Uzņēmējdarbības pārlūkiem nu vienots elektroniskais saslēgums
Vakar, 11. janvārī, notika Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektora Andreja Sončika un LR Uzņēmumu reģistra galvenā valsts notāra Māra Gulbja rīkotā preses konference par pāreju uz vienotu reģistrāciju Uzņēmumu reģistrā un Valsts ieņēmumu dienestā.
A. Sončiks teica:
— Es gribu informēt par ļoti būtiskām izmaiņām likumā "Par nodokļiem un nodevām", kas stāsies spēkā ar 12. janvāri. VID savstarpējais līgums ar Uzņēmumu reģistru paredz informācijas apmaiņu par reģistrētiem uzņēmumiem tiešajā elektroniskā saslēguma režīmā. Tas nozīmē, ka VID vienas dienas laikā saņem informāciju par UR reģistrētajiem uzņēmumiem. Ar to brīdi, kad uzņēmums tiek reģistrēts Uzņēmumu reģistrā vai veiktas kādas citas darbības, VID šie dokumenti vairs nav jāiesniedz. Tas nozīmē atvieglojumu mūsu uzņēmējiem, jo viņiem šie dokumenti vairs nav jādublē. Brīdī, kad uzņēmējs ir reģistrējis savu uzņēmumu UR, viņš Valsts ieņēmumu dienestā tiek reģistrēts kā nodokļu maksātājs. Ja UR reģistrētais uzņēmums nav PVN maksātājs, tad uzņēmējam vairs nav jāiet uz VID reģistrēties kā nodokļu maksātājam. PVN maksātāju reģistrācija VID paliek spēkā. Vēl es gribu informēt, ka būs iespējama pārskatu un nodokļu deklarāciju deklarēšana elektroniskā formā. Taču likuma "Par nodokļiem un nodevām" 34. pants paredz, ka, kamēr nav likumīga spēka elektroniskajam parakstam, tas ir jādublē uz papīra rakstītā pārskatā 15 dienu laikā. Tādējādi, elektroniski iesniedzot dokumentus, VID tajos izdara savus labojumus vai piezīmes, un uzņēmējam ir iespējas izvairīties no pārpratumiem uz papīra iesniegtajā pārskatā. Iesniedzot dokumentus elektroniski, uzņēmējam vairs nav tik bieži jāiet uz VID nodaļu. Mums ir 10 000 nodokļu maksātāju, ar kuriem mēs aktīvi sadarbojamies. Pēc VID vērtējuma elektroniskā deklarēšana attieksies uz 20 000 uzņēmēju. Lai veiktu elektronisko deklarēšanu, ir nepieciešams interneta pieslēgums, elektroniskais pasts un savas grāmatvedības pielāgošana šai sistēmai.
M. Gulbis teica:
Pieņemtie grozījumi ir veids, kā samazināt birokrātiskos šķēršļus uzņēmējdarbībai. "Dokumentu gūzma uzņēmējam ir jāiesniedz tikai vienuviet. Līdz ar elektronisko dokumentu likumīgu stāšanos spēkā divu gadu laikā varētu samazināties papīra dokumentu skaits, lai gan tie netiks izskausti. Uzņēmējam šajā ziņā būs brīva izvēle, kā iesniegt savus dokumentus. Līdz šim desmit dienu laikā no reģistrēšanās brīža UR uzņēmējam bija jāpiereģistrējas VID kā nodokļu maksātājam. Diemžēl šīs desmit dienas negodīgi uzņēmēji izmantoja, lai veiktu fiktīvus darījumus, tā arī nepiereģistrējoties kā nodokļu maksātāji. Manuprāt, jaunā sistēma varētu lielā mērā samazināt fiktīvu firmu skaitu. No šī gada 12. janvāra līdz 2003. gada 1. janvārim Uzņēmumu reģistrs uzņēmējam piešķirs divus kodus — deviņu zīmju kodu, kas ir UR, un vienpadsmit zīmju kodu, kas tiek piešķirts nodokļu maksātājam. Šo divu gadu pārejas laikā visām valsts institūcijām vajadzētu pāriet uz vienu — vienpadsmit zīmju kodu. Mēs veidojam vienotu identifikāciju visiem nodokļu maksātājiem."
Rūta Kesnere, "LV" informācijas redaktore