• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par Eiropas Enerģijas patērētāju tiesību hartu. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 10.07.2007., Nr. 110 https://www.vestnesis.lv/ta/id/160185

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Šonedēļ žurnālā "Jurista Vārds"

Vēl šajā numurā

10.07.2007., Nr. 110

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Par Eiropas Enerģijas patērētāju tiesību hartu

 

Ierosinot pieņemt Enerģijas patērētāju hartu, Eiropas Komisija 5.jūlijā uzsāka jaunu iniciatīvu, lai nostiprinātu enerģijas patērētāju tiesības ES. Gaidāms, ka šajā hartā tiks izklāstītas patērētāju tiesības elektroenerģijas un gāzes piegādes jomā, tostarp tādos jautājumos kā līgumi, informācija, cenas, strīdu izšķiršana un aizsardzība pret negodīgu komercpraksi. Tā būs pirmā reize, kad šīs tiesības apkopos vienā dokumentā. Hartā patērētāji varēs rast informāciju, kas tiem palīdzēs pieņemt lēmumu par piegādātāja izvēli, ja tie izmantos savas izvēles tiesības konkurencei atvērtajā elektroenerģijas un gāzes tirgū – vairākumā ES dalībvalstu tas ir iespējams no 2007.gada 1.jūlija. 

“ES patērētāji gaida Eiropas kopīgu rīcību, reaģējot uz situāciju enerģētikas jomā un klimata pārmaiņu izraisītajām problēmām,” teica ES enerģētikas komisārs Andris Piebalgs. “Patērētāji ne tikai vēlas saņemt ilgtspējīgus, drošus un konkurētspējīgus energoapgādes pakalpojumus, bet arī cer, ka ES rīkosies patērētāju tiesību aizsardzības jomā tagad, kad enerģētikas tirgi ir atvērti, piedāvājot patērētājiem plašākas izvēles iespējas. Tādēļ ir vajadzīga Enerģijas patērētāju harta.”

“Šo tirgu atvēršana Eiropas patērētājiem ir gan problēma, gan izdevība,” teica ES patērētāju tiesību aizsardzības komisāre Meglena Kuņeva. “Tikai tad, kad izdosies izveidot pārskatāmu un efektīvu tirgu, kurā patērētāju tiesības ir pilnībā aizsargātas un patērētāji saņem pietiekamu informāciju, lai izmantotu pieejamo piedāvājumu priekšrocības, varēsim teikt, ka mērķis ir sasniegts.”

Komisija 2007.gada 10.janvāra paziņojumā par enerģētikas politiku apliecināja apņemšanos aizsargāt enerģijas patērētājus. ES enerģētikas ministri un valstu vadītāji arī ir pieprasījuši nodrošināt labāku patērētāju aizsardzību pēc ES enerģētikas tirgu pilnīgas atvēršanas 2007.gada jūlijā, kas dos patērētājiem tiesības izvēlēties sev visizdevīgāko enerģētikas piegādātāju.

Patērētājiem vajadzīga nepārprotama informācija, kas tiem palīdzētu izvēlēties piegādātājus, un tiem vajadzīga arī aizstāvība pret jebkādām negodīgām pārdošanas metodēm, ar ko tos mēģina piespiest nomainīt piegādātāju vai kavē to darīt. Piegādātāja nomaiņas procesam jābūt efektīvam. Jārisina arī jautājums par enerģijas izmaksu negatīvas finansiālās ietekmes risku, aizsargājot iedzīvotājus, kurus īpaši nelabvēlīgi varētu iespaidot enerģijas cenu kāpums.

Virzībā uz Eiropas Enerģijas patērētāju tiesību hartas pieņemšanu Komisija ir apzinājusi četrus galvenos mērķus, uz ko jāpamato izstrādājamā harta:

• mazāk aizsargātu iedzīvotāju grupu efektīvāka aizsardzība,

• vairāk informācijas patērētājiem,

• mazāk birokrātijas, mainot enerģijas piegādātāju,

• patērētāju aizsardzība pret negodīgām pārdošanas metodēm.

Paredzams, ka hartas projektā tiks iekļautas šādas patērētāju tiesības:

• pieslēgums – tiesības par samaksu regulāri un iepriekšparedzamā apmērā saņemt drošus elektroenerģijas un gāzes piegādes pakalpojumus,

• piegāde – tiesības bez maksas nomainīt elektroenerģijas un gāzes piegādātāju,

• līgumi – hartā minēti obligātie elementi, kas jāietver visos līgumos ar enerģijas piegādātājiem,

• informācija – par energoapgādi, līgumu nosacījumiem, cenām un tarifiem, energoefektivitātes pasākumiem un elektroenerģijas izcelsmi un ražošanas metodi,

• cenas – enerģijai jābūt pieejamai par saprātīgām, vienkārši un nepārprotami salīdzināmām un pārskatāmām cenām,

• sociālie pasākumi – nodrošināt mazāk aizsargātās iedzīvotāju grupas ar enerģētikas pakalpojumiem minimālā līmenī (strāva, siltums un apgaismojums), lai izvairītos no enerģijas izmaksu izraisīta trūkuma,

• strīdu izšķiršana – tiesības uz vienkāršu un nedārgu sūdzību izskatīšanas kārtību strīdu gadījumā,

• negodīga komercprakse – aizliegta saskaņā ar ES Negodīgas komercprakses direktīvu.

Ar ieinteresētajām personām (tostarp patērētāju pārstāvjiem, enerģētikas regulatoriem, ES dalībvalstīm un gāzes un elektroenerģijas nozares pārstāvjiem) apspriedīsies par ierosinātās hartas elementiem. Pamatojoties uz apspriešanās rezultātiem, Komisija sagatavos dokumenta galīgo versiju, ko ieinteresētās personas parakstīs oficiālas ceremonijas laikā.

Tam būtu jānotiek 2007.gada decembra sākumā.

Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!