Ministru kabineta rīkojums Nr.1011
Rīgā 2006.gada 28.decembrī (prot. Nr.69 15.§)
Par atteikumu nodot privatizācijai valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Valsts zobārstniecības un sejas ķirurģijas centrs”
1. Ministru kabinets (Rīgā, Brīvības bulvārī 36, LV-1050) ir izskatījis:
1.1. Oskara Galandera 2006.gada 31.augustā iesniegto privatizācijas ierosinājumu (reģistrēts Privatizācijas aģentūras privatizācijas ierosinājumu reģistrā 2006.gada 31.augustā ar Nr.3.36);
1.2. sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Alto” (vienotais reģistrācijas Nr.LV 40003338179, Rīgā, Avotu ielā 1, LV-1011) iesniegto privatizācijas ierosinājumu (reģistrēts Privatizācijas aģentūras privatizācijas ierosinājumu reģistrā 2006.gada 31.augustā ar Nr.3.37).
2. Privatizācijas ierosinātāji:
2.1. Oskars Galanders ierosina privatizēt valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Valsts zobārstniecības un sejas ķirurģijas centrs” (vienotais reģistrācijas Nr.40003403290, Rīgā, Dzirciema ielā 20);
2.2. sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Alto” ierosina privatizēt valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Valsts zobārstniecības un sejas ķirurģijas centrs” (vienotais reģistrācijas Nr.40003403290, Rīgā, Dzirciema ielā 20).
3. Pēc privatizācijas ierosinājumu izskatīšanas Ministru kabinets konstatē:
3.1. valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Valsts zobārstniecības un sejas ķirurģijas centrs” (turpmāk – kapitālsabiedrība) 1998.gada 24.jūlijā reģistrēta Uzņēmumu reģistrā ar Nr.000340329 un 2004.gada 8.novembrī pārreģistrēta komercreģistrā ar vienoto reģistrācijas Nr.40003403290 (juridiskā adrese – Rīgā, Dzirciema ielā 20). Kapitālsabiedrības pamatkapitāls ir 207458 lati. Vienas kapitāla daļas nomināla vērtība ir viens lats. Kapitāla daļu turētāja ir Veselības ministrija;
3.2. saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta pirmās daļas 2., 3. un 6.punktu kapitālsabiedrība īsteno sabiedrības intereses stratēģiski svarīgā nozarē – veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas un sabiedrības veselības jomā –, nodrošinot augstas kvalitātes standartus;
3.3. kapitālsabiedrība sniedz terciārā līmeņa (augsti specializēta veselības aprūpe) komplekso palīdzību mutes, sejas un žokļu ķirurģijā, turklāt tā ir vienīgā šāda līmeņa pakalpojuma sniedzēja valstī. Kapitālsabiedrība arī nodrošina mutes veselības profilakses pasākumus Latvijā (īpaši bērniem), ko veic 14 satelīta pašvaldības institūcijas (mutes veselības centri);
3.4. saskaņā ar Ārstniecības likuma 1.panta 1.punktu ārstniecība ir profesionāla un individuāla slimību profilakse, diagnostika, ārstēšana, pacientu rehabilitācija un aprūpe. Lai nodrošinātu sabiedrībai iespēju saņemt kvalitatīvus, specializētus augsta līmeņa ārstniecības pakalpojumus mutes, sejas un žokļu ķirurģijā, kā arī mutes veselības profilaksē, kapitālsabiedrība veic komercdarbību saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta pirmās daļas 2., 3. un 6.punktu;
3.5. Ministru kabineta 2004.gada 21.decembra noteikumu Nr.1036 “Veselības aprūpes organizēšanas un finansēšanas kārtība” 17.pielikuma 3.3.apakšpunktā noteikts, ka kapitālsabiedrība ir sekundāro un terciāro veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēja;
3.6. Ambulatorās un stacionārās veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju attīstības programma (apstiprināta ar Ministru kabineta 2004.gada 20.decembra rīkojumu Nr.1003 “Par Ambulatorās un stacionārās veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju attīstības programmu”) paredz saglabāt pakalpojumu sniegšanu un līdz 2010.gadam izveidot apvienību ar reģionālo daudzprofilu slimnīcu, lokālo daudzprofilu slimnīcu vai specializēto centru (programmas 3.tabula);
3.7. nododot privatizācijai kapitālsabiedrību, kura sniedz terciārā līmeņa veselības aprūpes pakalpojumus mutes, sejas un žokļu ķirurģijā, nebūs iespējams ietekmēt privatizētās iestādes darbību un garantēt, ka tā arī pēc privatizācijas sniegs šāda veida veselības aprūpes pakalpojumus, kā arī nebūs iespējams nodrošināt Ambulatorās un stacionārās veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju attīstības programmas izpildi. Būs apdraudēta stabilu kapitālieguldījumu piesaiste, lai uzlabotu pakalpojumu kvalitāti, un valsts pasūtījuma izpilde budžeta finanšu līdzekļu noteiktajā apmērā. Privāta kapitālsabiedrība var noteikt valsts piešķirto budžeta finanšu līdzekļu apjomam neatbilstošus veselības aprūpes pakalpojumu izcenojumus vai mainīt kapitālsabiedrības darbības profilu, kas apdraud pacientu iespējas iegūt pilnvērtīgu un augsti specializētu veselības aprūpes pakalpojumu (piemēram, kā finansiāli neizdevīgu pārtraukt mutes profilakses programmu, kas var radīt neatgriezeniskas sekas bērnu un jauniešu zobu veselībai). Veselības ministrija ir kapitālsabiedrības kapitāla daļu turētāja un spēj nodrošināt sabiedrības interešu īstenošanu terciārā līmeņa veselības aprūpes pakalpojumu jomā mutes, sejas un žokļu ķirurģijā un mutes veselības profilaksē, nodrošinot kvalitatīvu pakalpojumu veselības aprūpē saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta pirmās daļas 2., 3. un 6.punktu.
Pamatojoties uz likuma “Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām” 37.pantu, kapitāla daļu turētājs var noteikt kapitālsabiedrības peļņas izlietošanas principus, ievērojot likumos, Ministru kabineta noteikumos un apstiprinātajās nozares attīstības koncepcijās, stratēģijās un citos nozares attīstību reglamentējošajos dokumentos noteiktos mērķus un uzdevumus.
4. Saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta trešo daļu Ministru kabinets vai pašvaldības dome (padome), lemjot par valsts vai pašvaldības īpašuma objekta, kā arī apbūvēta un neapbūvēta zemesgabala nodošanu privatizācijai, izvērtē, vai attiecīgais objekts vai zemesgabals ir nepieciešams valsts pārvaldes funkciju vai valsts vai pašvaldības komercdarbības veikšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu.
Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta piektajā daļā noteikts, ka tikai Ministru kabinets var pieņemt lēmumu par atteikumu nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, likuma 5.panta otrās daļas 2.punktā minēto apbūvētu zemesgabalu, kā arī neapbūvētu zemesgabalu. Ministrijas vai citas institūcijas iebildumi pret konkrētā valsts īpašuma nodošanu privatizācijai nevar būt par pamatu tam, lai šī valsts īpašuma privatizācijas ierosinājumu Ministru kabinets neizskatītu pēc būtības. Lēmumā par atteikumu nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, likuma 5.panta otrās daļas 2.punktā minēto apbūvētu zemesgabalu, kā arī neapbūvētu zemesgabalu norādāms, kuras valsts pārvaldes funkcijas veikšanai vai kādas komercdarbības veikšanai attiecīgais objekts vai zemesgabals nepieciešams.
5. No minētajiem apsvērumiem secināms, ka saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta pirmās daļas 2., 3. un 6.punktu kapitālsabiedrība īsteno komercdarbību, nodrošinot augsta līmeņa kvalitatīvus veselības aprūpes pakalpojumus mutes, sejas un žokļu ķirurģijā un mutes veselības profilaksē pacientiem stratēģiski svarīgā nozarē – veselības aprūpē.
Ikviena personas tiesību ierobežojuma pamatā ir apstākļi un argumenti, tātad ierobežojums tiek noteikts svarīgu interešu labad. Tādēļ atteikumam, kas radītu personas tiesību ierobežojumu, ir jāatbilst samērīguma principam, proti, ja publiskā vara ierobežo personas tiesības un likumiskās intereses, ir jāievēro saprātīgs līdzsvars starp sabiedrības un indivīda interesēm.
Atbilstoši Administratīvā procesa likuma 13.pantam un 66.panta pirmās daļas 4.punktam labums, ko sabiedrība iegūst, noraidot Oskara Galandera un sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Alto” privatizācijas ierosinājumu, ir lielāks nekā to tiesisko interešu ierobežojums.
6. Ievērojot minētos apsvērumus un pamatojoties uz Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta piekto daļu, Ministru kabinets nolemj noraidīt Oskara Galandera un sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Alto” privatizācijas ierosinājumus par kapitālsabiedrības privatizāciju. Kapitālsabiedrību nepieciešams saglabāt valsts īpašumā, lai nodrošinātu sabiedrības interešu īstenošanu sabiedrībai būtiskā veselības aprūpes nozarē un nodrošinātu terciārā līmeņa specializētos stacionāros un ambulatoros mutes, sejas un žokļu ķirurģijas un mutes veselības profilakses pakalpojumus.
7. Šo rīkojumu saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76.panta otro daļu un 188.panta pirmo daļu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā (Rīgā, Antonijas ielā 6, LV-1010) viena mēneša laikā pēc tā spēkā stāšanās.
Ministru prezidenta vietā – reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs A.Štokenbergs
Veselības ministrs G.Bērziņš