• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Konkurences padomes 2008. gada 9. janvāra lēmums Nr. 5 "Par lietas izpētes izbeigšanu Lieta Nr. 1608/07/05/23 "Par Konkurences likuma 13.panta 4.punktā noteiktā aizlieguma pārkāpumu SIA "VTU Valmiera" darbībās". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 22.01.2008., Nr. 11 https://www.vestnesis.lv/ta/id/169534

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Konkurences padomes lēmums Nr.E02-6

Par pārkāpuma konstatēšanu, tiesiskā pienākuma un naudas soda uzlikšanu
Lieta Nr. 1815/07/05/27 Par Konkurences likuma 13.panta 3. un 4.punktā noteiktā aizlieguma pārkāpumu VAS "Latvijas dzelzceļš" darbībās

Vēl šajā numurā

22.01.2008., Nr. 11

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Konkurences padome

Veids: lēmums

Numurs: 5

Pieņemts: 09.01.2008.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Konkurences padomes lēmums Nr.5

Lēmuma publiskojamā versija

Rīgā 2008.gada 9.janvārī (prot. Nr.2, 7.§)

Par lietas izpētes izbeigšanu

Lieta Nr. 1608/07/05/23

“Par Konkurences likuma 13.panta 4.punktā noteiktā aizlieguma pārkāpumu SIA “VTU Valmiera” darbībās

 

Konkurences padome 10.07.2007. saņēma a/s “Nordeka” (turpmāk – Iesniedzējs) 04.07.2007. iesniegumu Nr. 491 (turpmāk – Iesniegums), kurā sniegta informācija par SIA “VTU Valmiera” (turpmāk – VTU), kura ir pārkāpusi Konkurences likuma:

1) 13. panta 4. punktu, kurā noteikts aizliegums tieši vai netieši piemērot vai uzspiest netaisnīgas pirkšanas vai pārdošanas cenas vai netaisnīgus tirdzniecības noteikumus,

2) 13. panta 5. punktu, kurā noteikts aizliegums piemērot ekvivalentos darījumos ar citiem tirgus dalībniekiem nevienādus noteikumus, radot tiem konkurences ziņā nelabvēlīgākus apstākļus.

Iesniedzējs uzskata, ka VTU ir noteikusi nesamērīgi augstu maksu par tās valdījumā esošajās autoostās ienākošo citu komersantu autobusu apkalpošanu.

Iesniegumam pievienoti dokumentu faksimilattēli (18.01.2001. Līgums par VTU valdījumā esošo Valmieras, Smiltenes un Rūjienas autoostu teritoriju un pakalpojumu izmantošanu, 05.10.2005. Vienošanās protokols pie 18.01.2001. Līguma, VTU 31.10.2006. vēstule Nr. 5-03/909, Iesniedzēja 08.11.2006. vēstule Nr. 871 par līguma projekta izskatīšanu, VTU 09.02.2007. vēstule Nr. 5-03/215 par atgādinājuma nosūtīšanu,15.02.2007. Līgums par VTU autoostu teritoriju izmantošanu (turpmāk – Līgums), Iesniedzēja 18.04.2007. vēstule Nr. 302 Pretenzija, VTU 10.05.2007. vēstule Nr.12-06/648 Atbilde uz 18.04.2007. pretenziju, Iesniedzēja 04.06.2007. vēstule Nr. 396 Par VTU tarifu paaugstināšanu, VTU 18.06.2007. vēstule Nr. 12-06/815 Par tarifu paaugstināšanu).

Konkurences padomes iegūtā informācija no Latvijas autopārvadātājiem (SIA “Gulbenes autobuss”, SIA “Madonas ceļu būves SIA”, a/s “Rēzeknes autobusu parks” u.c. autopārvadātājiem), kuri izmanto VTU valdījumā esošo autoostu pakalpojumus, liecina, ka noteiktā maksa par autoostās ienākošo autobusu apkalpošanu visiem autopārvadātājiem ir vienāda un tādējādi VTU darbības nesatur Konkurences likuma 13. panta 5. punktā noteiktā aizlieguma pārkāpuma tiesiskā sastāva pazīmes.

Pamatojoties uz Konkurences likuma 8. panta pirmās daļas 1. punktu, 22. panta 1. punktu un 23. punkta trešo daļu, Konkurences padome 08.08.2007. pieņēma lēmumu (protokols Nr. 45, 2. §) ierosināt lietu “Par Konkurences likuma 13. panta 4. punktā noteikto pārkāpumu SIA “VTU Valmiera” darbībās”, piemērojot netaisnīgu pirkšanas vai pārdošanas cenu par tās valdījumā esošo Valmieras, Smiltenes un Rūjienas autoostu teritoriju pakalpojumu sniegšanu.

Ierosinātās lietas ietvaros tika iegūta informācija no a/s “Rēzeknes autobusu parks”, SIA “TU VIDLATAUTO”, SIA “Gulbenes autobuss”, SIA “Norma–A”, SIA “VTU Valmiera”, SIA “Madonas CB”, a/s “CATA”, SIA “Jelgavas autobusu parks”, SIA “Daugavpils autobusu parks”, SIA “SAO”, Uzņēmumu reģistra, Satiksmes ministrijas.

SIA “VTU Valmiera” ir Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā reģistrēta komercsabiedrība ar reģistrācijas Nr. 40003004220, juridiskā adrese ir Valmieras rajons, Kocēnu pagasts, Brandeļi, “Brandeļi”. Saskaņā ar gada pārskatu par 2006.gadu VTU galvenie darbības veidi ir pasažieru pārvadājumi ar autobusiem un autovadītāju apmācība. VTU veic arī autoostu pakalpojumu sniegšanu Valmieras, Rūjienas, Smiltenes un Valkas pilsētās.

A/s “Nordeka” ir Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā reģistrēta komercsabiedrība ar reģistrācijas Nr. 40003022404, juridiskā adrese ir Rīga, Dzirciema iela 121. A/s “Nordeka” galvenais darbības veids ir pasažieru pārvadājumi regulāros tālsatiksmes un starptautiskajos autobusu maršrutos.

Izvērtējot Iesniegumā ietverto un papildus iegūto informāciju, Konkurences padome

 

konstatēja:

1. Saskaņā ar Ministru kabineta 06.09.2005. noteikumu Nr. 665 “Autoostu reģistrācijas kārtība” (turpmāk – Noteikumi Nr. 665) 7. punktu Valmieras, Rūjienas un Smiltenes autoostas ir reģistrētas Satiksmes ministrijas Pasažieru pārvadājumu departamenta Autoostu reģistrā:

– “Rūjienas autoosta”, kuras adrese ir Brīvības ielā 12, Rūjienā, reģistrēta 2006.gada 11.janvārī ar Nr. 26N kā nepilna apjoma pakalpojumu autoosta,

– “Smiltenes autoosta”, kuras adrese ir Pils ielā 1, Smiltenē, reģistrēta 2006.gada 11.janvārī ar Nr. 24N kā nepilna apjoma pakalpojumu autoosta,

– “Valmieras autoosta”, kuras adrese ir Stacijas ielā 1, Valmierā, reģistrēta 2006.gada 11.janvārī ar Nr. 2P kā pilna apjoma pakalpojumu autoosta.

VTU veic autoostu pakalpojumu sniegšanu arī Valkas pilsētā. Pēc Konkurences padomes rīcībā esošās informācijas, a/s “Nordeka” neizmanto Valkas autoostas pakalpojumus un tādēļ lietas izpētē tiek ņemta vērā VTU autoostu pakalpojumu sniegšana Valmieras, Rūjienas un Smiltenes autoostās.

1.2. Saskaņā ar Noteikumu Nr. 665 pilna apjoma pakalpojumu autoostā autoostas valdītājs nodrošina šādus obligātos pakalpojumus – peronu izmantošanu, informācijas sniegšanu par autobusu kustības sarakstiem, autobusu faktiskajiem pienākšanas un atiešanas laikiem u.c. informāciju, kā arī braukšanas un bagāžas biļešu pārdošanu autoostas kasēs, dispečeru pakalpojumus u.c. pakalpojumus. Nepilna apjoma pakalpojumu autoostā valdītājs nodrošina tos pašus pakalpojumus, ko pilna apjoma pakalpojumu autoostā, izņemot dispečera pakalpojumus, uzgaidāmās telpas izmantošanu un rokas bagāžas, kā arī autobusā un autoostā atrasto nozaudēto lietu uzglabāšanu. Konkurences padomes iegūtā informācija no VTU par tās valdījumā esošo autoostu reģistrāciju Satiksmes ministrijas Pasažieru pārvadājumu departamenta Autoostu reģistrā liecina par to, ka Valmieras autoostā (pilna pakalpojuma autoosta) dispečera pienākumus veic dispečers, bet Rūjienas un Smiltenes autoostās (nepilna pakalpojumu autoostas) dispečera pienākumus veic biļešu kases kasieris – dispečers, tādēļ autoostas ir atšķirīgi reģistrētas. Saskaņā ar Līguma 1.  un 3. punktā norādītajiem pienākumiem, kurus nodrošina VTU savā valdījumā esošajās autoostās, tiek konstatēts, ka Valmieras, Rūjienas un Smiltenes autoostās tiek nodrošināti vienādi pakalpojumi citu komersantu ienākošo autobusu apkalpošanai un tādējādi tiek secināts, ka noteiktā maksa par autoostu izmantošanu ir vienāda.

2. Konkrētais tirgus

2.1. Konkrētais tirgus Konkurences likuma 1. panta 4. punkta izpratnē ir konkrētās preces tirgus, kas izvērtēts saistībā ar konkrēto ģeogrāfisko tirgu. Atbilstoši Konkurences likuma 1. panta 5. punktam konkrētās preces tirgus – noteiktās preces tirgus, kurā ietverts arī to preču kopums, kuras var aizstāt šo noteikto preci konkrētajā ģeogrāfiskajā tirgū, ņemot vērā pieprasījuma un piedāvājuma aizstājamības faktoru, preču pazīmes un lietošanas īpašības. Savukārt atbilstoši Konkurences likuma 1. panta 3. punktam konkrētais ģeogrāfiskais tirgus – ģeogrāfiskā teritorija, kurā konkurences apstākļi konkrētās preces tirgū ir pietiekami līdzīgi visiem šā tirgus dalībniekiem, un tādēļ šo teritoriju var nošķirt no citām teritorijām.

A/s “Nordeka” veic pasažieru pārvadājumus visā Latvijas teritorijā, un tā izmanto konkrētu Latvijas autoostu pakalpojumus, tai skaitā Valmieras, Rūjienas un Smiltenes autoostu pakalpojumus.

2.2. Valmieras autoosta ir vienīgā autoosta Valmieras pilsētā, Rūjienas autoosta – attiecīgi Rūjienas pilsētā un Smiltenes autoosta – attiecīgi Smiltenes pilsētā.

Pasažieru iekāpšana un izkāpšana Valmieras pilsētā ir iespējama, tikai un vienīgi izmantojot Valmieras autoostā paredzētos iekāpšanas un izkāpšanas peronus, kā arī izmantojot pārējos attiecīgās autoostas pakalpojumus. VTU ir vienīgā komercsabiedrība, kuras valdījumā atrodas iepriekš minētā autoosta, un tādējādi uzskatāms, ka pasažieru iekāpšanas un izkāpšanas peroni un stāvvietām paredzētās teritorijas lietošanas pakalpojumu sniegšanā VTU nekonkurē ar citām komercsabiedrībām Valmierā.

Ministru kabineta 26.02.2002. noteikumu Nr. 84 “Pasažieru regulāro autopārvadājumu iekšzemes maršrutu atklāšanas, grozīšanas, slēgšanas un atļauju izsniegšanas kārtība” (turpmāk – Noteikumi Nr. 84) 9. punkts nosaka, ka “Tālsatiksmes un rajona maršruti sākas un beidzas autoostā, kas ir katra maršruta galapunkts.” un 10. punkts nosaka, ka “Apdzīvotā vietā pasažieru iekāpšana autobusā un izkāpšana no tā notiek autoostā.”

Iepriekš minētais norāda, ka pasažieru iekāpšanas un izkāpšanas peronu lietošanas pakalpojumu sniegšanai saskaņā ar tiesību aktiem Valmieras pilsētas teritorijā jānotiek Valmieras autoostā.

2.3. Pasažieru iekāpšana un izkāpšana Rūjienas pilsētā ir iespējama, tikai un vienīgi izmantojot Rūjienas autoostā paredzētos iekāpšanas un izkāpšanas peronus, kā arī izmantojot pārējos attiecīgās autoostas pakalpojumus. VTU ir vienīgā komercsabiedrība, kuras valdījumā atrodas iepriekš minētā autoosta, un tādējādi uzskatāms, ka pasažieru iekāpšanas un izkāpšanas peronu un stāvvietām paredzētās teritorijas lietošanas pakalpojumu sniegšanā VTU nekonkurē ar citām komercsabiedrībām Rūjienā.

2.4. Pasažieru iekāpšana un izkāpšana Smiltenes pilsētā ir iespējama, tikai un vienīgi izmantojot Smiltenes autoostā paredzētos iekāpšanas un izkāpšanas peronus, kā arī izmantojot pārējos attiecīgās autoostas pakalpojumus. VTU ir vienīgā komercsabiedrība, kuras valdījumā atrodas iepriekš minētā autoosta, un tādējādi uzskatāms, ka pasažieru iekāpšanas un izkāpšanas peronu un stāvvietām paredzētās teritorijas lietošanas pakalpojumu sniegšanā VTU nekonkurē ar citām komercsabiedrībām Smiltenē.

2.5. Konkrētās preces tirgus Konkurences likuma 1. panta 5. punkta izpratnē šajā lietā ir regulāro starppilsētu autobusu maršrutu pasažieru iekāpšanas un izkāpšanas peronu un stāvvietām paredzētās teritorijas izmantošanas pakalpojumu tirgus. Konkrētās preces tirgus ir noteikts saskaņā ar Noteikumu Nr. 665 24.1. punktā un līguma “Par SIA “VTU Valmiera” autoostu teritoriju izmantošanu” 4.2. punktā noteikto, kā arī ņemot vērā Konkurences padomes agrāk pieņemto lēmumu autoostu pakalpojumu sniegšanā1 Latvijas teritorijā.

VTU sniegtais starppilsētu autobusu maršrutu pasažieru iekāpšanas un izkāpšanas peronu izmantošanas un stāvvietām paredzētās teritorijas lietošanas pakalpojums Valmieras pilsētas teritorijā uz šo brīdi nav aizvietojams ar kādu citu pakalpojumu.

VTU sniegtais starppilsētu autobusu maršrutu pasažieru iekāpšanas un izkāpšanas peronu izmantošanas un stāvvietām paredzētās teritorijas lietošanas pakalpojums Rūjienas pilsētas teritorijā uz šo brīdi nav aizvietojams ar kādu citu pakalpojumu.

VTU sniegtais starppilsētu autobusu maršrutu pasažieru iekāpšanas un izkāpšanas peronu izmantošanas un stāvvietām paredzētās teritorijas lietošanas pakalpojums Smiltenes pilsētas teritorijā uz šo brīdi nav aizvietojams ar kādu citu pakalpojumu.

2.6. Ņemot vērā iepriekš minēto, Konkurences padome konstatē, ka šajā lietā Konkurences likuma 1. panta 5. punkta izpratnē ir 3 konkrētie tirgi: 

– regulāro starppilsētu autobusu maršrutu pasažieru iekāpšanas un izkāpšanas peronu un stāvvietām paredzētās teritorijas izmantošanas pakalpojumu tirgus Valmieras pilsētas teritorijā,

– regulāro starppilsētu autobusu maršrutu pasažieru iekāpšanas un izkāpšanas peronu un stāvvietām paredzētās teritorijas izmantošanas pakalpojumu tirgus Rūjienas pilsētas teritorijā,

– regulāro starppilsētu autobusu maršrutu pasažieru iekāpšanas un izkāpšanas peronu un stāvvietām paredzētās teritorijas izmantošanas pakalpojumu tirgus Smiltenes pilsētas teritorijā.

3. VTU dominējošais stāvoklis šā ziņojuma 2.6. punktā noteiktajos konkrētajos tirgos

Konkurences likuma 1. panta 1. punktā ir noteikts, ka dominējošais stāvoklis ir “tirgus dalībnieka (…) ekonomisks (saimniecisks) stāvoklis konkrētajā tirgū, ja šā dalībnieka (…) tirgus daļa ir vismaz 40 procentu un šis dalībnieks (…) spēj ievērojami kavēt, ierobežot vai deformēt konkurenci jebkurā konkrētajā tirgū pietiekami ilgā laika posmā, darbojoties pilnīgi vai daļēji neatkarīgi no konkurentiem, klientiem vai patērētājiem.”

VTU ir vienīgā komercsabiedrība, kura sniedz regulāro starppilsētu autobusu maršrutu pasažieru iekāpšanas un izkāpšanas peronu un stāvvietām paredzētās teritorijas izmantošanas pakalpojumu tirgū Valmieras, Rūjienas un Smiltenes pilsētas teritorijā. Lai autopārvadātājs izpildītu Noteikumu Nr. 84 10. punktā minēto noteikumu, tam nepieciešams izmantot autoostu teritorijas pakalpojumus. Lai izmantotu autoostu teritoriju pakalpojumus, autopārvadātājam ir jāslēdz līgums ar attiecīgo autoostu īpašnieku vai valdītāju. Ņemot vērā iepriekš teikto, VTU tās valdījumā esošajās autoostās (Valmieras, Rūjienas un Smiltenes autoostās) atrodas dominējošā stāvoklī regulāro starppilsētu autobusu maršrutu pasažieru iekāpšanas un izkāpšanas peronu un stāvvietām paredzētās teritorijas izmantošanas pakalpojumu tirgū.

4. Iespējamais pārkāpums netaisnīgu pirkšanas vai pārdošanas cenu vai netaisnīgu tirdzniecības noteikumu tiešā vai netiešā uzspiešanā vai piemērošanā VTU darbībās

4.1. Saskaņā ar MK 31.10.2000. noteikumu Nr. 375 “Noteikumi par pasažieru pārvadāšanu maršrutu autobusos” (turpmāk – Noteikumi Nr. 375) tiesiskās attiecības starp autoostu un pārvadātāju reglamentē rakstisks līgums par autoostas pakalpojumu izmantošanu, kurā tiek paredzēta maksa par autoostu pakalpojumu izmantošanu (atkarībā no autobusu ietilpības, pakalpojumu veida un apjoma) un atlaižu piemērošanu, kā arī savstarpējā norēķinu kārtība.

4.2. No Iesniegumam pievienotiem pielikumiem tiek konstatēts, ka Iesniedzējs ar VTU:

a) 18.01.2005. noslēdza līgumu par VTU valdījumā esošo Valmieras, Smiltenes un Rūjienas autoostu teritoriju un pakalpojumu izmantošanu un savstarpējiem norēķiniem,

b) 05.10.2005. noslēdza vienošanās protokolu pie 18.01.2005. Līguma, ar kuru tika papildināts minētā līguma punkts par norēķinu kārtību un pielīgta papildu maksa Iesniedzējam, kuru tas maksā VTU ik mēnesi, sākot ar 01.11.2005, – 7% (ieskaitot PVN) no naudas summas, kas iekasēta par pārdotajām biļetēm Valmieras, Smiltenes un Rūjienas autoostu biļešu kasēs uz Iesniedzēja apkalpoto maršrutu autobusu reisiem, un 0,30 LVL (ieskaitot PVN) par katru Iesniedzēja ienākošo autobusa reisu Valmieras, Smiltenes un Rūjienas autoostu teritorijā,

c) 15.02.2007. noslēdza līgumu “Par SIA “VTU Valmiera” autoostu teritoriju izmantošanu”, saskaņā ar kuru:

– sākot ar 01.02.2007. Iesniedzējs maksā VTU 10% no summas (neieskaitot PVN) par biļetēm, kas pārdotas uz Iesniedzēja autobusiem VTU Valmieras, Smiltenes un Rūjienas autoostu biļešu kasēs,

– Iesniedzējs maksā VTU 0,80 LVL (neieskaitot PVN) par katru Iesniedzēja ienākošo autobusu Valmieras, Smiltenes un Rūjienas autoostās, ar sēdvietu skaitu līdz 16 sēdvietām (ieskaitot) un attiecīgi 1,10 LVL (neieskaitot PVN) – ar sēdvietu skaitu virs 16 sēdvietām.

4.3. No Iesniedzēja un VTU sarakstes ir konstatēts, ka Iesniedzējs iebilst, ka VTU nav sniegusi ekonomisku pamatojumu autoostas pakalpojumu cenu kāpumam. Iesniedzējs nav iebildis par Līgumā noteikto samaksu VTU – 10% no summas (neieskaitot PVN) par biļetēm, kas pārdotas uz Iesniedzēja autobusiem VTU Valmieras, Smiltenes un Rūjienas autoostu biļešu kasēs. Pēc Konkurences padomes rīcībā esošās informācijas, pārvadātājs var izvēlēties biļešu tirdzniecību veikt autoostu kasēs vai veikt pats, neizmantojot autoostu biļešu kases.

4.4. VTU 21.09.2007. vēstulē Nr. 12-06/3921 iesniedza maksas aprēķinu par VTU valdījumā esošajās autoostās ienākošo autobusu apkalpošanu par 2007.gadu, kā arī skaidrojumu par iepriekš minētās maksas straujo pieaugumu.

Atbilstoši ES Padomes Regulai Nr. 1191/69 “Par dalībvalstu darbību sakarā ar saistībām, kuras parasti uzskata par sabiedriskajiem pakalpojumiem, dzelzceļa pārvadājumu, autopārvadājumu un iekšējo ūdensceļu pārvadājumu nozarē”, ja transporta uzņēmums sniedz ne tikai tādus pakalpojumus, uz ko attiecas sabiedrisko pakalpojumu saistības, sabiedrisko pakalpojumu sniegšana jānodrošina, izveidojot atsevišķas uzņēmuma struktūrvienības, kas atbilst nosacījumam – izdevumi jāsabalansē ar pamatdarbības ieņēmumiem un valsts iestāžu maksājumiem, izslēdzot jebkādu iespēju līdzekļu pārnešanai no/vai uz kontiem, kas saistīti ar citiem uzņēmuma darbības veidiem. VTU autoostu pakalpojumu maksa tika noteikta ar mērķi, lai ieņēmumi par citu komersantu un VTU autobusu reisu apkalpošanu varētu nodrošināt pakalpojumu sniegšanu autoostās un nodrošinātu šī komercdarbības veida pozitīvu finansiālo rezultātu.

Laikā no 01.11.2005. līdz 01.02.2007. VTU autopārvadātājiem par katru ienākošo autobusu VTU valdījumā esošajās autoostās bija jāmaksā 0,30 LVL, sākot ar 01.02.2007. attiecīgi – 0,80 LVL par autobusu ar sēdvietu skaitu līdz 16 sēdvietām (ieskaitot) un 1,10 LVL par autobusu ar sēdvietu skaitu virs 16 sēdvietām. VTU straujo maksas paaugstinājumu skaidro ar plānoto darbinieku darba samaksas paaugstināšanu (ar 01.01.2007. valstī minimālā darba samaksa tika palielināta par 33%). Lai nodrošinātu kvalitatīvu pasažieru apkalpošanu, Rūjienas autoostas ēkai nepieciešams pieslēgt centralizētās apkures sistēmu un Valmieras autoostas ēkai nepieciešams ierīkot kanalizāciju un ūdensvadu.

VTU valdījumā esošajās autoostās ienākošo autobusu apkalpošanas plānotās izmaksas 2007.gadā ((*)LVL) sastāda darba samaksa autoostu personālam, valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas autoostu personālam ((*)LVL), materiālās izmaksas, telpu un teritorijas apsaimniekošanas izmaksas, ēku iekārtu nolietojums un citas izmaksas.

Saskaņā ar VTU iesniegto informāciju Konkurences padome konstatēja, ka nozīmīgākais autoostu pakalpojumu izmaksu postenis ir autoostu darbinieku darba samaksa, kas pārsniedz 70% no kopējo izmaksu summas. VTU valdījumā esošajās Valmieras, Rūjienas un Smiltenes autoostās kopā tiek nodarbināti (*) darbinieki ar vidējo vienam darbiniekam plānoto bruto algu (*)LVL.

No VTU 21.09.2007. vēstulē Nr. 12-06/3921 sniegtās informācijas tiek konstatēts, ka VTU valdījumā esošajās autoostās ienākošo autobusu skaits gadā tiek plānots aptuveni (*), citu komersantu apkalpoto reisu īpatsvars ir aptuveni 25%. Tā kā VTU valdījumā esošajās autoostās ienākošo citu komersantu autobusu reisu skaita īpatsvars ir aptuveni 25%, tad ieņēmumiem par citu komersantu ienākošo autobusu apkalpošanu ir jāsedz aptuveni 25% no kopējām šī pakalpojuma izmaksām. Vadoties no VTU 12.11.2007. vēstulē Nr. 7-14/339 sniegtās informācijas, tika konstatēts, ka VTU valdījumā esošo autoostu kopējās izmaksas 2007.gada pirmajos trīs ceturkšņos bija (*) LVL (gadā aptuveni (*) LVL). No šīm kopējām izmaksām (*) LVL (gadā aptuveni (*) LVL) jeb aptuveni 24,7% izmaksu ir attiecināmas uz VTU valdījumā esošajās autoostās ienākošo citu komersantu autobusu apkalpošanu. Attiecīgi VTU valdījumā esošo autoostu ieņēmumi par citu komersantu ienākošo autobusu apkalpošanu ir (*) LVL (gadā aptuveni (*) LVL) jeb aptuveni 20,7% no ieņēmumiem, kas nepieciešami visu VTU valdījumā esošajās autoostās ienākošo autobusu apkalpošanai.

Ņemot vērā iepriekš minēto, Konkurences padome konstatē, ka maksa 0,80 LVL par katru VTU valdījumā esošajās autoostās ienākošo citu komersantu autobusu līdz 16 sēdvietām un maksa 1,10 LVL par katru VTU valdījumā esošajās autoostās ienākošo citu komersantu autobusu virs 16 sēdvietām ir noteikta, pamatojoties uz sniegtā pakalpojuma vērtību. Ieņēmumi par citu komersantu ienākošo autobusu autoostās apkalpošanu ir atbilstoši minētā pakalpojuma izmaksām, proporcionāli autoostās ienākošo citu komersantu autobusu reisu skaitam, un līdz ar to maksas paaugstinājums par minēto pakalpojumu ir pamatots. Tādējādi Konkurences padome secina, ka SIA “VTU Valmiera” darbībās nav saskatāmas Konkurences likuma 13. panta 4. punktā noteiktā aizlieguma pārkāpuma tiesiskā sastāva pazīmes.

5. Lietā iesaistīto pušu viedokļi

5.1. Iesniedzēja viedoklis

Pēc iepazīšanās ar lietu Iesniedzējs ir izteicis savu viedokli un argumentus attiecībā uz iepriekš minēto (19.12.2007. vēstule Nr. 897).

1) “Kā jau Konkurences padome ir konstatējusi Valmieras autoosta ir pilna pakalpojumu apjoma autoosta, bet Rūjienas un Smiltenes autoosta ir nepilna pakalpojuma apjoma autoosta, taču sniedzot atšķirīga apjoma pakalpojumus izmantošanas maksas ir vienādas”.

Šāds Iesniedzēja viedoklis ir nepamatots. Šā lēmuma 1.2. punktā Konkurences padome ir secinājusi, ka VTU saskaņā ar Līguma 1. un 3. punkta nosacījumiem savā valdījumā esošajās autoostās nodrošina vienādus pakalpojumus, pie kam pret šiem Līguma nosacījumiem nav iebildis Iesniedzējs, kā arī citi autopārvadātāji, kuri ir noslēguši un parakstījuši līgumu par VTU valdījumā esošo autoostu pakalpojumu izmantošanu.

2) “Citu autoostu, kas apjoma un kapacitātes ziņā ir līdzvērtīgas Valmieras, Smiltenes un Rūjienas autoostām, tarifi par katru ienākošo autobusu, ir zemāki. (…) Neskatoties uz to, ka Valmieras, Rūjienas un Smiltenes autoostu apkalpošanas izmaksas to apmēru dēļ nav salīdzināmas ar Rīgas starptautiskās autoostas apkalpošanas izmaksām, Rīgas starptautiskās autoostas tarifi konkrētajās pozīcijās arī ir zemāki par Valmieras, Rūjienas, Smiltenes autoostu tarifiem.”

Šādam Iesniedzēja argumentam Konkurences padome nepiekrīt. Iesniedzējs iebilst par autoostu pakalpojumu tarifiem VTU valdījumā esošajās autoostās salīdzinājumā ar Aizkraukles, Jēkabpils, Kārsavas, Balvu, Rīgas u.c. autoostās esošiem pakalpojumu tarifiem. Konkurences padome šā lēmuma 2.6. punktā ir definējusi konkrēto tirgu un iepriekš minētās autoostas nav šo konkrēto tirgu dalībnieces, un tādējādi šīs administratīvās lietas ietvaros Konkurences padome nav tiesīga izvērtēt šo tirgus dalībnieku noteiktās maksas par autoostu pakalpojumiem. Lietas izpētes laikā iegūtā informācija par analogu pakalpojumu sniegšanu Latvijā citās līdzvērtīgās autoostās (Ainažu, Saulkrastu, Limbažu, Saldus, Siguldas u.c. autoostās) liecina, ka maksa par autoostās ienākošo autobusu apkalpošanu ir tāda pati vai tuva tai, kāda tā ir VTU valdījumā esošajās autoostās.

3) “Iesniedzējs uzskata, ka fakts, ka daļa pārvadātāju atzīst, ka VTU pieprasītā maksa par autoostas izmantošanu atbilst izmaksām, nav objektīvs, jo ar dažiem pārvadātājiem bija/ir noslēgti savstarpējie līgumi par autoostas bezmaksas izmantošanu.”

Konkurences padome nepiekrīt Iesniedzēja uzskatam par minēto faktu. Konkurences padomes rīcībā esošā informācija liecina par to, ka autopārvadātājiem (SIA “Gulbenes autobuss”, SIA “Madona CB SIA”, SIA “Norma-A” u.c.), kuri izmanto VTU valdījumā esošo autoostu pakalpojumus, ir noteikta vienāda maksa par autoostu pakalpojumiem un tie uzskata, ka maksa par VTU valdījumā esošo autoostu pakalpojumiem ir saprātīga.

4) Iesniedzējs atsaucās uz SIA “TU VIDLATAUTO” iebildumu pret VTU valdījumā esošo autoostu pakalpojumu maksu, kas “(…) ir nesamērīgi augsta pret tur pavadīto laiku”.

Konkurences padome uzskata, ka Iesniedzēja iepriekš minētais iebildums nav pamatots, jo saskaņā ar Līguma nosacījumiem nav noteikts laiks, cik ilgi ienākošais autobuss uzturas autoostas teritorijā, bet noteiktā maksa ir par katru ienākošo autobusu VTU valdījumā esošajās autoostās apkalpošanu.

5.2. VTU viedoklis

VTU uzskata, ka saskaņā ar Konkurences likuma 1. panta 1. punktā noteikto neatrodas dominējošā stāvoklī.

Šāds VTU viedoklis ir nepamatots. Konkurences padome šā lēmuma 3. punktā ir noteikusi VTU dominējošo stāvokli konkrētajā tirgū šīs lietas ietvaros.

Ņemot vērā iepriekš minēto un pamatojoties uz Konkurences likuma 8. panta pirmās daļas 4. punktu, kā arī 13. panta 4. punktu, Konkurences padome

 

nolēma:

izbeigt lietas Nr. 1608/07/05/23 izpēti par Konkurences likuma 13. panta 4. punktā noteiktā aizlieguma pārkāpumu SIA “VTU Valmiera” darbībās.

Saskaņā ar Konkurences likuma 8. panta otro daļu Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas.

(*) Ierobežotas pieejamības informācija

1 Konkurences padomes 01.12.1999. lēmums Nr. 29 lietā Nr. 0772/06/0217.08.1999. “Par SIA “Baltijas autobusu līnijas” iesniegumu”

Konkurences padomes priekšsēdētāja I.Jaunzeme

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!