Vakar Latvijas Republikas Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Galvenās muitas pārvaldes, Latvijas Republikas Valsts robežsardzes, Lietuvas Republikas Muitas departamenta un Lietuvas Republikas Iekšlietu ministrijas Robežpolicijas departamenta vadītāji parakstīja tikšanās protokolu, ar kuru tika apstiprināta Kopējās darbības tehnoloģiskā shēma apvienotajā caurlaides punktā Grenctāle–Saloči.
Grenctāles–Saloču apvienotais robežkontroles punkts (ARKP) atrodas uz Latvijas–Lietuvas robežas uz autoceļa Rīga–Viļņa, kas ir viens no autoceļa "Via Baltica" posmiem. Grenctāles ARKP darbības pamatā ir nolīgums starp Lietuvas Republikas valdību un Latvijas Republikas valdību par valsts robežas šķērsošanas vietām, kas noslēgts 1995. gada 9. jūnijā un stājies spēkā 1996. gadā, un nolīgums starp Lietuvas Republikas valdību un Latvijas Republikas valdību par sadarbību, veicot kontroli valsts robežas apvienotajos kontrolpunktos, kas noslēgts 1995. gada 9. jūnijā un stājies spēkā 1996. gadā.
Kopēja Latvijas un Lietuvas robežkontroles dienestu — robežsardzes, muitas, fitosanitāro dienestu — darbība Grenctāles–Saloču ARKP tika noteikta ar 1997.gada 3.aprīlī Rīgā noslēgto "Vienošanos starp Lietuvas Republikas Finansu ministrijas Muitas departamentu, Iekšlietu ministrijas Robežpolicijas departamentu un Latvijas Republikas Valsts ieņēmumu dienesta galveno muitas pārvaldi, Iekšlietu ministrijas Valsts robežsardzi par kopēju kontroli apvienotajā caurlaides punktā Grenctāle–Saloči.
Kopējā darbība ARKP tika uzsākta 1997. gada 5. augustā pēc sagatavošanās darbu pabeigšanas, štatu reorganizācijas un iekšējā režīma noteikumu apstiprināšanas.
Saskaņā ar minēto četru dienestu vienošanos Grenctāles–Saloču ARKP līdz šim bija spēkā robežkontroles pagaidu tehnoloģiskā shēma. Šis ARKP bija pirmais apvienotais robežkontroles punkts uz Latvijas robežām, tādēļ pamatoti tika nospriests, ka darbības gaitā robežkontroles shēmā radīsies izmaiņas. Priekšlikumu apkopošanai un izvērtēšanai visos iesaistītajos dienestos tika izveidotas ārštata darba grupas. Darba gaitā 1998. un 1999. gadā šīs grupas intensīvi sadarbojās, meklējot optimālus risinājumus ARKP darbības un sadarbības problēmām un ieviešot nepieciešamos uzlabojumus pastāvošajā shēmā, piemēram, mainot robežsargu izvietojumu kontroles caurlaides punktos, atceļot kontroles talonu izsniegšanu vieglajam transportam un autobusiem, risinot personu un transportlīdzekļu robežkontroles paātrināšanas jautājumus u.c. Paralēli minētajam tika pētītas iespējas veikt Grenctāles–Saloču ARKP vienpusējo robežkontroli, kas jau pusotru gadu tiek veikta Latvijas–Igaunijas robežkontroles punktos.
Rezultātā jau no 1999. gada sākuma tika izstrādāta jauna robežkontroles tehnoloģiskā shēma, kas ļauj pāriet uz jaunu sadarbības līmeni un nodrošina robežas šķērsošanai patērējamā laika samazināšanos, vienlaikus paaugstinot robežkontroles kvalitāti un kontroles drošību. Jaunā shēma izstrādāta, ievērojot robežsargu un muitnieku darba grupu darba rezultātus, uz Latvijas–Igaunijas robežas šo ARKP darbības pieredzi, informāciju par robežkontroli tādās valstīs kā Vācija, Somija, Polija, neatkarīgu ārvalstu ekspertu rekomendācijas (Eiropas Savienības komisija Latvijas likumu un normu atbilstības Eiropas Savienības prasībām robežkontroles jomā izvērtēšanai, Pasaules bankas Ārvalstu investīciju padomdevēju dienesta pētījumu "Par administratīvajiem šķēršļiem investīcijām Latvijā" u.c.); Somijas, Igaunijas, Latvijas un Lietuvas robežsardzes, muitas un policijas dienestu 1999. gada 2.–3. decembra tikšanās Helsinkos rezolūciju, kā arī robežsargu un muitnieku tehniskās kontroles iespēju paaugstināšanos, ieviešot muitās datorsistēmu "ASYCUDA++" un Valsts robežsardzē elektroniskās informācijas sistēmu "REIS 1999".
Jaunās sistēmas pamatā, tāpat kā Ainažu ARKP, ir vienpusējās robežkontroles princips, t.i., robežkontrole pārsvarā tiek veikta tikai iebraukšanai savā valstī, bet iebraukšanas puses dienesti vienlaikus kontrolē arī kaimiņvalsts izbraukšanas nosacījumus. Attiecībā uz fizisko personu kontroli vieglajiem transportlīdzekļiem un autobusiem šis nosacījums tiek izpildīts pilnībā, t.i., izbraukšanas valsts dienesti tos nekontrolē. Kravas transportlīdzekļiem tiek veikta izbraukšanas muitas kontrole, t.i., pabeigta muitas procedūra valstī, kā arī tiek veikta fitosanitārā vai veterinārā kontrole noteiktu kategoriju precēm.
Jaunajā shēmā Latvijas un Lietuvas robežsardzes dienesti savā sadarbībā un profesionālajā uzticībā ir gājuši pat tālāk nekā Eiropas dienesti un spēruši bezprecedenta soli attiecībā uz elektronisko informācijas sistēmu izmantošanu, kas ļauj vairākkārt paaugstināt robežkontroles efektivitāti visos tās pamatjautājumos: meklējamu personu, zagtu dokumentu un transportlīdzekļu atklāšana, uzturēšanās režīma kontrole, statistikas dati utt. Sakarā ar to, ka Latvijas Valsts robežsardze minētās iespējas izmanto no 1994. gada, bet Lietuvas Robežpolicijā šādu sistēmu paredzēts ieviest tikai 2000. vai 2001.gadā, Latvijas Valsts robežsardze un Lietuvas Robežpolicija pieņēma lēmumu Lietuvas robežsargu darbā izmantot Latvijas robežsardzes rīcībā esošo elektroniskās informācijas sistēmu un datortehniku un lietot to, veicot kontroli izbraukšanai no Latvijas. Šāds risinājums ļaus saglabāt efektīvu robežkontroli uz izbraukšanu no valsts līdz patstāvīgas Lietuvas datorsistēmas ieviešanai, kas līdz šim bija galvenais šķērslis vienpusējas robežkontroles ieviešanā uz Latvijas–Lietuvas robežas. Lai realizētu šo ieceri, Lietuvas robežsargi, kuri veiks kontroli Grenctāles–Saloču ARKP, beiguši speciālu datoru mācību kursu Latvijas Republikas Valsts robežsardzes Galvenajā pārvaldē un ir gatavi robežkontroles laikā arī veikt pārbaudi, izmantojot iepriekš minēto elektronisko sistēmu no sākuma Latvijas robežsargu uzraudzībā, bet pēc tam patstāvīgi. Atsevišķi protokoli regulēs informācijas apmaiņas kārtību un tehnikas ekspluatācijas nosacījumus.
Jaunā Grenctāles–Saloču ARKP shēma stāsies spēkā 15 dienas pēc parakstīšanas. Lietuvas un Latvijas valstu robežapsardzības un muitas dienestu vadība uzskata, ka jaunā shēma ļaus ievērojami paātrināt robežas šķērsošanu maršrutā Rīga–Viļņa.
Valsts robežsardzes Galvenās pārvaldes informācija