Ministrijas par jauno sociālās korekcijas izglītības programmu
26.septembrī pēc izglītības un zinātnes ministres Baibas Rivžas iniciatīvas ministri, ministriju augstākās amatpersonas un speciālisti iepazinās ar jaunizstrādāto pamatizglītības sociālās korekcijas izglītības programmu. Sanāksmē piedalījās bērnu un ģimenes lietu ministrs Ainars Baštiks, tieslietu ministru Gaidi Bērziņu pārstāvēja Tieslietu ministrijas (TM) parlamentārā sekretāre Baiba Broka, bet iekšlietu ministru Ivaru Godmani – ministra biroja vadītājs Juris Radzevičs.
Jaunās programmas prezentācija notika pusgadu pēc ministru un attiecīgo ministriju pārstāvju pirmās tikšanās sociālās korekcijas izglītības iestādē (SKII) “Strautiņi” šā gada 14.martā. Tās laikā dalībnieki vienojās, ka sekmīgai sociālās korekcijas izglītības jautājumu risināšanai nepieciešama starpinstitūciju sadarbība. Jaunā programma ir viens no sekmīgas sadarbības piemēriem, to izstrādāja Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) speciālisti sadarbībā ar Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas pārstāvjiem, SKII “Strautiņi” un “Naukšēni” speciālistiem un sociālā darba un pedagoģijas ekspertiem.
Izglītības un zinātnes ministre B.Rivža atzinīgi novērtēja darba grupas paveikto un jauno programmu. Viņa uzsvēra, ka šajā programmā pirmo reizi sociālās korekcijas izglītības procesā akcentēta audzēkņu atbildības uzņemšanās, kā arī vērtību un attieksmes maiņa, kas sekmē audzēkņu sagatavošanos dzīvei. Ministre pauda pārliecību, ka kopīgā darbā jaunā programma tiks sekmīgi īstenota.
Bērnu un ģimenes lietu ministrs A.Baštiks izteica pateicību darba grupai un uzsvēra vairākas, viņaprāt, būtiskas lietas. Proti, svarīgi, ka šajā programmā akcentēta individuāla pieeja, lai rastu “atslēgu” uz katru bērnu, tādējādi atverot viņa personību un stiprinot uzticību personālam. Nozīmīgs ir arī atbildības princips, jo bērnam jāsaprot, ka jebkurai rīcībai ir sekas – kā pozitīvas, tā negatīvas. Ministrs akcentēja, ka ne mazāk svarīgs ir atbalsts sociālās korekcijas izglītības iestādes personālam un speciālistiem, jo viņu darbs nav viegls.
A.Baštiks piebilda, ka būtiski konstatēt to brīdi, kad bērnam nepieciešams atbalsts – ģimenei un atbildīgajiem dienestiem tas ir laikus jāsniedz. Ministrs aicināja arī šo programmu izmantot, pielāgot ne tikai SKII, bet arī bērnunamos un citās izglītības iestādēs, kur tas būtu nepieciešams.
Tieslietu ministrijas parlamentārā sekretāre B.Broka uzsvēra TM lomu likumdošanas pilnveidē, īpaši – Krimināllikuma un Kriminālprocesa likuma kontekstā. Viņa piebilda, ka būtiski ne tikai veikt izmaiņas likumdošanā, ko Tieslietu ministrija savas kompetences ietvaros ir nodrošinājusi, bet vienlaikus arī sekmēt adekvātu un samērīgu likuma normu piemērošanu, īpaši – nepilngadīgajiem. Viņa piebilda, ka šo bērnu audzināšana un izglītošana ir daudz sarežģītāka un uzliek lielāku atbildību un jaunā programma sniedz būtiskus pieturpunktus.
Iekšlietu ministra I.Godmaņa biroja vadītājs J.Radzevičs atzinīgi novērtēja šo programmu: tas ir labs instruments turpmākajam darbam. Vienlaikus viņš akcentēja, ka jebkurš instruments jāuztic prasmīgam un atbildīgam speciālistam. Tādēļ būtiski stiprināt abu sociālās korekcijas izglītības iestāžu un jo īpaši – SKII “Strautiņi” personālu un cilvēkresursus.
Izglītības un zinātnes ministrijas valsts sekretāra vietniece nozares politikas jautājumos Kristīne Vāgnere vērsa uzmanību uz sabiedrības attieksmi – tai jābūt tādai, kas spēj pieņemt bērnus un jauniešus ar šādu pagātni, kā arī nodrošināt tā iekļaušanos pilnvērtīgā dzīvē pēc sociālās korekcijas izglītības iestādē. Vienlaikus jāpilnveido SKII sistēma, lai nodrošinātu iekšējās kārtības noteikumu ievērošanu un atbalstu pedagogiem darbam ar jauno programmu.
Programmas izstrādes darba grupas vadītāja Ausma Pastore atzina, ka pirmo reizi ir veikts kopīgs darbs sociālās korekcijas izglītības jomā, kas akcentē individuālo pieeju un visaptverošu bērnu un jauniešu sagatavošanu dzīvei, lai tiem veidojas stabila vērtību sistēma un viņi būtu motivēti dzīvot pilnvērtīgi.
Iepazīstinot ar jaunizstrādāto programmu, SKII “Naukšēni” direktors Didzis Čākurs uzsvēra, ka sociālās uzvedības korekcija ir pasākumu kopums, kas vērsts uz personības īpašību un attieksmju maiņu. D.Čākurs informēja, ka jaunā programma:
• ietver obligāti veicamos sociālās korekcijas izglītības pasākumus (bērns ir motivēts darbam, mācībām; audzēknis ir sagatavots dzīvei sabiedrībā; izmainīta bērna vērtību sistēma; bērns ir brīvs no atkarībām un ievēro veselīgu dzīvesveidu);
• paredz individuālu pieeju katram audzēknim;
• akcentē izglītības iestāžu komandas darbu;
• paredz papildu aktivitātes (sociālā pedagoga vieta uz katriem 16 audzēkņiem; papildu psihologa vieta; vairāk individuālās korekcijas nodarbību un interešu izglītība).
Sociālās korekcijas izglītības programmas īstenošanas plāns ietver četrus etapus:
1) problēmas identificēšana – bērna uzņemšana iestādē, personības izpēte, individuālā korekcijas plāna izstrāde;
2) adaptācijas periods (līdz sešām nedēļām);
3) sociālā korekcija;
4) reintegrācija sabiedrībā.
SKII “Naukšēni” direktors akcentēja, ka paredzēta arī programmas ieviešanas kvalitātes kontrole, lai laika gaitā to varētu vēl pilnveidot. Proti, darba grupa turpinās izvērtēt, kā programma tiek īstenota; notiks supervīzijas darbiniekiem (administrācija, internāta skolotāji, režīma uzraugi, sociālie pedagogi); kā arī – programmas ieviešanas kvalitātes analīze mācību gada noslēgumā.
Izglītības un zinātnes ministrijas Komunikācijas nodaļa