Ministru kabineta rīkojums Nr.157
Rīgā 2007.gada 21.martā (prot. Nr.18 24.§)
Par vidēja termiņa budžeta mērķiem un prioritārajiem attīstības virzieniem 2008.–2010.gadā
1. Noteikt, ka atbilstoši Likuma par budžetu un finanšu vadību 16.1 pantam vidēja termiņa budžeta mērķis 2008.–2010.gadā ir sekmēt Latvijas Nacionālajā attīstības plānā paredzēto mērķu sasniegšanu.
2. Noteikt, ka Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības piešķiršanas prioritāšu sadalījumu projektiem plāno atsevišķi.
3. Noteikt, ka valsts budžeta attīstības daļu veido valsts budžeta līdzekļi, kas vidēja termiņa makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas ietvarā paredzēti jauno politikas iniciatīvu finansēšanai, nodrošinot to koordināciju un papildināšanu ar Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības finansējumu.
4. Noteikt šādus valsts budžeta vidēja termiņa mērķa īstenošanai nepieciešamos prioritāros attīstības virzienus (turpmāk – prioritātes):
4.1. uz zināšanām balstītas sabiedrības veidošana. Prioritātes īstenošanai veicami šādi pasākumi:
4.1.1. visu līmeņu izglītības programmu un satura modernizācija (tajā skaitā visu veidu interešu izglītības un mūžizglītības nodrošināšana), sekmējot izglītības sasaisti ar darba tirgus prasībām, kā arī īpaši veicinot dabaszinātņu un inženierzinātņu apguvi;
4.1.2. fundamentālās, lietišķās zinātnes un pētniecības attīstība, sekmējot integrāciju vienotā Eiropas un pasaules pētniecības telpā un veicinot zinātniskās darbības rezultātu praktisku izmantošanu;
4.2. sabalansēta un līdzsvarota ekonomikas attīstība. Prioritātes īstenošanai veicami šādi pasākumi:
4.2.1. atbalsts jauno tehnoloģiju ieviešanai, inovācijai un investīciju piesaistei tehnoloģiju intensīvajās nozarēs, radošo industriju attīstība;
4.2.2. uzņēmējdarbības uzsākšanai nepieciešamo izmaksu samazināšana un finanšu pieejamības atbalsta sistēmas īstenošana;
4.2.3. informācijas un komunikācijas tehnoloģiju infrastruktūras un pakalpojumu attīstība, nodrošinot vispārēju pieejamību publiskajiem tīkliem;
4.2.4. atbalsts vienotās Eiropas valūtas ieviešanas plāna īstenošanai;
4.3. indivīda veselības, garīgo un sociālo vajadzību nodrošināšana. Prioritātes īstenošanai veicami šādi pasākumi:
4.3.1. veselības aprūpes pakalpojumu kvalitātes un pieejamības paaugstināšana;
4.3.2. sabalansētas valsts un indivīda atbildības veidošana par veselības saglabāšanu, veselīga un aktīva dzīvesveida veicināšana;
4.3.3. sociālās aizsardzības sistēmas modernizēšana, nodrošinot pakalpojumu pieejamību visām sabiedrības grupām;
4.3.4. drošas un nekaitīgas pārtikas pieejamības nodrošināšana;
4.3.5. valsts atbalsta palielināšana ģimenēm ar bērniem un bērnu aprūpes pakalpojumu pieejamības nodrošināšana;
4.3.6. atbalsts mājokļu politikas īstenošanai;
4.3.7. iekšējās drošības sistēmas pilnveide, uzlabojot darba apstākļus iekšlietu un tieslietu sistēmā strādājošajiem, palielinot atbalstu sociālās uzvedības korekcijas programmām (tajā skaitā kriminālsoda izpildes nodrošināšanai) un sociālās rehabilitācijas centriem, kā arī pilnveidojot ugunsdzēsības un glābšanas dienestu sistēmas;
4.3.8. darba ņēmēju tiesību aizsardzības sistēmas pilnveidošana;
4.4. ilgtspējīga valsts attīstība, līdzsvarota reģionu attīstība un laba pārvaldība. Šīs horizontālās prioritātes īstenošana ir saistīta ar pasākumiem šī rīkojuma 4.1., 4.2. un 4.3.apakšpunktā minēto prioritāšu īstenošanai un papildus nosaka šādus pasākumus:
4.4.1. finansiālā atbalsta palielināšana administratīvi teritoriālās reformas īstenošanai;
4.4.2. finansējuma palielinājuma nodrošināšana pašvaldību investīcijām;
4.4.3. valsts policentriskas attīstības veicināšana;
4.4.4. atbalsts 2.šķiras valsts autoceļu sistēmas sakārtošanai;
4.4.5. vides kvalitātes, dabas un kultūras resursu ilgtspējības saglabāšana un attīstība;
4.4.6. valsts pārvaldes administratīvās darbības spējas stiprināšana, sekmējot turpmāku cilvēkresursu attīstību, nodrošinot valsts sektorā strādājošo darba samaksas sistēmas modernizācijas turpināšanu un konkurētspējīgu atalgojumu;
4.4.7. atbalsts vienotas un koordinētas valsts attīstības plānošanas, pētniecības un prognozēšanas sistēmas izveidošanai;
4.4.8. valsts sniegto pakalpojumu kvalitātes uzlabošana un birokrātisko šķēršļu samazināšana.
5. Ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm, kurām nav Ministru kabineta apstiprinātas un atbilstoši Ministru kabineta 2007.gada 27.februāra instrukcijai Nr.4 “Kārtība, kādā 2007.gadā aktualizējamas Valsts kancelejas, ministriju un īpašu uzdevumu ministru sekretariātu darbības stratēģijas” aktualizētas darbības stratēģijas, piecu darbdienu laikā pēc šī rīkojuma parakstīšanas iesniegt Finanšu ministrijā apkopoto jauno politikas iniciatīvu sarakstu prioritārā secībā atbilstoši minētās instrukcijas 3. un 4.pielikumam.
6. Finanšu ministrijai sadarbībā ar Valsts kanceleju un Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministriju izvērtēt ministriju un citu centrālo valsts iestāžu jauno politikas iniciatīvu sarakstus atbilstoši šī rīkojuma 4.punktā minētajām prioritātēm, kā arī kritērijiem, kas noteikti saskaņā ar normatīvajiem aktiem par maksimāli pieļaujamo valsts budžeta izdevumu kopapjomu vidējam termiņam un maksimāli pieļaujamo valsts budžeta izdevumu kopējo apjomu katrai ministrijai un citām centrālajām valsts iestādēm vidējam termiņam.
7. Finanšu ministram apkopoto un prioritārā secībā sakārtoto ministriju un citu centrālo valsts iestāžu jauno politikas iniciatīvu sarakstu līdz 2007.gada 5.aprīlim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā.
Ministru prezidents A.Kalvītis
Finanšu ministrs O.Spurdziņš