīgas pilsētā periodisko preses izdevumu izplatīšanas mazumtirdzniecībā pakalpojumu tirgū, secinām, ka sakarā ar lielveikalu tīklu paplašināšanos pilsētā samazināsies preses kiosku kā periodiskās preses iegādes vietas loma.
Minētais liecina, ka SIA "Narvesen Baltija" un a/s "Preses apvienība" apvienošanās tuvākajā laikā var radīt konkurences deformēšanu, ierobežošanu vai kavēšanu konkrētajos tirgos, kuros SIA "Narvesen Baltija" un a/s "Preses apvienība" veic uzņēmējdarbību.
Vienlaikus ņemot vērā minēto un konkurentu SIA "Preses serviss", SIA "Preses aģentūra "Santa"", SIA "Preses apgāds, SIA "Press A Pasts" un SIA "Andrej & K" un izdevēju SIA IN "Petits", SIA "Apgāds LABA", SIA "Lauku avīze", a/s "Preses nams" un a/s "Diena" sniegto informāciju (kas atspoguļota Konkurences biroja dienesta ziņojumos), kā arī 12.12.2000. Latvijas Preses izdevēju asociācijas vēstulē Konkurences padomei izteikto viedokli, Konkurences padome secina, ka pēc apvienošanās varētu tikt palielinātas periodisko preses izdevumu tirdzniecības atlaides, kā rezultātā varētu paaugstināties periodisko preses izdevumu mazumtirdzniecības cenas un samazināties preses izdevumu skaits. Apvienotajam uzņēmumam tirgū būs iespēja paaugstināt tirdzniecības atlaides neatkarīgi no konkurentiem un klientiem.
Ņemot vērā minēto un, ka SIA "Narvesen Baltija" un a/s "Preses apvienība" apvienotais uzņēmums atradīsies dominējošā stāvoklī konkrētajos tirgos, Konkurences padome veiks uzraudzību pār SIA "Narvesen Baltija" un a/s "Preses apvienība" apvienotā uzņēmuma darbību.
Bez tam Konkurences padome norāda, ka uz apvienotā uzņēmuma uzņēmējdarbību attiecas Konkurences likuma 17.pantā noteiktie ierobežojumi.
Papildus informējam, ka minētais Konkurences padomes lēmums pieņemts un atzinums sniegts, izvērtējot Konkurences padomes iegūto informāciju par situāciju tirgū, kā arī pamatojoties uz SIA "Narvesen Baltija" 30.10.2000. ziņojumā, 29.11.2000. papildinājumā ziņojumam, 07.12.2000. vēstulē Nr.I-12/40, 12.12.2000. vēstulē Nr.I-12/41 un 19.12.2000. vēstulē Nr.I-12/44 sniegto informāciju par SIA "Narvesen Baltija" un a/s "Preses apvienība" apvienošanos.
Konkurences padomes priekšsēdētājs P.Vilks