Par drošības uzlabošanu Eiropas gaisa transportā
Otrajā lasījumā izskatot regulu par drošības prasībām civilajā gaisa transportā, Eiropas Parlaments uzstāja uz stingriem noteikumiem par drošības darbinieku klātbūtni un ieroču pārvadāšanu. Attiecībā uz tādiem pakārtotiem piemērošanas pasākumiem kā Komisijas pieņemtie pasākumi par šķidrumu pārvadāšanas ierobežojumiem Parlaments vēlas ierobežot to darbības termiņu.
Regula paredz ieviest visā ES vienotus noteikumus par pārbaudēm, pārmeklēšanu, drošības patruļām un aizliegtajiem priekšmetiem lidmašīnās un lidostās.
Otrajā lasījumā pieņemtajos grozījumos Parlaments prasa, lai tādi piemērošanas pasākumi kā Komisijas pieņemtie par šķidrumu pārvadāšanas ierobežojumiem lidmašīnas salonā zaudētu spēku sešus mēnešus pēc to pieņemšanas. Vajadzības gadījumā tādus varētu saglabāt, taču tikai pēc tam, kad rūpīgi novērtēti drošības riski, pasākumu izmaksas un sekas.
Pieņemot regulu, Eiropas Savienībā pirmo reizi kopīgi noteikumi attieksies uz drošības pasākumiem lidojumos, tostarp drošības darbiniekiem (“sky marshals”). Parlaments atkārto pirmajā lasījumā izteikto prasību, ka “drošības darbiniekus lidojumā var izmantot darbam gaisa kuģī tikai tad, ja ir izpildīti nepieciešamie drošības nosacījumi un viņi ir apmācīti”. Turklāt jānosaka, ka “dalībvalstis saglabā tiesības neatļaut izmantot drošības darbiniekus” lidojumos attiecīgās valsts licencētajā aviotransportā.
Parlaments uzstāj, ka gaisa kuģa salonā vai lidojuma apkalpes kabīnē nedrīkst ienest ieročus, ja nav “izpildīti nepieciešamie drošības nosacījumi un valsts, kas attiecīgajam gaisa pārvadātājam izsniegusi darbības licenci, nav devusi atļauju”. Šajā nolūkā iepriekšēju apstiprinājumu jāsaņem no sākumpunkta valsts un galamērķa valsts, kā arī visām tām valstīm, kurām lido pāri vai kurās tiek veiktas pieturas.
Parlaments prasa noteikt, ka izmaksas, kas rodas, piemērojot kopīgos drošības pamatstandartus, sedz dalībvalstis un lietotāji kopīgi. Turklāt drošības nodokļus un nodevas “izmanto vienīgi, lai segtu drošības izmaksas lidostās un gaisa kuģos”. Dalībvalstis savukārt sedz jebkuru stingrāku pasākumu piemērošanas izmaksas.
Parlaments tālāk grozījumus nosūtīs izskatīšanai Padomei. Tikai tad, ja Padome pieņem pilnīgi visus Parlamenta grozījumus, likumprojekts ir pieņemts galīgi; pārējos gadījumos likumprojektu izskata trešajā lasījumā jeb samierināšanas procedūrā, kur iesaistīti Parlaments, Padome un Komisija.