Latvijas pagastu vadītāju sapulce
Rezolūcija Mālpilī 1999.gada 27.oktobrī
Par vietējo administratīvi teritoriālo reformu
Pamatojoties uz LPS 5.kongresā pieņemtajām un 7.kongresā papildinātajām Latvijas Pašvaldību attīstības vadlīnijām, uz LPS 9.kongresā pieņemto rezolūciju "Par reģionālo reformu", uz Latvijas pagastu vadītāju 15.05.1998. sapulces rezolūciju "Par administratīvi teritoriālo reformu" un Pagastu apvienības valdes 10.09.1999. rezolūciju "Par atbalstu pagastu sadarbībai kā administratīvi teritoriālās reformas formai";
uzskatot, ka pašvaldību sadarbība spēj nodrošināt tādas pašas priekšrocības kā apvienošanās (resursu koncentrāciju, kvalificētu un saskaņotu attīstības plānošanu, investīciju piesaistes un kvalificētas vadības iespējas), toties var novērst totālas apvienošanas rezultātā prognozējamos draudus (pakalpojumu nepamatotu attālināšanu no iedzīvotājiem, ekonomiskās aktivitātes samazinājumu līdzšinējos centros, kuri nonāks perifērijā, iedzīvotāju bēgšanu uz pilsētām);
pozitīvi vērtējot ar reformu saistīto rajonos esošo pašvaldību izpētes procesu, ciktāl tas veicina sabiedrības iesaistīšanos diskusijās, palīdz apkopot un vispārināt reālo situāciju pagastu un pilsētu pārvaldē, kas izveidojusies, ilgstoši pieņemot likumus bez to finansiālā pamatojuma un iespējamo seku izvērtējuma un apzinoties, ka nedemokrātiska reformas forsēšana, nerēķinoties ar iedzīvotāju interesēm, var nodarīt tikai ļaunumu un ilgstoši kavēt Latvijas tautsaimniecības attīstību;
ievērojot, ka joprojām nav aprēķinātas reformu izmaksas, kas prognozējamas saistībā ar administratīvo pārkārtošanos, pasta un telekomunikāciju sistēmas izmaiņām, publisko reģistru datu aktualizāciju reformas gaitā un varētu daudzus desmitus reižu pārsniegt iespējamos ieguvumus iespējamās pārvaldes racionalizācijas rezultātā,
Latvijas pagastu pašvaldību vadītāju sapulce aicina Ministru kabinetu:
1. Sagatavot un iesniegt Saeimai grozījumus Administratīvi teritoriālās reformas likumā, atzīstot pašvaldību sadarbību (ja tā nodrošina stabilu un ilglaicīgu kopēju attīstības plānošanu un investīciju vadību) par pilnvērtīgu reformas variantu, kas līdzvērtīgs brīvprātīgai teritoriju apvienošanai.
2. Neforsēt neapdomātas reformas un pieturēties pie Administratīvi teritoriālās reformas likumā noteiktajiem termiņiem.
3. Apzināties, ka reformas gaitā iecerētā pakalpojumu kvalitātes paaugstināšana nav īstenojama bez lielākām izmaksām un valdības līdzekļu pārdalīšanas par labu pagastu un pilsētu pašvaldībām.
4. Piemērot vienādu valsts atbalstu sadarbības un apvienošanās projektiem.
5. Veikt aprēķinus saistībā ar reformas izmaksām, sarīkot konferenci šo aprēķinu vispusīgai izvērtēšanai.
Pagastu apvienības priekšsēdētājs Aleksandrs Lielmežs