Ministru kabineta rīkojums Nr.539
Rīgā 2007.gada 22.augustā (prot. Nr.46 29.§)
Par Finanšu ministrijas darbības stratēģiju 2007.–2009.gadam
1. Apstiprināt Finanšu ministrijas darbības stratēģiju 2007.–2009.gadam (turpmāk – stratēģija).
2. Finanšu ministrijas stratēģija 2008.gadā īstenojama no piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.
3. Jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu Finanšu ministrijai stratēģijas īstenošanai 2009.gadā un turpmākajos gados skatīt Ministru kabinetā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu jauno politikas iniciatīvu pieteikumiem, sagatavojot valsts budžeta projektu kārtējam gadam.
4. Atzīt par spēku zaudējušu Ministru kabineta 2006.gada 30.augusta rīkojumu Nr.657 “Par Finanšu ministrijas darbības stratēģiju 2007.–2009.gadam” (Latvijas Vēstnesis 2006, 140.nr.).
Ministru prezidents A.Kalvītis
Finanšu ministrs O.Spurdziņš
(Ministru kabineta
2007.gada 22.augusta rīkojums Nr.539)
Finanšu ministrijas darbības stratēģijas 2007.–2009.gadam
kopsavilkums
Finanšu ministrijas (turpmāk – ministrija) darbības stratēģija 2007.–2009.gadam (turpmāk – stratēģija) ir vidēja termiņa plānošanas dokuments, kurā ietverti ministrijas darbību reglamentējošie politikas plānošanas dokumentos un tiesību aktos noteiktie uzdevumi, kā arī ministrijas darbības nodrošināšanai nepieciešamais valsts budžeta programmu finansējums. Stratēģijas izstrādes mērķis ir uzlabot vidēja termiņa budžeta plānošanas procesu, tieši saistot politikas plānošanas dokumentus un pasākumus to ieviešanai ar pieejamo un nepieciešamo budžeta finansējumu, kā arī nosakot vidēja termiņa prioritātes un pasākumus, lai optimālāk izlietotu finanšu resursus.
Stratēģija ir aktualizēta atbilstoši Ministru kabineta 2001.gada 12.marta noteikumu Nr.111 “Ministru kabineta kārtības rullis” (turpmāk – Ministru kabineta kārtības rullis) 29.3 punktam un Ministru kabineta 2007.gada 27.februāra instrukcijai Nr.4 “Kārtība, kādā 2007.gadā aktualizējamas Valsts kancelejas, ministriju un īpašu uzdevumu ministru sekretariātu darbības stratēģijas”. Stratēģijas budžeta programmās tika aktualizēta politikas un darbības rezultātu un to rezultatīvo rādītāju, jauno politikas iniciatīvu un budžeta finansējuma sadaļa. Pārējās stratēģijas sadaļas tika precizētas atbilstoši reālajai situācijai. Lai nodrošinātu izmaiņu vadību, visas stratēģijā veiktās izmaiņas ir apkopotas tabulā.
Atbilstoši Ministru kabineta kārtības rullim stratēģija attiecas uz finanšu, budžeta un publiskās pārvaldes politikas jomu.
Ministrijas virsmērķis ir nodrošināt tādas finanšu un fiskālās politikas izstrādi un efektīvu ieviešanu, kas veicinātu tautsaimniecības ilgtspējīgu attīstību.
Ministrija darbojas šādos virzienos:
– stabilas makroekonomiskās vides, uz attīstību vērstas saprātīgas fiskālās un finansiālās politikas un valsts līdzekļu efektīvas izmantošanas nodrošināšana;
– efektīvas valsts budžeta pārvaldes un kontroles nodrošināšana;
– efektīva piešķirto Eiropas Savienības līdzekļu administrēšana;
– valsts uzraudzības nodrošināšana atsevišķās tautsaimniecības nozarēs atbilstoši ministrijas kompetencei;
– maksājumu nodrošināšana citām valsts iestādēm un personām.
Ministrija atbilstoši kompetencei nodrošina valdības mērķu un uzdevumu īstenošanu. Ministrija ir atbildīga par valsts budžeta izstrādi kārtējam gadam, finanšu un fiskālās politikas veidošanu un veiksmīgu pieejamo Eiropas Savienības līdzekļu apguvi. Ar ministrijas padotības iestāžu starpniecību tiek nodrošināta valsts līdzekļu apsaimniekošana un valsts parāda vadība, nodokļu un nodevu iekasēšana, muitas darbības organizēšana, valsts iepirkuma procesu vadība un uzraudzība, izložu un azartspēļu jomas un dārgmetālu aprites kontrole.
Finanšu ministrijas darbības virzienos paredzēts īstenot, izmantojot 13 budžeta programmas:
– finansiālās un fiskālās politikas veidošana un valsts budžeta izstrāde;
– budžeta izpilde un valsts parāda vadība;
– Iepirkumu uzraudzības birojs;
– valsts nodokļu administrēšana;
– muitas darbības nodrošināšana;
– finansiāla rakstura noziedzīgu nodarījumu, korupcijas atklāšanas un novēršanas nodrošināšana;
– legālai preču apritei nepieciešamās dokumentācijas nodrošināšana;
– Eiropas Savienības finansēto programmu ieviešana;
– uzraudzība un kontrole;
– maksājumu nodrošināšana citām valsts iestādēm un personām;
– valsts budžeta aizdevumi un to atmaksāšana;
– dotācija pašvaldību izlīdzināšanas fondam;
– dotācija nekustamā īpašuma nodokļa par ēkām prognozes samazinājuma kompensācijai.
Stratēģiju plānots aktualizēt katru gadu pirms kārtējā gada budžeta pieteikuma izstrādāšanas. Stratēģiju ieviesīs Finanšu ministrija un tās padotībā esošās institūcijas, īstenojot kārtējā gada darba plānos iekļautos pasākumus. Pārskatu sniegšanas instrumenti – pārskati par darba plānu izpildi un gada publiskie pārskati.
Finanšu ministrs O.Spurdziņš