Ministru kabineta rīkojums Nr.105
Rīgā 2007.gada 21.februārī (prot. Nr.14 34.§)
Par atteikumu nodot privatizācijai valstij piederošās valsts akciju sabiedrības “Elektronisko sakaru direkcija” kapitāla daļas
1. Ministru kabinets (Rīgā, Brīvības bulvārī 36, LV-1050) ir izskatījis:
1.1. Oskara Galandera 2006.gada 31.augustā iesniegto privatizācijas ierosinājumu (reģistrēts Privatizācijas aģentūras privatizācijas ierosinājumu reģistrā 2006.gada 31.augustā ar Nr.3.36);
1.2. sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Alto” (vienotais reģistrācijas Nr.40003338179, juridiskā adrese – Rīga, Avotu iela 1, LV-1011) 2006.gada 31.augustā iesniegto privatizācijas ierosinājumu (reģistrēts Privatizācijas aģentūras privatizācijas ierosinājumu reģistrā 2006.gada 31.augustā ar Nr.3.37).
2. Privatizācijas ierosinātāji:
2.1. Oskars Galanders ierosina privatizēt valstij piederošos 100 % valsts akciju sabiedrības “Elektronisko sakaru direkcija” akciju;
2.2. sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Alto” ierosina privatizēt valstij piederošos 100 % valsts akciju sabiedrības “Elektronisko sakaru direkcija” akciju.
3. Pēc privatizācijas ierosinājumu izskatīšanas Ministru kabinets konstatē:
3.1. valsts akciju sabiedrība “Elektronisko sakaru direkcija” (turpmāk – kapitālsabiedrība) ir reģistrēta Uzņēmumu reģistrā 1991.gada 23.augustā ar Nr.000302190, 2004.gada 14.oktobrī saskaņā ar Ministru kabineta 2004.gada 1.oktobra rīkojumu Nr.719 “Par bezpeļņas organizācijas valsts akciju sabiedrības “Latvijas Valsts elektrosakaru inspekcija” pārveidošanu par valsts akciju sabiedrību “Elektronisko sakaru direkcija”” pārreģistrēta komercreģistrā ar vienoto reģistrācijas Nr.40003021907 (juridiskā adrese – Rīga, Elizabetes iela 41/43, LV-1010). Kapitālsabiedrības pamatkapitāls ir 1676351 lats, un vienas akcijas nominālvērtība – viens lats. Kapitālsabiedrības vienīgais akcionārs ir valsts, un valstij piederošo kapitāla daļu (100 % akciju) turētāja ir Satiksmes ministrija;
3.2. saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.pantu publiska persona komercdarbību var veikt likumā noteiktajos gadījumos, un šīs darbības veikšanai publiska persona saskaņā ar likumu dibina komercsabiedrību. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta pirmās daļas 2., 3. un 6.punktu, kā arī saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40.panta pirmo un otro daļu kapitālsabiedrība nodrošina valsts pārvaldes funkcijas valstij stratēģiski svarīgā – elektronisko sakaru – nozarē, kurā pastāv dabiskais monopols. Kapitālsabiedrība atbilstoši sabiedrības interesēm nodrošina augstāku kvalitātes standartu saskaņā ar galveno darbības kvalitātes vērtēšanas kritēriju – personām sniegto pakalpojumu kvalitāti;
3.3. saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 4.panta otro daļu un 6.pantu kapitālsabiedrība veic radiofrekvenču spektra un numerācijas resursu pārvaldi elektronisko sakaru nozarē:
3.3.1. pārvalda radiofrekvenču spektru un numerāciju, lai nodrošinātu to racionālu un efektīvu izmantošanu;
3.3.2. sniedz elektromagnētiskās saderības un numerācijas nodrošināšanas pakalpojumus;
3.3.3. plāno radiofrekvenču spektra tehnisko izmantošanu un nosaka radiofrekvenču piešķīrumu radioiekārtas darbībai;
3.3.4. piešķir radioiekārtai pazīšanas (izsaukuma) signālus;
3.3.5. Latvijai saistošos starptautiskajos līgumos un konvencijās noteiktajā kārtībā koordinē un reģistrē radiofrekvenču piešķīrumu;
3.3.6. sadarbojas ar citu valstu sakaru administrācijām un piedalās sakaru nozares starptautisko institūciju un organizāciju darbā, lai veicinātu radiofrekvenču spektra un numerācijas nodrošināšanas pakalpojumu efektīvu izmantošanu;
3.3.7. veic radiofrekvenču spektra radiomonitoringu un radioiekārtu parametru mērījumus;
3.3.8. pārbauda pieteikumus par kaitīgiem radiotraucējumiem radio un televīzijas programmu uztveršanā un radiosakaru darbībā, noskaidro šo traucējumu avotus un pieņem lēmumu par traucējumu novēršanu;
3.3.9. izsniedz radioamatieru apliecības;
3.4. saskaņā ar Radio un televīzijas likuma 27.panta trešo daļu kapitālsabiedrība veic uzraudzību pār raidīšanas tehnisko līdzekļu parametru atbilstību valsts tehniskajiem standartiem;
3.5. kapitālsabiedrība ir izveidota, lai īstenotu starptautisko publisko tiesību līgumos noteiktos mērķus un uzdevumus. Kapitālsabiedrība atbilstoši normatīvajos aktos (Elektronisko sakaru likums un Radio un televīzijas likums) paredzētajam deleģējumam veic tai noteiktās funkcijas, kas atbilst starptautisko publisko tiesību aktos (Starptautiskās telekomunikāciju savienības konstitūcija, Starptautiskās telekomunikāciju savienības konvencija un Administratīvie noteikumi (Radio noteikumi), Eiropas pasta un telekomunikāciju administrāciju konferences pieņemtie tiesību akti) noteiktajiem mērķiem un uzdevumiem. Līdz ar to tiek nodrošināta racionāla un efektīva radiofrekvenču spektra un numerācijas resursu pārvalde Latvijas atbildības zonā;
3.6. saskaņā ar likuma “Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām” 37.pantu kapitāla daļu turētājs var noteikt peļņas izlietošanas principus, ievērojot likumos, Ministru kabineta noteikumos un apstiprinātajās nozares attīstības koncepcijās, stratēģijās un citos nozares attīstību reglamentējošos dokumentos noteiktos mērķus un uzdevumus. Kapitālsabiedrības valsts kapitāla daļu turētāja ir Satiksmes ministrija. Satiksmes ministrija saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 4.panta pirmo daļu nodrošina vispārējo valsts pārvaldi elektronisko sakaru nozarē. Satiksmes ministrijas darbības stratēģijā 2007.–2009.gadam (apstiprināta ar Ministru kabineta 2006.gada 6.jūlija rīkojumu Nr.507 “Par Satiksmes ministrijas darbības stratēģiju 2007.–2009.gadam”) ir noteikts, ka viens no galvenajiem Satiksmes ministrijas uzdevumiem (1.4.4.punkts – sakārtota un stabila sakaru nozares tiesiskā vide un ikvienam pieejami kvalitatīvi elektronisko sakaru un pasta pakalpojumi) – gan tehniski, gan organizatoriski nodrošināt sakaru nozares pakalpojumu konverģenci un plašu pieejamību, lai valstī izveidotu daudzfunkcionālu elektronisko sakaru infrastruktūru, kas atbilst pasaules moderno tehnoloģiju attīstības tendencēm, vienlaikus nodrošinot tehnoloģiski neitrālu tiesisko un regulēšanas vidi.
Tādējādi saskaņā ar minētajiem normatīvajiem aktiem un politikas plānošanas dokumentiem valsts var nodrošināt kvalitatīvu pakalpojumu sniegšanu – radiofrekvenču spektra un numerācijas resursu pārvaldi –, kas tiešā veidā ietekmē situāciju elektronisko sakaru nozarē.
4. Saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta trešo daļu Ministru kabinets vai pašvaldības dome (padome), lemjot par valsts vai pašvaldības īpašuma objekta, kā arī apbūvēta un neapbūvēta zemesgabala nodošanu privatizācijai, izvērtē, vai attiecīgais objekts vai zemesgabals ir nepieciešams valsts pārvaldes funkciju vai valsts vai pašvaldības komercdarbības veikšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu.
Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta piektajā daļā noteikts, ka tikai Ministru kabinets var pieņemt lēmumu par atteikumu nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, likuma 5.panta otrās daļas 2.punktā minēto apbūvētu zemesgabalu, kā arī neapbūvētu zemesgabalu. Ministrijas vai citas institūcijas iebildumi pret konkrētā valsts īpašuma nodošanu privatizācijai nevar būt par pamatu tam, lai šī valsts īpašuma privatizācijas ierosinājumu Ministru kabinets neizskatītu pēc būtības. Lēmumā par atteikumu nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, likuma 5.panta otrās daļas 2.punktā minēto apbūvētu zemesgabalu, kā arī neapbūvētu zemesgabalu norādāms, kuras valsts pārvaldes funkcijas veikšanai vai kādas komercdarbības veikšanai attiecīgais objekts ir nepieciešams.
5. Ikviena personas tiesību ierobežojuma pamatā ir apstākļi un argumenti, tātad ierobežojums tiek noteikts svarīgu interešu labad. Tādēļ atteikumam, kas radītu personas tiesību ierobežojumu, ir jāatbilst samērīguma principam – ja publiskā vara ierobežo personas tiesības un likumiskās intereses, ir jāievēro saprātīgs līdzsvars starp sabiedrības un indivīda interesēm.
Atbilstoši Administratīvā procesa likuma 13.pantam un 66.panta pirmās daļas 4.punktam labums, ko sabiedrība iegūst, noraidot Oskara Galandera un sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Alto” privatizācijas ierosinājumu, ir lielāks nekā tās tiesisko interešu ierobežojums, jo netiek apdraudēta kapitālsabiedrības īstenoto funkciju izpilde.
6. No minētajiem apsvērumiem secināms, ka kapitālsabiedrības privatizācijas ierosinājums ir noraidāms un tā nav nododama privatizācijai.
7. Ievērojot minētos apsvērumus un pamatojoties uz Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta trešo un piekto daļu, Valsts pārvaldes iekārtas likuma 6. un 9.pantu, 10.panta pirmo un trešo daļu, 40.panta pirmo un otro daļu un 88.panta pirmās daļas 2., 3. un 6.punktu, Ministru kabinets nolemj noraidīt Oskara Galandera un sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Alto” privatizācijas ierosinājumus un atteikt nodot privatizācijai valstij piederošo 1676351 kapitālsabiedrības akciju, jo tās nepieciešamas valsts pārvaldes funkcijas veikšanai – racionālai un efektīvai radiofrekvenču spektra un numerācijas resursu pārvaldei elektronisko sakaru nozarē.
8. Šo rīkojumu saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76.panta otro daļu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā (Rīgā, Antonijas ielā 6, LV-1010) mēneša laikā no rīkojuma publicēšanas dienas laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.
Ministru prezidents A.Kalvītis
Satiksmes ministrs A.Šlesers