Par uzņēmējdarbības vidi Latvijā – Pasaules Bankas izvērtē
Pasaules Bankas (PB) ikgadējā pētījumā, kurā analizētas uzņēmējdarbības iespējas pasaulē, augstu novērtēta biznesa vide Latvijā, ierindojot mūsu valsti 22.vietā. Pētījums uzrāda, ka par uzņēmējdarbību īpaši veicinošiem faktoriem uzskatāma līgumu nosacījumu ievērošana, kredītu pieejamība, kā arī nodokļu nomaksas sistēma.
Lai izvērtētu uzņēmējdarbības iespējas, PB pētījumā “Doing Business” analizēti tādi šo vidi raksturojoši faktori kā uzņēmuma dibināšana, licenču iegūšana, darba likumi, īpašuma reģistrācija, pieeja kredītiem, investoru aizsardzība, nodokļi, ārējā tirdzniecība, līgumu nosacījumu ievērošana un uzņēmējdarbības izbeigšana.
Visaugstākie rādītāji Latvijai ir līgumu nosacījumu ievērošanā – 3.vieta, pieeja kredītiem – 13.vieta, nodokļu nomaksa – 20.vieta. Lai arī Latvijas rādītāji, kas attiecas uz darba likumdošanu, īpašumu reģistrāciju, būvatļauju izsniegšanu un uzņēmējdarbības izbeigšanu, pasaules konkurencē ir 64.–96.vietā, uzņēmējdarbības iespēju izvērtējums kopumā Latvijai ļauj ieņemt 9.vietu salīdzinājumā ar citām Eiropas Savienības valstīm.
Šādu pētījumu PB veic jau piekto gadu, un kopumā apskatītas pavisam 178 pasaules valstis: 46 Centrālās un Dienvidāfrikas valstīs, 31 – Latīņamerikā un Karību salās, 28 – Austrumeiropā un Klusā okeāna salās, 24 – Austrumāzijā un Klusā okeāna reģionā, 17 – Tuvajos Austrumos un Ziemeļāfrikā un 8 – Dienvidāzijā, kā arī 24 Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) valstis kā paraugi.
Visaugstāk uzņēmējdarbības vide novērtēta Singapūrā, Ziemeļvalstis – Dānija, Norvēģija, Somija un Zviedrija – ierindotas attiecīgi 5., 11., 13. un 14.vietā, savukārt mūsu kaimiņi lietuvieši – 26.vietā, bet Polija – 74.vietā.
Latvijas indikatori pētījumā sniegti salīdzinājumā ar citām valstīm. Valsts raksturošanai izmantoti dati no “Doing Business” datubāzes un ir attēloti grafikos un tabulās. Pētījums ļauj salīdzināt valsts uzņēmējdarbības vidi ne tikai ar citām valstīm, bet arī atsevišķus rādītājus ar katra indikatora labākajiem piemēriem.
Finanšu ministrijas Komunikācijas departaments