• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Grozījumi "Latvijas Kriminālprocesa kodeksā". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 8.10.1999., Nr. 331/332 https://www.vestnesis.lv/ta/id/16262

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Valsts meža dienesta likums

Vēl šajā numurā

08.10.1999., Nr. 331/332

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Likumprojekts

Grozījumi "Latvijas Kriminālprocesa kodeksā"

Saeimas dok.nr. 1113; likumprojekts nr.365

Saeimas deputātu grupas (K.Lībane, A.Panteļējevs,

H.Soldatjonoka, V.Kezika, R.Vītoliņš, R.Ražuks)

1999.gada 30. septembrī iesniegts Saeimas izskatīšanai

1. Papildināt 100.pantu ar jaunu 5.–9.daļu:

"Nepilngadīgā cietušā intereses pirmstiesas izmeklēšanā un tiesas sēdē pārstāv zvērināts advokāts.

Nepilngadīgā cietušā pārstāvim — advokātam ir tiesības piedalīties lietā no brīža, kad persona likumā noteiktā kārtībā tiek atzīta par cietušo.

Iztiesājot lietas pirmās instances tiesā, nepilngadīgā cietušā pārstāvja — advokāta piedalīšanās ir obligāta. Nepilngadīgajam cietušajam vai viņa vecākiem, aizbildņiem, aizgādņiem ir tiesības prasīt no tiesājamā (notiesātā) atlīdzināt visus izdevumus par saņemto juridisko palīdzību krimināllietā.

Izziņas iestādei, prokuroram un tiesai, kuras lietvedībā ir lieta, kā arī Latvijas Zvērinātu advokātu padomei Latvijas Republikas likumdošanas aktos noteiktajā kārtībā ir tiesības cietušo vai viņa vecākus, aizbildņus, aizgādņus atbrīvot no maksas par juridisko palīdzību. Šajos gadījumos advokāta darba samaksas izdevumus sedz no valsts līdzekļiem Latvijas Republikas Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.

Advokāta darba samaksas izdevumus Latvijas Republikas Ministru kabineta noteiktajā kārtībā no valsts līdzekļiem sedz arī gadījumā, kad advokāts piedalījies pirmstiesas izmeklēšanā un tiesā pēc norīkojuma. Izdevumu atlīdzināšanu pēc tam var uzlikt notiesātajam, ievērojot šā kodeksa 94.panta noteikumus."

2. Papildināt 105.pantu ar jaunu daļu:

"Ja likumiskais pārstāvis ar savu rīcību neievēro pārstāvamā tiesības un likumiskās intereses, procesa virzītājs pieņem lēmumu par viņa nepielaišanu procesā un pēc aizbildnības iestāžu ieteikuma pieaicina citu likumisko pārstāvi."

3. Papildināt 122.panta piekto daļu"

"Nepilngadīgā aizturēšanas gadījumā izziņas iestādei par aizturēšanu nekavējoties, bet ne vēlāk kā trīs stundu laikā, jāpaziņo viņa vecākiem vai personām, kas vecākus aizstāj. Gadījumos, ja aizturētā nepilngadīgā vecāki vai personas, kas vecākus aizstāj, ir nozieguma līdzdalībnieces, par nepilngadīgā aizturēšanu ir jāpaziņo bāriņtiesai/ pagasttiesai pēc nepilngadīgā dzīvesvietas."

4. Papildināt 160.pantu ar jaunu daļu:

"Ja liecinieka, kas nav sasniedzis sešpadsmit gadu vecumu, atkārtota nopratināšana saskaņā ar bērnu psihologa slēdzienu var kaitēt bērnam, liecinieka atkārtota nopratināšana nav pieļaujama, bet sākotnējās liecības, kas ir sniegtas likumiskā pārstāvja vai pedagoga klātbūtnē, var nolasīt tiesas sēdē."

5. Papildināt 163.pantu ar jaunu daļu:

"Nav pieļaujama sešpadsmit gadu vecumu nesasnieguša liecinieka vai cietušā konfrontēšana, ja saskaņā ar bērna psihologa slēdzienu tas var viņam kaitēt."

6. Papildināt 285.panta pirmo daļu ar jaunu punktu:

"5) ja liecinieka vai cietušā, kas nav sasniedzis sešpadsmit gadu vecumu, atkārtota nopratināšana saskaņā ar bērnu psihologa slēdzienu var kaitēt bērnam."

Par likumprojektu

1. Kādēļ likums ir vajadzīgs?

Izmaiņas spēkā esošajā Latvijas Kriminālprocesa kodeksā nepieciešamas, lai nodrošinātu nepilngadīgā apsūdzētā/tiesājamā, cietušā un liecinieka tiesību aizsardzību atbilstoši ANO Konvencijai par bērnu tiesībām un Bērnu tiesību aizsardzības likumprojektam, kas izskatīts Saeimā 1.lasījumā.

1. Papildināt 100.pantu ar jaunu 5.—9.daļu.

Bērnam, kurš ir cietis no vardarbības, ļaunprātīgas izmantošanas vai ekspluatācijas, valstij ir jāgarantē kvalificētas juridiskās palīdzības sniegšana no brīža, kad bērns tiek atzīts par cietušo krimināllietā.

2. Papildināt 105.pantu ar jaunu daļu.

Ir nepieļaujami atstāt nepilngadīgo pirmstiesas vai tiesas procesā bez likumiskā pārstāvja, jo nepilngadīgais sava vecuma un psiholoģisko īpatnību dēļ ne vienmēr spēj pareizi izprast situāciju un nepilngadīgajam ir jānodrošina iespēja īstenot savas likumā paredzētās tiesības ar sava likumiskā pārstāvja palīdzību. Ja kāda nepilngadīgā procesa dalībnieka likumiskais pārstāvis nepilda savus pienākumus vai izpilda tos formāli, jo faktiski nav ieinteresēts aizstāvēt nepilngadīgā intereses (īpaši gadījumos, kad seksuālās izmantošanas gadījumā cietušā likumiskais pārstāvis ir bērna māte, bet apsūdzētais ir viņas vīrs un bērna māte vēlas ar savu vīru saglabāt labas attiecības).

3. Papildināt 122.panta piekto daļu.

Nedrīkst pieļaut situāciju, ka bērna vecāki vai personas, kas viņus aizstāv, nezina par viņa atrašanās vietu, pat tajos gadījumos, ja ir pamats domāt, ka vecāki ir alkoholiķi vai viņiem ir vienaldzīga bērna atrašanās vieta.

4. Papildināt 160.pantu ar jaunu daļu.

Nepieciešams atrast iespēju bērnu pasargāt no atkārtotas publiskas liecību došanas un kodeksā iestrādāt normas, kas paredz iespēju nepilngadīgajam lieciniekam un cietušajam sniegt liecību tikai vienreiz speciāli apmācīta procesa virzītāja pārstāvja klātbūtnē.

5. Papildināt 163.pantu ar jaunu daļu (pamatojumu skatīt pie 160.panta).

6. Papildināt 285.panta pirmo daļu ar jaunu punktu.

Saskaņā ar ANO Konvenciju un ārvalstu tiesu praksi nepilngadīgais liecinieks un cietušais ir maksimāli jāizolē no apsūdzētā/tiesājamā. KPK paredzētā nepilngadīgā liecinieka un cietušā nopratināšana tiesājamā prombūtnē nepasargā nepilngadīgo no vairākkārtīgu liecību došanas, tādēļ piedāvātās izmaiņas ir nepieciešamas.

2. Kāda var būt likuma iespējamā ietekme uz tautsaimniecības attīstību?

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Kāda var būt iespējamā ietekme uz valsts budžetu?

Likumprojekts ietekmēs valsts budžeta izdevumus. Prognozējamais izdevumu palielinājums varētu būt neliels.

4. Kāda var būt likuma iespējamā ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu, un vai nepieciešami grozījumi citos normatīvajos aktos?

Grozījumu realizēšanai būs nepieciešams sagatavot attiecīgas izmaiņas nākamā gada likumam par Valsts budžetu.

5. Vai likumprojekts atbilst Latvijas starptautiskajām saistībām?

Atbilst.

6. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde?

Neietekmē.

Frakcijas "Latvijas ceļš" priekšsēdētāja Kristiāna Lībane

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!