Par izglītības programmas Erasmus 20.gadadienu
Eiropas Komisijas priekšsēdētājs Žozē Manuels Barrozu un par izglītību un apmācību atbildīgais komisārs Jans Figels augstu novērtējuši ERASMUS programmas kā Eiropas augstākās izglītības sistēmas modernizēšanas dzinējspēka lielo nozīmi. 6.decembrī atklājot programmas 20.gadadienas svinības Briselē, viņi aicināja šo nozīmi vēl vairāk pastiprināt. Ar ERASMUS programmas palīdzību tiek atbalstīta studentu un pasniedzēju mobilitāte un veicināti starpvalstu sadarbības projekti, aptverot universitātes visā Eiropā. Patlaban tajā piedalās deviņas no katrām desmit Eiropas augstākajām izglītības iestādēm.
Eiropas Komisijas priekšsēdētājs Žozē Manuels Barrozu teica: “ERASMUS programma ir attīstījusies un vairs nav tikai izglītības programma vien. Tā daudziem Eiropas universitāšu studentiem sniedz iespēju pirmo reizi dzīvot kādā ārvalstī, un tai piemīt sociāla un kulturāla fenomena raksturs. Tā ir izcils paraugs tam, ko ar saskaņotu Eiropas rīcību var panākt izglītības jomā, kā arī sekmē nesen izveidotā Eiropas Tehnoloģijas institūta panākumus, kas, līdzīgi kā ERASMUS programma pirms 20 gadiem, ir pavisam jauna koncepcija, kurai raksturīga vīzija un kura apliecina, ka saskaņotai Eiropas rīcībai ir lielāka pievienotā vērtība nekā visām izcilām, bet neatkarīgām iniciatīvām kopā.”
Eiropas komisārs, kurš atbildīgs par izglītību, apmācību, kultūru un daudzvalodību, Jans Figels teica: “ERASMUS programma ir bijusi un joprojām ir galvenais faktors ES augstāko izglītības sistēmu internacionalizācijā un “eiropeizācijā”. Turklāt ārvalstīs pavadītie mēneši daudziem tūkstošiem cilvēku ir pagrieziena punkts viņu dzīvē: 80% programmas dalībnieku ir pirmie no savas ģimenes, kuriem radusies iespēja studēt ārzemēs.” Komisārs piebilda: “Kas attiecas uz vēl risināmiem uzdevumiem, jāatzīst, ka ERASMUS stipendija joprojām ir pārāk zema, lai studentiem no finansiāli mazāk nodrošinātām ģimenēm ļautu izbaudīt programmas piedāvātās priekšrocības. Komisija arī aicina dalībvalstis palielināt atbalstu ERASMUS programmai un padarīt to pieejamāku lielākam skaitam studentu, jo īpaši tiem, kuri ir no mazāk pārtikušām ģimenēm.”
ERASMUS programma tika pieņemta 1987.gada jūnijā, un pirmajā gadā tajā piedalījās 3244 studenti. 2005.gadā šis skaitlis pieauga līdz 144 032 studentiem jeb gandrīz 1% no studentu kopskaita Eiropā. Universitāšu pasniedzēju vidū šis rādītājs ir vēl lielāks, jo ERASMUS programmas ietvaros pasniedzēju mobilitātē ir iesaistīti 20 877 cilvēki jeb 1,9% no pasniedzēju kopskaita Eiropā.
Pēdējos divdesmit gados vairāk nekā 1,5 miljoni studentu (60% no ERASMUS programmas dalībniekiem ir sievietes) ir saņēmuši ERASMUS programmas stipendijas, un Eiropas Komisijas mērķis ir panākt, lai līdz 2012.gadam šis skaitlis sasniegtu 3 miljonus.
Divas galvenās iezīmes ERASMUS programmu atšķir no citām ES izglītības programmām:
• pētījumi liecina, ka dalība ERASMUS programmā var būt galvenais faktors, meklējot darbu, jo patlaban studijas ārzemēs darba devēji uzskata par nozīmīgu pieredzi;
• ERASMUS programma ir bijusi un aizvien vēl ir dzinējspēks pārmaiņām augstākās izglītības jomā Eiropā. Tā ir palīdzējusi augstākās izglītības sistēmas pārveidē Eiropā, rosinot Boloņas procesu – galveno iniciatīvu, lai vienkāršotu Eiropas augstākās izglītības sistēmas, kas patlaban aptver 45 valstis. Šajā sakarā jānorāda, ka visas Šanhajas rangu tabulās minētās ES universitātes piedalās ERASMUS programmā.
ERASMUS programmas svinības 2007.gadā sakrīt ar Romas līguma 50. gadadienas svinībām. ERASMUS programma ir viens no konkrētākajiem un uzskatāmākajiem piemēriem progresam, kāds piecdesmit gadu laikā sasniegts Eiropas integrācijā.
Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa