• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par finansu tirgus vienotu uzraudzību. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 13.10.1999., Nr. 335/336 https://www.vestnesis.lv/ta/id/16954

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par finansu tirgus vienotu uzraudzību (turpinājums)

Vēl šajā numurā

13.10.1999., Nr. 335/336

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par finansu tirgus vienotu uzraudzību

TĀLIS LAIZĀNS, Vērtspapīru tirgus komisijas priekšsēdētāja biedrs, — "Latvijas Vēstnesim"

— Jau pāris gadu diskutē par vienotu finansu tirgus uzraudzības institūciju, un šobrīd jau tikts līdz likumprojekta iesniegšanai Saeimā. Ir Ministru kabineta lēmums par projekta iesniegšanu Saeimā. Pašlaik kredītiestādes uzrauga Latvijas Banku, vērtspapīru tirgu — Vērtspapīru tirgus komisiju, un apdrošināšanas sektoru — Apdrošināšanas uzraudzības inspekciju. Taču, domājams, ne vēlāk kā divu gadu laikā, jo Pārejas noteikumos dotais termiņš ir 2001. gada 30.jūnijs, darbu sāks vienota finansu un kapitāla tirgus uzraudzības institūcija, kurai būs pārraudzība gan pār kredītiestādēm, gan pār vērtspapīru tirgus dalībniekiem un vērtspapīru kontu turētājiem, gan pār apdrošināšanas sektoru. Tas nozīmē, ka "zem viena jumta" tiks veikta visu šo institūciju regulēšana un uzraudzība.

Likumdošana pašlaik ļoti precīzi nosaka katras institūcijas darbības sfēru— ko drīkst un ko nedrīkst darīt, kādas ir firmu pakalpojumu sniedzēju regulācijas iespējas. Paredzams, ka vienotā uzraudzības institūcija arī turpmāk drīkstēs izdot saistošus normatīvos aktus un vajag ļaut to darīt.

Tas nozīmē, ka vienas institūcijas rokās būs normatīvo aktu izdošanas tiesības un pienākums to izpildi kontrolēt?

— Līdztekus tam, ka visu, kā jau iepriekš teicu, regulē likumdošana, ir būtiska nianse — finansu un vērtspapīru tirgū viss norisinās ļoti ātri. Izmaiņas ir straujas, un momentāni uz tām jāreaģē. Vai tas ir iespējams, ja katrs lēmums vai rīkojums jāapstiprina, piemēram, Ministru kabinetā? Šāds ceļš prasa vairākas nedēļas vai pat mēnešus. Tas bremzē, un rezultātā institūcijas darbs būs mazefektīvs. Piemēram, jau tagad Latvijas Banka, kas ir kredītiestāžu uzraudzības institūcija, pati izdod regulējošos normatīvos aktus — šāda prakse nav nedz jauna, nedz sveša. Un šeit ir nevietā diskusijas, ka it kā vienotā uzraudzības institūcija uzņemsies likumdevējas tiesības. Patiesībā finansu tirgus dalībniekiem saistošus normatīvus drīkstēs izstrādāt un pieņemt tikai jumta likums — likumā "Par vērtspapīriem", "Par noguldījumu sabiedrībām", Kredītiestāžu likumā un Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā noteiktajos gadījumos.

Tātad saistošas būs tās prasības, kuras regulēs finansu un kapitāla tirgus dalībnieku darbību, pakalpojumu sniegšanas kārtību, šo sabiedrību darbību raksturojoša finansu un ekonomisko rādītāju apzināšanu.

Vai pašlaik ir funkcijas, kas, darbojoties trim atsevišķām uzraudzības iestādēm, dublējas?

— Latvijas Banka uzrauga visu komercbanku darbību. Mēs, Vērtspapīru tirgus komisija, uzraugām bankas, kurām izsniegtas vērtspapīru starpnieku licences. Piebildīšu vien, ka šīs licences ir 17 Latvijas komercbankām. Tātad — vienai kredītiestādei notiek dubulta uzraudzība, tiesa, divās dažādās jomās, bet jebkurā gadījumā, piemēram, komercbankai jāiesniedz divi regulārie finansu pārskati, kā arī pārskats par vērtspapīru darījumiem.

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!