Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr.614
Rīgā 2007.gada 19.decembrī (prot.Nr.49, p.13)
Par Elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes mērījumu metodiku
Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma spēkā stāšanās likuma 17.panta pirmo daļu un pamatojoties uz likuma “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” 9.panta otro daļu un Elektronisko sakaru likuma 8.panta otro daļu un 59.panta pirmo daļu,
padome nolemj:
1. Apstiprināt Elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes mērījumu metodiku (pielikumā).
2. Noteikt, ka šā lēmuma 1.punktā apstiprinātā metodika stājas spēkā ar 2008.gada 1.janvāri.
3. Noteikt, ka ar šā lēmuma 1.punktā apstiprinātās metodikas spēkā stāšanos, spēku zaudē ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2007.gada 24.janvāra lēmumu Nr.13. apstiprinātā Elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes mērījumu metodika (Latvijas Vēstnesis, 2007, Nr.17).
Lēmums stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi.
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes priekšsēdētāja V.Andrējeva
Apstiprināts
ar Sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanas komisijas padomes
2007.gada 19.decembra lēmumu Nr.614
Elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes mērījumu metodika
Izdota saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 59.panta pirmo daļu
1.Vispārīgie jautājumi
1. Metodika nosaka kārtību, kādā Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk – Regulators) veic elektronisko sakaru komersanta (turpmāk – komersanta) sniegto elektronisko sakaru pakalpojumu (turpmāk – pakalpojumi) kvalitātes mērījumus (turpmāk – mērījumi).
2. Šajā metodikā ir lietoti šādi termini:
2.1. 20 sekunžu laikā atbildēto izsaukumu skaits – parametrs, kas procentos nosaka izsaukumu skaitu, uz kuriem atbildēts 20 sekunžu laikā, un kas ietver savienošanas laiku un laiku no brīža, kad konstatē izsaukuma kontroles signālu vai paziņojumu par gaidīšanu rindā, līdz bojājumu pieteikumu pieņemšanas dienesta vai visaptveroša telefona uzziņu dienesta darbinieka atbildei;
2.2. atbildes laiks uz izsaukumu – parametrs, kas sekundēs nosaka laika posmu no izsaucamā numura nosūtīšanas brīža līdz bojājumu pieteikumu pieņemšanas dienesta vai visaptveroša telefona uzziņu dienesta darbinieka atbildei;
2.3. attēla nesējfrekvences precizitāte – parametrs, kas kilohercos nosaka attēla nesējfrekvences vērtības novirzi no televīzijas kanālam atbilstošās nominālās attēla nesējfrekvences vērtības;
2.4. bojājumu pieteikumu pieņemšanas dienests – publiskā fiksētā telefonu tīkla operatoru dienests, kas nodrošina abonenta bojājumu pieteikumu pieņemšanu;
2.5. iekšzemes izsaukums – savienojums vai savienojuma mēģinājums starp publisko fiksēto telefonu tīkla lietotājiem, kuru pieslēguma punktu numuri atrodas dažādos nacionālajos numerācijas rajonos;
2.6. īsziņu pakalpojums – datu un elektronisko ziņojumu pārraides pakalpojums, kas nodrošina teksta ziņojuma, kas ietver līdz 160 rakstu zīmēm (burti un cipari), nosūtīšanu publiskajā mobilajā telefonu tīklā;
2.7. īsziņas sūtīšanas laiks – parametrs, kas sekundēs nosaka laika posmu no īsziņas teksta un numura nosūtīšanas brīža līdz brīdim, kad īsziņa piegādāta adresātam;
2.8. latentums1 – parametrs, kas milisekundēs raksturo laika aizturi starp pakešu sūtīšanu un saņemšanu posmā no galalietotāja galiekārtas līdz Latvijas interneta apmaiņas punktam abos virzienos;
2.9. līdzsavienojums – balss telefonijas pakalpojums publiskajā mobilajā telefonu tīklā, kas nodrošina iespēju lietotājam sarunas laikā uzzināt par citiem ienākošajiem izsaukumiem un izvēlēties, uz kuru no tiem atbildēt;
2.10. nesekmīgo savienojumu koeficients – parametrs, kas procentos nosaka nesekmīgo savienojumu skaita attiecību pret kopējo veikto savienojumu mēģinājumu skaitu;
2.11. nesekmīgi sūtīto īsziņu koeficients – parametrs, kas procentos nosaka nesekmīgi sūtīto īsziņu skaita attiecību pret kopējo sūtīto īsziņu skaitu;
2.12. pakešu zuduma koeficients2 – parametrs, kas procentos nosaka zaudēto pakešu attiecību pret kopējo nosūtīto pakešu skaitu;
2.13. pieslēguma ātrums – parametrs, kas kilobitos sekundē raksturo informācijas apmaiņas ātrumu (augšupielādes/lejupielādes) datu kanālā, posmā no galalietotāja galiekārtas līdz Latvijas interneta apmaiņas punktam;
2.14. publiskais fiksētais telefonu tīkls – publiskā telefonu tīkla veids, kas paredzēts balss telefonijas pakalpojumu, kā arī citu pakalpojumu sniegšanai starp fiksētiem elektronisko sakaru tīkla pieslēguma punktiem;
2.15. publiskais mobilais telefonu tīkls – publiskā telefonu tīkla veids, kas paredzēts balss telefonijas pakalpojumu, kā arī citu pakalpojumu sniegšanai starp mobiliem elektronisko sakaru tīkla pieslēguma punktiem;
2.16. runas pārraides kvalitāte – parametrs, kas nosaka runas pārraides kvalitāti kā kvantitatīvu vērtību;
2.17. savienošanas laiks – parametrs, kas sekundēs nosaka laika posmu no izsaucamā numura nosūtīšanas brīža līdz brīdim, kad konstatē izsaukuma kontroles signālu, aizņemtības signālu vai atbildi;
2.18. skaņas nesējfrekvences precizitāte – parametrs, kas kilohercos nosaka skaņas nesējfrekvences vērtības novirzi no televīzijas kanālam atbilstošās nominālās skaņas nesējfrekvences vērtības;
2.19. taksofons – publiskajam fiksētajam telefonu tīklam pieslēgta iekārta, kas lietotājam nodrošina iespēju veikt vietējos un iekšzemes izsaukumus publiskajā fiksētajā telefonu tīklā, pie kura tas ir pieslēgts, uz citiem publiskajiem fiksētajiem telefonu tīkliem un publiskajiem mobilajiem telefonu tīkliem, starptautiskajiem izsaukumiem, norēķinoties par sarunu, atkarībā no uzstādītās iekārtas tipa, ar taksofonu karti, monētām vai kredītkarti, bezmaksas savienojumiem ar operatīvajiem dienestiem un savienojumiem ar bezmaksas numuriem;
2.20. tālruņa līnija – abonentlīnija, balss telefonijas pakalpojuma nodrošināšanai, kuras pieslēguma punkta saskarne atbilst komersanta publicētajiem pieslēguma punkta parametriem;
2.21. trīce3 – parametrs, kas milisekundēs nosaka novirzes nevienmērību laikā starp pakešu sūtīšanu un saņemšanu, kas rodas tīkla ierobežotās caurlaides spējas dēļ, piemēram, pārslodze, maršruta maiņa, pakešu zudumi u.c.;
2.22. vidējais atbildes laiks uz izsaukumu – parametrs, kas sekundēs nosaka kopējo atbildes laiku uz izsaukumu summas attiecību pret kopējo veikto izsaukumu skaitu;
2.23. vidējais darbojošos taksofonu skaits – parametrs, kas procentos nosaka darbojošos taksofonu skaita attiecību pret kopējo pārbaudīto taksofonu skaitu;
2.24. vidējais īsziņas sūtīšanas laiks – parametrs, kas sekundēs nosaka kopējo īsziņu sūtīšanas laiku summas attiecību pret kopējo sekmīgi nosūtīto īsziņu skaitu;
2.25. vidējais latentums – parametrs, kas milisekundēs nosaka latentuma vidējo aritmētisko vērtību, katram pakalpojuma veidam, atbilstoši interneta piekļuves pakalpojuma aprakstam, no kopējā mērījumu skaita;
2.26. vidējais pakešu zuduma koeficients – parametrs, kas procentos nosaka pakešu zuduma koeficienta vidējo aritmētisko vērtību, katram pakalpojuma veidam, atbilstoši interneta piekļuves pakalpojuma aprakstam, no kopējā mērījumu skaita;
2.27. vidējais pieslēguma ātrums – parametrs, kas kilobitos sekundē nosaka pieslēguma ātruma vidējo aritmētisko vērtību, katram pakalpojuma veidam, atbilstoši interneta piekļuves pakalpojuma aprakstam, no kopējā mērījumu skaita;
2.28. vidējā runas pārraides kvalitāte – parametrs, kas nosaka vidējo runas pārraides kvalitātes novērtējumu no kopējā novērtēto savienojumu skaita;
2.29. vidējais savienošanas laiks – parametrs, kas sekundēs nosaka kopējo savienošanas laiku summas attiecību pret kopējo sekmīgo savienojumu skaitu;
2.30. vidējā trīce – parametrs, kas milisekundēs nosaka trīces vidējo aritmētisko vērtību, katram pakalpojuma veidam, atbilstoši interneta piekļuves pakalpojuma aprakstam, no kopējā mērījumu skaita;
2.31. vietējais izsaukums – savienojums vai savienojuma mēģinājums starp publisko fiksēto telefonu tīkla lietotājiem, kuru pieslēguma punktu numuri atrodas vienā nacionālajā numerācijas rajonā.
3. Regulators veic plānveida un ārkārtas mērījumus šādiem pakalpojumiem:
3.1. publiskajā fiksētajā telefonu tīklā:
3.1.1. vietējais un iekšzemes balss telefonijas pakalpojums;
3.1.2. taksofonu pakalpojums;
3.1.3. bojājumu pieteikumu pieņemšanas dienesta pakalpojums;
3.1.4. visaptveroša telefona uzziņu dienesta pakalpojums.
3.2. publiskajā mobilajā telefonu tīklā:
3.2.1. balss telefonijas pakalpojums;
3.2.2. īsziņu pakalpojums.
3.3. īsziņu pakalpojums, izmantojot publisko mobilo telefonu tīklu starpsavienojumu;
3.4. balss telefonijas pakalpojums, izmantojot publisko elektronisko sakaru tīklu starpsavienojumu (turpmāk – starpsavienojuma pakalpojums);
3.5. televīzijas programmu analogā formāta izplatīšanas pakalpojums publiskajā kabeļtelevīzijas tīklā;
3.6. interneta piekļuves pakalpojums publiskajā fiksētajā elektronisko sakaru tīklā.
4. Plānveida mērījumus veic Regulatora pilnvarots pārstāvis (turpmāk – eksperts) saskaņā ar Regulatora izpilddirektora apstiprinātu un publiski pieejamu mērījumu veikšanas plānu kalendārajam gadam (turpmāk – mērījumu plāns).
5. Ārkārtas mērījumus veic saskaņā ar Regulatora izpilddirektora rīkojumu noteikts eksperts, ja Komisijā iesniegta galalietotāja pretenzija par pakalpojumu kvalitāti vai Komisijā iesniegta komersanta pretenzija par šīs metodikas 3.3. un 3.4.punktā minēto pakalpojumu kvalitāti un ir nepieciešama mērījumu veikšana.
6. Regulators šīs metodikas 3.1.1.; 3.2.; 3.3. un 3.4.punktā minēto pakalpojumu mērījumiem izmanto Regulatoram piederošu ne retāk kā reizi divos gados kalibrētu, nebojātu elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes kontroles sistēmu (turpmāk – kontroles sistēma), kura sastāv no:
6.1. centrālās vadības iekārtas;
6.2. mēriekārtām balss telefonijas pakalpojuma kvalitātes mērījumiem publiskajā fiksētajā telefonu tīklā (turpmāk – fiksētā tīkla mēriekārtas);
6.3. mēriekārtām balss telefonijas pakalpojuma un īsziņu pakalpojuma kvalitātes mērījumiem publiskajā mobilajā telefonu tīklā (turpmāk – mobilā tīkla mēriekārtas).
7. Regulators mērījumus veic, nodrošinot mērījumu precizitāti atbilstoši šīs metodikas 1.pielikumam.
2. Pakalpojumu kvalitātes mērāmie parametri
8. Vietējā un iekšzemes balss telefonijas pakalpojuma publiskajā fiksētajā telefonu tīklā, balss telefonijas pakalpojuma publiskajā mobilajā telefonu tīklā un starpsavienojuma pakalpojuma mērījumus veic šādiem parametriem:
8.1. nesekmīgo savienojumu skaits;
8.2. savienošanas laiks;
8.3. runas pārraides kvalitāte.
9. Savienojums ir nesekmīgs, ja:
9.1. pēc numura nosūtīšanas 30 sekunžu laikā nekonstatē izsaukuma kontroles signālu, aizņemtības signālu vai atbildi;
9.2. pēc numura nosūtīšanas konstatē aizņemtības signālu;
9.3. pēc numura nosūtīšanas konstatē atbildi nepareiza savienojuma gadījumā;
9.4. pēc numura nosūtīšanas publiskajā mobilajā telefonu tīklā konstatē tīkla aizņemtības signālu vai balss paziņojumu par savienojuma neiespējamību;
9.5. ja savienojuma uzturēšanas laikā savienojums zūd.
10. Runas pārraides kvalitāti mēriekārtas nosaka izmantojot PESQ4 algoritmu.
11. Vietējā un iekšzemes balss telefonijas pakalpojuma mērījumos publiskajā fiksētajā telefonu tīklā visi mērāmie parametri attiecas uz tālruņa līnijām neatkarīgi no tā, ar kādiem tehnoloģiskiem līdzekļiem tās tiek organizētas.
12. Taksofonu pakalpojuma mērījumos publiskajā fiksētajā telefonu tīklā mērāmais parametrs ir darbojošos taksofonu skaits.
13. Taksofons darbojas, ja:
13.1. paceļot klausuli, piecu sekunžu laikā konstatē centrāles atbildes signālu;
13.2. ir autorizēta izsaukumam derīga un nebojāta taksofonu karte;
13.3. sastādot bezmaksas numuru, savienojums notiek, ir iespējama abpusēja saruna, un neiekasē maksu par sarunu;
13.4. sastādot maksas numuru, savienojums notiek, ir iespējama abpusēja saruna, un iekasē maksu par sarunu.
14. Taksofonu pakalpojuma mērījumos publiskajā fiksētajā telefonu tīklā mērāmais parametrs attiecas uz visiem taksofoniem neatkarīgi no tā, ar kādiem tehniskajiem līdzekļiem tie ir pieslēgti publiskajam fiksētajam telefonu tīklam.
15. Bojājumu pieteikumu pieņemšanas dienesta un visaptveroša telefona uzziņu dienesta pakalpojuma mērījumos publiskajā fiksētajā telefonu tīklā mērāmais parametrs ir atbildes laiks uz izsaukumu.
16. Īsziņu pakalpojuma publiskajā mobilajā telefonu tīklā un īsziņu pakalpojuma, izmantojot publisko mobilo telefonu tīklu starpsavienojumu, mērījumus veic šādiem parametriem:
16.1. nesekmīgi sūtīto īsziņu skaits;
16.2. īsziņas sūtīšanas laiks.
17. Televīzijas programmu analogā formāta izplatīšanas pakalpojuma mērījumus publiskajā kabeļtelevīzijas tīklā veic šādiem parametriem:
17.1. attēla nesējfrekvence;
17.2. attēla un skaņas nesējfrekvenču starpība;
17.3. attēla nesēja līmenis;
17.4. attēla un skaņas nesēju līmeņu attiecība;
17.5. attiecība attēla nesējs/troksnis;
17.6. vājinājums starp jebkurām divām publiskā kabeļtelevīzijas tīkla sazarotāja izejām radiofrekvenču joslā 48,7MHz – 862,0MHz;
17.7. attēla kvalitātes subjektīvais vizuālais vērtējums.
18. Televīzijas programmu analogā formāta izplatīšanas pakalpojuma mērījumos publiskajā kabeļtelevīzijas tīklā visi mērāmie parametri attiecas arī uz daudzpunktu daudzkanālu sadales sistēmām (MMDS5).
19. Interneta piekļuves pakalpojuma mērījumus publiskajā fiksētajā elektronisko sakaru tīklā veic šādiem parametriem:
19.1. pieslēguma ātrums (augšupielādes/lejupielādes);
19.2. latentums;
19.3. trīce;
19.4. pakešu zuduma koeficients.
3. Pakalpojumu kvalitātes aprēķināmie parametri
20. Vietējā un iekšzemes balss telefonijas pakalpojuma publiskajā fiksētajā telefonu tīklā, balss telefonijas pakalpojuma publiskajā mobilajā telefonu tīklā un starpsavienojuma pakalpojuma aprēķināmie parametri ir:
20.1. nesekmīgo savienojumu koeficients;
20.2. vidējais savienošanas laiks;
20.3. vidējā runas pārraides kvalitāte.
21. Taksofonu pakalpojuma publiskajā fiksētajā telefonu tīklā aprēķināmais parametrs ir vidējais darbojošos taksofonu skaits.
22. Bojājumu pieteikumu pieņemšanas dienesta un visaptveroša telefona uzziņu dienesta pakalpojuma publiskajā fiksētajā telefonu tīklā aprēķināmie parametri ir:
22.1. vidējais atbildes laiks uz izsaukumu;
22.2. 20 sekunžu laikā atbildēto izsaukumu skaits.
23. Īsziņu pakalpojuma publiskajā mobilajā telefonu tīklā un īsziņu pakalpojuma, izmantojot publisko mobilo telefonu tīklu starpsavienojumu, aprēķināmie parametri ir:
23.1. nesekmīgi sūtīto īsziņu koeficients;
23.2. vidējais īsziņas sūtīšanas laiks.
24. Televīzijas programmu analogā formāta izplatīšanas pakalpojuma publiskajā kabeļtelevīzijas tīklā aprēķināmie parametri ir:
24.1. attēla nesējfrekvences precizitāte;
24.2. skaņas nesējfrekvences precizitāte;
24.3. vidējais attēla nesēja līmenis;
24.4. vidējā attēla un skaņas nesēju līmeņu attiecība;
24.5. vidējā attiecība attēla nesējs/troksnis;
24.6. vidējais vājinājums starp jebkurām divām publiskā kabeļtelevīzijas tīkla sazarotāja izejām radiofrekvenču joslā 48,7MHz – 862,0MHz;
24.7. vidējais attēla kvalitātes subjektīvais vizuālais vērtējums.
25. Šīs metodikas 24.3. – 24.7.punktā noteikto parametru vērtības nosaka, kā katra parametra vidējo aritmētisko vērtību no kopējā mērījumu skaita.
26. Interneta piekļuves pakalpojuma publiskajā elektronisko sakaru tīklā aprēķināmie parametri:
26.1. vidējais pieslēguma ātrums;
26.2. vidējais latentums;
26.3. vidējā trīce;
26.4. vidējais pakešu zuduma koeficients.
4. Vietējā un iekšzemes balss telefonijas pakalpojuma mērījumu kārtība publiskajā fiksētajā telefonu tīklā
27. Regulators plānveida mērījumos komersanta publiskajā fiksētajā telefonu tīklā veic mērījumu plānā noteiktu savienojuma mēģinājumu skaitu, kas nodrošina mērījumu rezultātu ticamības pakāpi 95% un relatīvo mērījumu precizitāti 10%.
28. Ja plānveida mērījumiem nepieciešamas tālruņa līnijas, pirms plānveida mērījumu sākšanas Regulators rakstiski pieprasa komersantam ierīkot vai pārvietot mērījumiem nepieciešamās tālruņa līnijas.
29. Šīs metodikas 8.1. – 8.3.punktā noteikto pakalpojumu kvalitātes parametru plānveida mērījumiem publiskajā fiksētājā telefonu tīklā izmanto ne mazāk kā divas fiksētā tīkla mēriekārtas, kuras pieslēdz pie Regulatora noteiktiem publiskā fiksētā telefonu tīkla pieslēguma punktiem dažādās apdzīvotās vietās, lai nodrošinātu vietējo un iekšzemes izsaukumu mērījumu kombinācijas. Kontroles sistēma nodrošina mērījumu rezultātu nogādi no fiksētā tīkla mēriekārtām uz centrālo vadības iekārtu mērījumu rezultātu apstrādei un apkopošanai un mērījumu rezultātu identifikāciju pēc mērījumu laika perioda un komersanta nosaukuma.
30. Regulators ārkārtas mērījumos komersanta publiskajā fiksētajā telefonu tīklā veic ne mazāk kā 100 savienojuma mēģinājumus.
31. Pirms ārkārtas mērījumu sākšanas Regulators rakstiski pieprasa komersantam nodrošināt piekļuvi pie mērījumiem nepieciešamajiem pieslēguma punktiem, ja tie atrodas komersanta īpašumā esošā teritorijā vai ierīkot mērījumiem nepieciešamās tālruņa līnijas.
32. Šīs metodikas 8.1. – 8.3.punktā noteikto pakalpojumu kvalitātes parametru ārkārtas mērījumiem publiskajā fiksētājā telefonu tīklā izmanto divas fiksētā tīkla mēriekārtas, no kurām vienu pieslēdz pie galalietotāja publiskā fiksētā telefonu tīkla pieslēguma punkta, bet otru pie Regulatora noteikta publiskā fiksētā telefonu tīkla pieslēguma punkta. Viena no fiksētā tīkla mēriekārtām nodrošina mērījumu rezultātu apstrādi un apkopošanu un mērījumu rezultātu identifikāciju pēc mērījumu laika perioda un komersanta nosaukuma.
33. Beidzot ārkārtas mērījumus, eksperts sastāda un paraksta Elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes ārkārtas mērījumu aktu (5.pielikums) trīs eksemplāros, no kuriem viens paliek Regulatoram, otrs pretenzijas iesniedzējam, bet trešais komersantam. Kontroles sistēmas apkopotos ārkārtas mērījumu rezultātus eksperts izdrukā un pievieno Elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes ārkārtas mērījumu aktam kā tā neatņemamu sastāvdaļu.
5. Taksofonu pakalpojuma mērījumu kārtība publiskajā fiksētajā telefonu tīklā
34. Regulators plānveida mērījumos pārbauda ne mazāk kā 10% no komersanta kopējā taksofonu skaita.
35. Šīs metodikas 12.punktā noteiktā pakalpojumu kvalitātes parametra mērījumiem izmanto izsaukumiem derīgu un nebojātu taksofonu karti, kuras vērtība ir pietiekoša samaksai par sarunu, kā arī ne retāk kā reizi gadā kalibrētu un nebojātu hronometru.
36. No viena taksofona eksperts veic divus savienojuma mēģinājumus, no kuriem vienu savienojuma mēģinājumu uz bezmaksas numuru, otru uz maksas numuru.
37. Mērījumu rezultātus eksperts ieraksta Taksofonu pakalpojuma publiskajā fiksētajā telefonu tīklā mērījumu protokolā (2.pielikums).
38. Mērījumu rezultātus, kas ierakstīti mērījumu protokolā, eksperts ievada šim nolūkam izveidotā datu bāzē, kas nodrošina mērījumu rezultātu apstrādi un apkopošanu un mērījumu rezultātu identifikāciju pēc mērījumu datuma, laika un komersanta nosaukuma.
6. Bojājumu pieteikumu pieņemšanas dienesta un visaptveroša telefona uzziņu dienesta pakalpojumu mērījumu kārtība publiskajā fiksētajā telefonu tīklā
39. Regulators plānveida mērījumos komersanta publiskajā fiksētajā telefonu tīklā veic mērījumu plānā noteiktu savienojuma mēģinājumu skaitu uz bojājumu pieteikumu pieņemšanas dienestu un visaptverošu telefona uzziņu dienestu, nodrošinot nepieciešamo mērījumu rezultātu ticamības pakāpi atbilstoši Eiropas Telekomunikāciju Standartizācijas Institūta (ETSI) dokumenta ETSI EG 201 769 prasībām.
40. Šīs metodikas 15.punktā noteiktā parametra mērījumiem izmanto mērāmajam publiskajam fiksētajam telefonu tīklam pieslēgtu nebojātu taksofonu vai Regulatoram piederošu, iepriekš pārbaudītu un nebojātu tālruņa aparātu, kura atbilstība būtiskām prasībām ir novērtēta vai deklarēta atbilstoši normatīvo aktu prasībām un, kas ir pieslēgts mērāmajam publiskajam fiksētajam telefonu tīklam, kā arī ne retāk kā reizi gadā kalibrētu un nebojātu hronometru.
41. Eksperts veic savienojuma mēģinājumus uz publiskā fiksētā telefonu tīkla bojājumu pieteikumu pieņemšanas dienestu un uz visaptverošu telefona uzziņu dienestu saskaņā ar 1. un 2.tabulā noteikto laika sadalījumu.
Laika sadalījums bojājumu pieteikumu pieņemšanas dienesta pakalpojuma kvalitātes mērījumiem
1.tabula
Bojājumu pieteikumu pieņemšanas dienests |
||
Laiks, plkst. |
Darba dienās (85% no kopējā skaita) |
Brīvdienās (15% no kopējā skaita) |
Savienojuma mēģinājumu skaits,% |
Savienojuma mēģinājumu skaits, % |
|
07.00-18.00 |
78 |
80 |
18.00-22.00 |
20 |
20 |
22.00-00.00 |
2 |
- |
Laika sadalījums visaptveroša telefona uzziņu dienesta pakalpojuma kvalitātes mērījumiem
2.tabula
Visaptverošs telefona uzziņu dienests |
||
Laiks, plkst. |
Darba dienās (85% no kopējā skaita) |
Brīvdienās (15% no kopējā skaita) |
Savienojuma mēģinājumu skaits, % |
Savienojuma mēģinājumu skaits, % |
|
07.00-18.00 |
86 |
80 |
18.00-22.00 |
14 |
20 |
42. Eksperts vienmērīgi sadala savienojuma mēģinājumus mērījumu veikšanas laikā.
43. Mērot atbildes laiku uz izsaukumu, eksperts veic savienojuma mēģinājumu un ar hronometru mēra laiku no numura pēdējā cipara sastādīšanas brīža līdz bojājumu pieteikumu pieņemšanas dienesta vai visaptveroša telefona uzziņu dienesta darbinieka atbildei.
44. Bojājumu pieteikumu pieņemšanas dienesta pakalpojuma mērījumu rezultātus eksperts ieraksta Bojājumu pieteikumu pieņemšanas dienesta pakalpojuma publiskajā fiksētajā telefonu tīklā mērījumu protokolā (3.pielikums).
45. Visaptveroša telefona uzziņu dienesta pakalpojuma mērījumu rezultātus eksperts ieraksta Visaptveroša telefona uzziņu dienesta pakalpojuma publiskajā fiksētajā telefonu tīklā mērījumu protokolā (4.pielikums).
46. Ja savienojuma mēģinājums ir nesekmīgs un savienojums ar publiskā fiksētā telefonu tīkla bojājumu pieteikumu pieņemšanas dienestu vai visaptverošu telefona uzziņu dienestu nenotiek, eksperts to mērījumu protokolā neieraksta.
47. Mērījumu rezultātus, kas ierakstīti mērījumu protokolos, eksperts ievada šim nolūkam izveidotā datu bāzē, kas nodrošina mērījumu rezultātu apstrādi un apkopošanu un mērījumu rezultātu identifikāciju pēc mērījumu datuma, laika un komersanta nosaukuma.
7. Balss telefonijas pakalpojuma mērījumu kārtība publiskajā mobilajā telefonu tīklā
48. Mērījumus veic atrodoties uztveršanas (pārklājuma) zonā, ko nosaka pēc mobilā tīkla mēriekārtu uztveršanas zonas indikatora rādījuma, kas rāda ne mazāk kā pusi no pilnas indikatora skalas.
49. Mobilā tīkla mēriekārtām nav aktivizēts līdzsavienojums un izsaukumu pāradresācijas nosacījumi, kā arī mērījumu laikā tās nepārslēdzas starp publisko elektronisko sakaru tīklos izmantotām dažādām tehnoloģijām.
50. Pirms mērījumu sākšanas Regulators rakstiski informē komersantu par mērījumiem paredzētajiem tālruņa numuriem.
51. Regulators plānveida mērījumos komersanta publiskajā mobilajā telefonu tīklā veic mērījumu plānā noteiktu savienojuma mēģinājumu skaitu, kas nodrošina mērījumu rezultātu ticamības pakāpi 95% un relatīvo mērījumu precizitāti 10%.
52. Šīs metodikas 8.1. – 8.3.punktā noteikto pakalpojumu kvalitātes parametru plānveida mērījumiem izmanto divas mobilā tīkla mēriekārtas, kas ir pieslēgtas mērāmajam publiskajam mobilajam telefonu tīklam dažādu bāzes staciju pārklājuma teritorijās. Kontroles sistēma nodrošina mērījumu rezultātu nogādi no mobilā tīkla mēriekārtām uz centrālo vadības iekārtu mērījumu rezultātu apstrādei un apkopošanai un mērījumu rezultātu identifikāciju pēc mērījumu laika perioda un komersanta nosaukuma.
53. Regulators ārkārtas mērījumos komersanta publiskajā mobilajā telefonu tīklā veic ne mazāk kā 100 savienojuma mēģinājumus.
54. Šīs metodikas 8.1. – 8.3.punktā noteikto pakalpojumu kvalitātes parametru ārkārtas mērījumiem izmanto divas mobilā tīkla mēriekārtas, kas ir pieslēgtas mērāmajam publiskajam mobilajam telefonu tīklam. Viena no mobilā tīkla mēriekārtām nodrošina mērījumu rezultātu apstrādi un apkopošanu un mērījumu rezultātu identifikāciju pēc mērījumu laika perioda un komersanta nosaukuma.
55. Beidzot ārkārtas mērījumus, eksperts sastāda un paraksta Elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes ārkārtas mērījumu aktu (5.pielikums) trīs eksemplāros, no kuriem viens paliek Regulatoram, otrs pretenzijas iesniedzējam, bet trešais komersantam. Mobilā tīkla mēriekārtas apkopotos ārkārtas mērījumu rezultātus eksperts izdrukā un pievieno Elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes ārkārtas mērījumu aktam kā tā neatņemamu sastāvdaļu.
8. Īsziņu pakalpojuma mērījumu kārtība publiskajā mobilajā telefonu tīklā
56. Mērījumus veic atrodoties uztveršanas (pārklājuma) zonā, kuru nosaka pēc mobilā tīkla mēriekārtu uztveršanas zonas indikatora rādījuma, kas rāda ne mazāk kā pusi no pilnas indikatora skalas.
57. Mobilā tīkla mēriekārtām nav aktivizēts līdzsavienojums un izsaukumu pāradresācijas nosacījumi, kā arī mērījumu laikā tās nepārslēdzas starp publisko elektronisko sakaru tīklos izmantotām dažādām tehnoloģijām.
58. Pirms mērījumu sākšanas Regulators rakstiski informē komersantu par mērījumiem paredzētajiem tālruņa numuriem.
59. Regulators plānveida mērījumos komersanta publiskajā mobilajā telefonu tīklā nosūta ne mazāk kā 1000 īsziņu.
60. Šīs metodikas 16.1. un 16.2.punktā noteikto pakalpojumu kvalitātes parametru plānveida mērījumiem izmanto divas mobilā tīkla mēriekārtas, kas ir pieslēgtas mērāmajam publiskajam mobilajam telefonu tīklam dažādu bāzes staciju pārklājuma teritorijās. Kontroles sistēma nodrošina mērījumu rezultātu nogādi no mobilā tīkla mēriekārtām uz centrālo vadības iekārtu mērījumu rezultātu apstrādei un apkopošanai un mērījumu rezultātu identifikāciju pēc mērījumu laika perioda un komersanta nosaukuma.
61. Regulators ārkārtas mērījumos komersanta publiskajā mobilajā telefonu tīklā nosūta ne mazāk kā 100 īsziņu.
62. Šīs metodikas 16.1. un 16.2.punktā noteikto pakalpojumu kvalitātes parametru ārkārtas mērījumiem izmanto divas mobilā tīkla mēriekārtas, kas ir pieslēgtas mērāmajam publiskajam mobilajam telefonu tīklam. Viena no mobilā tīkla mēriekārtām nodrošina mērījumu rezultātu apstrādi un apkopošanu un mērījumu rezultātu identifikāciju pēc mērījumu laika perioda un komersanta nosaukuma.
63. Beidzot ārkārtas mērījumus, eksperts sastāda un paraksta Elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes ārkārtas mērījumu aktu (5.pielikums) trīs eksemplāros, no kuriem viens paliek Regulatoram, otrs pretenzijas iesniedzējam, bet trešais komersantam. Mobilā tīkla mēriekārtas apkopotos ārkārtas mērījumu rezultātus eksperts izdrukā un pievieno Elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes ārkārtas mērījumu aktam kā tā neatņemamu sastāvdaļu.
9. Īsziņu pakalpojuma, izmantojot publisko mobilo telefonu tīklu starpsavienojumu, mērījumu kārtība
64. Mērījumus veic starpsavienojuma kombinācijā no publiskā mobilā telefonu tīkla uz citu publisko mobilo telefonu tīklu abos virzienos.
65. Mērījumus veic atrodoties uztveršanas (pārklājuma) zonā, kuru nosaka pēc mobilā tīkla mēriekārtu uztveršanas zonas indikatora rādījuma, kas rāda ne mazāk kā pusi no pilnas indikatora skalas.
66. Mobilā tīkla mēriekārtām nav aktivizēts līdzsavienojums un izsaukumu pāradresācijas nosacījumi, kā arī mērījumu laikā tās nepārslēdzas starp publisko elektronisko sakaru tīklos izmantotām dažādām tehnoloģijām.
67. Pirms mērījumu sākšanas Regulators rakstiski informē komersantu par mērījumiem paredzētajiem tālruņa numuriem.
68. Regulators plānveida mērījumos no viena publiskā mobilā telefonu tīkla nosūta ne mazāk kā 1000 īsziņu uz jebkuru citu publisko mobilo telefonu tīklu.
69. Šīs metodikas 16.1. un 16.2.punktā noteikto pakalpojumu kvalitātes parametru plānveida mērījumiem izmanto divas mobilā tīkla mēriekārtas, kas ir pieslēgtas mērāmajiem publiskajiem mobilajiem telefonu tīkliem dažādu bāzes staciju pārklājuma teritorijās. Kontroles sistēma nodrošina mērījumu rezultātu nogādi no mobilā tīkla mēriekārtām uz centrālo vadības iekārtu mērījumu rezultātu apstrādei un apkopošanai un mērījumu rezultātu identifikāciju pēc mērījumu laika perioda un komersantu nosaukumiem.
70. Regulators ārkārtas mērījumos no publiskā mobilā telefonu tīkla nosūta ne mazāk kā 100 īsziņu uz jebkuru citu publisko mobilo telefonu tīklu galalietotāja iesniegtas pretenzijas gadījumā un ne mazāk kā 1000 īsziņu komersanta iesniegtas pretenzijas gadījumā.
71. Šīs metodikas 16.1. un 16.2.punktā noteikto pakalpojumu kvalitātes parametru ārkārtas mērījumiem izmanto divas mobilā tīkla mēriekārtas, kas ir pieslēgtas mērāmajiem publiskajiem mobilajiem telefonu tīkliem. Viena no mobilā tīkla mēriekārtām nodrošina mērījumu rezultātu apstrādi un apkopošanu un mērījumu rezultātu identifikāciju pēc mērījumu laika perioda un komersantu nosaukumiem.
72. Beidzot ārkārtas mērījumus, eksperts sastāda un paraksta Elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes ārkārtas mērījumu aktu (5.pielikums) trīs eksemplāros, no kuriem viens paliek Regulatoram, otrs pretenzijas iesniedzējam, bet trešais komersantam. Mobilā tīkla mēriekārtas apkopotos ārkārtas mērījumu rezultātus eksperts izdrukā un pievieno Elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes ārkārtas mērījumu aktam kā tā neatņemamu sastāvdaļu.
10. Starpsavienojuma pakalpojuma mērījumu kārtība
73. Mērījumus veic abos virzienos šādās starpsavienojuma kombinācijās:
73.1. no publiskā fiksētā telefonu tīkla uz citu publisko fiksēto telefonu tīklu;
73.2. no publiskā fiksētā telefonu tīkla uz publisko mobilo telefonu tīklu;
73.3. no publiskā mobilā telefonu tīkla uz citu publisko mobilo telefonu tīklu;
73.4. no publiskā mobilā telefonu tīkla uz publisko fiksēto telefonu tīklu.
74. Mērījumiem starpsavienojuma kombinācijās, kas noteiktas šīs metodikas 73.1., 73.2. un 73.4. apakšpunktā, izmanto fiksētā tīkla mēriekārtas, kas pieslēgtas pie jebkura publiskā fiksētā telefonu tīkla pieslēguma punkta.
75. Mērījumiem starpsavienojuma kombinācijās, kas noteiktas šīs metodikas 73.2. – 73.4.apakšpunktā, izmanto mobilā tīkla mēriekārtas, kuras pieslēgtas pie jebkura publiskā mobilā telefonu tīkla pieslēguma punkta, un:
75.1. kuras atrodas uztveršanas (pārklājuma) zonā, ko nosaka pēc mobilā tīkla mēriekārtu uztveršanas zonas indikatora rādījuma, kas rāda ne mazāk kā pusi no pilnas indikatora skalas;
75.2. kuru pieslēgumos nav aktivizēts līdzsavienojums un izsaukumu pāradresācijas nosacījumi;
75.3. kuras izsaukuma laikā automātiski nepārslēdzas starp publisko elektronisko sakaru tīklos izmantotām dažādām tehnoloģijām.
76. Ja plānveida mērījumiem nepieciešamas tālruņa līnijas, pirms plānveida mērījumu sākšanas Regulators rakstiski pieprasa komersantam ierīkot tālruņa līnijas un nodrošināt fiksētā tīkla mēriekārtu izvietošanu.
77. Regulators plānveida mērījumos veic mērījumu plānā noteiktu savienojuma mēģinājumu skaitu, kas nodrošina mērījumu rezultātu ticamības pakāpi 60% un relatīvo mērījumu precizitāti 10%.
78. Šīs metodikas 8.1. – 8.3.punktā noteikto pakalpojumu kvalitātes parametru plānveida mērījumiem, atkarībā no starpsavienojuma kombinācijas, izmanto:
78.1. fiksētā tīkla mēriekārtas, kas ir pieslēgtas mērāmajam publiskajam fiksētajam telefonu tīklam, no kurām kontroles sistēma nodrošina mērījumu rezultātu nogādi uz centrālo vadības iekārtu mērījumu rezultātu apstrādei un apkopošanai un mērījumu rezultātu identifikāciju pēc mērījumu laika perioda un komersantu nosaukumiem;
78.2. mobilā tīkla mēriekārtas, kas ir pieslēgtas mērāmajam publiskajam mobilajam telefonu tīklam dažādu bāzes staciju pārklājuma teritorijās, no kurām kontroles sistēma nodrošina mērījumu rezultātu nogādi uz centrālo vadības iekārtu mērījumu rezultātu apstrādei un apkopošanai un mērījumu rezultātu identifikāciju pēc mērījumu laika perioda un komersantu nosaukumiem.
79. Regulators ārkārtas mērījumos katrā mērāmajā starpsavienojuma kombinācijā veic ne mazāk kā 100 savienojuma mēģinājumus galalietotāja iesniegtas pretenzijas gadījumā un ne mazāk kā 1000 savienojuma mēģinājumus komersanta iesniegtas pretenzijas gadījumā.
80. Galalietotāja iesniegtas pretenzijas gadījumā pirms ārkārtas mērījumu sākšanas Regulators rakstiski pieprasa komersantam nodrošināt piekļuvi ārkārtas mērījumiem nepieciešamajiem pieslēguma punktiem vai informē komersantu par ārkārtas mērījumiem paredzētajiem tālruņa numuriem.
81. Komersanta iesniegtas pretenzijas gadījumā pirms ārkārtas mērījumu sākšanas Regulators rakstiski pieprasa komersantam, kurš iesniedzis pretenziju, nodrošināt piekļuvi ārkārtas mērījumiem nepieciešamajiem pieslēguma punktiem un nodrošināt mēriekārtu izvietošanu, vai informē komersantu par ārkārtas mērījumiem paredzētajiem tālruņa numuriem.
82. Šīs metodikas 8.1. – 8.3.punktā noteikto pakalpojumu kvalitātes parametru ārkārtas mērījumiem, atkarībā no starpsavienojuma kombinācijas, izmanto:
82.1. fiksētā tīkla mēriekārtas, kas ir pieslēgtas mērāmajam publiskajam fiksētajam telefonu tīklam, no kurām viena fiksētā tīkla mēriekārta nodrošina mērījumu rezultātu apstrādi un apkopošanu un mērījumu rezultātu identifikāciju pēc mērījumu laika perioda un komersantu nosaukumiem;
82.2. mobilā tīkla mēriekārtas, kas ir pieslēgtas mērāmajam publiskajam mobilajam telefonu tīklam, no kurām viena mobilā tīkla mēriekārta nodrošina mērījumu rezultātu apstrādi un apkopošanu un mērījumu rezultātu identifikāciju pēc mērījumu laika perioda un komersantu nosaukumiem.
83. Beidzot ārkārtas mērījumus, eksperts sastāda un paraksta Elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes ārkārtas mērījumu aktu (5.pielikums) trīs eksemplāros, no kuriem viens paliek Regulatoram, otrs pretenzijas iesniedzējam, bet trešais komersantam. Mobilā vai fiksētā tīkla mēriekārtas apkopotos ārkārtas mērījumu rezultātus eksperts izdrukā un pievieno Elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes ārkārtas mērījumu aktam kā tā neatņemamu sastāvdaļu.
11. Televīzijas programmu analogā formāta izplatīšanas pakalpojuma mērījumu kārtība publiskajā kabeļtelevīzijas tīklā
84. Šīs metodikas 17.1. un 17.2. punktā noteikto parametru mērījumus veic vienu reizi katram televīzijas kanālam brīvi izvēlētā pieslēguma punktā komersanta publiskajā kabeļtelevīzijas tīklā.
85. Šīs metodikas 17.3. – 17.7.punktā noteiktos parametru mērījumus veic ne mazāk kā trīs brīvi izvēlētos pieslēguma punktos komersanta publiskajā kabeļtelevīzijas tīklā.
86. Mērījumiem izmanto Regulatoram piederošas ne retāk kā reizi divos gados kalibrētas un nebojātas kabeļtelevīzijas tīkla mēriekārtas, kā arī nebojātu videokontroles iekārtu.
87. Pirms mērījumu sākšanas Regulators rakstiski pieprasa komersantam nodrošināt piekļuvi mērījumiem nepieciešamajiem pieslēguma punktiem.
88. Šīs metodikas 17.1. – 17.6.punktā noteikto parametru mērīšanai eksperts pieslēdz kabeļtelevīzijas tīkla mēriekārtas komersanta publiskā kabeļtelevīzijas tīkla pieslēguma punktam.
89. Kabeļtelevīzijas tīkla mēriekārtas programmatūra nodrošina mērījumu rezultātu apstrādi, apkopošanu un mērījumu rezultātu identifikāciju pēc mērījumu laika, datuma un komersanta nosaukuma.
90. Šīs metodikas 17.7.punktā noteiktā parametra mērīšanai:
90.1. videokontroles iekārtu eksperts pieslēdz komersanta publiskā kabeļtelevīzijas tīkla pieslēguma punktam;
90.2. attēla kvalitāti nosaka kā kvantitatīvu vērtību, ko iegūst subjektīvi vizuāli novērtējot attēlu saskaņā ar 3.tabulu:
Attēla kvalitātes novērtējums
3.tabula
Vērtība, balles |
Novērtējums |
Novērtējuma paskaidrojums |
5 |
Teicama kvalitāte |
Traucējumi un kropļojumi nav redzami. |
4 |
Laba kvalitāte |
Traucējumi un kropļojumi ir redzami, bet netraucē. |
3 |
Apmierinoša kvalitāte |
Traucējumi un kropļojumi mazliet traucē. |
2 |
Vāja kvalitāte |
Traucējumi un kropļojumi traucē. |
1 |
Slikta kvalitāte |
Traucējumi un kropļojumi ļoti traucē. |
90.3. attēla kvalitāti novērtē divi eksperti, vienojoties par vienu 3.tabulā noteikto novērtējumu. Ja ekspertu vērtējumi atšķiras, attēla kvalitāti novērtē ar zemāko vērtējumu;
90.4. attēla kvalitātes subjektīvo vizuālo vērtējumu pievieno kabeļtelevīzijas tīkla mēriekārtas programmatūras apkopotajiem mērījumu rezultātiem.
91. Beidzot ārkārtas mērījumus, eksperts sastāda un paraksta Elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes ārkārtas mērījumu aktu (5.pielikums) trīs eksemplāros, no kuriem viens paliek Regulatoram, otrs pretenzijas iesniedzējam, bet trešais komersantam. Kabeļtelevīzijas tīkla mēriekārtas programmatūras apkopotos ārkārtas mērījumu rezultātus eksperts izdrukā un pievieno Elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes ārkārtas mērījumu aktam kā tā neatņemamu sastāvdaļu.
12. Interneta piekļuves pakalpojuma mērījumu kārtība fiksētajā elektronisko sakaru tīklā
92. Mērījumiem izmanto Regulatoram piederošu ne retāk kā reizi divos gados kalibrētu un nebojātu interneta piekļuves pakalpojuma kvalitātes kontroles sistēmu (turpmāk – interneta kontroles sistēma), kura sastāv no interneta piekļuves pakalpojuma kvalitātes kontroles servera (turpmāk – kontroles serveris) un interneta piekļuves pakalpojuma kvalitātes kontroles programmnodrošinājuma.
93. Pirms mērījumu sākšanas Regulators rakstiski pieprasa komersantam nodrošināt piekļuvi mērījumiem nepieciešamajiem pieslēguma punktiem.
94. Šīs metodikas 19.1. – 19.5.punktā noteikto parametru mērījumus veic starp Latvijas interneta apmaiņas punktam pieslēgtu kvalitātes kontroles serveri un Regulatoram piederošu galiekārtu ar Ethernet datu pārraides saskarni (saskaņā ar starptautisko standartu ISO/IEC 8802-36), izmantojot TCP un UDP interneta protokolu 80, 8001, 20000, 20001 portus.
95. Mērījumus veic ne mazāk kā 3 pieslēguma punktos.
96. Šīs metodikas 19.1. punktā noteikto parametru nosaka interneta kontroles sistēma, izmantojot šādu formulu:
d ∙ 8
S = –––––, (1)
t
kur:
S – pieslēguma ātrums kilobiti sekundē;
d – pakešu apjoms baitos, kas nosūtīts mērījumu veikšanas laikā;
t – pakešu sūtīšanas laiks milisekundēs.
97. Šīs metodikas 19.2. punktā noteikto parametru nosaka interneta kontroles sistēma, izmantojot šādu formulu:
∑(t1 –
t2)
L = ––––––––, (2)
N
kur:
L – latentums milisekundēs;
t1 – paketes saņemšanas laiks milisekundēs;
t2 – paketes nosūtīšanas laiks milisekundēs;
N – kopējais pakešu skaits.
98. Šīs metodikas 19.3.punktā noteikto parametru nosaka interneta kontroles sistēma, izmantojot šādu formulu:
, (3)
kur:
J – trīce milisekundēs;
– aritmētiskais
vidējais latentums milisekundēs;
L
n – latentuma mērījumu ciklu skaits;
Li – i-tā mērījumu cikla latentums milisekundēs.
99. Mērījumu rezultātu apstrādi un apkopošanu veic kontroles serveris. Mērījumu rezultātiem ir nodrošināta mērījumu laika, datuma un komersanta identifikācija.
100. Beidzot ārkārtas mērījumus, eksperts sastāda un paraksta Elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes ārkārtas mērījumu aktu (5.pielikums) trīs eksemplāros, no kuriem viens paliek Regulatoram, otrs pretenzijas iesniedzējam, bet trešais komersantam. Interneta piekļuves pakalpojuma kvalitātes kontroles servera apkopotos ārkārtas mērījumu rezultātus eksperts izdrukā un pievieno Elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes ārkārtas mērījumu aktam kā tā neatņemamu sastāvdaļu.
13. Mērījumu apmaksas kārtība
101. Regulators maksā par mērījumiem nepieciešamo tālruņa līniju ierīkošanu, pārvietošanu un abonēšanu, kā arī par noslodzi saskaņā ar komersanta iesniegtiem rēķiniem un komersanta noteiktu maksājumu kārtību.
102. Komersants nodrošina, ka maksu par noslodzi ārkārtas mērījumu laikā uz Regulatora noteiktiem numuriem neiekļauj abonenta rēķinā.
Informatīvā atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Šajā metodikā ir iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 7.marta Direktīvas 2002/22/EK par universālo pakalpojumu un lietotāju tiesībām attiecībā uz elektronisko sakaru tīkliem un pakalpojumiem (universālā pakalpojuma direktīva) (publicēta Oficiālajā Vēstnesī, Īpašais izdevums, 2004, 13./29.sēj., 367.lpp.).
1 angl. Latency
2 angl. Packet Loss Ratio
3 angl. Jitter
4 angl. Perceptual Evaluation of Speech Quality
5 angl. Multipoint Multichanel Distribution System
6 Information technology – Telecommunications and information exchange between systems – Local and metropolitan area networks – Specific requirements – Part 3: Carrier sense multiple access with collision detection (CSMA/CD) access method and physical layer specifications
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes priekšsēdētāja V.Andrējeva
1.pielikums
Elektronisko sakaru pakalpojumu
kvalitātes mērījumu metodikai,
kas apstiprināta ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas
komisijas
padomes 2007.gada 19.decembra lēmumu Nr.614
Pakalpojumu kvalitātes mērāmo parametru mērījumu precizitāte
Pakalpojumu kvalitātes parametrs |
Mērījuma precizitāte |
Mēriekārtas precizitāte |
1. Savienošanas laiks |
līdz 1sekundei ±1/2s, virs 1 sekundes ±1s |
līdz 1sekundei ±1/2s, virs 1 sekundes ±1s |
2. Atbildes laiks uz izsaukumu |
±1/2s |
±1/10s |
3. Īsziņas sūtīšanas laiks |
±1s |
±1s |
4. Attēla nesējfrekvence |
5.10-7× (attēla nesējfrekvence hercos) ±10,0Hz |
5.10-7× (attēla nesējfrekvence hercos) ±10,0Hz |
5. Attēla un skaņas nesējfrekvenču starpība |
±15,0Hz |
±15,0Hz |
6. Attēla nesēja līmenis |
±1,20dBµV |
±1,20dBµV |
7. Attēla un skaņas nesēju līmeņu attiecība |
±0,75dB |
±0,75dB |
8. Attiecība attēla nesējs/troksnis |
±2,00dB |
±2,00dB |
abiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes priekšsēdētāja V.Andrējeva
2.pielikums.
Elektronisko sakaru pakalpojumu
kvalitātes mērījumu metodikai,
kas apstiprināta ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas
komisijas
padomes 2007.gada 19.decembra lēmumu Nr.614
Taksofonu pakalpojuma publiskajā fiksētajā telefonu tīklā mērījumu protokols Nr.____
Elektronisko sakaru komersanta nosaukums: |
|
Apdzīvotas vietas (pilsēta/ rajons) nosaukums: |
|
Nr. p.k. |
Taksofona identifikācijas numurs un adrese |
Centrāles atbildes signāls saņemts 5 sekunžu laikā |
Telekartes autorizācija |
Bezmaksas savienojums |
Bezmaksas savienojuma tarifikācija |
Maksas savienojums |
Maksas savienojuma tarifikācija |
Taksofona darbības novērtējums |
Laiks |
Datums |
Piezīmes |
|||||||
ir |
nav |
notiek |
nenotiek |
ir |
nav |
nenotiek |
notiek |
ir |
nav |
notiek |
nenotiek |
darbojas |
nedarbojas |
|||||
Eksperts:_______________________________ paraksts, vārds, uzvārds |
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes priekšsēdētāja V.Andrējeva
3.pielikums
Elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes mērījumu metodikai,
kas apstiprināta ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas
padomes 2007.gada 19.decembra lēmumu Nr.614
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes priekšsēdētāja V.Andrējeva
4.pielikums
Elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes mērījumu metodikai,
kas apstiprināta ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas
padomes 2007.gada 19.decembra lēmumu Nr.614
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes priekšsēdētāja V.Andrējeva
5.pielikums
Elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes mērījumu metodikai,
kas apstiprināta ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas
padomes 2007.gada 19.decembra lēmumu Nr.614
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes priekšsēdētāja V.Andrējeva