Rezolūcija par pasažieru pārvadājumiem pa dzelzceļu
Apzinoties, ka:
1) pasažieru pārvadājumi ir cieši saistīti ar sociālo politiku, jo maznodrošinātiem iedzīvotājiem tā ir vienīgā iespēja saņemt sociālo palīdzību,
2) pasažieru pārvadājumi ir cieši saistīti ar reģionālo politiku, jo nosaka darbaspēka iespējas pārvietoties, tautsaimniecības pārstrukturēšanās apstākļos atrast darbu,
3) pasažieru pārvadājumi pa dzelzceļu un ar autobusiem ir cieši saistīti ar izveidojušos infrastruktūru un strauja pārvadājumu samazināšana kādā no pārvadājumu veidiem ir saistīta ar nepieciešamību mainīt otra pārvadājuma veida infrastruktūru, un katras pārmaiņas pastāvošajā sistēmā prasa laiku un papildu finansu līdzekļus,
4) esošās pasažieru pārvadājumu sistēmas strauja maiņa apdraud pašvaldību spēju pildīt likumā "Par pašvaldībām" noteikto funkciju par sabiedriskā transporta organizēšanu;
ņemot vērā, ka:
1) Ministru kabineta 02.03.1999. noteikumi nr.72 "Kārtība, kādā valsts vārdā tiek slēgti dzelzceļa pārvadājumu pasūtījumu līgumi" neparedz pašvaldību pasūtījumu, bet VAS "Latvijas dzelzceļš", risinot jautājumu par pasažieru pārvadājumu radītajiem zaudējumiem, mēģina uzlikt pašvaldībām pasažieru pārvadājumu radīto zaudējumu segšanu un atbildību par slēgtajiem maršrutiem,
2) valstī nav izveidota vienota pasažieru pārvadājumu plānošanas un nerentablo maršrutu dotēšanas sistēma un valsts budžetā pietiekamā apjomā netiek paredzēti līdzekļi pasažieru pārvadājumu pa dzelzceļu dotēšanai,
3) VAS "Latvijas dzelzceļš" slēdzot nerentablos reisus, tiek apdraudēta izveidojusies pasažieru pārvadājumu sistēma, kuras neatņemama sastāvdaļa ir arī pasažieru pārvadājumi pa dzelzceļu, vietējo autoceļu tīkla uzturēšanai nepietiek līdzekļu un dzelzceļa satiksmei alternatīvu autoceļu izbūve tuvākajos gados nav paredzēta;
Latvijas Pašvaldību savienības dome nolēma:
1) aicināt Ministru kabinetu samazināt akcīzes nodokļa par degvielu izmantošanu vispārējiem pārvaldes izdevumiem, novirzot to autoceļu un pasažieru pārvadājumu attīstībai,
2) prasīt Satiksmes ministrijai nekavējoties atrisināt jautājumus par:
2.1. koordinētu pasažieru pārvadājumu plānošanas un finansēšanas sistēmas izveidošanu un pasažieru pārvadājumu pa dzelzceļu dotēšanu 2000.gadā un turpmākajos gados,
2.2. valsts garantijām iedzīvotājiem sabiedriskā transporta pieejamībai pēc atsevišķu dzelzceļa maršrutu slēgšanas,
2.3. lauku autoceļu attīstības programmas realizācijas nodrošināšanu un esošo dzelzceļa maršrutu saglabāšanu līdz brīdim, kamēr tiek atrisināts jautājums par autoceļu attīstības programmas finansēšanu.
Rīgā 1999.gada 22.septembrī
Latvijas Pašvaldību savienības priekšsēdis A.Jaunsleinis