Kultūras ministre Karina Pētersone vakar, 23. novembrī, preses konferencē par papildlīdzekļiem Nacionālajai operai:
— Ir jāsaprot, ka bez papildu dotācijas Opera savu darbību nevar normāli turpināt. Ir veikti ļoti detalizēti aprēķini. Kopš es 1998.gada rudenī stājos amatā, par tiem esam nepārtraukti ziņojuši gan Finansu ministrijai, gan Ministru kabinetam. Opera maksā tik, cik tā maksā. Izdevumi sastāda 2,5 miljonus latu gadā. Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem šogad ir 1,2 miljoni latu. Ar labu jauniestudējumu skaitu Opera bija paredzējusi pati ieņemt aptuveni 1 miljonu latu. Joprojām veidojas 400000 latu liela iztrūkstošā daļa. Tas liek Operas vadībai izvēlēties: radīt jauniestudējumus vai veidot kādus jaunus parādus.Ja Saeima un Ministru kabinets līdz budžeta balsojumam neuzklausīs mūsu argumentāciju, tas ka tagad, kad Opera pēc mana rājiena maksā pilnīgi visus nodokļus, kārto kredīta saistības, mēģina maksāt domei zemes nodokli un īpašuma nodokli, šīs izvēles vairs nav. Naudas jauniestudējumiem nākamajā gadā nebūs. Mēs esam mēģinājuši parādīt, kā līdz ar to nākamgad saruks pašu ieņēmumi. Kopā ar dotāciju tie būs zem tās robežas, ko prasa elementāra Operas ēkas uzturēšana un algas. Tātad objektīvi veidosies jauni parādi. Ja Ministru kabinets sankcionē šādu jaunu parādu rašanos, tad lai finansu ministrs pasaka, kā to var atrisināt likumdošanā. Es tādu situāciju nepieļauju.
Finansu ministrija saka, ka Nacionālā opera ir budžeta iestāde un tai jāpilda budžeta saistības. Es pilnīgi piekrītu. Bet lai man kāds pasaka, kā to var izdarīt! Bez papildu dotācijas es risinājumu nespēju saskatīt.
Uz jautājumu, vai iespējama Nacionālās operas slēgšana uz kādu laiku, kultūras ministre atbildēja:
— Tas būtu pārāk dārgs risinājums, gan ētiski, gan materiāli. Nerunājot par morālajiem zaudējumiem, līdz ar kompensāciju izmaksu darbiniekiem, kontraktu laušanu un līdzīgām saistībām rastos arī lieli finansiāli zaudējumi.
Savukārt par savu iespējamo atkāpšanos no amata Karina Pētersone sacīja:
— Pašlaik tas nav prioritārs jautājums. Prioritārs uzdevums ir Nacionālās operas normālas darbības nodrošināšana. Jādomā, ko darīt tālāk, un pašlaik vienkārši jāstrādā.
Aina Rozeniece, "LV" nozares redaktore