Ministru kabineta noteikumi Nr.268
Rīgā 2007.gada 17.aprīlī (prot. Nr.24 29.§)
Kārtība, kādā administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai, kā arī kārtība, kādā publicē informāciju par atbalsta saņēmējiem
Izdoti saskaņā ar Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5.panta septīto un devīto daļu
1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai, kā arī kārtību, kādā publicē informāciju par valsts un Eiropas Savienības atbalsta saņēmējiem un saņemtā atbalsta apmēru.
2. Ja atbalsta pretendents uz atbalstu pretendē pirmo reizi, tas iesniedz Lauku atbalsta dienestā saskaņā ar šo noteikumu 1. vai 2.pielikumu aizpildītu veidlapu, lai reģistrētos Lauku atbalsta dienesta pārziņā esošajā klientu reģistrā. Ja atbalsta pretendents piesakās uz atbalstu tiešā atbalsta shēmu maksājumu ietvaros vai vides un lauku ainavas uzlabošanas maksājumu ietvaros, tas Lauku atbalsta dienestā papildus iesniedz arī saskaņā ar šo noteikumu 3.pielikumu aizpildītu veidlapu. Šo noteikumu 1., 2. un 3.pielikumā minētās veidlapas var iesniegt papīra formā vai elektroniski saskaņā ar Elektronisko dokumentu likuma prasībām.
3. Ja iesniegtajās veidlapās minētā informācija mainās, atbalsta pretendents atkārtoti aizpilda attiecīgo veidlapu un iesniedz to Lauku atbalsta dienestā divu nedēļu laikā pēc izmaiņu rašanās.
4. Sagatavojot iesniegumu, atbalsta pretendents ievēro drošas finanšu vadības principu.
5. Iesniegumu iesniegšana pretendēšanai uz valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai nerada Lauku atbalsta dienestam pienākumu piešķirt atbalstu.
6. Lauku reģistrs ir Lauku atbalsta dienesta pārziņā esoša ģeogrāfiskās informācijas sistēma, ar kuras palīdzību var identificēt lauksaimniecībā izmantotos zemes gabalus, par kuriem ir tiesības saņemt valsts un Eiropas Savienības atbalsta maksājumus tiešā atbalsta shēmu maksājumu ietvaros un vides un lauku ainavas uzlabošanas maksājumu ietvaros. Lauku reģistrā iekļauta lauku bloku (nepārtraukts lauksaimniecībā izmantojamās zemes gabals, kuru norobežo stabilu, dabā identificējamu objektu robežas vai īpašumu robežas) datu bāze ar savstarpēji saistītiem citiem telpisko datu slāņiem un tiem pakārtotu informāciju (ģeogrāfiskā piesaiste, identifikācijas numuri un informācija par platību).
7. Lauku reģistra datus Lauku atbalsta dienests izmanto lauku bloku kartes sagatavošanā. Lauku bloku kartes drukā mērogā 1:5000 vai 1:10000.
8. Lauku reģistra datus Lauku atbalsta dienests aktualizē pēc jaunajām ortofotokartēm un precizē, pamatojoties uz lauksaimniecībā izmantojamās zemes īpašnieka vai tiesiskā valdītāja sniegto informāciju. Ja nepieciešams, sniegto informāciju pārbauda uz vietas.
9. Lauku atbalsta dienests, Valsts zemes dienests, Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra, Valsts meža dienests, Valsts augu aizsardzības dienests, Valsts zivsaimniecības pārvalde un Dabas aizsardzības pārvalde savstarpēji nodrošina lauku reģistra uzturēšanai nepieciešamās informācijas apmaiņu nepārveidotā formā (neizmantojot īpašas datu sagatavošanas metodes, iekļaujot individuālos statistiskos datus par privātpersonām).
10. Lauku atbalsta dienests veic atbalsta pretendentu iesniegumu administratīvās pārbaudes un pārbaudes uz vietas, kā arī nodrošina pārbaužu dokumentēšanu un uzskaiti saskaņā ar Komisijas 2006.gada 7.decembra Regulas (EK) Nr.1975/2006, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus, lai īstenotu Padomes Regulu (EK) Nr.1698/2005 attiecībā uz pārbaudes kārtību, kā arī savstarpējo atbilstību saistībā ar lauku attīstības atbalsta pasākumiem, un Komisijas 2004.gada 21.aprīļa Regulas (EK) Nr.796/2004, ar ko paredz sīki izstrādātus noteikumus, lai ieviestu savstarpēju atbilstību, modulāciju un integrēto administrēšanas sistēmu, kura paredzēta Padomes Regulā (EK) Nr.1782/2003, ar ko ievieš kopīgus tiešā atbalsta shēmu noteikumus saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku un izveido dažas atbalsta shēmas lauksaimniekiem, prasībām.
11. Atbalsta pretendents nodrošina iespēju Lauku atbalsta dienestamveikt pārbaudi uz vietas un pēc Lauku atbalsta dienesta amatpersonu pieprasījuma uzrāda pārbaudei nepieciešamos dokumentus, kas saistīti ar attiecīgā pasākuma īstenošanu.
12. Atbalsta pretendents ir tiesīgs piedalīties pārbaudē uz vietas un iepazīties ar pārbaudes rezultātiem.
13. Pamatojoties uz administratīvajās pārbaudēs un pārbaudēs uz vietas iegūtajiem rezultātiem, Lauku atbalsta dienests pieņem lēmumu par atbalsta pretendenta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu.
14. Lauku atbalsta dienests triju mēnešu laikā pēc lēmuma pieņemšanas dienas par atbalsta piešķiršanu informāciju par atbalsta saņēmējiem publicē Lauku atbalsta dienesta mājas lapā internetā.
15. Lauku atbalsta dienests izvērtē atbalsta saņēmēja veikto izdevumu atbilstību un pieņem lēmumu par neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanu. Neatbilstoši veiktos izdevumus neatgūst, ja atgūstamā summa vienam iesniegumam vienā atbalsta veidā, vienā pasākumā vai apakšpasākumā nepārsniedz 65 latus viena finanšu gada ietvaros.
16. Lauku atbalsta dienests piecu darbdienu laikā pēc šo noteikumu 15.punktā minētā lēmuma pieņemšanas nosūta lēmumu atbalsta saņēmējam.
17. Lauku atbalsta dienests neatbilstoši veiktos izdevumus ietur no atbalsta saņēmēja (kas nav valsts budžeta iestāde) nākamā maksājuma. Ja neatbilstoši veiktos izdevumus nav iespējams ieturēt no nākamā maksājuma, atbalsta saņēmēja pienākums ir atmaksāt neatbilstoši veiktos izdevumus Lauku atbalsta dienesta norādītajā kontā šo noteikumu 15.punktā minētajā lēmumā norādītajā termiņā.
18. Ja atbalsta saņēmējs nevar atmaksāt neatbilstoši veiktos izdevumus šo noteikumu 15.punktā minētajā lēmumā norādītajā termiņā un apmērā:
18.1. atbalsta saņēmējs informē Lauku atbalsta dienestu par nepieciešamību mainīt šo noteikumu 15.punktā minētajā lēmumā norādīto termiņu;
18.2. Lauku atbalsta dienests izvērtē šo noteikumu 18.1.apakšpunktā minēto informāciju un, ja nepieciešams, septiņu darbdienu laikā pēc tās saņemšanas izdara izmaiņas šo noteikumu 15.punktā minētajā lēmumā. Piecu darbdienu laikā pēc šāda lēmuma pieņemšanas Lauku atbalsta dienests informē atbalsta saņēmēju, kura rīcībā ir konstatēta neatbilstība.
19. Ja atbalsta saņēmējs (kas nav valsts budžeta iestāde) neatmaksā neatbilstoši veiktos izdevumus Lauku atbalsta dienesta lēmumā norādītajā termiņā, atbalsta saņēmējs maksā nokavējuma naudu – 0,1 procenta apmērā (dienā) no neatmaksātās summas. Lauku atbalsta dienests par to informē atbalsta saņēmēju un nodrošina nokavējuma naudas ieskaitīšanu Lauku atbalsta dienesta norādītajā kontā.
20. Ja atbalsta saņēmējs, kura rīcības dēļ veikti neatbilstoši izdevumi, ir valsts budžeta iestāde un Lauku atbalsta dienests nevar nodrošināt atbalsta saņēmēja neatbilstoši veikto izdevumu ieturēšanu:
20.1. Lauku atbalsta dienests informē Zemkopības ministriju par atbalsta saņēmēja neatbilstoši veiktajiem izdevumiem;
20.2. Zemkopības ministrija nosūta šo noteikumu 20.1.apakšpunktā minēto informāciju atbalsta saņēmēja augstākās iestādes vadītājam un Valsts kontrolei;
20.3. Zemkopības ministrija reizi ceturksnī informē Ministru kabinetu par neatbilstoši veiktajiem izdevumiem.
21. Ja Eiropas Komisija izdod atgūšanas rīkojumu saskaņā ar Padomes 1999.gada 22.marta Regulu (EK) Nr.659/1999, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus EK līguma 93.panta piemērošanai (turpmāk – Padomes regula Nr.659/1999), Lauku atbalsta dienests nodrošina nelikumīgi izmaksātā atbalsta atgūšanu.
22. Saņemot Eiropas Komisijas izdoto atgūšanas rīkojumu, Lauku atbalsta dienests:
22.1. 14 dienu laikā informē Zemkopības ministriju par atbalsta saņēmēju skaitu un atbalsta apjomu atbalsta shēmas ietvaros;
22.2. mēneša laikā informē atbalsta saņēmēju par atbalsta atmaksas kārtību, termiņiem un atmaksājamā atbalsta apjomu, ņemot vērā procentus, kas noteikti saskaņā ar Padomes regulas Nr.659/1999 14.panta otro daļu.
23. Valsts vai pašvaldības institūcija, kura ir atbildīga par atbalsta programmas vai projekta piemērošanu lauksaimniecības vai lauku attīstības jomā (turpmāk – atbalsta sniedzējs), izvērtē atbalsta programmas vai projekta atbilstību Eiropas Kopienas dibināšanas līgumam un Eiropas Savienības tieši piemērojamajiem normatīvajiem aktiem par atbalstu lauksaimniecības nozarē. Ja atbalsta sniedzējs iesniedz Zemkopības ministrijā izvērtēšanai atbalsta programmu vai projektu, Zemkopības ministrija atzinumu sniedz 15 darbdienu laikā pēc atbalsta programmas vai projekta saņemšanas.
24. Atbalstu tehniskajai palīdzībai saskaņā ar Padomes 2005.gada 20.septembra Regulas (EK) Nr.1698/2005 par atbalstu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) 66.panta 2.punktu un Padomes 2006.gada 27.jūlija Regulas (EK) Nr.1198/2006 par Eiropas Zivsaimniecības fondu 46.panta 2.punktu saņem Zemkopības ministrija un Lauku atbalsta dienests.
25. Valsts un Eiropas Savienības atbalsta lauksaimniecībai un lauku attīstībai ietekmes nepārtrauktās novērtēšanas sistēmas uzturēšanu nodrošina Latvijas Valsts agrārās ekonomikas institūts.
26. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2006.gada 16.maija noteikumus Nr.406 “Kārtība, kādā administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai” (Latvijas Vēstnesis, 2006, 79.nr.).
Ministru prezidenta vietā – aizsardzības ministrs A.Slakteris
Zemkopības ministrs M.Roze
Redakcijas piebilde: noteikumi stājas spēkā ar 2007.gada 28.aprīli.
1.pielikums
Ministru kabineta
2007.gada 17.aprīļa noteikumiem Nr.268
Zemkopības ministrs M.Roze
2.pielikums
Ministru kabineta
2007.gada 17.aprīļa noteikumiem Nr.268
Zemkopības ministrs M.Roze
3.pielikums
Ministru kabineta
2007.gada 17.aprīļa noteikumiem Nr.268
Zemkopības ministrs M.Roze