Konkurences padomes lēmums Nr.153
Lēmuma publiskojamā versija
Rīgā 2007.gada 14.novembrī (prot. Nr.63, 2.§)
Par tirgus dalībnieku apvienošanos
Lieta Nr.2565/07/06/35
Par Stockmann Oyj Apb un Lindex AB apvienošanos
Konkurences padome 17.10.2007. saņēma ziņojumu par Stockmann Oyj Apb un Lindex AB apvienošanos (turpmāk – Ziņojums), Stockmann Oyj Apb pērkot Lindex AB kapitāla daļas.
23.10.2007. Konkurences padome sabiedrības Stockmann Oyj Abp pilnvarotajam pārstāvim nosūtīja vēstuli Nr.2579, kurā informēja, ka par pilnīga Ziņojuma iesniegšanas datumu ir uzskatāms 17.10.2007.
Stockmann Oyj Apb (turpmāk – Stockmann) ir reģistrēta Somijā, reģ. Nr.0114162-2, juridiskā adrese – Aleksanerikatu 52, 00100, Helsinki.
Lindex AB (turpmāk – Lindex) ir reģistrēta Zviedrijā, reģ. Nr.556452-6514, juridiskā adrese – Box 233, SE-401 23, Gēteborga.
Izvērtējot Ziņojumā ietverto un Konkurences padomes rīcībā esošo informāciju, Konkurences padome
konstatēja:
1. Ziņojumā ir norādīts, ka Stockmann ir Somijas fondu biržā kotēts uzņēmums, kas veic mazumtirdzniecību Somijā, Igaunijā, Latvijā, Lietuvā un Krievijā. Tā trīs komercdarbības virzieni ir universālveikalu darbība, tirdzniecība pēc katalogiem Hobby Hall un modes preču Seppala. Hobby Hall piedāvā savas preces un pakalpojumus klientiem ar katalogu starpniecību, interneta veikalā un savos veikalos. Preču klāsts galvenokārt ietver mājsaimniecības un brīvā laika pavadīšanas preces. Seppala savos veikalos piedāvā modernu apģērbu un aksesuārus sievietēm, vīriešiem un bērniem, kā arī apavus un kosmētiku. Kolekcijas balstās uz pašu izstrādātu dizainu. Latvijā uzņēmumu pārstāv SIA “Stockmann”.
2. Lindex veic sieviešu apģērbu, bērnu un jauniešu apģērbu un kosmētikas mazumtirdzniecību Somijā, Zviedrijā, Norvēģijā, Vācijā, Igaunijā, Latvijā un Lietuvā. Tas piedāvā savas preces arī internetā. Latvijā uzņēmumu pārstāv SIA “Lindex Latvia”.
3. (*). Apvienošanās notiks, Stockmann iegūstot izšķirošu ietekmi pār Lindex.
4. Saskaņā ar Konkurences likuma 15.panta pirmās daļas 3.punktā noteikto tirgus dalībnieku apvienošanās ir viena tirgus dalībnieka izšķirošas ietekmes iegūšana pār citu tirgus dalībnieku.
(*). Stockmann un Lindex ir uzskatāmi par tiešajiem apvienošanās dalībniekiem.
5. Konkurences likuma 15.panta otrajā daļā noteikts, ka: “Tirgus dalībnieki, kuri nolēmuši apvienoties kādā no šā panta pirmajā daļā paredzētajiem veidiem, pirms apvienošanās iesniedz Konkurences padomei par to ziņojumu saskaņā ar šā likuma 16.pantu, ja pastāv viens no šādiem nosacījumiem:
1) apvienošanās dalībnieku kopējais apgrozījums iepriekšējā finanšu gadā ir bijis ne mazāks kā 25 miljoni latu;
2) apvienošanā iesaistīto tirgus dalībnieku kopējā tirgus daļa konkrētajā tirgū pārsniedz 40 procentus.”
Apvienošanās dalībnieku kopējo apgrozījumu nosaka saskaņā ar Ministru kabineta 26.10.2004. noteikumu Nr.897 “Kārtība, kādā iesniedzams un izskatāms ziņojums par tirgus dalībnieku apvienošanos” (turpmāk tekstā – Noteikumi) IV sadaļu “Apgrozījuma aprēķināšana”.
Stockmann neto apgrozījums 2006.gadā Latvijas teritorijā saskaņā ar Gada pārskatā norādīto bija LVL 40 306 095. Savukārt Lindex 2006. gada neto apgrozījums saskaņā ar Gada pārskatā ietverto informāciju bija LVL 831 067 (finanšu gads 2006 (11.11.2005.–31.08.2006.).
Minēto tirgus dalībnieku kopējais apgrozījums 2006.gadā Latvijas tirgū, kas aprēķināts saskaņā ar Noteikumu prasībām saskaņā ar apvienošanās dalībnieku sniegto informāciju bija (*).
Līdz ar to izpildās Konkurences likuma 15.panta otrās daļas 1.punktā paredzētais kritērijs un Stockmann pirms apvienošanās bija pienākums iesniegt Ziņojumu par apvienošanos Konkurences padomē.
6. Gan Stockmann, gan Lindex darbojas apģērbu mazumtirdzniecības un apģērbu aksesuāru mazumtirdzniecības tirgos. Saskaņā ar Ziņojumā norādīto mazumtirdzniecība ietver tirdzniecību veikalos, tirdzniecību pa pastu un internetā. Visi šie mazumtirdzniecības kanāli konkurē savā starpā.
Ziņojumā ir norādīts, ka apģērbu un apģērbu aksesuāru mazumtirdzniecība iedalās trīs galvenajos tirgos: sieviešu apģērbu tirgus, vīriešu apģērbu tirgus un bērnu un jauniešu apģērbu tirgus.
Visos minētajos tirgos Latvijā tiek piedāvāts plašs preču klāsts un ir ļoti liels skaits tirgus dalībnieku.
Konkrētās preces tirgus ietver visus mazumtirdzniecības pārdošanas kanālus, t.i., tirdzniecību veikalos un pēc katalogiem, t.sk. pasūtījumus pa pastu un internetā, kas iegūst aizvien lielāku popularitāti. Apģērbs un apģērba aksesuāri, kas tiek piedāvāti klientiem pēc katalogiem, ir savstarpēji aizvietojami ar veikalos pārdotajām precēm. Daudzi uzņēmumi, kas darbojas apģērba tirgū, pārdod preces gan veikalos, gan arī ar katalogu starpniecību.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Konkurences padome secina, ka konkrētās preces tirgus saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 5.punkta noteikumiem ir apģērbu mazumtirdzniecība un detalizētāka tirgu definēšana šajā lietā nav nepieciešama.
Savukārt kā ģeogrāfiskais tirgus šajā lietā saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 3.punktu tiek noteikta Latvijas teritorija, jo šajā gadījumā tirgus dalībnieki ne vien veic apģērbu mazumtirdzniecību tirdzniecības centros, bet arī internetā.
Tādējādi – Konkurences padome konstatē, ka konkrētās preces tirgus lietā saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 4.punktu ir apģērbu mazumtirdzniecība Latvijas teritorijā.
Izvērtējot Ziņojumā norādīto informāciju, kā arī apģērbu mazumtirdzniecības tirgus monitoringa laikā iegūtās ziņas, Konkurences padome secina, ka minētajā tirgū ir liels tirgus dalībnieku skaits, turklāt ir komercsabiedrības, kuru apgrozījums ir līdzīgs apvienošanās dalībnieku apgrozījumu, piemēram, Apranga.
Saskaņā ar apvienošanās dalībnieku sniegto informāciju (07.11.2007. saņemtā vēstule) Stockmann tirgus daļas Latvijas sieviešu apģērba tirgū 2006.gadā, ņemot par pamatu apvienošanās dalībnieku aprēķināto kopējo tirgus lielumu, bija 3,9%, bērnu/jauniešu tirgū – 0,4%. Savukārt Lindex tirgus daļa sieviešu apģērbu tirgū bija – 0,66%, bet bērnu/jauniešu apģērbu tirgū – 1%.
Lielākā daļa no Latvijā pārdotā apģērba tiek importēta. Nepastāv būtiski šķēršļi importam. Apvienošanās dalībnieki, tāpat kā vairums to konkurentu, ieved preces, ko tie pārdod, no Eiropas un Āzijas. Galvenās importētājvalstis ir Zviedrija, Itālija, Polija, Vācija, Somija, Ķīna un Dānija.
Visi Stockmann komercdarbības virzieni ir pārstāvēti Latvijā, kur Stockmann pieder viens tirdzniecības centrs, kurš atrodas Rīgas centrā, un deviņi Seppala apģērbu veikali, no kuriem divi atrodas Liepājā un Daugavpilī, bet pārējie Rīgā. Vēl Stockmann veic tirdzniecību pēc katalogiem un interneta veikalā (Hobby Hall). Savukārt Lindex ir seši veikali Rīgā, kuri realizē apģērbu. Līdz ar to Stockmann un Lindex darbība konkrētā tirgū pārklājas.
Konkurences padome secina, ka darījuma rezultātā konkrētajā tirgū netiks ierobežota konkurence, jo tajā darbojas daudzi dažāda lieluma tirgus dalībnieki un apvienošanās dalībnieku ietekme šajā tirgū ir neliela.
Tādējādi Konkurences padome secina, ka apvienošanās rezultātā tirgū neradīsies un nenostiprināsies dominējošais stāvoklis un netiks būtiski samazināta konkurence konkrētajā tirgū.
Ņemot vērā minēto un pamatojoties Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 5.punktu, 15.panta pirmās daļas 3.punktu un otrās daļas 1.punktu un 16.panta pirmo un ceturto daļu, Konkurences padome
nolēma:
atļaut Stockmann Oyj Apb un Lindex AB apvienošanos, kas paredzēta, Stockmann Oyj Apb iegūstot Lindex AB izšķirošu ietekmi.
Saskaņā ar Konkurences likuma 8. panta otro daļu Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no šī lēmuma spēkā stāšanās dienas.
(*) – Ierobežotas pieejamības informācija
Konkurences padomes priekšsēdētāja v.i. T.Jefremova