Par Eiropas Savienības un ASV gaisa satiksmes nolīgumu
Jaunā gaisa satiksmes nolīguma projekta teksts, par ko ES un ASV delegācijas vienojās 2007.gada 2.martā, ir ievērojams panākums, no kura labumu gūs patērētāji, atzīst Eiropas Parlaments 14.martā pieņemtajā rezolūcijā. Deputāti tomēr nožēlo, ka nolīgumā nav atrasts risinājums attiecībā uz ES kompāniju tiesībām veikt pārvadājumus ASV iekšienē.
Saskaņā ar Eiropas Kopienu Tiesas atzinumu atsevišķi divpusējie gaisa satiksmes nolīgumi, ko dalībvalstis noslēgušas ar ASV, ir pretrunā ES tiesību principiem. Situāciju atrisinātu kopējs ES un ASV nolīgums – par pirmo projektu puses vienojās 2005.gada novembrī. Tomēr tālākas sarunas uz laiku pārtrūka pēc tam, kad ES Padome novērtēja, ka nolīguma projekts nerada pietiekami līdzvērtīgas iespējas abām pusēm, īpaši attiecībā uz ES aviopārvadātāju iespējām piekļūt ASV iekšējam tirgum un līdzdalībai ASV aviokompānijās.
Eiropas Savienības un ASV sarunu vedēji šā gada 2.martā vienojās par jaunu nolīguma projektu. Parlaments aicina Transporta ministru padomi savā 2007.gada 22. un 23.marta sanāksmē to atbalstīt.
Deputāti atzinīgi vērtē jaunā nolīguma klauzulas par īpašumtiesībām, investīcijām un kontroli, komercpilnvarojumiem un zīmoliem, kā arī “Fly America” programmas atvēršanu ES pārvadātājiem.
Tomēr Parlaments nožēlo, ka sarunās nav gūti rezultāti jautājumā par kabotāžu, kas ES pārvadātājiem dotu tiesības veikt pārvadājumus starp galamērķiem ASV teritorijā. Turklāt “ES pārvadātājiem vēl aizvien ir ierobežotas iespējas īstenot efektīvu kontroli pār ASV gaisa pārvadātājiem,” teikts rezolūcijā.
Drošības prasības gaisa satiksmes jomā ir ļoti svarīgas, atzīst deputāti, vienlaikus iebilstot pret pārlieku stingriem pasākumiem. Deputāti uzstāj, “lai tiktu atcelta jaunā pastiprinātā rokas bagāžā pārvadājamo šķidrumu, medikamentu un tamlīdzīgu vielu kontrole, ja līdz šim gūtā pieredze neliecina par drošības līmeņa paaugstināšanos”.
Parlaments atkārtoti aicina ES un ASV, apmainoties ar pasažieru personas datiem, ievērot Eiropas un ASV pilsoņu tiesības uz privāto dzīvi. Tas atbalsta “vienas pieturas drošības sistēmu”, kas paredz, ka pasažierus un bagāžu nepārbauda katrā pārsēšanās punktā, bet tikai ceļojuma sākumā.
Rezolūcijā atzinīgi vērtēts Komisijas priekšlikums iekļaut gaisa satiksmes nozari Eiropas emisiju tirdzniecības sistēmā. Deputāti arī atzinīgi vērtē ASV un ES iestāžu ieceri veicināt tehnisko sadarbību tādās jomā kā klimata izpēte un tehnoloģiju izstrāde, efektīva degvielas izmantošana un gaisa satiksmes radīto emisiju samazināšana.
Eiropas Parlamenta preses dienests