Rīgā 2006.gada 19.decembrī (prot. Nr.68 17.§)
3.1. bāka - speciālas konstrukcijas un krāsojuma kapitālā būve ar gaismas signāla optisko aparatūru;
3.2. ugunszīme - speciālas konstrukcijas un krāsojuma navigācijas līdzeklis ar gaismas signāla aparatūru;
3.3. zīme - speciālas konstrukcijas un krāsojuma navigācijas līdzeklis bez gaismas aparatūras;
3.4. vadlīnija (vaduguns) - navigācijas līdzekļu sistēma, kas sastāv vismaz no divām atsevišķām konstrukcijām ar zīmēm vai ugunīm, vai ar zīmēm un ugunīm, kas, raugoties no kanāla taisnas sekcijas centra līnijas vai dziļākā kuģu ceļa, savā starpā veido taisnu līniju. Tādu līniju sauc par vadlīnijas asi;
3.5. sektora uguns - navigācijas līdzeklis, kas ar speciālu gaismas aparatūru noteiktos virzienos iezīmē lokus ar dažādas krāsas vai dažāda raksturojuma, vai ar dažādas krāsas un raksturojuma uguni;
3.6. sektora uguns nenoteiktības sektors - divu atšķirīgu gaismu saplūšana starp uguns sektoriem, kur notiek pāreja no viena sektora uz otru;
3.7. kuģi bākas, plosti bākas - lielie peldošie navigācijas līdzekļi, ko izvieto tikai kuģošanai kritiskās vietās;
3.8. boja - speciālas konstrukcijas un krāsojuma peldošais navigācijas līdzeklis, kas kalpo kuģu ceļu, jūras vai ostu kanālu, enkurvietu, kuģošanai bīstamu šķēršļu un citu jūras navigācijai bīstamu vietu iezīmēšanai;
3.9. stodere - īpašas formas un krāsojuma peldošais navigācijas līdzeklis bez gaismas aparatūras, ko izmanto, lai norobežotu kanālu un kuģu ceļu malas, navigācijai bīstamas vietas, kā arī kuģu apgriešanās vietas ostu iekšienē;
3.10. kardinālās bojas - bojas, kas norāda, kura to puse (ziemeļu - N, austrumu - E, dienvidu - S, rietumu - W) ir droši kuģojama;
3.11. atsevišķas bīstamības bojas - bojas, kas apzīmē atsevišķas kuģošanai bīstamas vietas, kurām apkārt ir navigācijai piemēroti apstākļi;
3.12. ass bojas - bojas, kas norāda drošas kuģošanas vietu ap to, tas ir, kanāla vidus bojas;
3.13. speciālās nozīmes bojas - bojas, ko izmanto īpašu vietu vai īpatnību norādīšanai navigācijā;
3.14. avārijas vraku bojas - bojas, ko izmanto tikko nogrimušu vraku apzīmēšanai, ja tas rada kuģošanai paaugstinātu bīstamību;
3.15. ūdensceļu iezīmēšana dabā - kuģu ceļu aprīkošana ar jauniem navigācijas līdzekļiem.
4.1. kategorija Nr.1 - visaugstākā darbības efektivitāte (darbojas vismaz 99,8 % no kopējā laika);
4.2. kategorija Nr.2 - liela darbības efektivitāte (darbojas vismaz 99 % no kopējā laika);
4.3. kategorija Nr.3 - darbības efektivitāte, kas ir zemāka nekā kategorijai Nr.1 vai kategorijai Nr.2.
6. Navigācijas līdzekļa darbības efektivitāti nosaka procentos, izmantojot šādu formulu:
KL - BL
Efektivitāte = –––––––––– x 100%,
kur
KL
KL - kopējais navigācijas līdzekļa darbības laiks (dienu skaits);
BL - laiks, kad navigācijas līdzeklis nav bijis pieejams (dienu skaits).
9.1. vizuālie navigācijas līdzekļi;
9.2. citi navigācijas līdzekļi.
11.1. stacionārie navigācijas līdzekļi:
11.1.1. bākas;
11.1.2. ugunszīmes;
11.1.3. zīmes;
11.1.4. vadlīnijas (vadugunis);
11.1.5. sektora uguns;
11.2. peldošie navigācijas līdzekļi.
12.1. pēc izmēriem:
12.1.1. kuģi bākas, plosti bākas;
12.1.2. bojas;
12.1.3. stoderes;
12.2. pēc lietojuma:
12.2.1. laterālās bojas;
12.2.2. kardinālās bojas;
12.2.3. atsevišķas bīstamības bojas;
12.2.4. ass bojas;
12.2.5. speciālās nozīmes bojas;
12.2.6. avārijas vraku bojas.
3.1. Stacionārie navigācijas līdzekļi
14.1. centra līniju kuģojama kanāla taisnā sekcijā;
14.2. kuģu ceļa dziļāko vietu;
14.3. kuģu ceļu, kur nav stacionāru un peldošu navigācijas līdzekļu vai arī to atrašanās vietas precizitāte neatbilst drošas kuģošanas prasībām;
14.4. drošu tuvošanās virzienu ostai vai upes iztekai.
19.1. kuģojamus ūdeņus;
19.2. sēkļus;
19.3. atrašanās vietas rajonu (piemēram, enkurvietu);
19.4. kuģu ceļa dziļāko vietu;
19.5. peldošo navigācijas līdzekļu atrašanās vietu;
19.6. kuģa kustības virziena maiņu.
21.1. bākām - 10 jūras jūdzes un vairāk;
21.2. ugunszīmēm - viena jūras jūdze un vairāk.
25. Stacionārā navigācijas līdzekļa krāsojums, ja šajos noteikumos nav noteikts citādi, ir šāds:
Nr. |
Fons |
Ieteicamais krāsojums |
25.1. |
zaļš |
balts vai dzeltens |
25.2. |
debess |
sarkans vai melns |
25.3. |
jūra |
balts vai dzeltens |
25.4. |
smiltis (dzeltens) |
melns vai balts |
33.1. apzīmētu kuģošanai bīstamus šķēršļus (piemēram, vraki, klintis, sēkļi);
33.2. norādītu lielāko dziļumu virzienā, ko apzīmē konkrētā boja;
33.3. norādītu drošo kuģojamo pusi, pa kuru apiet navigācijai bīstamu vietu;
33.4. pievērstu uzmanību tādām kanāla īpatnībām kā pagrieziens, savienojums, atzars vai sēkļa mala.
38.1. koniskai bojai konusa augstums ir no 0,75 līdz 1,5 reizēm lielāks par tā diametru;
38.2. cilindriskai bojai cilindra augstums ir no 0,75 līdz 1,5 reizēm lielāks par tā diametru;
38.3. sfēriskai bojai sfēras augstums virs ūdens ir par divām trešdaļām lielāks nekā tās diametrs.
40.1. konusa pamata diametra attiecība pret bojas diametru uz ūdens virsmas ir no 0,25 līdz 0,3;
40.2. konusa vertikālais augstums attiecībā pret konusa pamata diametru ir 0,9;
40.3. attālums starp topfigūru zīmēm ir puse no konusa pamata diametra;
40.4. attālums starp viszemāko topfigūras punktu un visaugstāko bojas un tās aprīkojuma punktu attiecībā pret konusa pamata diametru ir vismaz 0,35.
41.1. cilindra diametra attiecība pret bojas diametru uz ūdens virsmas ir no 0,25 līdz 0,3;
41.2. cilindra vertikālais augstums ir no 1 līdz 1,5 reizēm lielāks par cilindra diametru;
41.3. attālums starp viszemāko topfigūras punktu un visaugstāko bojas un tās aprīkojuma punktu attiecībā pret cilindra diametru ir vismaz 0,35.
42.1. sfēras diametra attiecība pret bojas diametru uz ūdens virsmas ir 0,2;
42.2. atsevišķas bīstamības bojai attālums starp topfigūru zīmēm ir puse no sfēras diametra;
42.3. attālums starp viszemāko topfigūras punktu un visaugstāko bojas un tās aprīkojuma punktu attiecībā pret sfēras diametru ir vismaz 0,35.
43.1. "X" kājas diagonāli krustojas taisnā leņķī un ir ietvertas nosacītā kvadrātā, kura mala ir apmēram viena trešā daļa no bojas diametra uz ūdens virsmas;
43.2. "X" kāju garums attiecībā pret nosacītā kvadrāta malas garumu ir 0,15.
45.1. sarkans filtrs samazina baltās gaismas intensitāti par 20-25 procentiem;
45.2. zaļš filtrs samazina baltās gaismas intensitāti par 20-30 procentiem;
45.3. dzeltens filtrs samazina baltās gaismas intensitāti par 60-75 procentiem.
Gmin - minimālais enkurķēdes garums (metros);
DZ - ūdens dziļums vietā, kur ir paredzēts novietot navigācijas līdzekli (metros);
Kdz - dziļuma koeficients. Ja ūdens dziļums ir mazāks par 20 metriem, Kdz ir 2,5, pārējos gadījumos Kdz ir 2.
48.1. čuguna enkuri. Čuguna enkura malas ir noapaļotas. Enkura labākai saķerei ar grunti apakšējā daļā veido izgriezumu;
48.2. betona enkuri. Betona enkuriem ir prizmas forma.
56.1. parastās krāsas - melnu, baltu, zaļu, dzeltenu, sarkanu;
56.2. ja nepieciešams pastiprināt navigācijas līdzekļa atpazīstamību uz apkārtējā fona, - oranžu krāsu un fluorescentās krāsas - sarkanu, dzeltenu, zaļu, oranžu;
56.3. zilo krāsu izmanto avārijas vraku bojai, kā arī ja šo noteikumu 56.1. un 56.2.apakšpunktā minētās krāsas nenodrošina pietiekamu navigācijas līdzekļa atpazīstamību.
58. Navigācijas līdzekļa virsmas krāsas tonis atbilst starptautiskās krāsu kodu sistēmas RAL (Reichs-Ausschuss für Lieferbedingungen) tonim:
Nr. |
Krāsa |
RAL apzīmējums |
58.1. |
melns |
9017 |
58.2. |
balts |
9003 |
58.3. |
zaļš |
6018 |
58.4. |
dzeltens |
1018 |
58.5. |
sarkans |
2009 |
58.6. |
zils |
5012 |
61.1. nosaukumu;
61.2. valsts numuru;
61.3. valdītāju (apsaimniekotāju, īpašnieku);
61.4. koordinātas;
61.5. darbības efektivitātes kategoriju, kas noteikta saskaņā ar šo noteikumu 3.punktu;
61.6. uguns raksturojumu;
61.7. uguns (zīmes) augstumu metros no vidējā jūras līmeņa;
61.8. uguns redzamību un sektoru;
61.9. konstrukcijas aprakstu, fotogrāfiju, būvniecības gadu;
61.10. krāsojumu;
61.11. darbības laiku;
61.12. uzstādītās aparatūras sarakstu;
61.13. piezīmes par plānotajām un neplānotajām pārbaudēm;
61.14. piezīmes par veiktajiem remontdarbiem.
64.1. sarkana laterālā boja - viena sarkana josla vai sarkans kvadrāts;
64.2. zaļa laterālā boja - viena zaļa josla vai zaļš trīsstūris;
64.3. dzeltena speciālās nozīmes boja - viena dzeltena josla vai dzeltena zīme "X", vai dzeltens simbols;
64.4. ass boja, atsevišķas bīstamības boja un kardinālā boja - baltas joslas, burti, numuri vai simboli.
65.1. sarkanā un zaļā laterālā boja, dzeltena speciālās nozīmes boja - tāpat kā standarta apzīmējumam;
65.2. ass boja - sarkano un balto atstarojošo joslu kombinācija, izvietota horizontāli vai vertikāli. Sarkanās joslas platums un attālums starp dažādu krāsu joslām ir vismaz divas reizes lielāks par baltās joslas platumu;
65.3. atsevišķas bīstamības boja - zilas un sarkanas horizontālas atstarojošas joslas (vismaz pa vienai no katras krāsas). Joslu platums ir vienāds, un attālums starp joslām nav mazāks par joslas platumu;
65.4. ziemeļu kardinālā boja - horizontāla zila atstarojoša josla uz melnas virsmas un horizontāla dzeltena atstarojoša josla uz dzeltenas virsmas. Zilās joslas platums un attālums starp dažādu krāsu joslām ir vismaz divas reizes lielāks par dzeltenās joslas platumu;
65.5. austrumu kardinālā boja - divas zilas atstarojošas joslas uz melnas virsmas augšējā pusē;
65.6. rietumu kardinālā boja - divas dzeltenas atstarojošas joslas uz dzeltenas virsmas augšējā pusē;
65.7. dienvidu kardinālā boja - horizontāla dzeltena atstarojoša josla uz dzeltenas virsmas un horizontāla zila atstarojoša josla uz melnas virsmas. Zilās joslas platums un attālums starp dažādu krāsu joslām ir vismaz divas reizes lielāks par dzeltenās joslas platumu.
4.1. Rakoni (radiolokācijas bākas atbildētāji)
69.1. navigācijas līdzekļu identificēšanai;
69.2. krasta līnijas, kuģošanai bīstamo vietu un objektu identificēšanai;
69.3. kuģu ceļu pagriezienu vietu norādīšanai;
69.4. tiltu balstu norādīšanai;
69.5. vadlīnijās.
72.1. divplakņu atstarotāju;
72.2. trīsplakņu atstarotāju.
Satiksmes ministrs A.Šlesers
Ministru kabineta
2006.gada 19.decembra noteikumiem Nr.1024
Ministru kabineta
2006.gada 19.decembra noteikumiem Nr.1024
Ministru kabineta
2006.gada 19.decembra noteikumiem Nr.1024
Nr. |
Kanāla platums (m) |
Boju izvietošana |
|||
pa vienai |
pārī |
||||
vidū |
malās |
nesinhroni |
sinhroni |
||
1. |
100-400 |
X |
X |
||
2. |
400-800 |
X |
X |
X |
X |
3. |
800-1600 |
X |
X |
X |
Optimālā distance starp kuģa kanālu iezīmējošām bojām ir atkarīga no trim parametriem - kanāla garuma, vidējā platuma un no tā, vai kanāls ir viena virziena. Optimālo distanci starp bojām katrā kuģu ceļa sekcijā aprēķina šādi:
1. Taisnā sekcijā optimālo attālumu starp pāra bojām aprēķina, sekcijas garumu izdalot ar kanāla platumu, kas reizināts ar 3.
2. Līkumotā sekcijā optimālo attālumu starp pāra bojām aprēķina, sekcijas garumu izdalot ar kanāla platumu, kas reizināts ar 3,2.
3. Taisnā sekcijā optimālo attālumu starp bojām, kas nav pārī, aprēķina, sekcijas garumu izdalot ar kanāla platumu, kas reizināts ar 2,1.
4. Līkumotā sekcijā optimālo attālumu starp bojām, kas nav pārī, aprēķina, sekcijas garumu izdalot ar 2,25.
Ministru kabineta
2006.gada 19.decembra noteikumiem Nr.1024
I. Boju un stoderu enkuru un to ķēžu parametri
Nr. |
Bojas tips |
Bojas augstums |
Enkura masa (kg) |
Enkurķēdes parametri |
|||
pašmasa |
ūdenī |
kalibrs |
pašmasa |
||||
čuguna |
betona |
||||||
1. |
Maza izmēra |
<5 |
500 |
435 |
256 |
17, 19, 22 |
8 |
1000 |
869 |
512 |
19, 22, 25 |
11 |
|||
1500 |
1304 |
768 |
22, 25, 28 |
15 |
|||
2. |
Vidēja izmēra |
5-8 |
2000 |
1738 |
1024 |
28, 31, 34 |
23 |
2500 |
2175 |
1280 |
28, 31, 34 |
23 |
|||
3. |
Liela izmēra |
>8 |
3000 |
2607 |
1536 |
37, 40, 43 |
36 |
II. Enkuru un to gredzenu izmēri
Nr. |
Enkura masa |
Čuguna enkura izmēri (mm) |
Betona enkura izmēri (mm) |
Enkura gredzena diametrs |
||
diametrs |
augstums |
diametrs |
augstums |
|||
1. |
500 |
800 |
220 |
875 |
410 |
30 |
2. |
1000 |
1000 |
260 |
1120 |
490 |
38 |
3. |
1500 |
1250 |
250 |
1250 |
570 |
45 |
4. |
2000 |
1400 |
260 |
1400 |
640 |
53 |
5. |
2500 |
1400 |
325 |
1500 |
690 |
53 |
6. |
3000 |
1600 |
290 |
1700 |
690 |
53 |
Ministru kabineta
2006.gada 19.decembra noteikumiem Nr.1024