• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par ministru vizīti sociālās korekcijas izglītības iestādē "Strautiņi". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 20.03.2007., Nr. 47 https://www.vestnesis.lv/ta/id/154657

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Pateicoties par ieguldījumu Latvijas bruņoto spēku attīstībā

Vēl šajā numurā

20.03.2007., Nr. 47

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par ministru vizīti sociālās korekcijas izglītības iestādē “Strautiņi”

 

14.martā pēc izglītības un zinātnes ministres Baibas Rivžas uzaicinājuma ministri un ministriju pārstāvji – iekšlietu ministrs Ivars Godmanis, bērnu un ģimenes lietu ministrs Ainars Baštiks un Tieslietu ministrijas (TM) parlamentārā sekretāre Baiba Broka apmeklēja sociālās korekcijas izglītības iestādi (SKII) “Strautiņi”.

B.Rivža pauda pateicību kolēģiem, ka viņi atsaukušies aicinājumam un ieradušies SKII “Strautiņi”. Ministre uzsvēra, ka šīs vizītes mērķis ir kopīgi klātienē iepazīt “Strautiņus” un pārrunāt starpinstitūciju sadarbības iespējas sociālās korekcijas izglītības sistēmas pilnveidei.

Tikšanās ievadā “Strautiņu” direktors Jurijs Jevdokimovs iepazīstināja viesus ar izglītības iestādes darbu, aktualitātēm. Pēc tam viesi izstaigāja iestādes teritoriju, iepazinās ar mācību un atpūtas telpām un ar infrastruktūras objektiem.

Noslēgumā notika ministru un atbildīgo institūciju pārstāvju diskusija. B.Rivža iepazīstināja ar galvenajiem sociālās korekcijas izglītības uzdevumiem, Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) kompetencē esošajiem jautājumiem, ar sociālas korekcijas izglītības sistēmas pilnveides darba grupas starpziņojumu, kurā ietverti priekšlikumi sociālās korekcijas izglītības sistēmas pilnveidei un ieskicēti iesaistīto ministriju kompetences jautājumi.

Ministri un diskusijas dalībnieki bija vienisprātis, ka sociālās korekcijas izglītības sistēmas pilnveide ir starpministriju kompetences jautājums. Iesaistītās puses pauda gatavību kopīgi turpināt darbu, lai uzlabotu situāciju SKII “Strautiņi”, kā arī – lai savas kompetences ietvaros pilnveidotu sociālās korekcijas izglītības sistēmu.

Ministri akcentēja, ka “Strautiņos” būtiski nodalīt noziegumus izdarījušos zēnus pēc vecuma (11–14 gadus veci un 15–18 gadus veci) un pēc nodarītā nozieguma pakāpes (sīkas zādzības vai vairākkārtīgi veiktas smagas laupīšanas, tīšu miesas bojājumu izdarīšana, slepkavība).

Diskusijas noslēgumā tika aktualizēts jautājums par mācību pāraudzināšanas iestādes (MPI) “Pilcene” iespējamo atvēršanu, kas tika slēgta 2003.gadā Einara Repšes valdības laikā, it kā valsts līdzekļu taupīšanas nolūkos. “Pilcenē” uzturējās gados vecākie audzēkņi, kuri jau iepazinuši kriminogēno vidi. Tagad šie pusaudži tiek ievietoti “Strautiņos” – tādējādi tiek apvienoti atšķirīgu vecumposmu un dažādu pakāpju likumpārkāpēji, radot sarežģītu pedagoģisko, nelabvēlīgu psiholoģisko un sociālo klimatu.

B.Rivža uzsver, ka šis ir jautājums pēc būtības – vai 2003.gadā, pieņemot lēmumu un cenšoties uzlabot finanšu situāciju, netika pieļauti būtiski pārdarījumi cilvēkiem un vai šāda naudas ekonomija ir tā vērta. Ministre uzskata, ka šis bija nepareizs lēmums un maksa, ko mēs maksājam šodien, visticamāk, pārsniedz īstermiņā iegūtos ietaupījumus.

 

Par sociālās korekcijas sūtību valsts vispārējās izglītības iestādēs

Sociālās korekcijas misija

Sociālās korekcijas izglītības iestādes ir valsts dibinātas un IZM padotībā esošas vispārējās izglītības iestādes sociālās korekcijas izglītības programmas īstenošanai nepilngadīgajiem, kuriem par krimināllikumā paredzētiem nodarījumiem piemērots audzinoša rakstura piespiedu līdzeklis – ievietošana sociālās korekcijas izglītības iestādē.

Ministre norādīja, ka saskaņā ar Vispārējās izglītības likumu sociālā korekcija ir izglītības programma, kas metodiski un organizatoriski pielāgota personām obligātās izglītības vecumā ar sociālās uzvedības novirzēm. Savukārt saskaņā ar “Nepilngadīgo brīvības atņemšanas soda un apcietinājuma izpildes politikas pamatnostādnēm 2007.–2013.gadam”, aktuāls ir jautājums par sociālās korekcijas izglītības pilnveidi, liekot uzsvaru uz sociālās uzvedības korekciju – pasākumu kopumu, kas vērsts uz notiesātās personības īpašību (vai atkarību) maiņu, kuras novedušas viņu līdz noziedzīga nodarījuma izdarīšanai.

B.Rivža informēja, ka Latvijā pašlaik ir divas SKII – “Strautiņi”, dibināta 1994.gadā, paredzēta zēniem vecumā no 11 līdz 18 gadiem (sākotnēji zēniem 11–14 gadi), 80 vietas, pašlaik 53 audzēkņi (t.sk. 11 – patvaļīgā prombūtnē), un “Naukšēni”, dibināta 1998.gadā, paredzēta meitenēm vecumā no 11 līdz 18 gadiem un zēniem vecumā no 11 līdz 14 gadiem, attiecībā uz kuriem pieņemti tiesas lēmumi par mazākiem nodarījumiem, pašlaik 15 audzēkņi (t.sk. 2 zēni, 2 meitenes patvaļīgā prombūtnē). 1999.gadā tika izveidota MPI “Pilcene”, ko 2003.gadā, it kā līdzekļu taupīšanas nolūkos, slēdza. Tā bija paredzēta zēniem no 15 līdz 18 gadiem, 20 vietas.

Galvenie izaicinājumi

Galvenie izaicinājumi saistīti ar starpinstitūciju sadarbības stiprināšanu, likumdošanas pilnveidi un citām aktivitātēm, lai pilnveidotu sociālās korekcijas izglītības sistēmu.

Ministre norādīja, ka sociālās korekcijas izglītības iestādēs tiek ievietoti bērni ar tiesas lēmumiem, kuri pieņemti par dažāda smaguma nodarījumiem (vairākkārt sodīti, nosacīti notiesāti, ar piemērotu drošības līdzeklis). Šie bērni pārsvarā vairs nepakļaujas sociālās korekcijas izglītības metodēm. Pašreizējā sociālās korekcijas izglītības programma ne visos gadījumos nodrošina personības īpašību (vai atkarību) maiņu, kuras novedušas viņu līdz noziedzīga nodarījuma izdarīšanai. Tāpat aktuāli jautājumi, kuriem nepieciešams risinājums, ir audzēkņu savstarpējie konflikti un patvaļīgas prombūtnes gadījumi, kā arī atšķirīgā tiesu prakse attiecībā uz audzēkņu nosūtīšanu, pedagogu sagatavošanu darbam ar šādiem audzēkņiem, turklāt jānovērš konstatētās nepilnības normatīvajos aktos.

Izglītības un zinātnes ministrijas paveiktais

Veicot grozījumus 2006.gada valsts budžetā, piesaistot nepieciešamo finansējumu un sadarbojoties ar profesionāļiem, veikti būtiski pasākumi SKII “Strautiņi” darba pilnveidei. Piemēram, nodrošināta izglītības psihologa slodze darbam ar audzēkņiem, nodrošināta izglītības psihologa pusslodze darbam ar pedagogiem, ieviesta sociālā pedagoga amata vienība, kā arī ieviestas papildu četras režīma uzrauga amata vienības. Tāpat izveidota struktūrvienības vadītāja amata vienība (režīma uzraugu darba koordinēšana, atbildība par patvaļīgā prombūtnē esošo audzēkņu meklēšanu). Veikti pasākumi, lai zēnus vecumā no 11 līdz 14 gadiem, kuriem pieņemts tiesas lēmums par mazāk smagiem nodarījumiem, varētu ievietot SKII “Naukšēni”. No 2006.gada augusta līdz 2007.gada februārim notikuši augstskolas “Attīstība” vadītie pedagogu profesionālās kvalifikācijas un tālākizglītības kursi.

Augstskola “Attīstība” sadarbībā ar SKII “Strautiņi” izstrādājusi Eiropas Sociālā fonda (ESF) projekta pieteikumu “Sociālās korekcijas izglītības iestādē “Strautiņi” ievietoto pusaudžu un jauniešu sociālo prasmju attīstība un sagatavošana patstāvīgai dzīvei”. Projekta paredzētais laiks: 15.08.2007.–15.08.2008., plānotais finansējums: Ls 29 159,57 (ESF līdzekļi), Ls 7289,89 (valsts līdzekļi).

Paredzēts, ka SKII “Strautiņi” sociālās korekcijas izglītības programmā tiks iekļauti divi profesionālās ievirzes virzieni, lai audzēkņi varētu apgūt pavāra palīga vai galdniecības iemaņas. Tāpat paredzēts pilnveidot iestādes drošību, izveidojot video novērošanas sistēmu un izolatoru, lai atbilstoši likumam “Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem” uz 48 stundām varētu norobežot audzēkņus, kuri apdraud savu vai citu personu dzīvību vai veselību.

Darba grupas uzdevumi

Lai kompleksi pilnveidotu sociālās korekcijas izglītības iestāžu darbu, izdots Izglītības un zinātnes ministrijas 2007.gada 22.janvāra rīkojums Nr.60 “Par sociālas korekcijas izglītības sistēmas pilnveides darba grupu”. Darba grupā iekļauti pārstāvji no Izglītības un zinātnes ministrijas, Bērnu un ģimenes lietu ministrijas (BĢLM), Iekšlietu ministrijas (IeM), Tieslietu ministrijas un to institūcijām. Darba grupas uzdevumi:

• izstrādāt priekšlikumus par nepieciešamajiem grozījumiem normatīvajos aktos, kas saistīti ar sociālās korekcijas izglītības sistēmas pilnveidi;

• izstrādāt starpinstitūciju sadarbības modeli.

Darba grupas starpziņojumā minēti priekšlikumi par iespējamo katras iesaistītās institūcijas – IZM, TM, IeM un BĢLM – atbildības sfērā esošo kompetenču sadalījumu. Plānots, ka darba grupa noslēgs darbu marta beigās.

Secinājumi

Tikšanās dalībnieki bija vienisprātis, ka sociālās korekcijas izglītības sistēma ir komplekss jautājums, tādēļ tās pilnveide iespējama tikai visu iesaistīto institūciju veiksmīgas sadarbības rezultātā. Tāpat tika akcentēta nepieciešamība pievērst lielāku uzmanību darbam, sportam un profesionālajai ievirzei sociālās korekcijas izglītības iestādes “Strautiņi” sociālās korekcijas procesā. Diskusijas noslēgumā tika panākta konceptuāla vienošanās par starpinstitūciju darba grupas iezīmētajiem pasākumiem un galvenajiem uzdevumiem. Sarunas gaitā aktualizēta iespēja atjaunot MPI “Pilcene”, lai ievietotu 15–18 gadus vecus audzēkņus, kuri veikuši smagus noziegumus.

Izglītības un zinātnes ministrijas Komunikācijas nodaļa

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!