Ministru kabineta rīkojums Nr.716
Rīgā 2007.gada 16.novembrī (prot. Nr.64 35.§)
Par Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāta darbības stratēģiju 2007.–2009.gadam
1. Apstiprināt Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāta (turpmāk – sekretariāts) darbības stratēģiju 2007.–2009.gadam (turpmāk – stratēģija).
2. Stratēģija 2008.gadā īstenojama no piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.
3. Jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu sekretariātam jauno politikas iniciatīvu īstenošanai 2009.gadā un turpmākajos gados izskatīt Ministru kabinetā vienlaikus ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu jauno politikas iniciatīvu pieteikumiem, sagatavojot valsts budžeta projektu kārtējam gadam.
4. Atzīt par spēku zaudējušu Ministru kabineta 2006.gada 13.decembra rīkojumu Nr.954 “Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāta darbības stratēģija 2007.–2009.gadam” (Latvijas Vēstnesis, 2006, 200.nr.).
Ministru prezidents A.Kalvītis
Īpašu uzdevumu ministre elektroniskās pārvaldes lietās I.Gudele
(Ministru kabineta
2007.gada 16.novembra rīkojums Nr.716)
Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāta darbības stratēģijas 2007.–2009.gadam kopsavilkums
Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāta (turpmāk – sekretariāts) darbības stratēģija 2007.–2009.gadam (turpmāk – stratēģija) izstrādāta, lai nodrošinātu Valsts pārvaldes iekārtas likumā, Ministru kabineta iekārtas likumā un sekretariāta nolikumā noteikto funkciju un uzdevumu efektīvu izpildi, kā arī īstenotu sekretariāta kompetencē esošajos politikas plānošanas dokumentos noteiktos mērķus.
Atbilstoši Ministru kabineta 2002.gada 12.marta noteikumiem Nr.111 “Ministru kabineta kārtības rullis” politikas joma, uz kuru attiecas projekts, ir publiskā pārvalde.
Stratēģija aktualizēta, pamatojoties uz Ministru kabineta 2002.gada 12.marta noteikumu Nr.111 “Ministru kabineta kārtības rullis” 29.3 punktu un Ministru kabineta 2007.gada 27.februāra instrukciju Nr.4 “Kārtība, kādā 2007.gadā aktualizējamas Valsts kancelejas, ministriju un īpašu uzdevumu ministru sekretariātu darbības stratēģijas”, tādējādi sagatavojot pamatu kārtējā gada budžeta pieteikuma izstrādāšanai, kā arī vidēja termiņa budžeta prioritāšu izvirzīšanai.
Stratēģija izstrādāta saskaņā ar Informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādnēm 2006.–2013.gadam (Ministru kabineta 2006.gada 19.jūlija rīkojums Nr.542 “Par Informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādnēm 2006.–2013.gadam”), Elektroniskās pārvaldes attīstības programmu 2005.–2009.gadam (Ministru kabineta 2005.gada 29.septembra rīkojums Nr.623 “Par Elektroniskās pārvaldes attīstības programmu 2005.–2009.gadam”), ilgtermiņa konceptuālo dokumentu “Latvijas izaugsmes modelis: Cilvēks pirmajā vietā”, Nacionālo attīstības plānu 2007.–2013.gadam (Ministru kabineta 2006.gada 4.jūlija noteikumi Nr.564 “Noteikumi par Latvijas Nacionālo attīstības plānu 2007.–2013.gadam”), Valsts stratēģisko ietvardokumentu 2007.–2013.gadam (Ministru kabineta 2007.gada 29.oktobra rīkojums Nr.669 “Par Valsts stratēģisko ietvardokumentu”) un citiem valsts attīstības un nozares politikas plānošanas dokumentiem, kā arī Eiropas Savienības politikas plānošanas dokumentiem un tiesību aktiem sekretariāta kompetences jomā.
Stratēģijas budžeta programmās tika aktualizētas šādas sadaļas: jaunās politikas iniciatīvas un budžeta finansējums, politikas un darbības rezultāti un to rezultatīvie rādītāji, normatīvie akti un politikas plānošanas dokumenti programmas darbības jomā, programmas mērķi, izstrādājamie politikas plānošanas dokumentu un normatīvo aktu projekti. Stratēģijā veiktās izmaiņas apkopotas vienotā tabulā un detalizēti izklāstītas stratēģijas paskaidrojuma rakstā.
Sekretariāta darbības virsmērķis (misija) ir veidot labvēlīgus nosacījumus elektroniskās pārvaldes un informācijas sabiedrības attīstībai.
Atbilstoši sekretariāta nolikumam sekretariāts ir īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās pakļautībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, un tai ir šādas funkcijas:
• organizēt un koordinēt valsts politikas izstrādi un īstenošanu elektroniskās pārvaldes, informācijas sabiedrības un informācijas tehnoloģijas jomā;
• veicināt un koordinēt valsts un pašvaldību elektronisko pakalpojumu attīstību;
• veikt citas normatīvajos aktos noteiktās funkcijas.
Lai nodrošinātu funkciju izpildi, sekretariāts veic šādus uzdevumus:
• izstrādā valsts politiku, politikas plānošanas dokumentu, likumu un citu normatīvo aktu projektus elektroniskās pārvaldes, informācijas sabiedrības un informācijas tehnoloģijas jomā, tai skaitā koordinē Eiropas Savienības politikas īstenošanu un Eiropas Savienības tiesību aktu ieviešanu, kā arī nodrošina nepieciešamo pētījumu izstrādi;
• koordinē valsts pārvaldes un pašvaldību institūciju sadarbību elektronisko pakalpojumu attīstīšanā;
• organizē un koordinē informācijas tehnoloģiju ieviešanu valsts pārvaldē, tai skaitā nodrošina investīciju piesaisti;
• organizē un koordinē valsts politikas izstrādi un īstenošanu valsts informācijas sistēmu attīstības jomā;
• uzrauga valsts informācijas sistēmu projektus un organizē to ekspertīzes;
• uzrauga valsts informācijas sistēmu drošības un tehnisko prasību ievērošanu;
• nodrošina centralizēto informācijas sistēmu uzturēšanas pārvaldību;
• sadarbojas ar citām valsts pārvaldes iestādēm vienotas valsts politikas izstrādē un īstenošanā elektroniskās pārvaldes, informācijas sabiedrības un informācijas tehnoloģiju jomā;
• nodrošina Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansēto projektu vadību un organizē finansēto projektu īstenošanu e-pārvaldes, informācijas sabiedrības un informācijas tehnoloģiju jomā;
• atbilstoši kompetencei pārstāv valsts intereses starptautiskajās organizācijās un Eiropas Savienības institūcijās;
• informē sabiedrību par nozares politiku, veicina sociālo dialogu, iesaista iedzīvotājus un nevalstiskās organizācijas nozares politikas veidošanā un īstenošanā.
Sekretariāta galvenie darbības virzieni un to mērķi ir šādi:
1) valsts informācijas sistēmu (reģistru) darbības un attīstības koordinēšana. Virziena mērķis – plaša un vispusīga valsts informācijas sistēmu integrācija, paplašināta to sadarbspēja, koordinēta esošo valsts informācijas sistēmu attīstība, uzlabota publiskās informācijas pieejamība, veicināta publiskā sektora informācijas atkalizmantošana;
2) koordinēta valsts pārvaldes pakalpojumu attīstība visās nozarēs un daudzkanālu pakalpojumu sniegšanas pieejas ieviešana. Virziena mērķis – uzlabota valsts pārvaldes pakalpojumu pieejamība iedzīvotājiem un komersantiem, kvalitatīvi pakalpojumi, samazināts administratīvais slogs iedzīvotājiem un komersantiem;
3) e-iepirkuma sistēmas attīstība. Virziena mērķis – vairāku iepirkuma procesu elektronizācija un atsevišķu reģistru integrācija publisko iepirkumu procedūru izpildes vajadzībām, godīgums un caurskatāmība publisko iepirkumu jomā;
4) centralizēto un citu valsts informācijas sistēmu uzturēšanas pārvaldība. Virziena mērķis – efektīva informācijas sistēmu uzturēšana, stabila darbības vide e-pakalpojumu attīstības nodrošināšanai;
5) informācijas tehnoloģiju infrastruktūras ieviešanas koordinācija publiskās pārvaldes iestādēs. Virziena mērķis – uzlabota pakalpojumu kvalitāte un sniegšana publiskās pārvaldes iestādēs, izmantojot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas (tai skaitā izglītības, veselības aprūpes, sociālās aizsardzības, kultūras un citās nozarēs);
6) iekļaujošas informācijas sabiedrības attīstība. Virziena mērķis – veicināt ikviena iedzīvotāja iespējas iekļauties informācijas sabiedrības dzīves procesos, līdzdarboties valsts pārvaldes darbā un lēmumu pieņemšanā, uzlabot iedzīvotāju prasmes darbā ar informācijas un komunikācijas tehnoloģijām;
7) drošas informācijas sabiedrības attīstība. Virziena mērķis – droša interneta lietošana, droša e-paraksta izmantošana, personas datu aizsardzība, elektroniskās identitātes sistēmas attīstība.
Sekretariāta funkciju un uzdevumu īstenošanai izveidotas četras budžeta programmas.
Budžeta programmas “E-pārvaldes un informācijas sabiedrības attīstības politikas koordinācija” mērķis ir veicināt publiskās informācijas un valsts pārvaldes pakalpojumu pieejamību un kvalitāti, efektīvi izmantojot informācijas tehnoloģiju sniegtās iespējas, lai nodrošinātu augstu dzīves kvalitāti iedzīvotājiem un sekmētu uz zināšanām balstītas ekonomikas attīstību.
Budžeta programmas “Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) finansētie projekti un pasākumi” mērķis ir piesaistīt un efektīvi pārvaldīt ERAF finanšu instrumentus informācijas sabiedrības un e-pārvaldes projektu ieviešanai.
Budžeta programmas “E-iepirkumu aģentūra” mērķis ir nodrošināt publisko iepirkumu sistēmas pārvaldību un attīstību, efektīvi izmantojot informācijas tehnoloģijas.
Budžeta programmas “Eiropas Sociālā fonda projekti un pētījumi” mērķis ir veicināt iedzīvotāju pamatprasmes, kas saistītas ar datora un interneta izmantošanu, kā arī uzlabot nodarbināto, darba meklētāju un citu iedzīvotāju grupu prasmes darbā ar informācijas un komunikācijas tehnoloģiju rīkiem un e-pakalpojumu izmantošanā, paaugstinot viņu konkurētspēju darba tirgū un veicinot iekļaušanos sabiedrībā.
Īpašu uzdevumu ministre elektroniskās pārvaldes lietās I.Gudele