Valsts sekretāru 2007.gada 9.augusta sanāksmē
AM: Par finansējuma piešķiršanu sporta veidu atbalstam
9.augustā Ministru kabineta (MK) Valsts sekretāru sanāksmē izsludināti Aizsardzības ministrijas (AM) izstrādātie grozījumi Ministru kabineta rīkojumā Nr.158 “Par valsts budžeta programmas “Valsts aizsardzība, drošība un integrācija NATO” līdzekļu izlietojumu sporta veidu atbalstam”.
Lai nodrošinātu mācību treniņu procesu un mājas spēļu organizēšanu 2007.gada sezonā, junioru futbola klubam “Olimps” no AM 2007.gada budžeta līdzekļiem piešķirts 50 000 latu finansējums. 9742 lati piešķirti futbola klubam “Ādaži” dalībai Latvijas mēroga sacensībās, nepieciešamā inventāra iegādei un mācību treniņu procesa nodrošināšanai.
Izstrādātie grozījumi vēl jāapstiprina Ministru kabinetam.
Aizsardzības ministrijas Sabiedrisko attiecību departaments
FM: Par maksājumu instrukciju par izpildes kārtību Valsts kasē
9.augustā Valsts sekretāru sanāksmē tika izsludināta Finanšu ministrijas sagatavota Ministru kabineta (MK) instrukcija par maksājumu izpildes kārtību Valsts kasē (VK). Ar instrukciju paredzēts noteikt kārtību, kādā budžeta finansētas institūcijas atver kontus, sagatavo un iesniedz maksājuma uzdevumus, kā arī paredz maksājumu izpildes un kontu slēgšanas kārtību VK.
Instrukcija paredz, ka VK atver kontu, pamatojoties uz budžeta finansētas institūcijas iesniegto apstiprināto finansēšanas plānu valsts budžeta asignējuma piešķiršanai un maksājumu veikšanai vai pamatojoties uz iesniegumu. Budžeta finansētai institūcijai būs jāiesniedz iesniegums konta atvēršanai, ja kontu paredzēts atvērt ziedojumiem un dāvinājumiem; finansējuma saņemšanai un maksājumu veikšanai no vadošā partnera Eiropas Savienības politiku instrumentu projekta realizācijai, ja vadošais partneris ir nevalstiskā organizācija vai pašvaldība; depozītā ieguldīto līdzekļu uzskaitei; institūcijas valdījumā esošo deponēto naudas līdzekļu uzskaitei; valsts budžetā neplānoto ieņēmumu, izdevumu uzskaitei un maksājumu veikšanai, kā arī valsts budžeta līdzekļu saņemšanai un izdevumu veikšanai normatīvos aktos paredzētā kārtībā.
Lai veiktu maksājumu, budžeta finansētai institūcijai būs jāsagatavo un jāiesniedz VK maksājuma uzdevums papīra vai elektroniska dokumenta formā. Instrukcija reglamentēs, kādu informāciju budžeta finansēta institūcija norādīs maksājuma uzdevumā, ja maksājums tiks veikts nacionālā vai ārvalstu valūtā.
VK būs tiesības maksājuma uzdevumu neizpildīt, ja maksājuma uzdevums nebūs sagatavots saskaņā ar instrukcijas prasībām, ja nepieciešamo līdzekļu apjoms pārsniegs budžeta finansētas institūcijas konta finanšu līdzekļu atlikumu un/vai izdevumi pārsniegs piešķirtā asignējuma apjomu, kā arī citos instrukcijā norādītajos gadījumos.
Instrukcija definēs konta slēgšanas kārtību VK. Lai slēgtu kontu saimnieciskā gada laikā, budžeta finansēta institūcija sagatavos un iesniegs VK iesniegumu par konta slēgšanu, un, pamatojoties uz iesniegumu, VK slēgs kontu, ja tajā nebūs līdzekļu atlikuma. Ja konts VK ir atvērts budžeta asignējumu piešķiršanai un maksājumu veikšanai, VK slēgs kontu 31.decembrī.
Paredzams, ka instrukcija stāsies spēkā 2007.gada 1.oktobrī.
FM: Par grozījumiem likumā par akcīzes nodokli
Lai ieviestu Eiropas Savienības (ES) direktīvas prasības, 9.augustā Valsts sekretāru sanāksmē tika izsludināti Finanšu ministrijas sagatavotie grozījumi likumā par akcīzes nodokli.
Tie paredz palielināt akcīzes nodokļa likmes benzīnam, petrolejai, dīzeļdegvielai un šo produktu sajaukumiem ar biodegvielu. Tāpat paredzēts precizēt citas likuma normas.
Latvijai degvielas akcīzes nodokļa likmes no nākamā gada 1.janvāra ir jāpārskata trīs iemeslu dēļ.
Pirmkārt, Latvijai pārejas periodā līdz 2011.gadam pakāpeniski ir jāsasniedz ES direktīvā noteiktās minimālās akcīzes nodokļa likmes naftas produktiem – benzīnam 359 eiro par 1000 litriem, dīzeļdegvielai – 330 eiro par 1000 litriem. Tā kā Latvijā ir zemāka patērētāju pirktspēja un dzīves līmenis, salīdzinot ar citām ES dalībvalstīm, ir panākts pārejas periods pakāpeniskai akcīzes nodokļa palielināšanai bezsvina benzīnam līdz 2011.gadam, dīzeļdegvielai un petrolejai līdz 2013.gadam. Pārejas periods nepieciešams, lai mazinātu nodokļu sloga negatīvo ietekmi uz iedzīvotāju maksātspēju.
Otrkārt, pārejas periodā ES direktīva nosaka Latvijai starpposmu – ar 2008.gadu Latvijā degvielas akcīzes nodoklim ir jābūt ne mazākam kā 323 eiro par 1000 litriem benzīna un 274 eiro par 1000 litriem dīzeļdegvielas.
Treškārt, saskaņā ar direktīvu Eiropas Savienības dalībvalstīm, kas nav piesaistījušas savu nacionālo valūtu pie eiro, katru gadu oktobra pirmajā darba dienā ir jākoriģē nacionālās akcīzes nodokļa likmes nacionālajā valūtā uz nākamā gada 1.janvāri, lai tās atbilstu direktīvās noteiktajām likmēm eiro. Nacionālās nodokļu likmes nav jāmaina tikai tad, ja nepieciešamais nacionālo nodokļa likmju palielinājums nepārsniedz 5 eiro vai 5%, neatkarīgi no tā, kura summa ir mazāka. Atbilstoši direktīvas prasībām Latvijai ir jāpalielina nodokļa likmes bezsvina benzīnam, petrolejai un dīzeļdegvielai.
Tādēļ Finanšu ministrijas izstrādātie grozījumi likumā par akcīzes nodokli paredz, ka no nākamā gada akcīzes likmes būs:
• bezsvina benzīnam – 323 eiro jeb aptuveni 226 lati par 1000 litriem;
• dīzeļdegvielai un petrolejai – 274 eiro jeb aptuveni 192 lati par 1000 litriem.
Salīdzinot ar pašreizējām likmēm, tas nozīmētu akcīzes nodokļa pieaugumu benzīnam par 1,7 santīmiem litrā un dīzeļdegvielai – par 1,4 santīmiem litrā.
(Pašlaik akcīze benzīnam ir 206 lati par 1000 litriem, dīzeļdegvielai – 178 lati par 1000 litriem.)
Grozījumus likumā par akcīzes nodokli ir paredzēts iekļaut 2008.gada budžeta likumprojektu paketē, un Finanšu ministrijai paredzēts uzdot veikt eiro un lata likmju salīdzināšanu un likmes pārrēķinu oktobra pirmajā darba dienā un iesniegt attiecīgus precizējošus grozījumus uz likumprojekta otro lasījumu Saeimā.
Līdzīgi kā Latvijai arī Lietuvai un Igaunijai ir piešķirts pārejas periods nodokļa likmju paaugstināšanai. Tomēr Igaunija jau ar nākamā gada 1.janvāri plāno palielināt akcīzes nodokli bezsvina benzīnam līdz Eiropas Savienības minimālajam līmenim – 359 eiro par 1000 litriem. Savukārt dīzeļdegvielai nodokļa likmi Igaunijā plāno paaugstināt līdz 302 eiro par 1000 litriem (ES minimālais līmenis – 330 eiro par 1000 litriem). Lietuvai ar nākamā gada 1.janvāri ir jāpalielina akcīzes nodoklis bezsvina benzīnam un dīzeļdegvielai līdzīgi kā Latvijai. Latvijai un Lietuvai piešķirtie pārejas periodi ES minimālā nodokļa līmeņa sasniegšanai bezsvina benzīnam un dīzeļdegvielai ir vienādi.
Likuma grozījumos iekļauti arī vairāki precizējumi, kas attiecas uz nodokļa atmaksu par tabakas izstrādājumiem, kas tiek iznīcināti; uz ķīlas līguma ar VID izmantošanu kā nodrošinājuma veidu; uz akcīzes preču krājumu inventarizāciju. Tāpat tajā plānots precizēt un uzlabot arī citas atsevišķas normas pēc nodokļu administrācijas pieredzes un uzņēmēju ierosinājumiem.
Finanšu ministrijas Komunikācijas departaments
IZM: Par Kristīgās vadības koledžas nolikumu
9.augustā Valsts sekretāru sanāksmē izsludināja Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) pieteikto Ministru kabineta (MK) noteikumu projektu “Kristīgās vadības koledžas nolikums”.
Saskaņā ar Izglītības likuma 15.panta 24.punktu Kristīgās vadības koledža šobrīd darbojas uz nolikuma pamata, ko apstiprinājusi IZM.
Atbilstoši Augstskolu likuma pārejas noteikumu 19.punktam koledžai ir jānodrošina nolikuma atbilstība Augstskolu likumā noteiktajām prasībām. Tāpēc IZM, pamatojoties uz Augstskolu likuma 10.¹panta pirmo daļu, ir izstrādājusi noteikumu projektu “Kristīgās vadības koledžas nolikums”.
MK noteikumu projekts nosaka koledžas juridisko statusu; tās darbības pamatvirzienus un uzdevumus; pārstāvības un vadības institūciju un lēmējinstitūciju tiesības, pienākumus un uzdevumus, šo institūciju izveidošanas, ievēlēšanas un iecelšanas kārtību un sastāvu; akadēmiskā personāla ievēlēšanas kārtību, tiesības un pienākumus; studiju programmu izstrādes un apstiprināšanas kārtību; struktūrvienību izveidošanas, reorganizācijas un likvidācijas kārtību; iekšējo kārtību reglamentējošo dokumentu pieņemšanas kārtību; koledžas finansējuma avotus; nolikuma un tā grozījumu ierosināšanas un izstrādes kārtību; koledžas reorganizācijas un likvidācijas kārtību.
Noteikumu projekts attiecināms uz augstākās izglītības un zinātnes attīstības politikas jomu. Šī normatīvā akta ieviešanai papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izglītības un zinātnes ministrijas Komunikācijas nodaļa
LM: Par vienotu kārtību alternatīvās aprūpes iestāžu līdzfinansēšanai
Labklājības ministrija (LM) ir izstrādājusi vienotu kārtību valsts līdzfinansējuma piešķiršanai dienas centru, grupu dzīvokļu un pusceļa māju izveidei, kā arī kārtību, kā sedzami izdevumi, kas saistīti ar uzturēšanos tajās.
Jaunajos Labklājības ministrijas izstrādātajos Ministru kabineta (MK) noteikumos vienkopus ir noteikti kritēriji dienas centru, grupu dzīvokļu un pusceļa māju izveidošanas un uzturēšanas izdevumu noteikšanai. Izstrādātie noteikumi nosaka arī vienotu valsts līdzfinansējuma piešķiršanas kārtību.
Noteikumos tāpat noteikts grupu dzīvokļu un pusceļa māju pakalpojumu apjoms, maksājumi, kas jāveic šā pakalpojuma saņēmējam, un kārtība, kādā valsts līdzfinansē ar uzturēšanos pusceļa mājā vai grupu dzīvoklī saistītos izdevumus.
LM piedāvā pašvaldībām līdzfinansējumu gan sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveidei, gan klientu izturēšanās izmaksu segšanai.
Lai veicinātu alternatīvo sociālo pakalpojumu attīstību un cilvēku atgriešanos pašvaldībās, valsts sedz daļu no izmaksām par uzturēšanos grupu mājā (dzīvoklī) tiem klientiem, kuri pēc sociālās rehabilitācijas pusceļā mājā sāk patstāvīgu dzīvi, atstājot valsts sociālās aprūpes centrus.
Vienoto kārtību paredz 9.augustā Valsts sekretāru sanāksmē izsludinātais LM izstrādātais MK noteikumu projekts par dienas centru, grupu māju (dzīvokļu) un pusceļa māju izveidošanas un uzturēšanas izdevumu līdzfinansēšanu.
Labklājības ministrijas Komunikācijas departaments
SM: Par Eiropā vienoto palīdzības dienesta numuru pazudušiem bērniem
Latvija ieviesīs Eiropā vienoto palīdzības dienesta numuru pazudušiem bērniem, kā arī rezervēs divsimt numurus, lai ierobežotu nevēlamas informācijas izmantošanu noteiktās mērķa grupās.
To paredz Satiksmes ministrijas sagatavotais noteikumu projekts “Noteikumi par nacionālo numerācijas plānu”, kas 9.augustā tika izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē.
Noteikumu projektā iekļauti 116XXX numuru sērijas lietošanas nosacījumi, kas sasaucas ar Eiropas Komisijas šā gada 15.februāra lēmumu par iepriekšminēto valsts numuru sērijas rezervēšanu. Šie numuri paredzēti saskaņotajiem pakalpojumiem ar sociālo vērtību.
Šādu numuru piešķiršana ir vajadzīga, lai dalībvalstu iedzīvotājiem būtu iespējams saņemt pakalpojumus ar sociālo vērtību, visā ES izmantojot vienotus un atpazīstamus numurus. Tas nodrošinās, ka jebkurā Kopienas dalībvalstī sniegts konkrēts pakalpojums vienmēr tiks saistīts ar vienu un to pašu numuru.
Iecerēts, ka 116 numuru sērija klientiem būs bezmaksas. Jau šobrīd numurs 116000 ir rezervēts palīdzības dienestam pazudušiem bērniem.
Tuvākajā laikā Satiksmes ministrijas numerācijas resursu koordinācijas darba grupa tiksies ar operatoriem, lai detalizētāk izrunātu ar 116 numuru sērijas ieviešanu saistītos jautājumus.
Tiek plānots ieviest arī jaunu zvanu kodu diapazonu 81XX-89XX – numuri, kas sāktos ar šiem cipariem, darbotos visu operatoru tīklos. Lai no pārējiem nodalītu tādus pakalpojumus, kuros tiek atainota vai ietverta cietsirdīga uzvedība, vardarbība, erotika, pornogrāfija vai azartspēles, to sniegšanai iecerēts īpaši rezervēt divsimt numurus.
Tas nepieciešams, piemēram, lai vecāki varētu pārliecināties, ka viņu bērni neizmanto materiālus, kas satur šāda veida informāciju.
Numerācijas lietošanas tiesības piešķir Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija.
Izstrādātajā noteikumu projektā iekļauts arī daudzu citu būtisku jautājumu regulējums, piemēram, paredzēts piešķirt jaunas fiksēto numuru sērijas rajoniem, kur to ļoti trūkst.
Satiksmes ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļa
VidM: Par grozījumiem Atkritumu apsaimniekošanas likumā
9.augustā Valsts sekretāru sanāksmē tika izsludināts Vides ministrijas sagatavotais likumprojekts “Grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likumā”.
Likumprojekts paredz papildināt Atkritumu apsaimniekošanas likumu ar tiesiskām normām, kuras izriet no Direktīvas 2006/66/EK par baterijām un akumulatoriem un bateriju un akumulatoru atkritumiem, nosakot prasības bateriju un akumulatoru ražošanai un izplatīšanai un bateriju un akumulatoru atkritumu apsaimniekošanai.
Tāpat tas nodrošinās Direktīvas 1999/31/EK par atkritumu poligoniem un Direktīvas 2002/96/EK par elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanu precīzāku pārņemšanu Latvijas normatīvajos aktos, tā kā Eiropas Komisija ir izteikusi aizrādījumus par to, kādā veidā šīs direktīvas ir pārņemtas Latvijas normatīvajos aktos.
Likumprojekts paredz arī precizēt atkritumu iedalījumu, noteikt prasības atkritumu savākšanai un šķirošanai, vienkāršot sadzīves atkritumu apsaimniekošanas atļauju saņemšanu, kā arī precizēt zemes īpašnieku, kura īpašuma teritorijā tiek radīti atkritumi, atbildību, kā arī precizēt mazumtirgotāju, vasarnīcu un vasaras būvju īpašnieku, valdītāju, lietotāju vai viņu pilnvaroto fizisko vai juridisko personu pienākumus attiecībā uz viņu radītajiem atkritumiem.
Vides ministrijas Komunikācijas nodaļa
VidM: Par vides vadības un audita sistēmas reģistra izveidošanas un uzturēšanas kārtību
9.augustā Valsts sekretāru sanāksmē tika izsludināts Vides ministrijas sagatavotais noteikumu projekts “Kārtība, kādā izveido un uztur vides vadības un audita sistēmas reģistru un reģistrē tajā organizācijas”.
Noteikumu projekts izstrādāts saskaņā ar Vides aizsardzības likuma 39.panta trešo daļu. Tas nosaka kārtību, kādā Vides pārraudzības valsts birojs izveido un uztur vides vadības un audita sistēmas reģistru un reģistrē tajā organizāciju vai lemj par reģistrācijas atteikumu, par organizāciju uzskatot publisko un privāto tiesību subjektu.
Noteikumu projekts aizstās spēkā esošos Ministru kabineta 2004.gada 20.aprīļa noteikumus Nr.320 “Kārtība, kādā izveido un uztur vides vadības un audita sistēmas reģistru un reģistrē tajā organizācijas”. Esošie noteikumi ir spēkā līdz jaunu noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2007.gada 1.decembrim.
VidM: Par piesārņojošo vielu un izmešu pārneses reģistriem
9.augustā Valsts sekretāru sanāksmē tika izsludināts Vides ministrijas sagatavotais normatīvā akta projekts “Par Apvienoto Nāciju Organizācijas un Eiropas Ekonomiskās komisijas Orhūsas konvencijas Kijevas protokolu par piesārņojošo vielu un izmešu pārneses reģistriem”.
Eiropas Kopiena 2003.gada 21.maijā Kijevā parakstīja ANO un EEK Protokolu par piesārņojošo vielu un izmešu pārneses reģistriem (PRTR protokols). Eiropas Kopienā protokols ieviests ar 2006.gada 18.janvāra Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (EK) Nr.166/2006 par Eiropas Piesārņojošo vielu un izmešu pārneses reģistra ieviešanu un Padomes Direktīvu 91/689/EEK un 96/61/EK grozīšanu.
PRTR protokols par piesārņojošo vielu un izmešu pārneses reģistriem izstrādāts, lai palielinātu sabiedrības informētību par piesārņojošām vielām, to ietekmi uz vidi un pārnesēm starp dažādiem vides komponentiem. PRTR protokols nosaka, ka informācija sabiedrībai ir pieejama bez maksas un nav jānorāda detalizēts informācijas nepieciešamības iemesls.
Normatīvā akta projekts paredz PRTR protokola ratifikāciju Latvijā, kas attiecīgi arī sniedz ieguldījumu protokola ratifikācijai Eiropas Kopienas līmenī.
Reģistrs ir elektroniska un sabiedrībai viegli pieejama datubāze, kurā ikvienam iespējams iegūt informāciju par dažādu saimniecisko darbību radīto piesārņojumu, tādējādi sekmējot sabiedrības līdzdalību ar vidi saistītu lēmumu pieņemšanā un veicinot piesārņojuma samazināšanu un novēršanu.
VidM: Par testēšanas laboratoriju, sertificēšanas un inspicēšanas institūciju un vides verificētāju akreditācijas un uzraudzības kārtību
9.augustā Valsts sekretāru sanāksmē tika izsludināts Vides ministrijas sagatavotais noteikumu projekts “Noteikumi par testēšanas un kalibrēšanas laboratoriju, sertificēšanas un inspicēšanas institūciju un vides verificētāju akreditāciju un uzraudzību”.
Noteikumu projekts nosaka nacionālās akreditācijas sistēmas darbību. Tā ietver testēšanas un kalibrēšanas laboratoriju, kā arī kvalitātes sistēmu, personāla un produktu sertificēšanas institūciju, inspicēšanas institūciju un vides verificētāju akreditāciju un uzraudzību un akreditēto institūciju reģistra izveidošanu un uzturēšanu.
Noteikumu projekts aizstās MK 2004.gada 3.augusta noteikumus Nr. 689 “Noteikumi par testēšanas un kalibrēšanas laboratoriju, sertificēšanas un inspicēšanas institūciju un vides verificētāju akreditāciju un uzraudzību”. Esošie noteikumi ir spēkā līdz jaunu noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2007.gada 1.decembrim.
Vides ministrijas Komunikācijas nodaļa
ZM: Par izmaiņām Eiropas Savienības un valsts atbalsta administrēšanas kārtībā
Zemkopības ministrija ir izstrādājusi grozījumus MK noteikumos “Kārtība, kādā administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai, kā arī kārtība, kādā publicē informāciju par atbalsta saņēmējiem”, ko 9.augustā izsludināja Valsts sekretāru sanāksmē.
Noteikumi ir papildināti ar punktu, kas nosaka finanšu līdzekļu plūsmu un maksājumu veikšanas kārtību starp Zemkopības ministriju, Lauku atbalsta dienestu un Valsts kasi. Šāds punkts nepieciešams, lai ieviestu Lauku attīstības programmas 2007.–2013.gadam un Rīcības programmas Eiropas Zivsaimniecības fonda atbalsta ieviešanai Latvijā 2007.–2013.gadam atbalsta pasākumus “Tehniskā palīdzība”.
Noteikumu projekts nosaka vispārējo kārtību, kādā programmēšanas periodā no 2007. līdz 2013.gadam administrē un uzrauga līdzekļus no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai un Eiropas Zivsaimniecības fonda.
Zemkopības ministrijas Preses un sabiedrisko attiecību nodaļa
ĪUMEPLS: Par elektronisko dokumentu izstrādāšanas, noformēšanas, glabāšanas un aprites kārtību valsts un pašvaldību iestādēs
Valsts sekretāru sanāksmē 9.augustā tika izsludināts Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāta (sekretariāts) sagatavotais Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2005.gada 28.jūnija noteikumos Nr.473 “Elektronisko dokumentu izstrādāšanas, noformēšanas, glabāšanas un aprites kārtība valsts un pašvaldību iestādēs un kārtība, kādā notiek elektronisko dokumentu aprite starp valsts un pašvaldību iestādēm vai starp šīm iestādēm un fiziskajām un juridiskajām personām””.
Noteikumu projekts paredz precizēt elektroniskā dokumenta noformēšanas prasības un tam izmantojamo datņu formātus, papildināt elektronisko dokumentu apriti nodrošinošo datu nesēju sarakstu atbilstīgi tehnoloģiju attīstībai, kā arī noteikt par pienākumu iestādei informēt par elektroniskajam dokumentam izmantotajiem datņu formātiem, ja iestāde papildus Ministru kabineta 2005.gada 28.jūnija noteikumos Nr.473 “Elektronisko dokumentu izstrādāšanas, noformēšanas, glabāšanas un aprites kārtība valsts un pašvaldību iestādēs un kārtība, kādā notiek elektronisko dokumentu aprite starp valsts un pašvaldību iestādēm vai starp šīm iestādēm un fiziskajām un juridiskajām personām” minētajiem izmanto vēl citus datņu formātus, un elektroniskā pasta sūtījumam pievienoto datņu pieļaujamo lielumu.
Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāts