• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Konkurences padomes 2006. gada 13. decembra lēmums Nr. 142 "Par Konkurences likuma 13.panta 1., 3. un 4.punkta iespējamo pārkāpumu SIA "Lursoft" un SIA "Lursoft IT" darbībās Lieta Nr.269/06/10/4". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 11.01.2007., Nr. 7 https://www.vestnesis.lv/ta/id/151328

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Valsts augu aizsardzības dienesta informācija

Par augu šķirņu iekļaušanu un svītrošanu Latvijas augu šķirņu katalogā

Vēl šajā numurā

11.01.2007., Nr. 7

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Konkurences padome

Veids: lēmums

Numurs: 142

Pieņemts: 13.12.2006.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Konkurences padomes lēmums Nr.142

Publiskojamā versija

Rīgā 2006.gada 13.decembrī (prot. Nr.71, 5.§)

Par Konkurences likuma 13.panta 1., 3. un 4.punkta iespējamo pārkāpumu SIA “Lursoft” un SIA “Lursoft IT” darbībās

 

Lieta Nr.269/06/10/4

Konkurences padome 08.02.2006. saņēma SIA “Latvijas Tālrunis” 02.02.2006. iesniegumu Nr.17 “Par monopolu” (turpmāk – Iesniegums), kurā SIA “Latvijas Tālrunis” lūdz izvērtēt iespējamo Konkurences likuma pārkāpumu SIA “Lursoft” darbībās.

SIA “Latvijas Tālrunis” Iesniegumā tika izteikts lūgums:

1. Izvērtēt Tieslietu ministrijas un SIA “Lursoft” 07.08.2001. noslēgto līgumu Nr.PA 110/2001 “Uzņēmumu reģistra automatizētās sistēmas licences un apkalpošanas līgums” (turpmāk – UR Līgums) par informācijas par uzņēmumiem izplatīšanu. SIA “Latvijas Tālrunis” informē Konkurences padomi, ka vērsusies Tieslietu ministrijā ar iesniegumu “Par pakalpojumu sniegšanu” un iespēju informācijas saņemšanai no Uzņēmumu reģistra uz tādiem pašiem līguma noteikumiem, kā to saņem SIA “Lursoft”. 14.11.2006. SIA “Latvijas Tālrunis” saņēma vēstuli Nr.1-78/3828 no Tieslietu ministrijas, kurā tā norāda, ka vienošanās par informācijas nodošanu SIA “Latvijas Tālrunis” bez saskaņošanas ar SIA “Lursoft” uz tādiem pašiem vai līdzīgiem noteikumiem būtu pretrunā ar esošajām līgumsaistībām.

2. Izvērtēt Konkurences likuma 13.panta 1., 3. un 4.punktu iespējamo pārkāpumu SIA “Lursoft” darbībās.

SIA “Latvijas Tālrunis” Iesniegumā skaidro, ka 21.11.2005. ir iesniegusi Uzņēmumu reģistram iesniegumu Nr.1081/1 ar lūgumu sagatavot neapliecinātas kopijas no 2004.gada pārskatu sadaļas “Peļņas vai zaudējumu aprēķins”, saskaņā ar SIA “Latvijas Tālrunis” sastādīto 44479 subjektu sarakstu. Par pakalpojumu tika samaksāta valsts nodeva 11119,75 latu apmērā.

27.12.2005. Uzņēmumu reģistra telpās SIA “Latvijas Tālrunis” pārstāvji tikās ar Uzņēmumu reģistra un SIA “Lursoft” pārstāvjiem. Sarunu gaitā tika secināts, ka datus, ko sniedz Uzņēmumu reģistrs, var saņemt 2 gadu laikā, bet SIA “Lursoft” tos var izsniegt 2 nedēļu laikā.

13.01.2006. SIA “Latvijas Tālrunis” ir noslēgusi līgumu Nr.3 par datu apstrādes pakalpojumiem ar SIA “Lursoft IT”, jo nevēlējās gaidīt vairāk nekā 2 gadus, kad šī informācija jau būs novecojusi. SIA “Latvijas Tālrunis” atsauca lūgumu Uzņēmumu reģistram sagatavot neapliecinātās kopijas un saņēma atpakaļ samaksāto valsts nodevu.

13.01.2006. līguma Nr.3 2.2.1. un 2.2.5. apakšpunktā ir atrunāts, ka no SIA “Lursoft IT” saņemto informāciju var izmantot tikai SIA “Latvijas Tālrunis” organizācijas ietvaros, nenododot to trešajām personām, kā arī neglabāt publiski pieejamās vietās un nepiedalīties tās pārdošanā bez rakstiskas saskaņošanas ar SIA “Lursoft IT”.

SIA “Latvijas Tālrunis” uzskata, ka “(…) tas, ka publisko informāciju var iegūt tikai no viena privāta avota, pie tam ar nosacījumiem to tālāk neizpaust trešajām personām, ir pretrunā ar demokrātiskas valsts konkurences tiesību pamatprincipiem. Bez tam šeit konstatējams Konkurences likuma 13.panta trešās daļas pārkāpums, jo atbilstoši minētajam pantam dominējošā stāvokļa ļaunprātīga izmantošana var izpausties arī kā tādu noteikumu izvirzīšana, kuri darījuma slēgšanu, grozīšanu vai izbeigšanu ar citu tirgus dalībnieku padara atkarīgu no tā, vai šis tirgus dalībnieks uzņemas papildu saistības, kuras pēc būtības un pēc komerciālā lietojuma neattiecas uz konkrēto darījumu. Bez tam ir konstatējams arī šī paša panta ceturtās daļas pārkāpums, jo dominējošā stāvokļa ļaunprātīga izmantošana var izpausties arī kā netaisnīgu pirkšanas vai pārdošanas cenu vai citu tirdzniecības noteikumu tieša vai netieša uzspiešana vai piemērošana.

[9] Saskaņā ar Konkurences likuma 2.pantu, šī likuma mērķis ir aizsargāt, saglabāt un attīstīt brīvu, godīgu un vienlīdzīgu konkurenci visās tautsaimniecības nozarēs sabiedrības interesēs, ierobežojot tirgus koncentrāciju. SIA “Latvijas Tālrunis” neatbalsta informācijas sniegšanas tirgus koncentrāciju viena tirgus dalībnieka (Lursoft) interesēs, līdz ar to arī mēs vēlamies sniegt uzņēmumu reģistrācijas datu apstrādes un pārdošanas pakalpojumus, saņemt no Uzņēmumu reģistra operatīvu informāciju par gada pārskatiem, jaundibināmajiem un likvidētajiem uzņēmumiem, uzņēmumu nosaukumiem, vadītājiem, dalībniekiem, akcionāriem, statūtkapitāliem, reģistrācijas numuriem, adresēm, darbības veidiem, tālruņu numuriem un uzņēmuma amatpersonu datiem. Minēto informāciju labprāt vēlētos saņemt tiešsaistes (online) režīmā digitālā formā.

[10] Ņemot vērā, ka SIA “Latvijas Tālrunis” ir prettiesiski ierobežots uzņēmumu reģistrācijas datu apstrādes un pārdošanas pakalpojumu sniegšanā, lūdzam veikt visas nepieciešamās darbības, kas vērstas uz uzņēmumu reģistrācijas datu apstrādes un pārdošanas tirgus demonopolizāciju.”

SIA “Latvijas Tālrunis” Iesniegumā bija informējusi par SIA “Lursoft” Konkurences likuma iespējamo pārkāpumu, bet Iesniegumam pievienoto līgumu kopijas norādīja uz to, ka sadarbības līgumus (arī 13.01.2006. Līgumu Nr.3) SIA “Latvijas Tālrunis” ir noslēgusi ar SIA “Lursoft IT”.

Tā kā Iesniegums neatbilda pilnīgi Konkurences likuma 23.panta otrās daļas prasībām, Konkurences padome lūdza SIA “Latvijas Tālrunis” sniegt papildu informāciju.

01.03.2006. Konkurences padome saņēma SIA “Latvijas Tālrunis” 01.03.2006. iesniegumu Nr.32 “Par monopolu” kā papildinājumu Iesniegumam, kurā SIA “Latvijas Tālrunis” informē, ka “2001.gada 7.augustā noslēgtais līgums Nr.PA 110/2001 ir noslēgts starp Tieslietu ministriju un SIA “Lursoft”, taču līgums par datu apstrādes pakalpojumiem ir noslēgts ar SIA “Lursoft IT”. SIA “Latvijas Tālrunis” norāda, ka “(…) ja lietas izpētes laikā tiks konstatēts, ka SIA “Lursoft” uzņēmumu reģistrācijas datus bez maksas nodod SIA “Lursoft IT”, tad tas Konkurences likuma izpratnē būtu uzskatāms par nevienādu noteikumu piemērošanu ekvivalentos darījumos ar trešajām personām, radot tām konkurences ziņā nelabvēlīgākus apstākļus.”

Izvērtējot Iesniegumā 1.punktā izteikto SIA “Latvijas Tālrunis” lūgumu, Konkurences padome 22.02.2006. atbilstoši likuma “Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība valsts un pašvaldību institūcijās” 8.panta pirmās daļas 1.punktam pārsūtīja Iesniegumu daļā par līguma tiesiskuma izvērtēšanu arī Tieslietu ministrijai.

Pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 1.punktu, 22.panta 1.punktu, 23.panta trešo daļu, Konkurences padome 10.03.2006. pieņēma lēmumu (protokols Nr.16, 3.§) par lietas ierosināšanu par Konkurences likuma 13.panta 1., 3. un 4.punkta iespējamo pārkāpumu SIA “Lursoft IT” darbībās.

Ierosinātās lietas ietvaros tika iegūta informācija no SIA “Latvijas Tālrunis”, no SIA “Lursoft”, no SIA “Lursoft IT”, no Uzņēmumu reģistra, kā arī notika Konkurences padomes pārstāvju tikšanās ar SIA “Latvijas Tālrunis”, SIA “Lursoft”, SIA “Lursoft IT” un Uzņēmumu reģistra pārstāvjiem.

Lietas izpētes gaitā Konkurences padome, pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 1.punktu, 22.panta 2.punktu, 24.pantu un 26.panta piekto daļu, 28.06.2006. pieņēma lēmumu:

1) ierosināt lietu uz Konkurences padomes iniciatīvas pamata par Konkurences likuma 13.panta 1., 3. un 4.punkta iespējamo pārkāpumu SIA “Lursoft” darbībās;

2) apvienot vienā lietvedībā šī lēmuma 1.punktā minēto lietu un Konkurences padomes 10.03.2006. ierosināto lietu Nr.269/06/10/4 “Par Konkurences likuma 13.panta 1., 3. un 4.punkta iespējamo pārkāpumu SIA “Lursoft IT” darbībās”.

06.09.2006. Konkurences padome, pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 2.punktu un 27.panta otro daļu, nolēma pagarināt lēmuma pieņemšanas termiņu uz laiku līdz 10.11.2006.

08.11.2006. Konkurences padome, pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 2.punktu un 27.panta otro daļu, nolēma pagarināt lēmuma pieņemšanas termiņu uz laiku līdz 10.01.2007.

SIA “Latvijas Tālrunis” ir Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā reģistrēta komercsabiedrība ar reģistrācijas Nr.40003050681.

SIA “Lursoft” ir Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā reģistrēta komercsabiedrība ar reģistrācijas Nr.000305393.

SIA “Lursoft IT” ir Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā reģistrēta komercsabiedrība ar reģistrācijas Nr.000317000.

Izvērtējot šī lēmuma ievaddaļas 1. un 2.punktā izteikto SIA “Latvijas Tālrunis” lūgumu, Iesniegumā ietverto un papildus iegūto informāciju, Konkurences padome

 

konstatēja:

1. Lietā iesaistītie tirgus dalībnieki

1.1. SIA “Latvijas Tālrunis”

SIA “Latvijas Tālrunis” darbojas tirgū, kas ir saistīts ar informācijas sniegšanu par uzņēmumiem. Informācija par uzņēmumu koordinātēm, kā arī par reģistrācijas juridiskiem datiem tiek sniegta, izmantojot dažādus uzziņu katalogus (piemēram, “Zaļās lapas”, “Mūsu Latvija”, Latvijas reklāmas rokasgrāmata, Auto ceļvedis utt.), kā arī informatīvo tālruni “117” un Interneta portālu www.117.lv (SIA “Latvijas Tālrunis” 27.02.2006. vēstule Nr.29).

Saskaņā ar Uzņēmumu reģistra sniegto informāciju SIA “Latvijas Tālrunis” pieder Vācijas uzņēmumam Heise Adressbuch Verlag GmbH&Co.KG.

1.2. SIA “Lursoft”

Izvērtējot Iesniegumā sniegto un papildus iegūto informāciju, Konkurences padome konstatēja, ka saskaņā ar UR Līgumu Uzņēmumu reģistrs apmaiņā pret Uzņēmumu reģistra automatizētās sistēmas LURS V4.0 izņēmuma lietošanas licenci, kā arī pret šajā līgumā 1.3., 1.4., 1.5. un 1.6 apakš­punktā minētajiem pakalpojumiem, nodod SIA “Lursoft” tiesības 10 gadus, sākot ar līguma spēkā stāšanās dienu, saņemt Uzņēmumu reģistrā uzkrāto publisko informāciju un izmantot to komerciāliem nolūkiem.

Saskaņā ar Uzņēmumu reģistra sniegto informāciju SIA “Lursoft” kapitāla daļu turētāji ir fiziskās personas Hils Verners (25%), Ainars Brūvelis (25%) un Einārs Ernestsons (50%), valdes locekļi ar tiesībām pārstāvēt kapitālsabiedrību atsevišķi ir Einārs Ernestsons un Ainars Brūvelis.

1.3. SIA “Lursoft IT”

SIA “Lursoft” ir noslēgti sadarbības līgumi (02.08.2004. Nr.02082004/12; 01.11.2004. Nr.01.11.2004/1 u.c.) ar SIA “Lursoft IT”, kuros SIA “Lursoft” apņemas izpildīt šajos līgumos par noteiktu atlīdzību SIA “Lursoft IT” nepieciešamos informācijas piegādes un datu apstrādes pakalpojumus (SIA “Lursoft IT” 20.10.2006. vēstules 6., 7. un 8.pielikumi). Savukārt SIA “Lursoft IT”, pamatojoties uz sākotnējo informāciju par uzņēmumiem, kura tiek saņemta no SIA “Lursoft”, veido savu datu bāzi, kuru tā izmanto savā saimnieciskā darbībā.

Tāpat SIA “Lursoft IT” saņem informāciju no citiem sadarbības partneriem, klientiem piedāvājot informācijas pakalpojumus, kuros ietilpst datu bāzes, mobilie pakalpojumi, e-pakalpojumi, monitoringa pakalpojumi1, kā arī nodarbojas ar datorprogrammatūras izstrādi, uzturēšanu un klientu atbalsta pakalpojumu sniegšanu (SIA “Lursoft IT” 24.03.2006. vēstule).

Saskaņā ar Uzņēmumu reģistra sniegto informāciju SIA “Lursoft IT” kapitāla daļu turētāji ir fiziskās personas Ainars Brūvelis (50%) un Einārs Ernestsons (50%), valdes locekļi ar tiesībām pārstāvēt kapitālsabiedrību atsevišķi ir Einārs Ernestsons un Ainars Brūvelis.

1.4. SIA “Lursoft” un SIA “Lursoft IT” ir viens tirgus dalībnieks

Saskaņā ar Konkurences likuma 1. panta 9.punktu tirgus dalībnieks ir jebkura persona (arī ārvalsts persona), kura veic vai gatavojas veikt saimniecisko darbību Latvijas teritorijā vai kuras darbība ietekmē vai var ietekmēt konkurenci Latvijas teritorijā. Ja tirgus dalībniekam vai vairākiem tirgus dalībniekiem kopā ir izšķiroša ietekme pār vienu tirgus dalībnieku vai vairākiem citiem tirgus dalībniekiem, tad visus tirgus dalībniekus var uzskatīt par vienu tirgus dalībnieku.

Izšķiroša ietekme saskaņā ar Konkurences likuma 1. panta 2. punktu ir:

iespēja tieši vai netieši:

a) kontrolēt (regulāri vai neregulāri) lēmumu pieņemšanu tirgus dalībnieka pārvaldes institūcijās, realizējot līdzdalību vai bez tās,

b) iecelt tādu tirgus dalībnieka pārraudzības institūcijas vai izpildinstitūcijas locekļu skaitu, kas izšķirošās ietekmes reali­zētājam nodrošina balsu vairākumu attiecīgajā institūcijā.

Tādējādi, lai atzītu, ka SIA “Lursoft” un SIA “Lursoft IT” ir viens tirgus dalībnieks, kādam no minētajiem uzņēmumiem ir jārealizē izšķiroša ietekme pār otru vai abiem jāatrodas vienu personu izšķirošajā ietekmē.

Lai atzītu, ka personai ir izšķiroša ietekme pār uzņēmumu, tai jābūt apveltītai ar likumiskām (normālos apstākļos izšķiroša ietekme rodas, ja personai pieder vairākums balsu) vai de facto tiesībām kontrolēt tirgus dalībnieka lēmuma pieņemšanu. Šāda de facto izšķirošā ietekme var rasties, ja uzņēmuma lēmējinstitūcijās tiek iecelts vairākums pārstāvju, vai mazākuma daļu īpašniekiem, tā apstākļa dēļ, ka pārējās uzņēmuma kapitāla daļas ir sadalītas starp vairākiem sīkiem īpašniekiem ir lielas iespējas iegūt vairākumu balsu2.

Saskaņā ar Konkurences padomē esošo informāciju SIA “Lursoft” valdes locekļi ir Ainars Brūvelis un Einārs Ernestons, un SIA “Lursoft IT” valdes locekļi ir Ainars Brūvelis un Einārs Ernestons. Einārs Ernestons ir 50% SIA “Lursoft IT” pamatkapitāla īpašnieks un SIA “Lursoft” 50% kapitāla daļu īpašnieks un valdes loceklis. Ainaram Brūvelim pieder 50% SIA “Lursoft IT” un 25% SIA “Lursoft” pamatkapitāla. Hilam Verneram pieder 25% SIA “Lursoft”.

Tā kā esošajā faktiskajā situācijā abu uzņēmumu institūcijā, kas pieņem lēmumus par uzņēmuma rīcību tirgū, darbojas tās pašas personas, turklāt 25% un attiecīgi 50% kapitāla daļu abos uzņēmumos pieder Ainaram Brūvelim un 50% kapitāla daļu SIA “Lursoft IT” un SIA “Lursoft” pieder Eināram Ernestonam, var secināt, ka lēmumu pieņemšanu tirgus dalībnieka pārvaldes institūcijās ar savu līdzdalību realizē abas personas, līdz ar to šīm personām ir kopīga izšķiroša ietekme pār SIA “Lursoft” un SIA “Lursoft IT”.

Ņemot vērā minēto, SIA “Lursoft” un SIA “Lursoft IT” ir uzskatāmas par vienu tirgus dalībnieku Konkurences likuma izpratnē.

 

2. Konkrētais tirgus

2.1. Saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 4.punktu “konkrētais tirgus ir konkrētās preces tirgus, kas izvērtēts saistībā ar konkrēto ģeogrāfisko tirgu”. Atbilstoši Konkurences likuma 1.panta 5.punktam “konkrētās preces tirgus ir noteiktas preces tirgus, kurā ietverts arī to preču kopums, kuras var aizstāt šo noteikto preci konkrētajā ģeogrāfiskā tirgū, ņemot vērā pieprasījuma un piedāvājuma aizstājamības faktoru, preču pazīmes un lietošanas īpašības” un atbilstoši Konkurences likuma 1.panta 3.punktam “konkrētais ģeogrāfiskais tirgus ir “ģeogrāfiskā teritorija, kurā konkurences apstākļi konkrētās preces tirgū ir pietiekami līdzīgi visiem šā tirgus dalībniekiem, un tādēļ šo teritoriju var nošķirt no citām teritorijām”.

2.2. Informācija par Uzņēmumu reģistra un SIA “Lursoft” sadarbību

2.2.1. Saskaņā ar likuma “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru” 1.panta 2.punktu Uzņēmumu reģistra funkcijas ir sniegt informāciju par reģistrētajiem tiesību subjektiem un juridiskiem faktiem (turpmāk – UR nepārveidotie dati), kuru Uzņēmumu reģistrs saņem no uzņēmumiem. 31.07.2006. vēstulē Uzņēmumu reģistrs informē, ka visi reģistrācijas pieteikumi, kā arī tiem pievienotie dokumenti Uzņēmumu reģistrā tiek iesniegti papīra formātā. Izņēmums ir daļa komercķīlu reģistrācijas pieteikumu, kur papīra formāta dokumentiem paralēli tiek iesniegtas šo dokumentu elektroniskās versijas. Uzņēmumu reģistra valsts notāri uzņēmumu iesniegtos dokumentus izskata, kā arī pieņem attiecīgu lēmumu, atkarībā no iesniegto dokumentu satura. Katram reģistrētajam subjektam tiek iekārtota atsevišķa reģistrācijas lieta, kurā tiek ievietoti un glabāti dokumenti, uz kuru pamata ir izdarīti ieraksti attiecīgajā reģistrā (piem., komercreģistrā, biedrību un nodibinājumu reģistrā u.c. Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros). Uzņēmumu reģistra valsts notāra veiktās reģistrācijas darbība izpaužas divos veidos. Pirmkārt, iesniegtie dokumenti papīra formā tiek pievienoti reģistrācijas lietai. Otrkārt, attiecīgajā reģistrā, kas tiek kārtoti elektroniskā veidā, tiek izdarīti visi likumos paredzētie ieraksti.

2.2.2. Visu šo informāciju ir nepieciešams sistematizēt, lai varētu precīzi un ātri izskatīt un sagatavot atbildes uz saņemtajiem iesniegumiem un informācijas pieprasījumiem par uzņēmumiem. Starp Uzņēmumu reģistru un SIA “Lursoft” ir noslēgts UR Līgums, kurā, pamatojoties uz likumu “Par valsts un pašvaldību pasūtījumu” un atbilstoši viena pretendenta piedāvājuma “Par Uzņēmumu reģistra automatizētās sistēmas LURS datorprogrammas pārveidi un papildināšanu atbilstoši Komerclikuma prasībām, pārveidotās datorprogrammas un papildinājumu iegādi un to apkalpošanu”, SIA “Lursoft” nodod Uzņēmumu reģistram Uzņēmumu reģistra automatizētās sistēmas LURS V4.0 (turpmāk – Sistēma) izņēmuma lietošanas licenci uz 10 gadiem. Apmaiņā pret šo Sistēmas izņēmuma lietošanas licenci Uzņēmumu reģistrs nodod SIA “Lursoft” tiesības 10 gadus saņemt Uzņēmumu reģistrā uzkrāto publisko informāciju un izmantot to komerciāliem nolūkiem.

Sistēma ir Uzņēmumu reģistra automatizētā sistēma LURS V4.0 datorprogramma, ar kuras reģistrācijas moduļu palīdzību tiek veikta sistematizēta uzņēmumu datu reģistrācija.

No elektroniski kārtotajiem reģistriem un tajos iekļautajām ziņām informācijas iegūšana notiek elektroniskā veidā. Savukārt informācijas iegūšana no reģistrācijas lietās papīra formātā esošajiem dokumentiem notiek, apskatot šos papīra formātā esošos dokumentus. Apkopojot informāciju, no minētiem papīra formātā esošiem dokumentiem, SIA “Lursoft” darbinieki nepieciešamo informāciju savada elektroniskā formātā.

Informācijas ievadi no reģistrācijas lietām Sistēmā nodrošina gan SIA “Lursoft”, gan Uzņēmuma reģistra darbinieki, bet informācijas apstrādi tajā, nosakot uzkrāto datu formātu, saskaņā ar 07.08.2001. UR Līgumu nodrošina SIA “Lursoft”.

Dati ir formalizētā veidā attēlota tekstuāla, skaitliska, grafiska, video-audio informācija, kuru lietotājs vai datu apstrādes ierīces var interpretēt, apstrādāt vai pārsūtīt.3

Datu bāze ir savstarpēji saistītu informacionālu objektu tematisks kopums, kas ar speciālas pārvaldības sistēmas starpniecību organizēts tā, lai nodrošinātu ērtu informācijas izguvi, izdarītu tās atlasi un kārtošanu. Informācija datu bāzē parasti ir sadalīta ierakstos (tabulās), no kuriem katram var būt viens vai vairāki lauki (kolonnas).4

SIA “Lursoft” darbinieki pārbauda elektroniskā formātā uzkrātās informācijas atbilstību, salīdzinot to ar reģistrācijas lietām, kā arī citos ticamos avotos pieejamo informāciju (SIA “Lursoft” 10.08.2006. vēstule). SIA “Lursoft” sadarbībā ar SIA “Lursoft IT” pirms datu izsniegšanas klientiem, veic datu kvalitātes kontroles monitoringu pēc vairāk nekā 100 parametriem vairākos desmitos avotu (SIA “Lursoft IT” 20.10.2006. vēstule).

Informācija viena uzņēmuma lietas ietvaros laika gaitā var mainīties attiecībā pret jebkura ieraksta parametru. Lai Uzņēmumu reģistra darbiniekiem būtu iespēja iegūt informāciju, kas ir juridiski spēkā interesējošā laika momentā, SIA “Lursoft” izveidotā sistēma veic izdarīto žurnālu ierakstu konsolidāciju jeb datu pārveidi tādā formā, lai lietotājs varētu iegūt izziņas uz jebkuru brīdi. Līdzīgi to dara SIA “Lursoft IT” sistēmas papildu konsolidējot arī ar no citiem avotiem iegūtām ziņām (SIA “Lursoft IT” 20.10.2006. vēstule).

Konkurences padome no SIA “Lursoft” 10.08.2006. saņēma informāciju par to, ka sākotnēji (laika periods pirms UR Līguma noslēgšanas) Uzņēmumu reģistrā datu ievadi Sistēmā galvenokārt nodrošināja SIA “Lursoft”, ka “Latvijas Vēstnesī” parādās visi Komerclikuma 8.pantā minētie komercreģistra ieraksti, ka gada pārskata dati par uzņēmumiem ir tikai VID un Uzņēmumu reģistra rīcībā. Gada pārskatus par uzņēmumiem SIA “Lursoft” papīra formātā saņem no Uzņēmumu reģistra. Uzņēmumu reģistra iesniegto gada pārskatu satura apstrādes sistēmas izveidi un gada pārskatos minēto datu ievadi Sistēmā elektroniski veic SIA “Lursoft” darbinieki. Pēc šīs datu ievades gada pārskata kopija tiek pievienota uzņēmuma lietai papīra formātā, kura kopiju saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto kārtību var iegūt jebkura fiziska vai juridiska persona.

UR Līguma 3.3.apakšpunktā ir noteikts, ka Sistēmā Uzņēmumu reģistrā ievadītie dati ir valsts īpašums, kurus SIA “Lursoft” ir tiesības izmantot saskaņā ar Ministru kabineta 2001.gada 13.februāra protokollēmuma 34.§ 3.punktu.

Saskaņā ar UR Līguma 1.6.apakšpunktu SIA “Lursoft” nodrošina datu izsniegšanu no Sistēmas pašvaldībām, valsts un pašvaldības iestādēm, laikrakstam “Latvijas Vēstnesis” nepārveidotā formā (nepārveidotie dati). Pamatojoties uz iegūto informāciju no 05.10.2006. Konkurences padomes un Uzņēmumu reģistra pārstāvju sarunu protokola un 17.10.2006. Konkurences padomes un SIA “Lursoft”, SIA “Lursoft IT” pārstāvju sarunu protokola, Konkurences padome secina, ka SIA “Lursoft” tiešsaistes režīmā nodod visas Uzņēmumu reģistra Sistēmā reģistrētās ziņas SIA “Latvijas Vēstnesis”, kura šo informāciju publicē laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”, tādējādi saskaņā ar normatīviem aktiem šī informācija iegūst juridisku spēku. SIA “Lursoft” Sistēmā ir ieprogrammējusi speciālas procedūras datu pārveidei savstarpēji saskaņotos formātos uz konkrētās iestādes (Valsts statistikas pārvalde, SIA “Latvijas Vēstnesis”, Valsts ieņēmumu dienests u.c. valsts un pašvaldību iestādes) tehnisko informācijas nesēju (uz konkrētu FTP serveri). FTP serveris ir datņu serveris, kas nodrošina piekļuvi protokola FTP arhīva datiem5.

Izvērtējot iegūto informāciju (no SIA “Lursoft” 10.08.2006. vēstules, 14.08.2006. vēstules un 05.10.2006. Konkurences padomes un Uzņēmumu reģistra pārstāvju tikšanās), secināms, ka SIA “Lursoft” izveidotā Sistēma darbojas tikai Uzņēmumu reģistra lokālā tīklā. Piekļuve Sistēmai ir Uzņēmumu reģistra un SIA “Lursoft” darbiniekiem.

2.3. Informācija par SIA “Lursoft” un SIA “Lursoft IT” sadarbību

Saskaņā ar UR Līguma 4.1.apakšpunktu, kurā teikts, ka SIA “Lursoft” neatkarīgi no piesaistīto līdzizpildītāju darbības uzņemas atbildību par UR Līguma saistību izpildi pilnā apjomā un kvalitātē, SIA “Lursoft” ir noslēgti sadarbības līgumi (02.08.2004. Nr.02082004/1; 01.11.2004. Nr.01.11.2004/1 u.c.) ar SIA “Lursoft IT”, kuros SIA “Lursoft” apņemas izpildīt šajos līgumos par noteiktu atlīdzību (20.10.2006. vēstules 6., 7. un 8. pielikumā iesniegtas apmaksāto rēķinu kopijas) SIA “Lursoft IT” informācijas piegādes, datu apstrādes, kvalitātes pārbaudes, projektēšanas, programmēšanas un testēšanas darbus, kā arī nodrošināt darbu izpildei nepieciešamo datortehniku.

Saskaņā ar iepriekšminētiem sadarbības līgumiem starp SIA “Lursoft” un SIA “Lursoft IT” informācija (dati) savstarpēji saskaņotā formātā no SIA “Lursoft” elektroniski tiek nosūtīta SIA “Lursoft IT” datu bāzē. SIA “Lursoft IT” datu bāze ir veidota pēc atvērtā koda principa – tas nozīmē, ka jebkurš lietotājs neatkarīgi no tehniskās platformas (datu bāzes vadības sistēmas) var piemērot savu datu bāzes sistēmu informācijas saņemšanai no SIA “Lursoft IT” datu bāzes.

Saskaņā ar SIA “Lursoft IT” 24.03.2006. vēstulē sniegto informāciju SIA “Lursoft IT” ir ieguldījusi savus materiāltehniskos resursus Lursoft gada pārskatu reģistra datu bāzes izstrādē, veicot katra gada pārskata ievadi izstrādātajā datu bāzē, tālāk datus apstrādājot, grupējot un viegli lietojama pakalpojuma veidā piedāvājot saviem klientiem, t.sk. SIA “Latvijas Tālrunis”. SIA “Lursoft IT” ir norādījusi, ka ir vienīgais Lursoft Gada pārskatu reģistra datu bāzes autors.

Tajā pašā laikā SIA “Lursoft” 18.05.2006. vēstulē ir norādīts, ka SIA “Lursoft” ir ieguldījis būtiskus finanšu un cilvēkresursus, izveidojot dažādas datu bāzes, kurās dati tiek apstrādāti, klasificēti, šķirti, īpašā veidā un formā sakārtoti. Šīs datu bāzes, kā Lursoft gadu pārskatu reģistra datu bāze, Uzņēmumu reģistra datu bāze, Komerc­reģistra datu bāze un daudzas citas datu bāzes, ir SIA “Lursoft” autortiesību objekti ar augstu pievienoto vērtību, par kuru izmantošanu SIA “Lursoft” ir tiesīgs saņemt piemērotu samaksu.

Atbilstoši Uzņēmumu reģistra 05.10.2006. sniegtajai informācijai gada pārskatu dati elektroniskā formātā ir pieejami arī LURS V4.0 datu bāzē, ko uztur un izmanto SIA “Lursoft”, kā arī izmanto Uzņēmumu reģistra darbinieki. SIA “Lursoft IT” 20.10.2006. vēstulē ir norādījusi, ka, ņemot vērā, ka Uzņēmumu reģistrs digitāli neapstrādā gadu pārskatus, SIA “Lursoft”, t.sk. pēc SIA “Lursoft IT” pasūtījuma, digitalizē gada pārskatus, pārveidojot datu bāžu formātā, un SIA “Lursoft IT” var saviem klientiem piedāvāt jau apstrādātus gada pārskatus tabulu veidā, pēc dažādām finanšu metodēm veidotu analīžu veidā, grafiskā formā, citās valodās pārveidotu atskaišu veidā utt.

SIA “Lursoft” 26.09.2006. vēstulē ir norādīts, ka SIA “Lursoft IT” izstrādā priekš SIA “Lursoft” atsevišķas procedūras programmnodrošinājuma LURS V4.0 sistēmai. Tāpat no SIA “Lursoft” 26.09.2006. vēstulē sniegtās informācijas ir secināms, ka SIA “Lursoft” izmanto laikrakstu bibliotēku, ko uz līguma pamata uztur SIA “Lursoft IT”.

Tāpat SIA “Lursoft IT” 20.10.2006. vēstulē ir norādījusi, ka nodrošina Uzņēmumu reģistra izziņu tulkošanu vairākos desmitos valodu.

Ir konstatējams, ka atsevišķos gadījumos sadarbība notiek, SIA “Lursoft IT” sniedzot pakalpojumus SIA “Lursoft”.

SIA “Lursoft” un SIA “Lursoft IT” lietā sniegtā informācija, kā arī SIA “Lursoft” 18.05.2006. vēstulē sniegtā informācija par SIA “Lursoft IT” un SIA “Latvijas Tālrunis” tiesiskajām attiecībām un SIA “Lursoft” 26.09.2006. vēstulē sniegtā informācija apliecina Konkurences padomes jau konstatēto faktu, ka abas sabiedrības ir cieši juridiski savstarpēji saistītas un uzskatāmas par vienu tirgus dalībnieku.

2.4. Konkrētās preces tirgus

SIA “Latvijas Tālrunis” Iesniegumā uzskata, ka SIA “Lursoft”, SIA “Latvijas Tālrunis” u.c. tirgus dalībnieki darbojas UR nepārveidoto datu apstrādes un pārdošanas tirgū.

SIA “Lursoft IT” 24.03.2006. vēstulē ir norādījusi, ka informācijas pakalpojumus, kurus sniedz SIA “Lursoft IT” saviem klientiem, jebkurš cits interesents var veidot, sniegt un iegūt, izmantojot citus informācijas avotus, t.i., izmantojot Uzņēmuma reģistra publisko informāciju par uzņēmumiem, Valsts ieņēmumu dienesta informāciju, laikraksta “Latvijas Vēstnesis”, Centrālās statistikas pārvaldes, citu privāto komersantu (piemēram, SIA “Balt Risk”, SIA “Creditreform Latvija”) informāciju.

SIA “Lursoft” 18.05.2006. vēstulē ir izteikusi viedokli, ka jebkura trešā persona Uzņēmumu reģistra publisko informāciju par uzņēmumiem var saņemt no Uzņēmumu reģistra saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto kārtību, samaksājot valsts noteikto maksu.

SIA “Lursoft IT” 20.10.2006. ir norādījusi, ka, bez pieejamības SIA “Lursoft IT” sistēmās internetā un mobilos tālruņos, Uzņēmumu reģistra ziņas tiek nosūtītas laikrakstam “Latvijas Vēstnesis” speciāli sagatavotā formā un tiek publicētas minētā laikrakstā, kas pieejamas ikvienam interesentam par LVL 4,- mēnesī.

Salīdzinot SIA “Lursoft IT” sniegtos pakalpojumus no piedāvājuma un pieprasījuma puses ar SIA “Latvijas Tālrunis”, SIA “Kontaktu centrs 1188”, SIA “Eniro Latvia” un citiem tirgus dalībnieku sniegtajiem pakalpojumiem, kuri darbojas datu apstrādes un pārdošanas tirgū, Konkurences padome secina, ka atsevišķos gadījumos līdzīgs ir veids, kādā tiek sniegti pakalpojumi (īsziņu, tiešsaistes (online) režīmā, telefoniski). Izvērtējot sniegto pakalpojumu saturu, ko raksturo ietvertā informācija, kas pieejama patērētājam, jāsecina, ka pilnīga informācija par Uzņēmumu reģistra uzņēmumu reģistrācijas datiem ir specifiska rakstura un SIA “Lursoft IT” sniegtie pakalpojumi atšķiras pēc patērētājiem pieejamās informācijas satura un tie ir pilnīgi identiski ar Uzņēmumu reģistrā esošo publisko informāciju par uzņēmumiem, no tā izriet, ka SIA “Lursoft IT” sniegtie pakalpojumi nav aizvietojami ar citu tirgus dalībnieku sniegtiem pakalpojumiem.

Konkurences padome konstatē, ka dati, pirmkārt, var saturēt dažāda satura informāciju. Tādējādi, ja personai (patērētājam, klientam) ir nepieciešama noteikta satura informācija, tad to nevar aizvietot ar cita satura informāciju vai arī ar pēc satura nepilnīgāku informāciju. Otrkārt, svarīgs ir datu iegūšanas ātrums un veids. Tādējādi, izvērtējot no pieprasījuma puses, šie faktori ir jāņem vērā.

Konstatējams, ka cenas ziņā Uzņēmumu reģistra sniegtie pakalpojumi ir dārgāki par SIA “Lursoft IT” sniegtajiem pakalpojumiem un informāciju no Uzņēmumu reģistra var saņemt daudz ilgākā laikā nekā no SIA “Lursoft IT”, kas savukārt izslēdz iespēju pieprasīt liela apjoma informāciju, kā arī iespēju saņemt atlasītu informāciju pēc klienta izvēlētiem parametriem no Uzņēmumu reģistra.

Konkurences padome, izvērtējot lietā iegūto informāciju un salīdzinot laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” publicēto un elektroniskā formātā pieejamo informāciju par uzņēmumiem ar SIA “Lursoft IT” sniegtiem pakalpojumiem, konstatē, ka no “Latvijas Vēstneša” elektroniskā formātā ir pieejama tikai daļa informācijas, ko nosaka normatīvie akti, bet nav pieejama nepublicējamā informācija. “Latvijas Vēstnesis” neveic informācijas sniegšanu pēc klienta vēlmēm izveidoto konkrēto datu atlasi un apkopošanu. Ņemot vērā to, ka pieejama ir tikai daļa no Uzņēmumu reģistra publiskās informācijas par uzņēmumiem, kā arī “Latvijas Vēstnesis” elektroniskajā datu bāzē pieejamās informācijas apkopošanu un atlasi personai ir jāveic pašai, Konkurences padome secina, ka iepriekš minētie pakalpojumi nav aizvietojami ar SIA “Lursoft” un “Lursoft IT” sniegtiem pakalpojumiem.

Tādējādi veids, kā elektroniski pieejamo Uzņēmumu reģistra sākotnējo publisko informāciju par uzņēmumiem (informāciju par tiesību subjektiem un juridiskiem faktiem) SIA “Lursoft” ir tiesīga izmantot komerciāliem mērķiem, nosaka to, ka šie dati (informācija) nav aizvietojami ar cita satura datiem vai identiska satura datiem, kas iegūstami citos veidos vai no citiem avotiem (no Uzņēmumu reģistra, laikraksta “Latvijas Vēstnesis”).

SIA “Lursoft” sniedz Uzņēmumu reģistra elektronisko publiskojamo datu apstrādes un sniegšanas pakalpojumu SIA “Lursoft IT”. SIA “Lursoft” 18.05.2006. vēstulē ir norādījusi, ka nepastāv nekāda veida šķēršļi, kas liegtu citiem tirgus dalībniekiem iegūt SIA “Lursoft” datu bāzes, slēdzot par to savstarpējas vienošanās un maksājot par šiem datu apstrādes pakalpojumiem maksu. Tāpat SIA “Lursoft” ir norādījusi, ka SIA “Latvijas Tālrunis” šāda veida pakalpojumu un darbu izpildi nav piedāvājusi SIA “Lursoft”.

Tāpat atsevišķi ir nodalāmi dati, kas ir pieejami latviešu valodā, jo teksta tulkošanai, kas bez skaitliskiem datiem ir datu sastāvdaļa, ir nepieciešams papildu resursu ieguldījums un citās valodās pieejamie dati ir orientēti uz atšķirīgiem patērētājiem. Kaut gan tulkojamais apjoms dažāda veida datiem (atkarībā no tā, cik liela daļa ir tekstuālā daļa un cik liela skaitliskā daļa) var atšķirties, un tādējādi arī var atšķirties nepieciešamais resursu apjoms tulkošanai. Tomēr konkrētie dati, kas pieejami latviešu valodā, ir izdalāmi atsevišķā konkrētā tirgū. Taču, izvērtējot SIA “Lursoft” sniegto informāciju, secināms, ka tās rīcībā pieejamie dati, ko tās piedāvā Latvijas tirgus dalībniekiem, pamatā ir tikai latviešu valodā. SIA “Lursoft IT” tālākpārdošanai piedāvā pakalpojumus par datiem, kas ir arī citās valodās, taču dati citās valodās no pieprasījuma puses būtu izdalāmi atsevišķā tirgū.

SIA “Lursoft IT” piedāvā ne tikai Uzņēmumu reģistra publiskojamos datus par uzņēmumiem, bet arī cita veida datus (piemēram, laikrakstu bibliotēka). SIA “Lursoft IT” pārdod gan atsevišķus datus klientiem mazumtirdzniecībā, gan arī noteikti sagrupētus (atlasītus un konsolidētus) datus klientiem (kā, piemēram, SIA “Latvijas Tālrunis”) vairumtirdzniecībā.

Tādējādi Konkurences padome konstatē, ka SIA “Lursoft” darbojas elektroniski pieejamo UR nepārveidoto datu latviešu valodā pārdošanas tirgū un SIA “Lursoft IT” elektroniski pieejamo UR tālāk pārveidoto datu latviešu valodā pārdošanas tirgū.

2.5. Konkrētais ģeogrāfiskais tirgus

Elektroniskā formā pieejamie UR nepārveidotie dati, kā arī UR tālāk pārveidotie dati latviešu valodā ir orientēti uz Latvijas tirgu, tādēļ konkrētais ģeogrāfiskais tirgus ir Latvijas teritorija.

2.6. SIA “Lursoft” un SIA “Lursoft IT” dominējošais stāvoklis konkrētajā tirgū

2.6.1. Saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 5.punktā noteikto konkrētās preces tirgus definīciju un pamatojoties uz Konkurences padomes veikto analīzi, kurā UR nepārveidoto datu latviešu valodā pārdošanas tirgū, ko sniedz SIA “Lursoft”, salīdzina ar citu tirgus dalībnieku līdzīgu pakalpojumu sniegšanu, un, ņemot vērā, ka SIA “Lursoft” sniedz pakalpojumus par specifiskiem datiem, kurus tikai SIA “Lursoft” ir iespējas saņemt elektroniskā formātā no Uzņēmumu reģistra Sistēmas, Konkurences padome secina, ka SIA “Lursoft” atrodas dominējošā stāvoklī attiecībā pret citiem uzņēmumu reģistrācijas datu apstrādes un pārdošanas tirgus dalībniekiem UR nepārveidotu datu latviešu valodā pārdošanas tirgū Latvijas teritorijā.

2.6.2. Pamatojoties uz saņemto informāciju no SIA “Lursoft” (SIA “Lursoft” 10.08.2006. vēstules 3.punkts), ir teikts, ka “SIA “Lursoft” un SIA “Lursoft IT” atbilstoši Koncernu likumam, citiem LR normatīviem aktiem, kā arī atbilstoši Eiropas Savienības likumdošanai ir saistītie uzņēmumi. SIA “Lursoft” nav citu šādu saistītu uzņēmumu, kā SIA “Lursoft IT”, kā arī SIA “Lursoft” ir noslēdzis sadarbības līgumus (Līgumus Nr.0208004/1; Nr.01.11.2004/1), kuros SIA “Lursoft” uzņemas izpildīt par noteiktu atlīdzību SIA “Lursoft IT” nepieciešamos informācijas piegādes un datu apstrādes pakalpojumus. Lēmuma 1.4.punktā Konkurences padome secina, ka SIA “Lursoft” un SIA “Lursoft IT” ir viens tirgus dalībnieks.

Ņemot vērā iepriekš minēto, Konkurences padome secina, ka arī SIA “Lursoft IT” atrodas dominējošā stāvoklī šajā konkrētajā tirgū.

 

3. Faktu konstatācija par iespējamiem 13.panta 1., 3. un 4.punkta pārkāpumiem SIA “Lursoft IT” un SIA “Lursoft” darbībās

3.1. Konkurences likuma 13.panta 1.punktā, ir teikts, ka “dominējošā stāvokļa ļaunprātīga izmantošana var izpaus­ties arī kā:

1) atteikšanās slēgt darījumu ar citu tirgus dalībnieku vai grozīt darījuma noteikumus bez objektīvi attaisnojoša iemesla.”

3.1.1. Iesniegumā SIA “Latvijas Tālrunis” uzskata, ka “(…) SIA “Latvijas Tālrunis” ir prettiesiski ierobežots uzņēmumu reģistrācijas datu apstrādes un pārdošanas pakalpojumu sniegšanā”.

SIA “Latvijas Tālrunis” Iesniegumā norādīja, ka SIA “Lursoft IT” darbībās saskatāmas Konkurences likuma 13.panta 1.punkta pārkāpuma pazīmes, jo SIA “Lursoft IT” atteica SIA “Latvijas Tālrunis” piegādāt datus par uzņēmumu apgrozījumiem. Pamatojoties uz Iesniegumam pievienoto 13.01.2006. noslēgtā Līguma Nr.3 kopiju un SIA “Latvijas Tālrunis” un SIA “Lursoft IT” 18.01.2006. parakstīto Datu atlases darbu pieņemšanas – nodošanas akta Nr.11410 kopiju, Konkurences padome secina, ka, 13.01.2006. Līgums Nr.3 ir abpusēji (starp SIA “Latvijas Tālrunis” un SIA “Lursoft IT”) saskaņots, parakstīts un līguma noteikumu ietvaros izpildīts.

No 13.01.2006. Līguma Nr.3. izriet, ka nedrīkst izplatīt no SIA “Lursoft IT” iegūto informāciju bez SIA “Lursoft IT” piekrišanas, kas pēc būtības ir prasība papildus vienoties ar SIA “Lursoft IT”. No lietas materiāliem neizriet, ka SIA “Latvijas Tālrunis” būtu vērsies pie SIA “Lursoft IT”, piedāvājot atbilstošus atlīdzības nosacījumus, lai noslēgtu papildu vienošanos.

Ņemot vērā minēto, Konkurences padome secina, ka Konkurences likuma 13.panta 1.punkta pārkāpuma pazīmes SIA “Lursoft IT” darbībās nav saskatāmas.

3.1.2. SIA “Lursoft” 26.09.2006. vēstulē Konkurences padomei sniedz informāciju par to, ka SIA “Lursoft IT” jau pirms 13.01.2006. Līguma Nr.3 noslēgšanas ar SIA “Latvijas Tālruni” 01.11.2004. bija noslēgts sadarbības līgums Nr.01/11/2004/1 ar SIA “Latvijas Tālrunis”, kura līguma priekšmets ietver informācijas piegādes un datu apstrādes pakalpojumus. Sākotnējo priekšlikumu SIA “Latvijas Tālrunis” attiecībā par gada pārskatu datu apstrādes sistēmas izveidi SIA “Latvijas Tālrunis” vajadzībām izteica SIA “Lursoft IT” un SIA “Latvijas Tālrunis” esošā līguma Nr.01/11/2004/1 kontekstā. Par šādu SIA “Latvijas Tālrunis” priekšlikumu liecina A.Lazdāna 14.07.2005. elektroniskā vēstule SIA “Lursoft IT” Informācijas nodaļas vadītājam. Tā kā pakalpojumu, ko vēlējās iegūt SIA “Latvijas Tālrunis”, SIA “Lursoft IT” nebija iespējams sniegt uz esošā līguma Nr.01/11/2004/1 pamata, tad puses vienojās par 13.01.2006. Līguma Nr.3 par datu apstrādes pakalpojumiem noslēgšanu.

SIA “Lursoft” (18.05.2006. vēstule) apliecina, ka nepastāv nekāda veida apstākļi, kas liegtu citiem tirgus dalībniekiem iegūt SIA “Lursoft” rīcībā esošās datu bāzes, slēdzot savstarpējās vienošanās un maksājot par šiem datu apstrādes pakalpojumiem maksu. SIA “Lursoft” informē arī par to, ka no SIA “Latvijas Tālrunis” puses nav bijis piedāvājuma par šāda veida pakalpojumu un darbu izpildi. Informācija par to, ka SIA “Latvijas Tālrunis” būtu griezies pie SIA “Lursoft” ar lūgumu par savstarpējo vienošanos par UR nepārveidoto datu, kurus SIA “Lursoft” nodod pēc savstarpējās vienošanās citiem tirgus dalībniekiem, iegūšanu no SIA “Lursoft” nebija saņemta no SIA “Latvijas Tālrunis”. 24.05.2005. elektroniskā sarakste SIA “Latvijas Tālrunis” amatpersonām ir notikusi ar SIA “Lursoft IT” Informācijas nodaļas vadītāju (SIA “Latvijas Tālrunis” Iesnieguma 4.pielikums).

Ņemot vērā iepriekš minēto, Konkurences padome secina, ka Konkurences likuma 13.panta 1.punkta pārkāpuma pazīmes SIA “Lursoft” darbībās nav saskatāmas.

3.2. Konkurences likuma 13.panta 3. punktā ir teikts, ka “dominējošā stāvokļa ļaunprātīga izmantošana var izpaus­ties arī kā: (…)

3) tādu noteikumu izvirzīšana, kuri darījuma slēgšanu, grozīšanu vai izbeigšanu ar citu tirgus dalībnieku padara atkarīgu no tā, vai šis tirgus dalībnieks uzņemas papildu saistības, kuras pēc būtības un komerciāla lietojuma neattiecas uz konkrēto darījumu.”

3.2.1. Saskaņā ar Autortiesību likuma (turpmāk – ATL) 1.panta 3.punktu datu bāze ir “neatkarīgu darbu, datu vai citu materiālu krājums, kas sakārtots sistemātiski vai metodiski un individuāli pieejams elektroniskā vai citādā veidā”. Šī likuma 5.panta 3.daļā ir teikts, ka “Datu bāzes, kuru izveidošanai, iegūšanai, pārbaudei vai demonstrēšanai ir bijis nepieciešams būtisks kvalitatīvs vai kvantitatīvs ieguldījums (finanšu līdzekļi vai laika un enerģijas patēriņš), neatkarīgi no tā, vai tās ir autortiesību objekts, tiek aizsargātas saskaņā ar 57.pantā noteiktajām datu bāzes veidotāja tiesībām.” ATL 57.panta 1.daļā ir teikts, ka “Par datu bāzes veidotāju, kuras veidošanā, pārbaudē vai noformēšanā ir ielikts būtisks kvalitatīvs vai kvantitatīvs ieguldījums (5.panta otrā daļa), atzīstama fiziskā vai juridiskā persona, kas datu bāzes veidošanā uzņēmusies iniciatīvu un ieguldījuma risku”.

Saskaņā ar Eiropas parlamenta 11.03.1996. Direktīvu 96/9EK6 Par datu bāžu aizsardzību 1.panta 2.punktu datu bāze ir neatkarīgu darbu, datu vai citu materiālu krājums, kas sistemātiski vai metodiski un individuāli pieejams elektroniskā vai citādā veidā.

Šī Direktīva ir pārņemta ATL, pēc satura iepriekš minētās tiesību normas ir līdzīgas.

Saskaņā ar ATL 57.panta otrās daļas 1. un 2.punktu “Datu bāzes veidotājam ir tiesības novērst visu datu bāzes satura vai būtiskas kvalitatīvi vai kvantitatīvi novērtējamas tā daļas:

1) iegūšanu, kas nozīmē visa datu bāzes satura vai tā būtiskas kvalitatīvi vai kvantitatīvi novērtējamas tā daļas;

2) atkārtotu izmantošanu, kas nozīmē publiskas piekļūšanas nodrošināšanu jebkādā formā visam datu bāzes saturam vai tā daļai, izplatot tās eksemplārus, to iznomājot vai nodrošinot tās tiešsaisti vai citas pārsūtīšanas formas.”.

Saskaņā ar ATL 15.panta 3.un 4.daļu “Datu bāzes autoram attiecībā uz datu bāzes izmantošanu ir šādas izņēmuma tiesības atļaut vai aizliegt:

1) publiskot vai demonstrēt datu bāzi;

2) izplatīt datu bāzi;

3) padarīt datu bāzi pieejamu sabiedrībai pa vadiem vai citādā veidā tādējādi, ka tai var piekļūt individuāli izraudzītā vietā un individuāli izraudzītā laikā;

4) īslaicīgi vai pastāvīgi reproducēt datu bāzi;

5) tulkot, adaptēt vai jebkādi citādi pārveidot datu bāzi, kā arī reproducēt, izplatīt, publiskot, demonstrēt vai izrādīt šo darbību rezultātu;

(4) Autoram ir tiesības izmantot savu darbu jebkādā veidā, atļaut vai aizliegt tā izmantošanu, saņemt atlīdzību par atļauju izmantot savu darbu un par darba izmantošanu, izņemot likumā paredzētos gadījumus.”

Saskaņā ar ATL 57.panta pirmo daļu par datu bāzes veidotāju ir atzīstama SIA “Lursoft IT”.

Lai noteiktu, vai tā ir uzskatāma par datu bāzi, nav nozīmes, vai tajā ietilpstošie dati ir iegūti no personas, kas ir kolekcijas autors, vai citām personām.78

Savā 18.05.2006. vēstulē SIA “Lursoft” skaidro “(…) ka interneta vidē gan SIA “Lursoft IT”, gan arī jebkura cita persona, sniedzot informācijas pakalpojumus, nodarbojas ar datu apstrādes pakalpojumu sniegšanu. Jebkura informācija, lai to piedāvātu interneta vidē klientiem, ir jāapstrādā. Tieši šādu ceļu iet arī Lursoft IT, saviem klientiem nesniedzot datus, kuri saņemti vai no Uzņēmumu reģistra vai arī no kāda cita sadarbības partnera, kā, piemēram, CSDD, lielākajiem Latvijas laikrakstiem u.c., bet, izmantojot izstrādātas datu bāzes (Autortiesību likuma izpratnē), veido īpašus datu salikumus, apjomus un formātus, piedāvājot saviem klientiem datu apstrādes pakalpojumus ar augstu pievienoto vērtību.”

Saskaņā ar Līgumu Nr.02082004/1, kas ir noslēgts starp SIA “Lursoft” un SIA “Lursoft IT”, dati no Sistēmas saskaņotā formātā kopiju veidā elektroniski tiek nosūtīti SIA “Lursoft IT” datu bāzē (Konkurences padomes un SIA “Lursoft” un SIA “Lursoft IT” 17.10.2006. sarunu protokols). SIA “Lursoft IT”, konsolidējot no SIA “Lursoft” iegūtos datus vai datu bāzes, papildinot šo informāciju ar daudzu citu avotu informāciju, tādējādi rada jaunus autortiesību objektus. SIA “Lursoft IT” piekļuves sistēma ir veidota pēc atvērtā koda principa, tas nozīmē to, ka jebkurš lietotājs neatkarīgi no tehniskās platformas (datu bāzes vadības sistēmas) varētu piemērot savu sistēmu datu saņemšanai (17.10.2006. Konkurences padomes un SIA “Lursoft”, SIA “Lursoft IT” pārstāvju sarunu protokols).

Lietas izpētes gaitā tika konstatēts, ka Uzņēmumu reģistrs saņem informāciju no aptuveni 208000 Latvijā reģistrētiem uzņēmumiem. Saskaņā ar UR Līgumu Uzņēmumu reģistra saņemto sākotnējo materiālu SIA “Lursoft” nodod Uzņēmumu reģistram Uzņēmumu reģistra automatizētās sistēmas LURS V4.0 formā.

Jebkura sākotnējā informācijas materiāla sistematizēšanā, pārbaudē utt. ir nepieciešams būtisks kvalitatīvs un kvantitatīvs ieguldījums, kuru ikviens komersants, izmantojot tālākpārdošanu, ir ieinteresēts atgūt, kā arī aizsargāt savas autortiesības.

24.03.2006. vēstulē SIA “Lursoft IT” skaidro, ka 13.01.2006. Līguma Nr.3 2.2.1. un 2.2.5. apakšpunktā ietvertie līguma nosacījumi, “(..) kas neļauj SIA “Latvijas Tālrunis” bez rakstiskas saskaņošanas ar SIA “Lursoft IT” iegūto informāciju tālāk izplatīt trešajām personām, ir iekļauti ar sekojošu nolūku:

1) informācija tika atlasīta no SIA “Lursoft IT” īpašumā esoša autortiesību objekta – Lursoft Gada pārskata reģistra datu bāzes, kuras tālāku izplatīšanas kārtību un atlīdzību SIA “Lursoft IT” var noteikt pēc savas gribas saskaņā ar Autortiesību likuma 15.panta 3. un 4.daļu;

2) tā kā SIA “Latvijas Tālrunis” ir Vācijas uzņēmuma Heise Adressbuch Verlag Gmbh & Co. KG meitas uzņēmums, iegūtie dati varētu tikt publiskoti gan Eiropas Savienības teritorijā, gan ārpus tās, Lursoft ir jāievēro 2004.gada Eiropas Ekonomisko Interešu grupu noslēgtā līguma nosacījumi, kuri paredz ierobežot informācijas nodošanu trešajām personām”.

Konkurences padome norāda, ka dominējošā stāvoklī esošs tirgus dalībnieks nevar patvaļīgi noteikt darījuma atlīdzību un ar to saistītos noteikumus. Piemēram, darījuma noteikumi nedrīkst būt netaisnīgi un tiem pēc būtības un komerciālā lietojuma jābūt attiecināmiem uz konkrēto darījumu. SIA “Latvijas Tālrunis” apstrīdētie noteikumi pēc būtības un komerciālā lietojuma attiecas uz darījumu, jo nodrošina SIA “Lursoft IT” autortiesību aizsardzību.

13.01.2006. Līguma Nr.3 2.2.1. un 2.2.5. apakšpunktā ietverto līguma nosacījumu ievērošana ir izplatīta arī pārējo informatīvā pakalpojuma sniedzēju portālu izmantošanas noteikumos (piem., ZL Hotline, latvijasvestnesis.lv u.c.), par ko liecina šo uzņēmumu mājas lapās ievietotā informācija.

SIA “Latvijas Tālrunis” 27.02.2006. vēstulē informē par to, ka datu monitoringa jomā SIA “Latvijas Tālrunis” no SIA “Lursoft IT” saņem informāciju par uzņēmumu reģistrācijas datiem atbilstoši 24.01.2003. noslēgtajam Sadarbības līgumam. SIA “Latvijas Tālrunis” norāda, ka “Arī šī līguma 2.4.apakšpunkts liedz mums saņemtos datus izpaust trešajām personām, kas, mūsuprāt, uzskatāms par negodīgu līguma noteikumu.”

Konkurences padome konstatēja, ka minētajā 24.01.2003. sadarbības līguma 2.4.apakšpunktā ir teikts, ka “Abas puses stingri apņemas informācijas apmaiņas rezultātā iegūtos datus lietot tikai un vienīgi iekšējām vajadzībām (…).” Arī minētā līguma pārējos punktos izteikti noteikumi, kas ierobežo abu pušu darbības iegūto datu lietošanā.

Pirms 13.01.2006. Līguma Nr.3 “Par datu apstrādes pakalpojumiem” noslēgšanas SIA “Lursoft IT” un SIA “Latvijas Tālrunis” apsprieda šī līguma punktus, cenas par sniegto pakalpojumu, kā arī pušu tiesības un pienākumus. Par to liecina SIA “Latvijas Tālrunis” iesniegtās elektroniskās sarakstes kopija (Iesnieguma 4.pielikums un SIA “Lursoft” 26.09.2006. vēstules 2., 3.pielikumi), kuros norādīts, ka nekāda datu nodošana uz ārpusi nebūtu pieļaujama.

Konkurences padome konstatēja, ka SIA “Lursoft IT” visos līgumos (arī informācijas sniegšanā Interneta vidē) ir ierobežojusi līgumu ietvaros iegūtās informācijas nodošanu trešajām personām bez rakstiskas saskaņošanas ar SIA “Lursoft IT”. Bez tam SIA “Latvijas Tālrunis” nav griezies pie SIA “Lursoft IT” ar lūgumu iegūt rakstisku atļauju par 13.01.2006. Līguma Nr.3 ietvaros iegūto datu izplatīšanu trešajām personām.

Ņemot vērā iepriekš minēto, Konkurences padome secina, ka Konkurences likuma 13.panta 3.punkta pārkāpuma pazīmes SIA “Lursoft IT” darbībās nav saskatāmas.

3.2.2. Pamatojoties uz lēmuma 3.2.1.apakš­punktā minēto, Konkurences padome konstatēja, ka sadarbība par gada pārskatu datu apstrādes sistēmas izveidi SIA “Latvijas Tālrunis” vajadzībām ir notikusi starp SIA “Lursoft IT” un SIA “Latvijas Tālrunis”. SIA “Lursoft” nav noslēgusi sadarbības līgumus ar SIA “Latvijas Tālrunis”.

Ņemot vērā minēto, Konkurences padome secina, ka Konkurences likuma 13.panta 3.punkta pārkāpuma pazīmes SIA “Lursoft” darbībās nav saskatāmas.

3.3. KL 13.panta 4.punktā ir teikts, ka “dominējošā stāvokļa ļaunprātīga izmantošana var izpausties arī kā: (…)

4) netaisnīgu pirkšanas vai pārdošanas cenu vai citu netaisnīgu tirdzniecības noteikumu tieša vai netieša uzspiešana vai piemērošana.”

3.3.1. Salīdzinot Uzņēmumu reģistra piemērotās cenas ar SIA “Lursoft IT” cenām par informācijas par uzņēmumiem sniegšanas pakalpojumu, Konkurences padome secina, ka SIA “Lursoft IT” cenas ir salīdzināmas ar Uzņēmumu reģistra noteiktām cenām un atsevišķos gadījumos ir pat zemākas par Uzņēmumu reģistra cenām.

SIA “Lursoft IT” ir vienīgā kompānija Latvijā, kura par maksu nodrošina pieeju Uzņēmumu reģistra datiem caur internetu. Alternatīvs datu saņemšanas veids ir vērsties pie Uzņēmumu reģistra, kur par informācijas saņemšanu arī ir jāmaksā. Cenas par Uzņēmumu reģistra informācijas sniegšanu nosaka Ministru kabinets (21.06.2004. MK noteikumi Nr.544 “Noteikumi par valsts nodevām par informācijas sniegšanu no Uzņēmumu reģistra reģistriem”), un tām jābūt samērīgām, t.i., cenas nedrīkst pārsniegt administratīvās izmaksas, kuras rodas ar šo pakalpojumu sniegšanu. Izanalizējot SIA “Lursoft IT” cenrādi un salīdzinot ar Uzņēmumu reģistra cenrādi, nevar secināt, ka SIA “Lursoft IT” cenas būtiski pārsniedz Uzņēmumu reģistra cenas, dažos gadījumos tās ir pat zemākas (piem., pilna izziņa par vienu masu informācijas līdzekli SIA “Lursoft IT” datu bāzē maksā 0,50 lati, bet Uzņēmumu reģistra – 2,00 lati). Turklāt SIA “Lursoft IT” pakalpojumi ir vairāk orientēti uz pircēju un atbilst pieprasījumam (SIA “Lursoft IT” datu bāzē var saņemt informāciju par tieši interesējošu jautājumu un līdz ar to tā būs lētāka, bet no Uzņēmumu reģistra nevar saņemt šaurāku informāciju, piemēram, tikai par uzņēmuma dalībniekiem, un līdz ar to ir jāpērk standarta informācijas kopa, kura maksā dārgāk).

SIA “Latvijas Tālrunis” Iesniegumā ir minējis par Uzņēmumu reģistram adresēto iesniegumu Nr.1081/1 ar lūgumu sagatavot neapliecinātas kopijas no 2004.gada pārskatu sadaļas “Peļņas vai zaudējumu aprēķins” saskaņā ar Iesniedzēja sastādīto 44479 datu apstrādes vienību sarakstu un par pakalpojumu tika samaksāta valsts nodeva 11119,75 latu apmērā, bet līdzīgu informāciju Iesniedzējs ir saņēmis no SIA “Lursoft IT” par (**) Ls par (**) datu apstrādes vienībām.

Salīdzinoši: Uzņēmumu reģistra maksa par datu apstrādes vienību ir – 0,25 Ls; SIA “Lursoft IT” maksa par datu apstrādes vienību – 0,12 Ls

18.05.2006. vēstulē SIA “Lursoft” informē, ka saskaņā ar 24.01.2003. Sadarbības līgumu Nr.240/03/1, kas noslēgts starp SIA “Latvijas Tālrunis” un SIA “Lursoft IT”, “(…) laika posmā no 2004.gada līdz 2006.gada 15.maijam SIA “Latvijas Tālrunis” ir ieguvusi (**) datu apstrādes vienības:

2004.gadā (**) datu apstrādes vienības par kopējo cenu Ls (**)jeb Ls (**) par vienību,

2005.gadā (**) datu apstrādes vienības par kopējo cenu Ls (**) jeb Ls (**) par vienību,

2006.gadā (**) datu apstrādes vienības par kopējo cenu Ls (**) jeb Ls (**) par vienību.

Katra datu apstrādes vienība satur ne tikai uzņēmuma reģistrācijas numuru, bet arī uzņēmuma nosaukumu, juridisko adresi, informāciju par uzņēmuma statusu u.c. datus.”

17.10.2006. Konkurences padomes un SIA “Lursoft”, SIA “Lursoft IT” pārstāvju tikšanās laikā (sarunu protokols) SIA “Lursoft IT” informē Konkurences padomi, ka sniegto pakalpojumu cenu veidošana notiek, pamatojoties uz:

a) Eiropas biznesa reģistra cenām,

b) aprēķinot pašiem savas izmaksas,

c) salīdzinot cenas ar citu tirgus dalībnieku izstrādātām cenām.

SIA “Latvijas Tālrunis” 27.02.2006. vēstulē norāda, ka “lūdzam ņemt vērā un izanalizēt arī citu valstu pieredzi cenu noteikšanas jautājumos”.

Konkurences padome, iepazīstoties ar citās Eiropas valstīs noteiktām cenām par informācijas sniegšanu par uzņēmumiem, secināja, ka salīdzināt cenas par šo pakalpojumu ir neiespējami, jo:

a) Uzņēmumu reģistra informācijas sistēmu veidošanā pat Baltijas valstīs ir atšķirīga pieeja – Latvijā to veic privāts uzņēmums, Lietuvā un Igaunijā Uzņēmumu reģistra informācijas sistēmu veidošanā tiek izmantoti valsts līdzekļi. Tāpat atšķirība ir arī pieejamās informācijas apjomā un cenās, un tāpēc to datus reizēm ir visai grūti salīdzināt. Šādu pētījumu ir veicis arī Dienas Bizness9, kurš salīdzina Latvijas, Lietuvas un Igaunijas uzņēmumu reģistros pieejamo informāciju par uzņēmumiem, kā arī informācijas sistēmu nodrošināšanas risinājumu.

b) “Vecajās” Eiropas Savienības dalībvalstīs Uzņēmumu reģistra informācijas cenas ir ievērojami augstākas nekā Latvijā, kā arī atšķirīgi ir nosacījumi un kārtība šīs informācijas apkopošanā un pieejamībā. Piemēram, Zviedrijā atbilstoši Latvijas Uzņēmumu reģistra informatīvās funkcijas pilda Bolagsverket, kurai reģistrācija elektroniskai datu bāzei maksā aptuveni 46,00 Ls. Bez tam atsevišķi vienreizējie datu pieprasījumi maksā 0,46 Ls, bet gada pārskata, statūtu lejuppārlāde maksā 3,67 Ls10.

Ņemot vērā minēto, Konkurences padome secina, ka Konkurences likuma 13.panta 4.punkta pārkāpuma pazīmes SIA “Lursoft IT” darbībās nav saskatāmas.

3.3.2. Saskaņā ar UR Līguma 1.6.apakšpunktu SIA “Lursoft” nodrošina no Sistēmas nepārveidotu datu izsniegšanu pašvaldībām, valsts un pašvaldības iestādēm, bezpeļņas organizācijai valsts SIA “Latvijas Vēstnesis” un arī šis pakalpojums tiek sniegts apmaiņā pret tiesībām saņemt Uzņēmumu reģistrā uzkrāto publisko informāciju, kuru SIA “Lursoft” var izmantot komerciāliem nolūkiem. No iepriekš minētā izriet, ka netiek aprēķināta kāda konkrēta pakalpojuma cenas par SIA “Lursoft” iepriekš minēto pakalpojumu. 02.08.2004. Sadarbības Līguma Nr.02082004/1 (un citiem līdzīgiem līgumiem) ietvaros, kas ir noslēgti starp SIA “Lursoft” un SIA “Lursoft IT”, maksājumi tiek aprēķināti pēc savstarpēji sniegto pakalpojumu daudzuma, darbinieku ieguldītā darba, ņemot vērā to, ka konsolidētā informācija no SIA “Lursoft” tiek piegādāta SIA “Lursoft IT” (un otrādi) nepārtraukti (SIA “Lursoft IT” 20.10.2006. vēstule). Starp SIA “Lursoft” un SIA “Latvijas Tālrunis” nav bijuši noslēgti sadarbības līgumi un nav notikušas arī sarunas par iespējamo sadarbību UR nepārveidotu datu sniegšanā.

Ņemot vērā iepriekš minēto, Konkurences padome secina, ka Konkurences likuma 13.panta 4.punkta pārkāpuma pazīmes SIA “Lursoft” darbībās nav saskatāmas. 

 

4. SIA “Lursoft” kā dominējoša tirgus dalībnieka pienākums nodrošināt UR nepārveidotu datu tālākpārdošanu to izmantošanai komerciālos nolūkos

4.1. SIA “Latvijas Tālrunis” Iesnieguma [9] punktā ir izteikusi vēlēšanos saņemt tiešsaistes (online) režīmā digitālā formā no Uzņēmumu reģistra operatīvu informāciju par gada pārskatiem, jaundibināmajiem un likvidētajiem uzņēmumiem, uzņēmumu nosaukumiem, vadītājiem, dalībniekiem, akcionāriem, statūtkapitāliem, reģistrācijas numuriem, adresēm, darbības veidiem, tālruņu numuriem un uzņēmumu amatpersonu datiem.

Saskaņā ar definīciju par datiem un lietas izpētes gaitā iegūto informāciju Konkurences padome secina, ka SIA “Lursoft” no Uzņēmumu reģistra saņem UR nepārveidotus datus. Pamatojoties uz UR Līgumu, SIA “Lursoft” šos datus apmaiņā pret Sistēmas uzturēšanu izmanto komerciāliem nolūkiem. Saskaņā ar UR Līguma 1.6.apakšpunktu SIA “Lursoft” nodrošina Sistēmas nepārveidotu datu izsniegšanu pašvaldībām, valsts un pašvaldības iestādēm un SIA “Latvijas Vēstnesis”.

Saskaņā ar UR Līguma 3.3.apakšpunktu “Sistēmā Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra ievadītie dati ir valsts īpašums” un 2.1.5.apakšpunktu “Uzņēmumu reģistrs apņemas neizplatīt Sistēmas datu bāzēs ievadītos publiskos datus caur internetu komerciālos nolūkos un neslēgt līgumus ar trešajām personām par Sistēmas datu bāzēs ievadīto publisko datu izplatīšanu caur internetu komerciālos nolūkos”.

Saskaņā ar likuma “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru” 9.pantu un Komerclikuma 15.pantu juridiskajām un fiziskajām personām ir tiesības pēc valsts nodevas samaksāšanas saņemt nepieciešamo informāciju no reģistriem vai komercreģistriem. Informācija (dati), ko šajā gadījumā iegūst juridiskā vai fiziskā persona, ir publiskojamā informācija, un šo informāciju persona var izmantot tālāk komerciāliem mērķiem.

Lēmuma 2.6.1.apakšpunktā ir konstatēts, ka SIA “Lursoft” atrodas dominējošā stāvoklī UR nepārveidotu datu latviešu valodā pārdošanas tirgū Latvijas teritorijā.

Ņemot vērā iepriekš minēto un lai aizsargātu, saglabātu un attīstītu vienlīdzīgu konkurenci uzņēmumu reģistrācijas datu apstrādes un pārdošanas tirgū Latvijas teritorijā un saskaņā ar Konkurences likuma 13.panta 3.punktu Konkurences padome uzskata, ka SIA “Lursoft” ir jānodrošina iespēja citiem tirgus dalībniekiem saņemt un tālāk izmantot komerciālos nolūkos UR nepārveidotos datus. 

5. 05.10.2006. Konkurences padomes un Uzņēmumu reģistra pārstāvju tikšanās laikā galvenais valsts notārs informēja par to, ka saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvu 2003/98/EK par valsts sektora informācijas atkalizmantošanu, kuras 11.panta 3.punktā ir noteikts, ka esošās ekskluzīvās vienošanās tiek izbeigtas, beidzoties līgumam vai jebkurā gadījumā ne vēlāk kā 31.12.2008. Lai pildītu šo direktīvu, 30.08.2006. Tieslietu ministrija ar SIA “Lursoft” ir noslēgusi Papildu vienošanos pie 2001.gada 7.augusta līguma Nr.PA 110/2001, kurā, pamatojoties uz UR Līguma 2.1.5.apakš­punktu, vienojas par Uzņēmumu reģistra rīcībā esošo papīra formāta dokumentu skenēšanas nodrošināšanu. Saskaņā ar šo vienošanos SIA “Lursoft” atbilstoši Uzņēmumu reģistra dotajam tehniskajam uzdevumam integrē minēto funkciju Sistēmas moduļos, kuros nepieciešams darbs ar šādā veidā skenētiem dokumentiem, un šos skenētos dokumentus Uzņēmumu reģistrs ir tiesīgs izsniegt elektroniskā veidā trešajām personām. Saskaņā ar informāciju, kas iegūta Konkurences padomes un SIA “Lursoft”, SIA “Lursoft IT” pārstāvju tikšanās laikā (17.10.2006. sarunu protokols), iepriekš minētās vienošanās realizācijai tiks izstrādāti Ministru kabineta noteikumi skenētās informācijas pieejamībai, savukārt SIA “Lursoft” nodrošinās šīs skenētās informācijas tehnisko pieejamību. 

6. Izvērtējot Iesniegumā sniegto informāciju (SIA “Latvijas Tālrunis” 02.02.2006. vēstule Nr.17 “Par monopolu”), papildinājumu Iesniegumam (SIA “Latvijas Tālrunis” 01.03.2006. vēstule Nr.32 “Par monopolu”) un iegūto papildu informāciju (SIA “Latvijas Tālrunis” 27.02.2006 vēstule Nr.29, SIA “Lursoft IT” 24.03.2006. vēstule Nr.11410, 18.07.2006. vēstule Nr.14891, 10.08.2006. vēstule Nr.15356, 14.08.2006. vēstule; SIA “Lursoft” 18.05.2006. vēstule Nr.13765, 27.07.2006. vēstule Nr.14950, 10.08.2006. vēstule Nr.15356, 14.08.2006. vēstule, 26.09.2006. vēstule Nr.16118 un 20.10.2006. vēstule Nr.16563; Uzņēmumu reģistra 31.07.2006. vēstule Nr.1-30-73248/sd un 05.10.2006. vēstule Nr.21-4-108095/id; 11.09.2006. sarunu protokoli starp Konkurences padomes un SIA “Lursoft” pārstāvjiem, 12.09.2006. – starp Konkurences padomes un SIA “Lursoft IT” pārstāvjiem, 05.10.2006. – starp Konkurences padomes un Uzņēmumu reģistra pārstāvjiem un 17.10.2006. – starp Konkurences padomes un SIA “Lursoft”, SIA “Lursoft IT” pārstāvjiem), Konkurences padome secina, ka SIA “Lursoft” un SIA “Lursoft IT” darbības nesatur faktus, kas liecina par Konkurences likuma 13.panta 1., 3. un 4.punktā minētiem pārkāpumiem.

Ņemot vērā iepriekš minēto un pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 4.punktu, kā arī 13.panta 1., 3. un 4.punktu, Konkurences padome

 

nolēma:

izbeigt lietas Nr. 269/06/10/4 izpēti.

Saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas.


 

(**) – Ierobežotas pieejamības informācija.

1 http://www.lursoft.lv/products/

2 Case IV/M.025- Arjomari/ Wiggins Teape, of 10.02.1990 (atsauce uz EK un Eiropas tiesu prakses piemērošanu).

3 http://www.termini.lv/index.php

4 http://www.termini.lv/index.php?term=datu%20b%C4%81ze&lang=LV&terms=dati

5 http://www.termini.lv/index.php

6 Official Journal L 077, 27/03/1996 P.0020-0028.

7 Judgment of the Court (Grand Chamber) of 9 November 2004, - Fixtures Marketing Ltd v Organismos prognostikon agonon podosfairou AE (OPAP). Case C-444/02. European Court reports 2004 Page I-10549.

9 www.db.lv 16.03.2006. “Nav vienotas pieejas” Autors J.Kaža.

10 www.db.lv 16.03.2006. “Nav vienotas pieejas” Autors J.Kaža.

Konkurences padomes priekšsēdētāja I.Jaunzeme

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!