Valsts sekretāru 2007.gada 5.aprīļa sanāksmē
LM: Par sankcijām pret nereģistrētajiem sociālo pakalpojumu sniedzējiem
Lai uzlabotu sociālo pakalpojumu kvalitāti, Labklājības ministrija (LM) plāno noteikt sodu institūcijām, kas sniedz sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumus, bet nav reģistrējušās sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā.
To paredz LM izstrādātais likumprojekts par grozījumiem Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā. Šo likumprojektu 5.aprīlī izsludināja Valsts sekretāru sanāksmē.
Plānots, ka par sociālo pakalpojumu sniegšanu bez reģistrēšanās sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu sociālās aprūpes vai sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniedzēja vadītājam. Par pārkāpuma izdarīšanu atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas paredzēts uzlikt palielinātu naudas sodu.
Šobrīd administratīvi sodīt par prasībām neatbilstošu pakalpojumu sniegšanu var tikai tos sociālo pakalpojumu sniedzējus, kuri ir reģistrējušies sociālo pakalpojumu reģistrā.
Likumprojekts paredz arī sodu palielināšanu par izdarītajiem pārkāpumiem. Tāpat precizēts, kam ir tiesības sastādīt administratīvo pārkāpumu protokolus, izskatīt šo pārkāpumu lietas un uzlikt sodus.
MK noteikumi par to, kā sociālo pakalpojumu sniedzējs tiek reģistrēts sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā un izslēgts no tā, nosaka, ka institūcijām pirms sociālo pakalpojumu sniegšanas uzsākšanas, bet ne vēlāk kā triju mēnešu laikā pēc tam, ir jāreģistrējas sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā.
Labklājības ministrijas Komunikācijas departaments
RAPLM: Par grozījumiem Būvniecības likumā būves vietu sakarā
5.aprīlī Valsts sekretāru sanāksmē tika izsludināti Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas izstrādātie grozījumi Būvniecības likumā.
Grozījumi paredz, ka zemes gabalu drīkst apbūvēt, ja tā apbūve nav pretrunā ar teritorijas plānojumu un detālplānojumu, kā arī normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos saņemta meža zemes vai lauksaimniecības zemes transformācijas atļauja.
Pēc 2003.gada 31.decembra vietējās pašvaldībās, kurām nav spēkā esoša teritorijas plānojums, jebkura būvniecības iecere nododama publiskajai apspriešanai. Šis noteikums neattiecas uz gadījumiem, kad būvniecība tiek paredzēta Baltijas jūras un Rīgas jūras līča krasta kāpu aizsargjoslā, kā arī teritorijā, kurai normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos obligāti ir jāizstrādā detālplānojums.
Likumprojekts nosaka, ja vietējai pašvaldībai nav spēkā esoša teritorijas plānojuma, pēc 2007.gada 31.decembra pašvaldība nav tiesīga izskatīt jaunas būvniecības vai rekonstrukcijas ieceres.
Grozījumi likumā uzņēmējiem radīs skaidru tiesisko situāciju, kad ir iespējams būvēt veicot sabiedrisko apspriešanu, un kad būvniecība nav pieļaujama līdz vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma apstiprināšanai. Tādā veidā tiks novērsti gadījumi, kad vietējās pašvaldības privātpersonām liek organizēt būvniecības publisko apspriešanu, bet ir nepieciešama vēl lauksaimniecības vai meža zemes transformācija, kuru nav iespējams veikt bez spēkā esošā vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma un detālplānojuma.
Likumprojekts pozitīvi ietekmēs vides stāvokli, jo tiks samazināts gadījumu skaits, kad tiek pieļauta būvniecība Baltijas jūras un Rīgas jūras līča krastu kāpu aizsargjoslā.
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas Komunikācijas nodaļa
TM: Par ēkas pirkšanu Vecumnieku cietuma vajadzībām
5.aprīlī Valsts sekretāru sanāksmē tika izskatīts Ministru kabineta rīkojuma projekts par nekustamā īpašuma “Klīvi 2” Bauskas rajonā, Vecumnieku pagastā, pirkšanu. Rīkojumu izstrādājuši Tieslietu ministrijas (TM) un Ieslodzījumu vietas pārvaldes (IeVP) speciālisti.
Kā teikts paskaidrojuma rakstā, nekustamais īpašums Bauskas rajonā nepieciešams IeVP funkciju nodrošināšanai. Pašlaik šo nekustamo īpašumu Vecumnieku cietums īrē no privātīpašnieces Gunas Rijkures notiesāto izmitināšanai. Ēkas saistītas ar zemesgabalu “Rieksti”, kura īpašuma tiesības nostiprinātas Bauskas zemesgrāmatu nodaļā uz Latvijas valsts vārda TM personā. Līdz ar rīkojuma izdošanu Tieslietu ministrijai būs jāieraksta zemesgrāmatā uz valsts vārda arī nekustamais īpašums “Klīvi 2”.
Nekustamā īpašuma iegādi paredzēts segt no 2007.gada valsts budžeta ieslodzījuma vietām paredzētajiem līdzekļiem. Īpašniece Guna Rijkure informējusi, ka piekrīt pārdot nekustamo īpašumu par kopēju summu Ls 16 785.
Rīkojuma projekts nodots saskaņošanai Finanšu ministrijai.
TM: Par nekustamo īpašumu kadastrālajām vērtību bāzēm
5.aprīlī Valsts sekretāru sanāksmē tika izskatīti noteikumu projekti, kas noteiks lauku un dzīvojamās apbūves nekustamo īpašumu grupu kadastrālās vērtību bāzes, kā arī izskatīts projekts grozījumiem noteikumos par kadastrālo vērtību bāzi. Tos kopīgi izstrādājuši Tieslietu ministrijas un Valsts zemes dienesta (VZD) speciālisti, pamatojoties uz Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumu un kadastrālās vērtēšanas noteikumos noteiktajiem uzdevumiem.
Kā teikts paskaidrojuma rakstā, visi trīs sagatavotie noteikumu projekti virzāmi apstiprināšanai valdībā vienlaikus, jo tie ir savstarpēji saistīti un, tikai vienlaikus tos piemērojot, tiktu nodrošināts visu nekustamo īpašumu kadastrālo vērtību aprēķins. Pretējā gadījumā rastos nesamērība starp nekustamo īpašumu grupām.
Lai nodrošinātu pāreju uz kadastrālo vērtību bāzes aktualizāciju vienlaikus visām nekustamā īpašuma grupām visā valsts teritorijā, 2007.gadā pilnā apmērā izstrādāta jaunā kadastrālo vērtību bāze (zemes vērtību zonējumi un ēku, zemes bāzes vērtības) lauku un dzīvojamās apbūves nekustamo īpašumu grupai, kā arī nekustamā īpašuma tirgus izmaiņu korekcijas koeficienti komercdarbības, sabiedriskās apbūves un rūpnieciskās ražošanas nekustamo īpašumu grupām (zemei un ēkām).
Noteikumu projekts par lauku nekustamo īpašumu grupas kadastrālo vērtību bāzi paredz apstiprināt lauku nekustamo īpašumu grupai lauksaimniecībā izmantojamās un meža zemes, kā arī lauksaimniecības un mežsaimniecības ēku tipu bāzes vērtības.
Savukārt saskaņā ar noteikumu projektu par dzīvojamās apbūves nekustamo īpašumu grupas kadastrālo vērtību bāzi paredzēts apstiprināt tādus kadastrālo vērtību bāzes rādītājus kā zemes bāzes vērtības, zemes standartplatības un to korekcijas koeficientus, dzīvojamo ēku tipu bāzes vērtības un ēku apjoma korekcijas koeficientus. Noteikumi noteiks arī dzīvojamo māju apbūves vērtību zonējuma kartes, ar kurām var iepazīties elektroniski VZD mājaslapā www.vzd.gov.lv, vai dokumentāli – Rīgā, 11.Novembra krastmalā 31, 415.kabinetā. Grozījumi spēkā esošajos noteikumos par kadastrālo vērtību bāzi nepieciešami, lai noteiktu nekustamā īpašuma tirgus izmaiņu korekcijas koeficientus rūpniecības, komercdarbības un sabiedriskās apbūves grupai gan par zemi, gan par ēkām, neaktualizējot vērtību zonējuma kartes. Stājoties spēkā grozījumiem, tiks izslēgta vecā kadastrālā vērtību bāze lauku un dzīvojamās apbūves īpašumu grupai.
Visi noteikumu projekti saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumu jāpieņem līdz 2007.gada 15.maijam, savukārt apstiprinātā kadastrālo vērtību bāze kadastrālās vērtības aprēķinam jāsāk piemērot no nākamā gada 1.janvāra.
Likuma grozījumu projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Ekonomikas, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Satiksmes, Vides, Veselības un Zemkopības ministrijai, Latvijas Pašvaldību savienībai, Nacionālajai trīspusējās sadarbības padomei un Valsts kancelejai.
Tieslietu ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļa
VesM: Par Latvijas un Gruzijas sadarbību veselības nozarē un medicīnas zinātnes jomā
Veselības ministrija 5.aprīlī pieteica izskatīšanai Valsts sekretāru sanāksmē Ministru kabineta noteikumu projektu “Par Latvijas Republikas Veselības ministrijas un Gruzijas Darba, veselības un sociālo lietu ministrijas līgumu par sadarbību veselības nozarē un medicīnas zinātnes jomā”.
Noteikumu projekts paredz Veselības ministrijas un Gruzijas Darba, veselības un sociālo lietu ministrijas līgumu par sadarbību veselības nozarē un medicīnas zinātnes jomā.
Abu ministriju sadarbības plānu aizsākumi meklējami 2006.gada septembrī, kad vizītē Latvijā ieradās Gruzijas pārstāvji un tika apspriesti jautājumi par turpmāku sadarbību.
Līguma mērķis ir veicināt abu valstu sadarbību veselības nozarē un medicīnas zinātnes jomā. Tas paredz informācijas apmaiņu veselības aprūpē, jaunākajos zinātniskajos sasniegumos, personāla apmācību, kā arī organizatorisku sadarbību.
Sadarbība tiks realizēta, apmainoties ar informāciju par medicīnas zinātni, jaunākajiem medicīnas sasniegumiem, starptautiskiem kongresiem un simpozijiem, kas notiek attiecīgajās valstīs, kā arī apmainoties ar veselības un medicīnas ekspertiem un delegācijām, veicot zinātniskos pētījumus, kuros piedalītos abu valstu speciālisti.
Sadarbības projekta īstenošanai nebūs nepieciešams finansējums no valsts budžeta līdzekļiem.
VesM: Par Veselības inspekcijas izveidošanu uz triju citu inspekciju bāzes
Veselības ministrija 5.aprīlī pieteica izskatīšanai Valsts sekretāru sanāksmē Ministru kabineta rīkojuma projektu “Par Medicīniskās aprūpes un darbspējas ekspertīzes kontroles inspekcijas, Valsts farmācijas inspekcijas un Valsts sanitārās inspekcijas reorganizāciju un Veselības inspekcijas izveidošanu”.
Reorganizācija paredz ar 2007.gada 1.oktobri reorganizēt trīs Veselības ministrijas padotībā esošās tiešās pārvaldes iestādes – Medicīniskās aprūpes un darbspējas ekspertīzes kontroles inspekciju, Valsts farmācijas inspekciju un Valsts sanitāro inspekciju, tās apvienojot un izveidojot vienu tiešās pārvaldes iestādi – Veselības inspekciju, kas atradīsies veselības ministra pakļautībā.
Rīkojuma projekts nosaka, ka Veselības inspekcija ir trīs minēto iestāžu funkciju, tiesību, saistību, finanšu līdzekļu, mantas un lietvedības pārņēmēja.
Izvērtējot iestāžu pastāvēšanas efektivitāti, tika secināts, ka apvienotā inspekcija spēs ātrāk risināt kopīgos jautājumus veselības aprūpes kontroles jomā.
Piemēram, iesniegumi, kuri aptvers vairāku inspekciju kompetences jomu, vairs nebūs jāpārsūta pēc piederības un to izvērtēšanu varēs uzsākt nekavējoties. Savstarpēju atzinumu vai viedokļu apmaiņu par citu inspekciju kompetencē esošiem jautājumiem būs iespējams veikt īsākā laika periodā nekā šobrīd.
Veicot reorganizāciju, tiks koncentrēti esošie resursi, kas pastiprinās to efektīvāku izmantošanu, paaugstinās kontroles kvalitāti, tās kapacitāti un optimizēs darba procesu, kā rezultātā samazināsies kontrolei patērētā laika un nepieciešamo resursu apjoms.
Apvienojot inspekcijas, būs iespējams izveidot un pilnveidot datubāzes par procesu un pakalpojumu kvalitātes radītājiem, ļaujot gūt pilnīgu informāciju par sabiedrības veselības un veselības aprūpes jomā iesaistītajiem pakalpojuma sniedzējiem, vienlaikus mazinot administratīvos izdevumus kontroles pasākumu realizēšanai.
Rīkojuma projekts tiks realizēts 2007.gadā piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2007.gadam”.
Reorganizācijas rezultātā nav plānots atlaist darbiniekus.
Veselības ministrijas Komunikācijas departaments
VidM: Par Rāznas nacionālā parka individuālajiem aizsardzības un izmantošanas noteikumiem
5.aprīlī Valsts sekretāru sanāksmē Vides ministrija pieteica Ministru kabineta noteikumu projektu “Rāznas nacionālā parka individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi”.
Rāznas nacionālais parks izveidots 2007.gada 1.janvārī. Tā individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi sagatavoti, balstoties uz patlaban spēkā esošajiem dabas parka “Rāzna” individuālajiem aizsardzības un izmantošanas noteikumiem. Aizsardzības režīma izmaiņas un jauni saimnieciskās darbības ierobežojumi nacionālā parka teritorijā netiek paredzēti.
2006.gada 30.novembrī notika dabas parka “Rāzna” dabas aizsardzības plāna sabiedriskā apspriešana. Tāpat Rāznas nacionālajā parkā ietilpstošās pašvaldības ir sniegušas atzinumus par noteikumu projektu.
Līdz šo noteikumu pieņemšanai ir spēkā Ministru kabineta 2004.gada 8.aprīļa noteikumi Nr.264 “Dabas parka “Rāzna” individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi”.
Vides ministrijas Komunikācijas nodaļa
ZM: Par neliela apjoma olu aprites higiēnas prasībām
Zemkopības ministrija (ZM) ir izstrādājusi higiēnas prasības olu apritei nelielā apjomā, ko 5.aprīlī izsludināja Valsts sekretāru sanāksmē. Noteikumu projektā noteikts, ko uzskata par ganāmpulku neliela apjoma olu iegūšanai, noteikta procedūra darbības uzsākšanai, iekļautas prasības olu ieguvei, uzglabāšanai, piegādei un realizācijai.
Higiēnas prasības izstrādātas, jo Latvijā šobrīd nav normatīvo aktu, kuri noteiktu prasības nelielu apjomu olu iegūšanai, uzglabāšanai un tiešai piegādei galapatērētājiem, kā arī mazumtirdzniecības uzņēmumam, kas tieši apgādā galapatērētāju. Tāpat nav normatīvo aktu, kuri noteiktu prasības tādu netradicionālu mājputnu kā pērļu vistu, tītaru, zosu, pīļu, baložu, fazānu un irbju, kā arī strausu olu apritei.
Prasības paredz, ka olu ražotāji nelielos apjomos varēs realizēt olas galapatērētājam vai vietējā mazumtirdzniecības uzņēmumā, kas tieši apgādā galapatērētāju. Olu ražotājam pavaddokumentā ar savu parakstu būs jāapliecina, ka ir ievērotas visas noteikumu projektā noteiktās prasības. Savukārt patērētājam būs iespēja, iegādājoties pārtikas produktu, uzzināt, kas ir olu ražotājs, jo tirdzniecības vietā varēs saņemt visu nepieciešamo informāciju.
Izstrādāto prasību ieviešana radīs iespēju mazajiem olu ražotājiem iesaistīties saimnieciskajā darbībā un attīstīties mazajai uzņēmējdarbībai laukos. Savukārt tie lauksaimnieki, kas audzē netradicionālas putnu šķirnes, varēs realizēt savu produkciju un gūt ienākumus.
Noteikumi stāsies spēkā 2008.gada 1.janvārī.
Zemkopības ministrijas Preses un sabiedrisko attiecību nodaļa