Ministru kabineta rīkojums Nr.639
Rīgā 2007.gada 12.oktobrī (prot. Nr.55 41.§)
Par atteikumu nodot privatizācijai nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 1700 031 0090) Liepājā, Cietokšņa ielā 4
1. Ministru kabinets (Rīgā, Brīvības bulvārī 36, LV-1520) ir izskatījis Jāņa Gūta 2006.gada 31.augustā iesniegto privatizācijas ierosinājumu (reģistrēts Privatizācijas aģentūras privatizācijas ierosinājumu reģistrā 2006.gada 31.augustā ar Nr.1.698).
2. Jānis Gūts (adrese – Grobiņa, Jāņu iela 15, LV-3430) ierosina privatizēt valstij piekrītošo nekustamo īpašumu Liepājā, Cietokšņa ielā 4.
3. Pēc privatizācijas ierosinājuma izskatīšanas Ministru kabinets konstatē:
3.1. nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 1700 031 0090) Liepājā, Cietokšņa ielā 4, sastāv no zemes vienības 5202 m2 platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 1700 031 0090) un piecām būvēm – administratīvās ēkas (būves kadastra apzīmējums 1700 031 0090 001), saimniecības ēkas (būves kadastra apzīmējums 1700 031 0090 002), diviem šķūņiem (būvju kadastra apzīmējumi 1700 031 0090 003 un 1700 031 0090 004) un pagraba (būves kadastra apzīmējums 1700 031 0090 005) (turpmāk – valsts īpašuma objekts). Minētā zemes vienība un būves piekrīt valstij. Īpašumtiesības zemesgrāmatā nav nostiprinātas;
3.2. valsts īpašuma objekts ir nepieciešams Aizsardzības ministrijai, kas ir vadošā valsts pārvaldes iestāde valsts aizsardzības nozarē. Aizsardzības ministrija saskaņā ar Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumu Nr.236 “Aizsardzības ministrijas nolikums” 1.punktu un 4.2.apakšpunktu, Nacionālo bruņoto spēku likuma 2.pantu, 3.panta pirmās daļas 2.punktu, ceturto daļu un 13.panta pirmo daļu, likuma “Par Latvijas Republikas Zemessardzi” 1.panta otro daļu un Ministru kabineta 2006.gada 11.decembra rīkojuma Nr.951 “Par Militārā dienesta iesaukšanas centra likvidāciju” 3.punktu nodrošina valsts pārvaldes funkcijas – organizēt un koordinēt valsts aizsardzības politikas īstenošanu. Valsts īpašuma objekts ir nepieciešams šo funkciju nodrošināšanai;
3.3. saskaņā ar Ministru kabineta 2006.gada 14.septembra rīkojuma Nr.695 “Par Nacionālo bruņoto spēku izvietojumu miera laikam” 6.16.apakšpunktu valsts īpašuma objektā izvietots Zemessardzes 44.bataljons;
3.4. valsts īpašuma objekts ir valsts aizsardzības sistēmas infrastruktūras sastāvdaļa, kas nodrošina 1.Zemessardzes novada 44.kājnieku bataljonam noteikto uzdevumu izpildi valsts aizsardzības jomā, kā arī Zemessardzes materiāli tehnisko līdzekļu un ekipējuma glabāšanu. Saskaņā ar Nacionālo bruņoto spēku likuma 6.pantu, likuma “Par Latvijas Republikas Zemessardzi” 2.pantu, Nacionālo bruņoto spēku vidēja termiņa attīstības plāna 2005.–2008.gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2005.gada 8.jūnija rīkojumu Nr.381 “Par Nacionālo bruņoto spēku vidēja termiņa attīstības plānu 2005.–2008.gadam”) 2.4.apakšpunktu, Aizsardzības ministrijas darbības stratēģijas 2007.–2009.gadam (apstiprināta ar Ministru kabineta 2006.gada 4.oktobra rīkojumu Nr.768 “Par Aizsardzības ministrijas darbības stratēģiju 2007.–2009.gadam”) 2.6.10.apakšpunktu un Koncepcijas par Nacionālo bruņoto spēku rezervi (apstiprināta ar Ministru kabineta 2006.gada 4.oktobra rīkojumu Nr.752 “Par Koncepciju par Nacionālo bruņoto spēku rezervi”) 4.1.2.apakšpunkta “c” apakšpunktu 1.Zemessardzes novada 44.kājnieku bataljonam ir noteikti šādi uzdevumi:
3.4.1. aizsargāt valsts sauszemes teritoriju un nodrošināt uzņemošās valsts atbalsta funkcijas;
3.4.2. iesaistīt Latvijas pilsoņus valsts aizsardzības un sabiedriskās kārtības nodrošināšanā;
3.4.3. piedalīties avārijas, ugunsdzēsības un glābšanas darbos un ārkārtējo situāciju izraisīto seku likvidēšanā;
3.4.4. pildīt Nacionālo bruņoto spēku kaujas atbalsta un kaujas nodrošinājuma funkcijas;
3.4.5. sagatavot personālsastāvu dalībai NATO vadītajās starptautiskajās militārajās operācijās, kā arī citu Zemessardzes uzdevumu izpildei;
3.4.6. normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā piedalīties vispārējās drošības un sabiedriskās kārtības nodrošināšanā;
3.4.7. iznīcināt sprādzienbīstamus priekšmetus;
3.4.8. nodrošināt Nacionālo bruņoto spēku komandiera noteiktu nacionālajai drošībai svarīgu valsts objektu aizsardzību (apsardzību);
3.4.9. veikt Nacionālo bruņoto spēku rezerves karavīru un rezervistu reģistrāciju, uzskaiti un iesaukšanu uz kārtējām vai pārbaudes militārajām mācībām un iesaukšanu aktīvajā dienestā, ja izsludināta mobilizācija;
3.4.10. sadarboties ar valsts un pašvaldību iestādēm un komercsabiedrībām, lai mobilizācijas izsludināšanas gadījumā rezerves karavīru vai rezervistu iesaukšana notiktu saskaņā ar civilās aizsardzības plāniem;
3.5. saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 62.panta pirmo daļu Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par atteikumu nodot privatizācijai nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 1700 031 0090) Liepājā, Cietokšņa ielā 4” tika nosūtīts privatizācijas ierosinātājam Jānim Gūtam. Atbilde netika saņemta.
4. Saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta trešo daļu Ministru kabinets, lemjot par valsts īpašuma objekta, kā arī apbūvēta un neapbūvēta zemesgabala nodošanu privatizācijai, izvērtē, vai attiecīgais objekts vai zemesgabals ir nepieciešams valsts pārvaldes funkciju vai valsts komercdarbības veikšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu.
Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta piektajā daļā noteikts, ka tikai Ministru kabinets var pieņemt lēmumu par atteikumu nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, likuma 5.panta otrās daļas 2.punktā minēto apbūvētu zemesgabalu, kā arī neapbūvētu zemesgabalu. Ministrijas vai citas institūcijas iebildumi pret konkrētā valsts īpašuma nodošanu privatizācijai nevar būt par pamatu tam, lai valsts īpašuma privatizācijas ierosinājumu Ministru kabinets neizskatītu pēc būtības. Lēmumā par atteikumu nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, likuma 5.panta otrās daļas 2.punktā minēto apbūvētu zemesgabalu, kā arī neapbūvētu zemesgabalu norādāms, kuras valsts pārvaldes funkcijas veikšanai vai kādas komercdarbības veikšanai attiecīgais objekts vai zemesgabals nepieciešams.
5. Ikviena personas tiesību ierobežojuma pamatā ir apstākļi un argumenti, kādēļ tas vajadzīgs, tātad ierobežojums tiek noteikts svarīgu valsts interešu labad. Tādēļ atteikumam, kas radītu personas tiesību ierobežojumu, ir jāatbilst samērīguma principam – ja publiska vara ierobežo personas tiesības un likumiskās intereses, ir jāievēro saprātīgs līdzsvars starp sabiedrības un indivīda interesēm.
Atbilstoši Administratīvā procesa likuma 13.pantam un 66.panta pirmās daļas 4.punktam labums, ko iegūst sabiedrība, atsakot nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, ir lielāks nekā minētā privatizācijas ierosinātāja tiesisko interešu ierobežojums, jo netiek apdraudēta valsts aizsardzības politikas īstenošana atbilstoši Aizsardzības ministrijas darbības stratēģijā 2007.–2009.gadam noteiktajai Aizsardzības ministrijas darbības virzienu vidēja termiņa prioritātei – attīstīt Latvijas Republikas Zemessardzi, jo tā sniedz atbalstu Nacionālo bruņoto spēku profesionālajām vienībām, nodrošina valsts teritorijas aizsardzību un sniedz atbalstu civilajai sabiedrībai.
Līdz ar to secināms, ka valsts īpašuma objekts saglabājams valsts īpašumā valsts aizsardzības funkciju nodrošināšanai.
6. Ievērojot minētos apsvērumus un pamatojoties uz Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta trešo un piekto daļu, Ministru kabinets nolemj noraidīt Jāņa Gūta privatizācijas ierosinājumu un atteikt nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, jo tas nepieciešams valsts pārvaldes funkciju veikšanai valsts aizsardzības jomā.
7. Šo rīkojumu saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76.panta otro daļu, 79.panta pirmo daļu un 188.panta pirmo daļu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā (Rīgā, Antonijas ielā 6, LV-1010) mēneša laikā no šī rīkojuma publicēšanas dienas laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.
Ministru prezidents A.Kalvītis
Aizsardzības ministrs A.Slakteris