Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk.

Piekrītu
  • Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par Valsts kontroles stratēģiju. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 23.12.1999., Nr. 436/439 (1896/1899) https://vestnesis.lv/ta/id/15122

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par vērtspapīru tirgus faktiem

Vēl šajā numurā

23.12.1999., Nr. 436/439 (1896/1899)

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par Valsts kontroles stratēģiju

Otrdien, 21.decembrī, Valsts kontrolē notika preses konference, kurā piedalījās gan valsts kontrolieris Raits Černajs, gan VK padomes locekļi, revīziju departamentu direktori. R.Černajs informēja žurnālistus par svarīgākajiem Valsts kontroles darbības virzieniem šajā gadā, atzīmējot paveikto, un galvenais, pastāstīja par VK stratēģiju, stratēģiskās attīstības plānu no 2000. līdz 2004.gada decembrim. Šajā sakarībā publicējam šī plāna kopsavilkumu.

Šis dokuments izklāsta Valsts kontroles darbības un attīstības pasākumus pieciem gadiem. Plāna veiksmīga ieviešana nozīmētu to, ka Valsts kontrole ir spējīga veikt revīzijas saskaņā ar Eiropas Auditoru tiesas standartiem un praksi un atbilstoši Eiropas Savienības prasībām dalībvalstīm.

Valsts administrācijas strukturālā un funkcionālā reforma Latvijā ir nepieciešama, lai pāreja uz tirgus ekonomiku būtu veiksmīga, lai tā sekmētu harmonizācijas procesu saistībā ar pievienošanos Eiropas Savienībai. Reforma aptver uzlabojumus valsts likumdošanas, administratīvajās un finansiālajās struktūrās. Ir jāuzlabo valsts finansu kontrole, jāpanāk lielāka atbildība un godīgums, lai palielinātu vispārējo valdības un Valsts kontroles (turpmāk — VK) darba efektivitāti, ņemot vērā tās svarīgo lomu reformas procesā.

Mēs esam kļuvuši par INTOSAI (Starptautiskā Augstāko revīzijas institūciju organizācija) un EIROSAI (Eiropas Augstāko revīzijas institūciju organizācija) dalīborganizāciju. Likumdošanas bāze, kas reglamentē mūsu darbību, ir diezgan vispārīga un pilnībā nesaskan ar starptautiskajām revīzijas koncepcijām un terminoloģiju.

Mēs aktīvi cenšamies panākt izmaiņas likumā "Par Valsts kontroli" un "Valsts kontroles revīzijas reglamentā", lai labotu šīs nepilnības, tomēr saprotam, ka, lai gan grozījumi likumos varētu dot labumu, tas ir politiski ļoti jutīgs jautājums, tāpēc galīgo rezultātu jebkuriem priekšlikumiem ir grūti paredzēt.

1999.gada martā VK darbības novērtējuma ziņojumā, ko bija sagatavojusi SIGMA ( Support for Improvement of Administration ), tika analizēts VK paveiktais darbs finansu kontroles un atbildības palielināšanā Latvijā un norādīti VK problēmu risināšanas virzieni, ja tā turpinās attīstību kā kompetenta revīzijas institūcija un sniegs atbalstu iestāšanās procesam Eiropas Savienībā, ko uzsākusi Latvija. VK vienranga pārbaudes ziņojums ir ņemts vērā, sagatavojot šo attīstības plānu.

Mūsu mērķis ir iekļaut SIGMA galvenās rekomendācijas šādās jomās: likumdošanas bāze, revīzijas metodoloģija un standartu ieviešana, kompetences attīstība, vadības spējas administratīvā kapacitāte, informācijas tehnoloģija.

Mūsu nākotnes redzējums

Radīt nodokļu maksātājiem pārliecību, ka valsts līdzekļi tiek izmantoti likumīgi, lietderīgi un pareizi.

Mūsu misija

Nodrošināt objektīvu, saprotamu un pieejamu informāciju un pārliecību par valsts resursu likumīgu, efektīvu, racionālu un ekonomisku izlietojumu atbilstoši starptautiskajiem revīzijas standartiem, augstiem profesionāliem un ētiskiem kritērijiem.

Mūsu pamatvērtības

Lai sasniegtu mūsu misiju, izstrādāsim uzvedības kodeksu, kas palīdzēs nodrošināt VK vadībai un darbiniekiem šādu pamatvērtību ieviešanu mūsu darbā un attiecībās ar citiem, — kā integritāte un godīgums, krietnums, atklāta saskarsme, profesionalitāte augstu vērtēt personību.

Mūsu mērķis ir sniegt Saeimai, valdībai, Latvijas sabiedrībai un, kad būs nepieciešams, arī Eiropas Savienībai kvalitatīvu informāciju un pārliecību par finansu kontroli pār valsts resursiem un valsts administrācijas darbību. Tas palielinās uzticību tam, kā tiek izlietota valsts nauda, finansiālajai atbildībai un valsts mantas un naudas sargāšanai, padarot valsts resursu pārvaldi caurskatāmāku gan Saeimai, gan plašākai sabiedrībai, piemērojot saprātīgu kooperatīvo vadību.

Mūsu lomu pastiprinās mūsu neatkarība un profesionāla ārējā revīzijas darba nodrošināšana, veicot kontroli un ziņojot par valsts budžeta līdzekļu efektīvu izlietojumu, finansu pārvaldi valsts sektorā, tādējādi atbalstot demokrātijas konsolidāciju un tiesiskumu.

Mūsu uzdevums ir panākt, lai organizācija darbotos atbilstīgi starptautiskajiem revīzijas standartiem un veiktu revīzijas saskaņā ar labāko Eiropas praksi. Tas prasīs spēcīgu un neatkarīgu organizāciju ar efektīvu vadību, skaidru pienākumu sadalījumu un profesionālu revidējošo sastāvu ar atbilstošām zināšanām. Mums vajadzēs veikt būtiskas pārmaiņas savās tradicionālajās revīzijas procedūrās un koncentrēties uz visu valdības ienākumu un izdevumu ārējo revīziju. Mēs apzināmies, ka tas būs liels izaicinājums. Lai to sasniegtu, paies vairāki gadi. Pārveides process sāksies ar tiem resursiem, kas patlaban ir mūsu rīcībā, papildinot resursus un darbinieku iemaņas, kad radīsies tāda izdevība, nodrošinot virzīšanos uz priekšu sistemātiski un organizēti.

Attīstības pasākumi tiks veikti šādās galvenajās jomās, ietverot visus secinājumus un rekomendācijas no SIGMA organizācijas novērtējuma ziņojuma:

likumdošanas bāze: virzīt nepieciešamos grozījumus un identificēt pārējās jomas, kur jāievieš skaidrība. Nepieciešams pēc iespējas tālāk attīstīt likumdošanas aktos noteikto VK lomu un pilnvaras, tādēļ mēs dibināsim darba grupu ar mērķi izstrādāt nepieciešamos grozījumus normatīvajos aktos, paredzot iespēju pilnībā pārskatīt VK darbību reglamentējošos tiesību aktus;

starptautiskie revīzijas standarti un kvalitātes kontrole: pieņemt un lietot starptautiskos standartus un vadlīnijas. VK ņems vērā jaunākos standartus, ieviešot tos savos iekšējos standartos un vadlīnijās un vairāk koncentrēsies uz iekšējās kontroles esamības pārbaudi, nevis uz atsevišķu maksājumu likumību;

personāla attīstība: izstrādāt un piemērot mācību un attīstības stratēģiju, lai attīstītu profesionālās spējas un celtu kvalifikāciju visiem mūsu darbiniekiem. Mūsu mācību programma balstīsies uz visaptverošu mācību vajadzību apzināšanu un nepieciešamo zināšanu analīzi. Mācības tiks organizētas īpašā mācību sektorā pašā VK;

vadības un administratīvā attīstība: piemērot mācību un attīstības stratēģiju, lai celtu profesionālās spējas un kvalifikāciju mūsu darbiniekiem, lai plānotu un nodrošinātu pārmaiņu vadību, ieskaitot efektīvu resursu izmantošanu, tehnoloģiju lietošanas optimizāciju, kā arī uzlabotu darbu ar klientiem;

tehnoloģiskie uzlabojumi: ieviest atbilstīgas tehnoloģijas, lai nodrošinātu to, ka mūsu darbinieki var efektīvi veikt revīzijas un vadības procedūras. Informācijas tehnoloģijas uzlabošanas mērķis Valsts kontrolē, ieviešot revīzijas darbā pilnu mūsdienu revīzijas metodoloģijas klāstu, ir panākt revīzijas efektivitātes paaugstināšanu.

Šī plāna īstenošana notiks trijos posmos:

*  sagatavošanas posms — no pašreizējā brīža līdz 2000.gada decembrim;

*  ieviešanas posms — no 2001.gada janvāra līdz 2002.gada decembrim;

* konsolidācijas posms — no 2003. gada janvāra līdz 2004.gada decembrim.

Galvenais pirmā posma mērķis ir sagatavoties plāna ieviešanai, ieskaitot personāla sagatavošanu, lai izietu "pārmaiņu vadības" procesu.

Ja mūsu iesniegtajam finansēšanas projektam būs atbalsts, turpināsim attīstīt visas darbības, kas aizsāktas sagatavošanas posmā. Ieviešanas periodā plānojam saņemt padomus un atbalstu no pirmsiestāšanās konsultanta ar divpusējās vienošanās palīdzību ar kādu radniecīgu Eiropas valsts kontroles institūciju.

Konsolidācijas posmā uzsāktajam darbam likumdošanas bāzes sakārtošanā jābūt pabeigtam, un nepieciešamajām izmaiņām jābūt apstiprinātām Saeimā. Plāna sagatavošanas un ieviešanas posmā paredzētais precīzi jāidentificē, jāizstrādā un jānoformē ar nepieciešamajiem likumu grozījumiem.

VK ar SIGMA palīdzību veiks stingru uzraudzību par katru stratēģiskās attīstības plāna posma starpmērķa sasniegšanu.

Pēc Valsts kontroles materiāliem

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!